AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #1 Skrevet 6. november 2023 Oppsummering; forferdelig rotten lukt fra nyleid leilighet, bygg fra 1880-årene. Kjøkken/baderomsområde, rør ville vært logisk, men klarer aldri å lokalisere. Skal kontakte huseier, men lurer på om noen har forslag til hva det kan være. Jeg har nettopp flyttet inn i ny leilighet. Huset er veldig gammelt, helt tilbake fra 1880-årene, men er i god stand med nyoppusset bad og nye vinduer. Det jeg har merket på den korte tiden jeg har bodd her et at det stadig dukker opp en forferdelig rotten-aktig, vond lukt. Det varer sjeldent mer enn noen minutter-en time, kan komme en gang om dagen eller to eller med flere dagers mellomrom. Det dukker alltid opp på kjøkken/baderomsområdet så det ville jo vært naturlig å tenke at det er noe med rørene. Det er bare det at når lukten har dukket opp så har jeg gått bort til alle sluk, oppvaskmaskin og kriker og kroker, og jeg klarer fortsatt ikke lokalisere den. Det er også slik at en gang lukten kommer så kan det lukte utrolig sterkt fra et område mens neste gang kan det lukte veldig fra et annet, men hvis jeg går rundt i det området også så finner jeg det aldri (er som å lete etter enden av regnbuen 😅). Noen ganger er lukta så ille at jeg blir helt kvalm og jeg har vært småredd det ligger en død mus eller rotte et eller annet sted i en vegg eller noe, men da tror jeg også lukta hadde vært mer konstant.. Jeg skal selvfølgelig kontakte huseier, men det kunne vært greit å ha gjort seg noen tanker om hva det kan være. Jeg er også litt redd han ikke skal kunne finne ut av det. Hvordan lukter som regel kloakk fra rør? Eller for eksempel muggsopp? Dette er veldig som en lukt av noe ordentlig rottent (første gang jeg lukta den trodde jeg det var søpla eller bikkja som var veldig dårlig i magen).. Anonymkode: ca1e0...23d
MayorSantos Skrevet 6. november 2023 #2 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Oppsummering; forferdelig rotten lukt fra nyleid leilighet, bygg fra 1880-årene. Kjøkken/baderomsområde, rør ville vært logisk, men klarer aldri å lokalisere Det at du har kjøkken og baderom sammen er kanskje et hint?? flytt! 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #3 Skrevet 6. november 2023 Lukter det råttent eller som kumøkk? Vi hadde problemer med lukt på et helt nytt vaskerom og fant ut at man må helle en bøtte vann i sluket ca. en gang i måneden, siden sluket ellers var helt tørt. Da holder lukten seg unna. Anonymkode: 6f5f7...0cf 5
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #4 Skrevet 6. november 2023 2 minutter siden, MayorSantos said: Det at du har kjøkken og baderom sammen er kanskje et hint?? flytt! Haha ikke sammen, er to separate rom, men døren til badet går fra kjøkkenet. Anonymkode: ca1e0...23d
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #5 Skrevet 6. november 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Lukter det råttent eller som kumøkk? Vi hadde problemer med lukt på et helt nytt vaskerom og fant ut at man må helle en bøtte vann i sluket ca. en gang i måneden, siden sluket ellers var helt tørt. Da holder lukten seg unna. Anonymkode: 6f5f7...0cf Det lukter rottent vil jeg si. Har gått bort til alle sluk og ingen av dem har den lukta 🤔 Anonymkode: ca1e0...23d
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #6 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Lukter det råttent eller som kumøkk? Vi hadde problemer med lukt på et helt nytt vaskerom og fant ut at man må helle en bøtte vann i sluket ca. en gang i måneden, siden sluket ellers var helt tørt. Da holder lukten seg unna. Anonymkode: 6f5f7...0cf Dette. Vi har det sånn. på badet har vi to sluk, et som dusjen går ned i og et hvor det tidligere stod et badekar. Badekaret er borte - og sluket blir tørt fra tid til annen. to liter vann neddi sluket gjør nytten og da går det litt tid før vi må gjøre det igjen. Anonymkode: 43c0f...8f5 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #7 Skrevet 6. november 2023 Negativ energi/hjemsøkte plasser lukter ofte vondt på en ulogisk måte(det du beskriver er ulogisk) Anonymkode: d428d...3ad 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #8 Skrevet 6. november 2023 Råtten er en kjemisk reaksjon. Rotten er bestemt form av en type gnager. Anonymkode: 83f86...d6a 1 1
Sirah Skrevet 6. november 2023 #9 Skrevet 6. november 2023 Mest sannsynlig gamle rør/sluk som trenger litt vann Ikke unormalt. Pass på at du lar vannet renne litt innimellom slik at det aldri får tørket helt opp. Gjerne bruk noe slags avløpsrens innimellom. Vi har samme problem her om det står tørt for lenge og vårt hus er mye nyere enn 1880 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #10 Skrevet 6. november 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Råtten er en kjemisk reaksjon. Rotten er bestemt form av en type gnager. Anonymkode: 83f86...d6a Haha uff sant det! Anonymkode: ca1e0...23d 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #11 Skrevet 6. november 2023 Just now, Sirah said: Mest sannsynlig gamle rør/sluk som trenger litt vann Ikke unormalt. Pass på at du lar vannet renne litt innimellom slik at det aldri får tørket helt opp. Gjerne bruk noe slags avløpsrens innimellom. Vi har samme problem her om det står tørt for lenge og vårt hus er mye nyere enn 1880 Ja, får prøve å helle noe ned i alle sammen Anonymkode: ca1e0...23d 1
aksase Skrevet 6. november 2023 #12 Skrevet 6. november 2023 Om det ikke er noen tørre sluk/vannlåser å finne kan det være at de som har pusset opp har glemt å tette et gammelt rør under gulvet, eller i veggen et sted. I gitte situasjoner, som væromslag, vedfyring eller annet som trekker luft ut av huset, kan kloakklukt bli sugd ut av røret og inn i rommet. Det kan selvsagt også være fukt og råte i huset, men lukten du beskriver er mest sannsynlig kloakk. Det finnes fagfolk som kan sjekke disse tingene. 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #13 Skrevet 6. november 2023 Død mus i veggene - siden huset er så gammelt Anonymkode: c282a...901
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #14 Skrevet 6. november 2023 Det første jeg ville sjekket er om du har et sluk som har gått tørt. Hvis det ikke er det, ville jeg kontaktet huseier. Anonymkode: 43b68...d77
pautina Skrevet 6. november 2023 #15 Skrevet 6. november 2023 Høres ut som vannlåsen har tørket ut ja, fyll alle og se om det hjelper. Har du sluk som aldri brukes må du kjøre vann i dem av og til så ikke låsen blir tom. Evt er huset så gammelt at det mangler vannlås ett sted og da må huseier få satt på en
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #16 Skrevet 7. november 2023 Det var slik lukt som kom og gikk i ei leilighet vi leide på et ferieopphold. Helt nytt bad og rent, men rar lukt. Jeg tenkte tørre vannlås el noe, varslet eierne så de fikk sjanse til å sjekke opp.. De fikk det sjekket, rørleggeren hadde glemt å sette på et lokk et sted. Da det var gjort, var problemet borte. Anonymkode: 14bcb...7bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå