Gå til innhold

Hvordan er det å bo i en bakke/skråning med barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rart spørsmål, men håper noen kan dele erfaring. Vi vurderer å by på et hus som ligger i en ganske bratt bakke. I utgangspunktet er jeg skeptisk bare fordi det kommer til å være slitsomt å trille vogn og bære matvarer opp den hver dag og ser for meg at det kan vært ganske håpløst der om vinteren. Men det til side, hvordan blir det med barn?

Jeg vokste opp i en gate hvor vi kunne leke ute i gata, hoppe strikk, sykle rundt, sparke fotball. Det var trafikkert, men såpass lite at det gikk fint. Gaten i huset vi ser på er ikke trafikkert, men det vil ikke være mulig å leke noe særlig i gaten. Huset har en liten hageflekk så det er absolutt muligheter for å være utendørs, men føler ikke det blir den samme nabolagsfølelsen når man ikke kan henge rundt i gata (om dere skjønner 😅). Vi kjenner ingen i området så er avhengig av å bli kjent med naboene.

Noen som kan dele erfaringer fra å bo i en ganske bratt bakke.

Anonymkode: 8a3db...590

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde en lang bratt bakke med trapp fra garasjen opp til inngangsdøren og med vogn var det et mareritt! Vi lagde trillerampe på trinnene men det var likevel tungt - overkommelig men tungt. Hageflekken ble flittig brukt til lek på fineværsdager men jeg kjenner jeg trives bedre der vi bor nå. 

Anonymkode: 4a725...7bd

Skrevet

Jeg har ikke barn, men har bodd i en bratt bakke i Tromsø. Altså man måtte gå enten opp eller ned, var ikke noe annet alternativ😅 Synes det var uten tvil mest håpløst hele vinterhalvåret så lenge det lå snø og is på veien. Tidvis umulig å gå til og fra leiligheten. Ikke mulig å parkere heller. Jeg tenkte noen ganger på hvordan utrykningskjøretøy kunne komme frem. Jeg var prisgitt at det var en grøft jeg kunne gå på, men tror jeg hadde slitt med en barnevogn. Brukte alltid sekk til matvarer ol.

Jeg eide leiligheten, og da jeg solgte fikk megler flest spørsmål om den bratte bakken. Endte med å selge til rett under takst i ett veldig godt boligmarked. I dag ville jeg aldri ha kjøpt tilsvarende bolig, med unntak hvis den er lokalisert på ett sted med lite snø og is.

Anonymkode: e0670...061

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Rart spørsmål, men håper noen kan dele erfaring. Vi vurderer å by på et hus som ligger i en ganske bratt bakke. I utgangspunktet er jeg skeptisk bare fordi det kommer til å være slitsomt å trille vogn og bære matvarer opp den hver dag og ser for meg at det kan vært ganske håpløst der om vinteren. Men det til side, hvordan blir det med barn?

Jeg vokste opp i en gate hvor vi kunne leke ute i gata, hoppe strikk, sykle rundt, sparke fotball. Det var trafikkert, men såpass lite at det gikk fint. Gaten i huset vi ser på er ikke trafikkert, men det vil ikke være mulig å leke noe særlig i gaten. Huset har en liten hageflekk så det er absolutt muligheter for å være utendørs, men føler ikke det blir den samme nabolagsfølelsen når man ikke kan henge rundt i gata (om dere skjønner 😅). Vi kjenner ingen i området så er avhengig av å bli kjent med naboene.

Noen som kan dele erfaringer fra å bo i en ganske bratt bakke.

Det er såklart tungt, spesielt på vinteren. Lurt å være flink med måking om den bratte bakken opp, er eid av dere, om dere kjøper.  Jeg ser på det som en god treningsøkt, så for meg går det veldig fint. Handle gjør jeg maks to ganger i uken. Storhandler på mandag, og reiser på butikken igjen hvis vi trenger mer av frukt/pålegg eller ferskvare senere den uka. Får plass til matvarer under vogna, men det blir himla tungt å gå opp bakken hjem 😅 Man blir sterkere i kroppen etterhvert da 👍 

Er det nok hageflekk til at barn kan herje ute, så er vel det bra nok. Har dere undersøkt om det er barnefamilier rundt? Kan barn etterhvert gå/sykle  til og fra skole selv? Blir dere avhengig av buss eller å kjøre? Barn og bratte bakker er ikke et problem om barn ikke har spesielle behov. Blir nok ikke populært enkelte dager, men slik er det bare.  

Om det ikke er helt som dere ser for dere med gate/nabolag etc så er det bare å kikke videre...

Anonymkode: ec8cd...2b2

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har ikke barn, men har bodd i en bratt bakke i Tromsø. Altså man måtte gå enten opp eller ned, var ikke noe annet alternativ😅 Synes det var uten tvil mest håpløst hele vinterhalvåret så lenge det lå snø og is på veien. Tidvis umulig å gå til og fra leiligheten. Ikke mulig å parkere heller. Jeg tenkte noen ganger på hvordan utrykningskjøretøy kunne komme frem. Jeg var prisgitt at det var en grøft jeg kunne gå på, men tror jeg hadde slitt med en barnevogn. Brukte alltid sekk til matvarer ol.

Jeg eide leiligheten, og da jeg solgte fikk megler flest spørsmål om den bratte bakken. Endte med å selge til rett under takst i ett veldig godt boligmarked. I dag ville jeg aldri ha kjøpt tilsvarende bolig, med unntak hvis den er lokalisert på ett sted med lite snø og is.

Anonymkode: e0670...061

Takk fot svar. Skal sies at det er i Oslo, så det er betraktelig mindre snø og is, men januar/februar kan fort bli utfordrende. Nå er det også mulig å komme til huset fra oversiden hvis man tar en annen buss, så er ikke sikkert vi må gå opp bakken hver dag :)

Skrevet

Hovedproblemet med bakker er jo når vinteren kommer, snø og is er et helvete for store og små. Har vært med på at vi ikke kom oss hjem til en venninne på grunn av bakken var klunk is. Leveringer av hvitevarer måtte bli utsatt for de komme seg ikke opp. Hun endte opp med å flytte ganske raskt for til tross for at vi har fine vintre her så lå den isen der leeenge.

Selv har jeg bodd mer sentralt i en bakke i en by og der og stoppet vi opp når mini var liten og avhengig av vogn for vi kom oss verken opp eller ned på en trygg måte. Nå vi handlet uten bil så var det tiltak å komme seg opp og ned, på dager der isen la seg så var det omtrent umulig. Uansett så hadde jeg aldri valgt å bo slik igjen og den gangen vi bodde slik så var det for en kort periode og det var omtrent det eneste ledige. Hadde aldri kjøpt noe slikt, for en kort leieperiode greit nok.

Når vi skulle kjøpe så kjøpte vi et sted der jeg ser flatt overalt, klok av skade. :fnise:

Anonymkode: f2b19...486

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er såklart tungt, spesielt på vinteren. Lurt å være flink med måking om den bratte bakken opp, er eid av dere, om dere kjøper.  Jeg ser på det som en god treningsøkt, så for meg går det veldig fint. Handle gjør jeg maks to ganger i uken. Storhandler på mandag, og reiser på butikken igjen hvis vi trenger mer av frukt/pålegg eller ferskvare senere den uka. Får plass til matvarer under vogna, men det blir himla tungt å gå opp bakken hjem 😅 Man blir sterkere i kroppen etterhvert da 👍 

Er det nok hageflekk til at barn kan herje ute, så er vel det bra nok. Har dere undersøkt om det er barnefamilier rundt? Kan barn etterhvert gå/sykle  til og fra skole selv? Blir dere avhengig av buss eller å kjøre? Barn og bratte bakker er ikke et problem om barn ikke har spesielle behov. Blir nok ikke populært enkelte dager, men slik er det bare.  

Om det ikke er helt som dere ser for dere med gate/nabolag etc så er det bare å kikke videre...

Anonymkode: ec8cd...2b2

Takk for svar

Glemte å nevne at det er rekkehus, så det er mange naboer og mange barnefamilier. Det er mulig å sykle til skole så det bør gå fint. Vi er avhengig av buss/bane for å komme til jobb.

Lurer bare på hvordan samholdet blir når man ikke har den muligheten som jeg hadde da jeg vokste opp.

Andre hus vi har sett på har blant annet hatt felles tun i nabolaget hvor alle samler seg i helger og på ettermiddager. Blir liksom ikke helt det samme når alle må være på sin hageflekk. Samtidig har vi lett etter hus i over ett år og det meste vi virkelig har hatt lyst på har gått langt over takst og over det vi har råd til. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hovedproblemet med bakker er jo når vinteren kommer, snø og is er et helvete for store og små. Har vært med på at vi ikke kom oss hjem til en venninne på grunn av bakken var klunk is. Leveringer av hvitevarer måtte bli utsatt for de komme seg ikke opp. Hun endte opp med å flytte ganske raskt for til tross for at vi har fine vintre her så lå den isen der leeenge.

Selv har jeg bodd mer sentralt i en bakke i en by og der og stoppet vi opp når mini var liten og avhengig av vogn for vi kom oss verken opp eller ned på en trygg måte. Nå vi handlet uten bil så var det tiltak å komme seg opp og ned, på dager der isen la seg så var det omtrent umulig. Uansett så hadde jeg aldri valgt å bo slik igjen og den gangen vi bodde slik så var det for en kort periode og det var omtrent det eneste ledige. Hadde aldri kjøpt noe slikt, for en kort leieperiode greit nok.

Når vi skulle kjøpe så kjøpte vi et sted der jeg ser flatt overalt, klok av skade. :fnise:

Takk for svar.

Ja, det er klart at det ikke er optimalt med bakke på vinteren. Og det er definitivt en an grunnen til at vi er usikre på om vi skal by  Samtidig gjør jo bakken også at man kommer seg opp i høyden og får litt utsikt i motsetning til å bo lenger nedi "dumpa" så noen fordeler er det jo også. 

Får spørre megler om hun vet hvordan der vedlikeholdes der på vinteren. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vi hadde en lang bratt bakke med trapp fra garasjen opp til inngangsdøren og med vogn var det et mareritt! Vi lagde trillerampe på trinnene men det var likevel tungt - overkommelig men tungt. Hageflekken ble flittig brukt til lek på fineværsdager men jeg kjenner jeg trives bedre der vi bor nå. 

Anonymkode: 4a725...7bd

Takk for svar. 

Virker som om de fleste foretrekker å ikke bo i bakke. Vi ønsker å kjøpe for å bli værende der, så hvis det ender med at vi bare ønsker oss bort er det ikke noe vits.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Takk for svar.

Ja, det er klart at det ikke er optimalt med bakke på vinteren. Og det er definitivt en an grunnen til at vi er usikre på om vi skal by  Samtidig gjør jo bakken også at man kommer seg opp i høyden og får litt utsikt i motsetning til å bo lenger nedi "dumpa" så noen fordeler er det jo også. 

Får spørre megler om hun vet hvordan der vedlikeholdes der på vinteren. 

Man kan få masse utsikt om man bor flatt og, spesielt ved sjøen. :D Man kan og bo flatt "oppe" men da med tilgang til vei som er mye brukt og blir vedlikeholdt på vinteren.

Uansett hvis det er rekkehus så er det vel flere om vedlikehold og folk som har behov for å komme seg til skole og jobb så de har vel en slags rutine på det. Er det bare denne rekka med hus og ikke noe "offentlig" vei opp? En annen ting er jo at hvis det er litt utenfor hvor folk oppholder seg så blir de som du sier at det blir lite samhold med de rundt for det ender med at alle holder seg på sin flekk, spesielt om det ikke er noe "offentlig" fellesområde opp med denne husrekka.

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Man kan få masse utsikt om man bor flatt og, spesielt ved sjøen. :D Man kan og bo flatt "oppe" men da med tilgang til vei som er mye brukt og blir vedlikeholdt på vinteren.

Uansett hvis det er rekkehus så er det vel flere om vedlikehold og folk som har behov for å komme seg til skole og jobb så de har vel en slags rutine på det. Er det bare denne rekka med hus og ikke noe "offentlig" vei opp? En annen ting er jo at hvis det er litt utenfor hvor folk oppholder seg så blir de som du sier at det blir lite samhold med de rundt for det ender med at alle holder seg på sin flekk, spesielt om det ikke er noe "offentlig" fellesområde opp med denne husrekka.

Skulle gjerne bodd ved sjøen, men det har vi ikke råd til i Oslo 😅 Siktet bare til beliggenheten på akkurat disse husene. Det lå mange eneboliger og rekkehus nedenfor, men jeg hadde ikke likt å bo det heller fordi man havner ned i en dump. Men det er selvsagt ulikt fra sted til sted. Tror bare at grunnen til at dette huset er innenfor vår prisklasse er bakken, så det er det som et prisen vi betaler i så fall.

Ja det er flere rekker bortover i skråningen så jeg går jo ut i fra at det blir vedlikeholdt på noe vis og dette huset vi ser på ligger helt øverst og dermed nesten opp ved en vei hvor man kan komme gående fra, så tror kanskje ikke vi nødvendigvis må gå opp bakken til vanlig. Det er flere grøntområder i området, men ikke i umiddelbar nærhet (annet enn plenen).

Skrevet

Bodde øverst av en lang bakke med sønnen vår fram til han var 1,5 år. Bakken var rundt 700 - 800 m, og ganske bratt. Kjente det godt i lårene uten vogn når man gikk opp, og enda verre med vogn. Om vinteren var det enda mer tungt, og det var ikke alltid det gikk ann å bruke vogn engang. Ikke alltid det var måkt, og noen ganger speil blankt.

Både bhg og Buss holdeplass lå selvfølgelig nederst i bakken, og skulle man på butikken så ble det enda lengre oppoverbakke hjem igjen.

Vi hadde heldigvis bil i den perioden, så slapp å gå hver dag, men hver gang vi måtte gå var det veldig tungt. I tillegg hadde vi en lang trapp opp fra leiligheten, så vogna måtte humpes opp hver gang.

Det ble meget tungvint etterhvert så vi endte opp med å flytte til et sted det var mye mer flatt. Er en kort banke her, men den er mye mer slakkere og rundt 100m. Så mye mer lettere.

Skrevet
tussi84 skrev (7 minutter siden):

Bodde øverst av en lang bakke med sønnen vår fram til han var 1,5 år. Bakken var rundt 700 - 800 m, og ganske bratt. Kjente det godt i lårene uten vogn når man gikk opp, og enda verre med vogn. Om vinteren var det enda mer tungt, og det var ikke alltid det gikk ann å bruke vogn engang. Ikke alltid det var måkt, og noen ganger speil blankt.

Både bhg og Buss holdeplass lå selvfølgelig nederst i bakken, og skulle man på butikken så ble det enda lengre oppoverbakke hjem igjen.

Vi hadde heldigvis bil i den perioden, så slapp å gå hver dag, men hver gang vi måtte gå var det veldig tungt. I tillegg hadde vi en lang trapp opp fra leiligheten, så vogna måtte humpes opp hver gang.

Det ble meget tungvint etterhvert så vi endte opp med å flytte til et sted det var mye mer flatt. Er en kort banke her, men den er mye mer slakkere og rundt 100m. Så mye mer lettere.

Takk for svar. Den er ikke så lang, men relativt bratt. Butikk og buss gå strengt tatt på oversiden så til daglig tror jeg ikke vi må gå så mye opp og ned bakken, men tenker mest på samholdet i nabolaget når det ikke er naturlig samlingsplass utenfor husene. Man kan selvsagt leke i hagene, men det er jo litt mer lavterskel å bare gå ut i gata/på en lekeplass og bli kjent med andre.

Skrevet

Vi bor midt i en bakke, som er kjent i kommunen for å være krevende på vinteren (med bil), og på en skikkelig skrå tomt. Det blir ikke helt sammenlignbart siden vi bor mer øde til, og ikke i et typisk nabolag med småbarnsfamiler og lek i gata, men jeg svarer likevel. 

Her er det at vi bor øde hovedutfordringen, ikke bakken. Det har etter hvert flyttet noen flere barn hit, og de møtes i hverandres hager. Vår er mest populær for aking, men håpløs for ballspill. Jeg har selv vokst opp i et boretsslag med rekkehus og mange barn som løp rundt mellom husene, og savner det. Men lar ikke det seg gjøre til tross for bakken hos dere? Jeg tror ikke jeg klarer å se for meg helt hvordan det er der, men kan de ikke gå rundt mellom hverandres hageflekker og leke? I veien mellom husene, kunne de vel ikke lekt selv om det var flatt? Er det områder i nærheten en kan dra til for å spille ball og sykle? Vi drar til skolen vi sogner til, hvor det både er mulighet for ballspill, sykling og skøyter på vinteren med barna jevnlig. Etter hvert kan de ta buss dit selv. En kort busstur, men pga. veldig bratt og svingete vei og en strekning uten gang- og sykkelsti, er det problematisk å sykle/gå den veien. 

Når det gjelder at det er bratt å gå, så har jeg i hvert fall blitt ganske sprek, og barna er også gode til å gå i bakker fordi de er vant med det. Så sånn sett tenker jeg nesten på det som en fordel, gratis trening en ikke kan sluntre unna. Det blir glatt på vinteren, men går fint så lenge en måker og strør nok. Og så måtte vi ha bil med firhjulstrekk, det løste mye stress for min del. 

Anonymkode: e1e74...721

Skrevet

Her går det unna fort i morgenrushet i vinter.  Jeg går først ned til bilen. Kona står oppe og hiver barna utfor en slibakke. Jeg tar imot og kaser dem videre inn i bilen. Til slutt hiver hun seg selv uti også.  Likeså med skolesekkene.. har sine fordeler det vettu . 

Anonymkode: eaafa...e9a

Skrevet

Jeg ser ikke helt problemet. Men så er jeg også vestlending, da.. og oppvokst i bakke-landskap. 

Vokst opp i en bakke, og bor i en bakke nå - som er omtrent uungåelig her jeg bor. 

Ja, det er tungt med barnevogn. Men gjør det noe da? God trening? 

Ja, det er utfordrende på vinterføre. 4-hjulstrekk og piggdekk sier jeg bare.. 

Men at leking er et problem i bakker? Hæ? 

Unger er flinke til å leke med det de har. Det er kanskje vanskelig å spille fotball, men desto enklere å leke en hel haug med leker unger finner opp som går på å trille ballen nedover en bakke/oppover en bakke, osv. 

Anonymkode: 3c45a...ce0

Skrevet

Vokste opp i en bratt bakke/skråning. Måtte gå et stykke i bratt oppoverbakke på en sti fra parkeringsplassen. Litt pes når man hadde vært og handlet, og måtte gå flere turer. Pappa var ute og måkte og strødde ofte om vinteren, daglig, for at det skulle være trygt (masse snø her hvor vi bor).

Som barn savnet jeg aldri det å hoppe paradis rett utenfor huset. Vi hadde jo DEN kule skråningen, med trær og store steiner og hulrom i bakken der vi fant skatter (knuste potteskår, gammel kaffekopp uten hank osv). Lagde lange rutsjebaner om vinteren.

Jeg har aldri vært sportinteressert, men har alltid vært i god fysisk form. Mye mulig hjulpet av alle de trappene og bakkene jeg har gått i gjennom alle barne- og ungdomsårene. Gratis trening i hverdagen!

Dørselgere hadde vi heldigvis ikke mange av, ikke mange orket å gå opp bakken til huset. :)

Jeg er litt bedagelig anlagt, og setter veldig pris på en lettvint løsning som vi har nå, kjøre bilen inn i garasjen med gjennomgang til huset. Så jeg ville ikke byttet tilbake til barndomshjemmet. Men jeg hadde en veldig fin oppvekst der.

Anonymkode: 0cb9c...88e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...