Gå til innhold

Hva slags bakst/småkakerlager dere til jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):
  • Havremakroner
  • Krumkaker
  • Dansk kransekage (av skålede mandler, er lysere og smaker mer marsipan)

I tillegg lager jeg en fruktkake av ferske dadler og valnøtter (som også er god til Stilton), og som fryses ned.

Jeg trodde i mange år at det ikke ble jul uten pepperkakebakst, men er kommet til at det er krumkakene jeg må ha for at det skal bli jul for meg. Pepperkaker er mye bry, og det er relativt enkelt å få kjøpt gode varianter. Men småkakebakst hører så definitivt fremdeles julen til for min del - det var den viktigste delen av juleforberedelsene i min barndom.

Anonymkode: 56a66...167

Ja, det eneste som er fast julebakst for meg er frukt- og nøttebrød. Det og aniskringler. Bruker denne oppskriften https://www.ostecompagniet.no/oppskrifter/frukt-og-nottebrod-a-la-fryd

Bruker å spise det til forskjellige typer ost, jeg bruker ikke den toppingen som står i oppskriften. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kinder skrev (17 timer siden):

Trenger inspirasjon😊 Overskriften ble litt rar, for innlegget ble plutselig bare lagt ut før jeg var ferdig😅

Rundstykker, julebrød, kransekakestenger, pepperkaker, kakemenn, havreflarn, serinakaker, krumkaker, brune pinner.

Anonymkode: 2972c...e18

• Hjerte 1
Skrevet

Kakemenn, pepperkaker, risboller,appelsinmarsipan og hvis jeg har tid: troika. 
Bestemor fyller boksene mine med krumkaker og havreflarn😊 

Anonymkode: ef4d8...1b4

• Hjerte 1
Skrevet

Mannen lager krumkaker etter sin mors oppskrift.  Jeg lager krydderbrød.  Det er alt.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kakemenn, pepperkaker, risboller,appelsinmarsipan og hvis jeg har tid: troika. 
Bestemor fyller boksene mine med krumkaker og havreflarn😊 

Anonymkode: ef4d8...1b4

Så utrolig koselig ❤️ nå kjente jeg skikkelig på det å ha mistet alle besteforeldrene mine. 

Anonymkode: 127c2...1a1

• Hjerte 2
Skrevet

Blir stort sett bare pepperkaker og brune pinner (som samboer lager). Vi er stort sett bortreist i julen, så det er ikke noe poeng i å lage masse julekaker. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.11.2023 den 10.55):

Hvem spiser alt dere baker? Har alle så store familier?

Anonymkode: 9646b...a3a

Det er jo ikke nødvendigvis sånn at man baker store mengder selv om man baker mange sorter. Dessuten elsker vi julekaker, er fem i familien til vanlig og over dobbelt så mange på selve julaften og har besøk flere ganger i julen så kakene forsvinner. :) 

• Liker 1
Skrevet

Vi baker aniskringler, julekake, smultringer, pepperkaker, strull, brune pinner, hvite kakemenn og havreflarn. Og så lager vi rocky road, cornflakestopper, risboller, karameller, falsk marsipan og oreofudge. 

Anonymkode: 61627...902

• Hjerte 1
Skrevet

Sarah Bernard, serinakaker, negerboller og havreflan ❤️

Anonymkode: 0292e...594

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.11.2023 den 10.55):

Er vokst opp med sju slag + enda flere, men er nesten ikke vits i å bake lenger. Med ett hjemmeboende barn og ingen mann er vi bare to i hus. Reiser til familie julaften og et par dager. I romjula/nyttår treffer vi venner, men blir kanskje to-tre besøk, litt kaloribevisste folk som kanskje tar én kake (har jo gjerne noe sjokolade e l + at de har fått mat). Tenåringen spiser heller godteri/sjokolade, og jeg kan jo ikke sitte og spise alt selv… Heldigvis er jeg ikke så ung at jeg avslutter jula og begynner på fastekur andre juledag, men likevel…

Hvem spiser alt dere baker? Har alle så store familier?

Anonymkode: 9646b...a3a

Spiser? Nei vi baker og kaster det i søpla…

Anonymkode: 84da1...bbf

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg baker  pepperkaker, berlinerkranser, gjærbakst med makronfyll og munker. 🤗

Noen berlinerkranser blir lagt i små glass og gitt bort til familie og venner. 

Skrevet

Peppernøtter, sandnøtter og sjakkruter er de faste, og så varierer det om jeg lager mer og i så fall hva.

Skrevet

Det jeg må ha er pepperkaker, og krumkaker til moltekremen. Ellers varierer vi. I år funderer jeg på biscotti med fiken og valnøtter (denne oppskriften), lussekatter (lager de ganske små, og fryser ned), noen enkle sjokoladekjeks, og brune pinner. Og så elsker fireåringen bringebærgrotter, så blir nok noen av de også. 

Anonymkode: 35518...4bf

• Liker 1
Skrevet

Jeg baker alltid pepperkaker, julemenn, sjakkruter og cookies med nonstop. Hender jeg baker berlinerkranser også. 
Av gjærbakst baker jeg julebrød, boller, kanelsnurrer og rundstykker. 

Skrevet

må lage pepperkaker(hjemmelaga deig), sitronkjeks med valmuefrø, strull og kolakaker.

Ellers går det i konfekt/godis; syrlig jordbærkaramell, lakriskaramell, fudge og peppermyntekuler. noen år lager jeg også sarah bernard i langpanne og troika i biter. :) 

tenkte lage noe slags potetlefse i år, til lutefisk, gravlaks, julens kjøttpålegg etc. aldri prøvd før :) . Samme med lammerull og sylte, så lyst til å prøve lage for første gang :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...