Duff Skrevet 6. november 2023 #1 Skrevet 6. november 2023 Hjelp. Jeg er på fjerde uke metotreksat og nå skaller huden av under beina og oppover leggene. Jeg kan dra av store flak og det er sårt der huden er borte. Må ringe hudlegen i morgen men hun har alltid dårlig med ledige timer så mulig fastlegen er bedre. Her er bilde av den ene foten, den andre er likedan og det flasser også på leggene. Hjelp!
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #2 Skrevet 6. november 2023 Ta kontakt med både hudlegen og fastlegen din for å sikre at du får den hjelpen du trenger. Anonymkode: 90b54...d6d
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #3 Skrevet 6. november 2023 SJS/TEN er en hypersjelden sykdom med 1-6 tilfeller pr. million mennesker, som derfor er forska lite på. En hypotese sier at sykdommen utløses av T-celler som reagerer på legemidler. Kilde: https://www.mdpi.com/1648-9144/57/9/895 Gikk du på noen legemidler da symptomene oppsto? Anonymkode: fd5ea...f61
Duff Skrevet 6. november 2023 Forfatter #4 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): SJS/TEN er en hypersjelden sykdom med 1-6 tilfeller pr. million mennesker, som derfor er forska lite på. En hypotese sier at sykdommen utløses av T-celler som reagerer på legemidler. Kilde: https://www.mdpi.com/1648-9144/57/9/895 Gikk du på noen legemidler da symptomene oppsto? Anonymkode: fd5ea...f61 Jeg går på metotreksat, neurontin, diverse ppiller/østrogen/allergitabl/mot syreplager... Metotreksat er ny, de andre har jeg gått på i årevis. Hadde vimovo en stund men tålte ikke den, fikk hudutslett og pga det er jeg satt på metotreksat (alt annet virket ikke). Er det mulig å sjekke T-celler? Synes jeg reagerer på nesten alt av medisiner utenom de faste. Penicillin, vimovo og nå denne metotreksaten.
Duff Skrevet 6. november 2023 Forfatter #5 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ta kontakt med både hudlegen og fastlegen din for å sikre at du får den hjelpen du trenger. Anonymkode: 90b54...d6d Fikk tak i hudlegen så skal inn torsdag. Av og til kan jeg bruke to uker før jeg får reaksjon derfra så derfor var det greit å spørre her inne.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #6 Skrevet 6. november 2023 Tror ikke du has SJS/TEN, da du ville hatt mer utbredte systemiske reaksjoner (følt deg generelt dårlig) og endring av hudfarge. Dette er sykdommer som oftest begynner på overkropp. Det er reaksjoner som starter 1-2 uker etter oppstart av nytt legemiddel men det er absolutt sannsynlig at det er en legemiddelreaksjon, så ville absolutt tatt kontakt med lege Anonymkode: 9996d...207
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå