Gå til innhold

Alarmtruse mot sengevæting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har prøvd? Funket det? Vi har en 1. klassing som begynner å plages av dette nå. 

Anonymkode: 33d12...5a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi prøvde i sin tid, det funka ikke. Han sov rett gjennom alarmen, mens vi andre i huset våkna. Grunnen til sengevæting var jo at han sov ekstremt tungt.

Slutta med bleier på dagtid før fylte 3 år, men brukte nattbleie til han gikk i andre klasse. Plutselig en dag slutta tissingen av seg selv. Lykke til, dette pleier å gå seg til helt fint.

Anonymkode: 1c388...c89

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi prøvde i sin tid, det funka ikke. Han sov rett gjennom alarmen, mens vi andre i huset våkna. Grunnen til sengevæting var jo at han sov ekstremt tungt.

Slutta med bleier på dagtid før fylte 3 år, men brukte nattbleie til han gikk i andre klasse. Plutselig en dag slutta tissingen av seg selv. Lykke til, dette pleier å gå seg til helt fint.

Anonymkode: 1c388...c89

Vår er veldig lei seg og fortvilet over dette nå, så føler vi må hjelpe han og ikke bare vente. tror ikke grunnen er at gan sover då dypt, mer at han bare har veldig ukonsentrert urin.

Ts

Skrevet

Er det vilkårlig tidspunkt det skjer på?

Vår løsning har vært å vekke for en liten dotur rett før vi voksne legger oss. Det kommer alltid urin i do og sovner fort etterpå og er helt tørr til morgenen.

Skrevet

Vi prøvde dette og det fungerte ikke. Han sov så tungt at han ikke våknet av alarmen, men resten av huset gjorde det. Han brukte nattbleie til han var 12 år, da gikk det over.

Anonymkode: 26f33...25f

Skrevet

Vi har blitt anbefalt å vente med det til han har fylt 8 år, da det kreves litt modenhet for å lykkes med alarm. Man må også gi det god tid, 3 mnd minst tror jeg? 

Har dere forsøkt medikamenter? 

Ellers jobbe med å normalisere dette så barnet ikke blir så fortvilet. 

Anonymkode: bd304...084

Skrevet
Snublefot62 skrev (10 minutter siden):

Er det vilkårlig tidspunkt det skjer på?

Vår løsning har vært å vekke for en liten dotur rett før vi voksne legger oss. Det kommer alltid urin i do og sovner fort etterpå og er helt tørr til morgenen.

Gjennom hele natten. Vi har prøvd å ha han på do før vi legger oss, men han tisser både før og etter det. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har blitt anbefalt å vente med det til han har fylt 8 år, da det kreves litt modenhet for å lykkes med alarm. Man må også gi det god tid, 3 mnd minst tror jeg? 

Har dere forsøkt medikamenter? 

Ellers jobbe med å normalisere dette så barnet ikke blir så fortvilet. 

Anonymkode: bd304...084

Ja, vi har også hørt 8 og til og med 9 år. Det er godt mulig det er det som skal til fysisk, men nå begynner. Dette å bli en psykisk belastning. Vi har også fått høre at han er for ung for medikamenter. 

Vi har jobbet med normalisering siden han var 3 år, men nå er han rett og slett drittlei! Han vil ikke overnatte borte og skammer seg. Han vet jo at de fleste andre har sluttet for lenge siden, han er såppass stor nå at han ikke går på «men det er mange andre» 

ts

• Hjerte 2
Skrevet

Min 4 klassing sover tungt og ble skremt og sur av alarmen, så han trekker alarmsaken ut av stikkontakten, eller tar alarmen av boxeren. 

Men det hjelper mye å ta han med på do før jeg legger meg. 

Anonymkode: 9cfcc...3d5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, vi har også hørt 8 og til og med 9 år. Det er godt mulig det er det som skal til fysisk, men nå begynner. Dette å bli en psykisk belastning. Vi har også fått høre at han er for ung for medikamenter. 

Vi har jobbet med normalisering siden han var 3 år, men nå er han rett og slett drittlei! Han vil ikke overnatte borte og skammer seg. Han vet jo at de fleste andre har sluttet for lenge siden, han er såppass stor nå at han ikke går på «men det er mange andre» 

ts

Skjønner at det er tøft. Også for han.

Men "mange andre" er ikke nødvendigvis ferdig med bleie på natten. De bare klarer å skjule det godt. På gutter er det såpass stor variasjon på bleieslutt at det er vanskelig å ha god oversikt og veldig mange skjuler det av åpenbare grunner.

Her var det 3-4 stk i klassen (andre klasse på det tidspunktet) som vi fikk kjennskap til brukte bleie på natta i tillegg til vår, av en klasse på 22 stk. Og i følge kontaktlærer var ikke det et unormalt stort tall. Det er mange. Men blant guttene i klassen var det åpenbart ingen snakk om at noen brukte bleie på natta, noe som da medførte mye skam for de som faktisk brukte bleie.

Men det hjelper jo ikke dere 😕

Kanskje det viktigste dere gjør nå er å trygge han i at dette IKKE er skam eller stress - og at kroppen er klar når den er klar? Deretter legge til rette for effektivt sengeskift på natta når det skjer uhell.

• Liker 2
Skrevet
Snublefot62 skrev (53 minutter siden):

Skjønner at det er tøft. Også for han.

Men "mange andre" er ikke nødvendigvis ferdig med bleie på natten. De bare klarer å skjule det godt. På gutter er det såpass stor variasjon på bleieslutt at det er vanskelig å ha god oversikt og veldig mange skjuler det av åpenbare grunner.

Her var det 3-4 stk i klassen (andre klasse på det tidspunktet) som vi fikk kjennskap til brukte bleie på natta i tillegg til vår, av en klasse på 22 stk. Og i følge kontaktlærer var ikke det et unormalt stort tall. Det er mange. Men blant guttene i klassen var det åpenbart ingen snakk om at noen brukte bleie på natta, noe som da medførte mye skam for de som faktisk brukte bleie.

Men det hjelper jo ikke dere 😕

Kanskje det viktigste dere gjør nå er å trygge han i at dette IKKE er skam eller stress - og at kroppen er klar når den er klar? Deretter legge til rette for effektivt sengeskift på natta når det skjer uhell.

Nei det er nettopp det. Jeg syntes egentlig han har vært helt utrolig tålmodig som ikke har klaget før nå. 

Ja det har funket til nå, men nå blir han bare sint om vi sier det. Han er SÅ ferdig! 

ts

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg brukte når jeg var liten. Ingen effekt.

Fikk råd om å sove naken, det hadde effekt! Så, prøv det!

Anonymkode: 1cd37...561

Skrevet

Jeg brukte når jeg var liten. Ingen effekt.

Fikk råd om å sove naken, det hadde effekt! Så, prøv det!

Anonymkode: 1cd37...561

Vi har prøvd, begynner å bli noen måneder siden da, kanskje vi skal prøve igjen. 

ts

Skrevet

Funket kjempebra her. Enurad. 7 år. To netter så var hun tørr.

Anonymkode: 1e785...4ba

• Liker 2
Skrevet

Hvor mye drikker han i løpet av dagen og på kvelden? 
Er han typen som venter lenge med å gå på do når det trykker på? 

Anonymkode: a3ebe...e6e

Skrevet

Funket kjempebra her. Enurad. 7 år. To netter så var hun tørr.

Så godt å høre! Vi blir nok å prøve her også. 

ts

Skrevet

Hvor mye drikker han i løpet av dagen og på kvelden? 
Er han typen som venter lenge med å gå på do når det trykker på? 

Anonymkode: a3ebe...e6e

Drikker normal mengde, og ingenting etter kl. 18. hovedproblemet er nok at urinen ikke er så konsentrert, han tisser mye oftere enn andre. Venter nok i det aller lengste også ja. 

ts

Skrevet

Minirin tablett fra fastlege er mye mer virksomt. Alarmmatter/truser er litt gammeldags og sjelden veldig effektivt. Hjelper ikke mot ukonsentrert urin som bare handler om umodenhet i hjerne/hormonsystem. 

Anonymkode: 26c0a...956

Skrevet

Det kan godt hende du har lest det allerede, men jeg linker til hva NHI skriver om alarm https://nhi.no/sykdommer/barn/nyrer-urinveier-kjonn/sengevating-enurese-alarmapparat/

Vi er har et barn i samme situasjon, så jeg leste nettopp om det selv, og bla overrasket over at det virket for så stor andel som det står der. På forhånd hadde jeg inntrykk av at det var lite virksomt, og litt gammeldags. Både mannen min og broren min forsøkte i sin tid alarm mot sengevæting uten hell. Vi har det altså i familien på begge sider. Det er kanskje det som er til mest hjelp her, både far til barnet, og min tante som strevde med sengevæting frem til hun var 12 snakker med barnet om det, og det er med på å ta bort skammen. 

Så hos oss syns datteren det går greit å vente litt til på at det skal gå over. Å følge henne på do før vi legger oss, hjelper også en del. Jeg tror sannsynligheten er stor for at hun ville sovet gjennom alarmen, da hun sover veldig tungt, og hun har det ok med situasjonen pr. nå. Men for dere, med et barn som antagelig er motivert for å prøve og kanskje ikke er typen som sover gjennom alt, tenker jeg saken er en annen. 

Anonymkode: 4892c...15d

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Minirin tablett fra fastlege er mye mer virksomt. Alarmmatter/truser er litt gammeldags og sjelden veldig effektivt. Hjelper ikke mot ukonsentrert urin som bare handler om umodenhet i hjerne/hormonsystem. 

Anonymkode: 26c0a...956

Matte er noe helt annet enn truse (eller truseinnlegg med sensor i som vi brukte). Poenget med truse/truseinnlegg med sensor er at alarmen går ved første dråpe. Med matte blir det et tids-«lag».

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...