AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #1 Skrevet 6. november 2023 Inspirert av flere tråder de siste dagene vil jeg snu litt på problemstillingen: Jeg har ingenting å skjule og hadde ikke hatt et problem med å snakke med barneverntjenesten. Hvorfor er det et problem å bevise at man er en god forelder? Anonymkode: 7313c...ba8 5
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #2 Skrevet 6. november 2023 Hvorfor er det så uforståelig at de blir sinte? De risikerer jo å miste barna sine, jeg forstår ikke helt hvorfor alle automatisk bare skulle smile og akseptere det som en utfordring. Anonymkode: 392c6...aaf 23 8
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #3 Skrevet 6. november 2023 Lykke til med å bli voksen. Anonymkode: ad6c7...404 14 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #4 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Inspirert av flere tråder de siste dagene vil jeg snu litt på problemstillingen: Jeg har ingenting å skjule og hadde ikke hatt et problem med å snakke med barneverntjenesten. Hvorfor er det et problem å bevise at man er en god forelder? Anonymkode: 7313c...ba8 Hadde du tatt med et smil at noen beskyldte deg for omsorgssvikt av barn? Eller at noen skal hjem til deg, tolke deg slik de selv vil, skrive referat om det der du ikke kjenner deg igjen i samtalen? Skal problematisere over hode på deg at barnet ditt tegner mye med svart eller snakker mye om tiss. Kan det være at du driver overgrep? Eksempelvis. I tillegg såes det tvil ved din person/deres hjem i skole og bhg. Tja. Hvorfor kan dette være vanskelig tro??? Anonymkode: ad6c7...404 23 3 1
Maskinfører Skrevet 6. november 2023 #5 Skrevet 6. november 2023 Les dommene fra EMD så får du ett bilde av hvorfor 😀 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #6 Skrevet 6. november 2023 Ikke alle er sosialister/kommunister og vil at staten skal blande seg i alt. Men å diskutere at staten har svakheter med en nyutdannet er helt blåst allikevel Anonymkode: e9b34...b6f 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #7 Skrevet 6. november 2023 Noen beskylder deg for å være en dårlig forelder, de er bekymret for at du ikke vet hvordan du på best mulig måte skal ta vare på dine barn. Det angriper noe av det mest sårbare ved oss. Forstår det 100%. Anonymkode: 30708...78e 16 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #8 Skrevet 6. november 2023 Maskinfører skrev (3 timer siden): Les dommene fra EMD så får du ett bilde av hvorfor 😀 Dommene fra EMD sier ingenting om barnevernets arbeid, men om fylkesnemndas og tingrettens utmåling av samvær med tanke på tilbakeføring. Eller om barnet burde vært plassert i et fosterhjem som hadde lik kultur som barnet. Anonymkode: 57da9...9ba 7 6
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #9 Skrevet 6. november 2023 Maskinfører skrev (3 timer siden): Les dommene fra EMD så får du ett bilde av hvorfor 😀 Det handler om samvær Anonymkode: 3c6c6...6af 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #10 Skrevet 6. november 2023 Men det er jo heller ikke så vanlig å bli meldt til barnevernet. De aller fleste opplever ikke noe slikt. Anonymkode: dff6c...8ec 3 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #11 Skrevet 6. november 2023 Folk blir sinte fordi det kommer noen lavt utdanna folk med mye makt og ofte sviktende forståelse inn og endevender livet ens en periode. Derfor blir folk sinte. Anonymkode: 11fc6...9d5 10 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #12 Skrevet 6. november 2023 Skjønner jo det da, noen går rundt og tror du er en elendig forelder? Så er det noe med å bli kontrollert, jeg liker ikke å bli stoppet i tollen engang. For det andre spør du om hvorfor det er noe problem å bevise at man er en god forelder. Det er jo ikke alle som er det, noen ganger er det vel en god grunn til at det har blitt meldt fra. Anonymkode: 4d1b4...462 3
Maskinfører Skrevet 6. november 2023 #13 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Dommene fra EMD sier ingenting om barnevernets arbeid, men om fylkesnemndas og tingrettens utmåling av samvær med tanke på tilbakeføring. Eller om barnet burde vært plassert i et fosterhjem som hadde lik kultur som barnet. Anonymkode: 57da9...9ba Det finnes flere dommer enn samvær 1
Maskinfører Skrevet 6. november 2023 #14 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Folk blir sinte fordi det kommer noen lavt utdanna folk med mye makt og ofte sviktende forståelse inn og endevender livet ens en periode. Derfor blir folk sinte. Anonymkode: 11fc6...9d5 Verst av alt er jo at mange av de ikke har barn selv en gang det handler om kjærlighet det kan ikke leses i en bok sjøl kattemor jeg hadde før hadde disse instinktene 😻😻 glemmer henne aldri 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #15 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Inspirert av flere tråder de siste dagene vil jeg snu litt på problemstillingen: Jeg har ingenting å skjule og hadde ikke hatt et problem med å snakke med barneverntjenesten. Hvorfor er det et problem å bevise at man er en god forelder? Anonymkode: 7313c...ba8 For et ignorant og bløtere dustespørsmål hvor du setter deg over andre og tror du er bedre. Fordi det er hundre grunner til at folk ikke får til å være de foreldrene de ønsker å være. Sykdom, relasjonsvansker, rus, økonomi, ressurser mm. Mange er uheldige i livene sine. Da oppleves barnevernet truende, fordi man er livredd for å miste omsorg over det kjæreste man har. Og man vet man ikke er optimal og ikke bør bli sett i kortene på alt. Klarte du ikke tenke ut svaret på dette selv? Anonymkode: 76bc5...8ee 1 3 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #16 Skrevet 6. november 2023 Jeg har ingenting å skjule og tror jeg gjør en mer enn god nok jobb som forelder. Likevel hadde det vært noe ubehagelig ved det. Det hadde nok ikke vært noe problem i min sak, jeg hadde snakket med de og de hadde kommet på besøk og sett at alt er greit. Men den følelsen av at noen har fulgt med på meg og antatt at jeg ikke får det til hadde likevel vært ubehagelig Anonymkode: 698aa...9cc 9 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #17 Skrevet 6. november 2023 Lett å bli sint når man blir redd. Alle kan ha «svin på skogen» så om ting blir vridd litt på det så kan det se alt annet enn uskyldig ut om barn får ledende spørsmål av barnevernet. Eksempel på spørsmål om mamma eller pappa har holdt deg hardt fast. Barnet svarer ja. Hva som skjedde var for eksempel at barnet fikk en flis i foten og måtte holdes stille (ikke lett når det er vondt) for å få ut flisen. Eller spørsmål om barnet har blitt skadet av foreldre. Barnet svarer da ja. Hva som skjedde var at barnet kom og skremte forelderen som snur seg og albuer barnet i ansiktet i forskrekkelse. Annet scenario var at barnet ble «klypt» når det var snakk om å fjerne brodd fra veps/fjerne flott. Spørsmål har mamma/pappa lugget det. Svar ja. Hvem har ikke prøvd å få ut ting av håret etter å ga vært ute i mye rart. Har barn langt hår har vel alle lugget for å få ut alle floker. Selv om man om man gjør så godt man kan mye misforstås og det er nok ubehagelig å få masse spørsmål. Foreldre blir splittet opp og intervjuet hver for seg. Verst er nok ventetiden til vedtak er fattet. Anonymkode: e2370...0e4 2 8
Rosalilje84 Skrevet 6. november 2023 #18 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Inspirert av flere tråder de siste dagene vil jeg snu litt på problemstillingen: Jeg har ingenting å skjule og hadde ikke hatt et problem med å snakke med barneverntjenesten. Hvorfor er det et problem å bevise at man er en god forelder? Anonymkode: 7313c...ba8 Hvorfor er det et problem? Vel, du hadde også blitt sint hvis du var hanket inn til politiet med mistanke om alvorlig lovbrudd, avhørt, kanskje puttet på glattcella i et par dager, grillet i flere timer på et lite rom med masse invaderende spørsmål. Du hadde sikkert tatt det med et smil, og ikke blitt sint. Det er jo ikke et problem å bevise at du er en god borger, er det? 3 1 6
Rosalilje84 Skrevet 6. november 2023 #19 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hadde du tatt med et smil at noen beskyldte deg for omsorgssvikt av barn? Eller at noen skal hjem til deg, tolke deg slik de selv vil, skrive referat om det der du ikke kjenner deg igjen i samtalen? Skal problematisere over hode på deg at barnet ditt tegner mye med svart eller snakker mye om tiss. Kan det være at du driver overgrep? Eksempelvis. I tillegg såes det tvil ved din person/deres hjem i skole og bhg. Tja. Hvorfor kan dette være vanskelig tro??? Anonymkode: ad6c7...404 Nettopp. Problemet er at det dessverre er altfor lite kontroll med ansatte i barnevernet i Norge. Kun 6 prosent av kommuner har en jurist i barnevernstjenesten. Mange har lite faglærte saksbehandlere, der noen lar sine fordommer skinne gjennom og tolker reglene mildt sagt spesielt. Prosessen kan være traumatiserende for både barn og foreldre. Enkelte blir meldt som hevn. 7
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #20 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men det er jo heller ikke så vanlig å bli meldt til barnevernet. De aller fleste opplever ikke noe slikt. Anonymkode: dff6c...8ec Det er ganske mange som blir anmeldt hvert år. "I 2021 mottok barnevernstjenesten 53 468 bekymringsmeldinger for 47 333 barn i aldersgruppen 0-17 år. " Anonymkode: b772f...7d5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå