Gå til innhold

Hva er samtykke...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får ikke helt sove her.. 

Vi hadde lagt oss, mannen var full. Prøvde seg og jeg tok hånda hans vekk, og han sa "du avviser seksuelt initiativ?" jeg sa ja, klokka er mye, skal stå opp tidlig..

Han holdt rundt meg og jeg sovna. Våkna halvveis av hånda i trusa igjen. Tok bort hånda hans. Han gjorde det flere ganger, og jeg tok vekk hånda. Han la seg så oppå meg, og prøvde å kysse meg. Han la seg ned på siden igjen og tok på meg, jeg tok vekk hånda. Så bare hev han seg oppå meg og trengte seg inn i meg... Pulte meg til han kom og la seg så over på siden.. 

Jeg ligger her og føler meg misforstått, brukt og forbanna egentlig.. Han visste at jeg ikke ville ha sex.. :(

Anonymkode: 7bc7e...748

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å samtykke betyr å uttrykke at man har lyst til noe. Å si ja til noe, rett og slett.

Anonymkode: 5ac3e...ac8

Skrevet

Dette er ikke greit av han i det hele tatt 💔

Anonymkode: fdf02...cfc

• Liker 2
Skrevet

Du ble voldtatt. Snakk med ham om hvordan du føler deg. 

• Liker 5
Skrevet

Hadde også blitt fly forbanna, ville kalt det voldtekt det der.

Hadde gitt ham beskjed om at det der skal aldri skje igjen.

Anonymkode: 5f4bd...076

• Liker 4
Skrevet

Voldtekt heter det.

Anonymkode: 99cb0...eb0

• Liker 3
Skrevet

Det er voldtekt.

Du sa klart nei. Dette er ikke noe gråsone, ikke noe å lure på.

Og det er ikke sånn at bare fordi man er sammen så har man gitt automatisk samtykke for alltid... det skal ALLTID være lov å si nei og det skal alltid respekteres.

Jeg hadde blitt lynende forbanna. Det hadde vært vanskelig for meg og gått videre, det er en mangel på respekt der som bare ikke er aktuell for meg i et forhold. Da skal han virkelig blodangre og beklage seg dagen etter. Og aldri mer få sove med meg når han er dritings hvis han da blir en voldtektsmann.

Anonymkode: 5b8b0...539

• Liker 4
Skrevet

Håper dere tar en veldig god prat når dere er våkne og edru!

Sånn skal et ikke være. Kanskje dere kan legge en plan for hva dere eventuelt kan gjøre neste gang? F.eks. at han legger seg på sofaen hvis det virkelig er så vanskelig å holde seg unna når han er full og trøtt?

Skrevet (endret)

Du har faktisk opplevd en voldtekt. Hadde forlatt ham i dag.

Endret av Andro
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Først det aller viktigste. Dette skal du ikke godta av partneren din. 

Men, er det voldtekt som folk skriver? 

Å true til seg samleie med noen ved hjelp av vold eller tvang er voldtekt.(*) Det må være et element av vold eller tvang. Det er også voldtekt når noen utnytter en annen som er svekket, for eksempel av rus eller som sover. Det sentrale er at den som blir utsatt for handlingen ikke klarer å motsette seg den, og dette blir utnyttet av den som gjør det. (**)

(*) mange flere handlinger regnes i dag som voldtekt, tvinge noen til å kolde bakkene mens man onanerer, komme på ansiktet, eller en seksuell kroppsdel, «grinding» mv. Det er foreslått å bytte ut begrepet «voldtekt» med «seksuell omgang».

(**) Dette innebærer «samtykke». Det står ikke i loven i dag. I saker der offeret «fryser» til, er ofte ikke vilkårene oppfylt i dag. I NOU 2022:22 foreslås en bestemmelse om at seksuell omgang er straffbart hvis noen har det med «noen som ikke vil det, og som gir uttrykk for dette i ord eller handling»

Anonymkode: dcec8...893

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

... tvinge noen til å kolde bakkene mens man onanerer ...

Hva i all verden er å "kolde bakkene" for noe?

Anonymkode: 2df35...fc5

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva i all verden er å "kolde bakkene" for noe?

Anonymkode: 2df35...fc5

Ai. Stavekontroll… «holde ballene»,  skulle det stå. 
NOU 2022:21 også. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Å true til seg samleie med noen ved hjelp av vold eller tvang er voldtekt.(*) Det må være et element av vold eller tvang. Det er også voldtekt når noen utnytter en annen som er svekket, for eksempel av rus eller som sover. Det sentrale er at den som blir utsatt for handlingen ikke klarer å motsette seg den, og dette blir utnyttet av den som gjør det. (**)

(*) mange flere handlinger regnes i dag som voldtekt, tvinge noen til å kolde bakkene mens man onanerer, komme på ansiktet, eller en seksuell kroppsdel, «grinding» mv. Det er foreslått å bytte ut begrepet «voldtekt» med «seksuell omgang».

(**) Dette innebærer «samtykke». Det står ikke i loven i dag. I saker der offeret «fryser» til, er ofte ikke vilkårene oppfylt i dag. I NOU 2022:22 foreslås en bestemmelse om at seksuell omgang er straffbart hvis noen har det med «noen som ikke vil det, og som gir uttrykk for dette i ord eller handling»

Å trenge inn i noen som sier nei ER og blir voldtekt hbor mye du enn ikke synes det var voldelig nok.

Det er direkte forkastelig å lese at det fortsatt i 2023 er noen som mener at nei ikke er nok.

Anonymkode: bacd6...3c2

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det TS beskriver en voldtekt.

Hun sa nei flere ganger og han la seg oppå henne og trengte inn i henne selv om hun sa nei.

Det er voldtekt selv om hun ikke klorte og slåss for å komme seg fri. Det er voldtekt selv om det var mannen hennes som  hun vanligvis (sannynligvis) har sex med. Det er voldtekt selv om det er en man kjenner og er glad i som tvinger seg på og har sex mot den andres ønske. 

Anonymkode: 76e9a...13a

• Liker 1
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å trenge inn i noen som sier nei ER og blir voldtekt hbor mye du enn ikke synes det var voldelig nok.

Det er direkte forkastelig å lese at det fortsatt i 2023 er noen som mener at nei ikke er nok.

Anonymkode: bacd6...3c2

Er da enig i at det er voldtekt ut fra den ene partens beskrivelse her. Et «Nei» skulle være nok, både etter det nåværende og de forslåtte reglene. 

Personlig synes jeg det var over grensen for «mase-sex». 

Jeg forsøkte å vise hva som er samtykke og hva som er foreslått å være det. En må si eller vise «nei»? Det er ikke lagt opp til at man må ha et «ja»? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Får ikke helt sove her.. 

Vi hadde lagt oss, mannen var full. Prøvde seg og jeg tok hånda hans vekk, og han sa "du avviser seksuelt initiativ?" jeg sa ja, klokka er mye, skal stå opp tidlig..

Han holdt rundt meg og jeg sovna. Våkna halvveis av hånda i trusa igjen. Tok bort hånda hans. Han gjorde det flere ganger, og jeg tok vekk hånda. Han la seg så oppå meg, og prøvde å kysse meg. Han la seg ned på siden igjen og tok på meg, jeg tok vekk hånda. Så bare hev han seg oppå meg og trengte seg inn i meg... Pulte meg til han kom og la seg så over på siden.. 

Jeg ligger her og føler meg misforstått, brukt og forbanna egentlig.. Han visste at jeg ikke ville ha sex.. :(

Det er ille for deg men er nok ikke lett å anmelde  når du la deg frivillig med han. Dessverre blir du ikke trod 

Skrevet

Det er voldtekt. Anmeld og forlat han asap. 

Anonymkode: 9da70...4d5

• Liker 1
  • Nyttig 2
Gjest Angry Man
Skrevet (endret)

Motsatte du deg han ytterligere når han penetrerte deg og videre gjennom samleiet? Om han brukte makt når han la seg oppå deg og penetrerte deg og videre i akten er avgjørende for om dette rent juridisk sett er en voldtekt.

Det er uansett et brudd på straffeloven § 200 og er således et seksuelt overgrep. 

Endret av Angry Man
skrivefeil
Skrevet
Angry Man skrev (2 timer siden):

Motsatte du deg han ytterligere når han penetrerte deg og videre gjennom samleiet? Om han brukte makt når han la seg oppå deg og penetrerte deg og videre i akten er avgjørende for om dette rent juridisk sett er en voldtekt.

Det er uansett et brudd på straffeloven § 200 og er således et seksuelt overgrep. 

Nei, klarte ikke å gjøre mer motstand. Han brukte liksom ikke makt heller. Jeg gikk fullstendig i frysemodus.. Og ble helt sjokka og apatisk i etterkant.

Han har sagt unnskyld, og lagt seg flat. Jeg har reist til et hus jeg eier, for å tenke.. 

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, klarte ikke å gjøre mer motstand. Han brukte liksom ikke makt heller. Jeg gikk fullstendig i frysemodus.. Og ble helt sjokka og apatisk i etterkant.

Han har sagt unnskyld, og lagt seg flat. Jeg har reist til et hus jeg eier, for å tenke.. 

Siterer meg selv. Dette er altså skrevet av ts :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...