AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #1 Skrevet 5. november 2023 Samboer har fått ny bil (Byd Atto 3) og han har hatt den i et par måneder. Jeg har nylig fått lappen, så er ikke en god sjåfør (enda). Tidligere hadde vi en vw golf, så det er ikke en alt for stor endring mtp. bredde og lengde, men jeg merker en stor forskjell selv. Jeg har blant annet strevet med parkering siden vi fikk bilen. Jeg klarer å ryggeparkere fint, men det er front parkering mellom to biler jeg strever med. Enten så svinger jeg for tidlig og holder på å treffe den ene bilen, eller så svinger jeg for sent. Jeg har lyst til å mestre frontparkering, siden vi handler ofte på en butikk med en (ok plass) parkeringsplass hvor man parkerer med fronten inn og kjører ut. Og de er ofte stappa, så klarer ikke å unngå å parkere mellom to biler ofte. Så jeg spør her, siden er i tvil om det er mine kjøreferdigheter som må forbedres, eller om det er vanlig å ikke klare å frontparkere mellom to biler i en nokså trang parkeringsplass? Samboeren min sier også at det er vanlig å ikke klare å kjøre med fronten inn på første forsøk, siden bilen er ganske stor. Eller klarer dere med store biler som oftest å kjøre inn på første forsøk? Takk for tips! Anonymkode: 60471...d71
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #2 Skrevet 5. november 2023 Rygg på plass! Du har som regel oversikt når du kommer inn på plassen, så det er dom regel enklere å rygge på plass slik at du kan kjøre rett ut igjen når du skal reise. Kan være ekstra fordel nå på vinterstid om det snør når du er inn på butikken og legger seg snø på bilen, da er det fort gjort å drite seg ut når en reiser og vinduene er halvt dekket med snø når du rygger ut. Anonymkode: d48b3...61e 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #3 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Rygg på plass! Du har som regel oversikt når du kommer inn på plassen, så det er dom regel enklere å rygge på plass slik at du kan kjøre rett ut igjen når du skal reise. Kan være ekstra fordel nå på vinterstid om det snør når du er inn på butikken og legger seg snø på bilen, da er det fort gjort å drite seg ut når en reiser og vinduene er halvt dekket med snø når du rygger ut. Anonymkode: d48b3...61e Helt enig med deg! Og klarer å ryggeparkere fint heldigvis, men jeg har også lyst til å klare å parkere med fronten inn hvis jeg skulle trenge det av en eller annen grunn. Jeg rygger vanligvis alle andre steder, utenom de hvor man kan kjøre ut igjen (som er det eksempelet jeg viste i hovedinnlegget). Anonymkode: 60471...d71
catman Skrevet 6. november 2023 #4 Skrevet 6. november 2023 Hvordan lærte du å ryggeparkere - fikk du forklart å svinge når bakhjula passerer målet og slikt? Da kan du bruke samme "teknikk" på frontparkering. Finn deg en stille plass og øv litt. Det å vite når bilen svinger hvordan gir deg bedre presisjon under kjøring også, og vil gjøre deg til en tryggere sjåfør. 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #5 Skrevet 6. november 2023 Har ikke bilen hjelpemidler da? Ala sensorer med hjelpelinjer osv. bruk de i starten samtidig som du lærer deg hvordan du skal plassere bilen, så lærer du fort å parkere uten hjelpemidlene. Anonymkode: 28f46...1bd 1
aksase Skrevet 6. november 2023 #6 Skrevet 6. november 2023 Den nye bilen er både lengre, bredere og har lengre akselavstand enn den gamle golfen. Det gjør at den trenger mer plass ved manøvrering, og det merkes spesielt godt ved "frontparkering". På trange plasser er det derfor bedre å rygge inn. Å rygge inn har også en vesentlig sikkerhetsfordel fordi du har bedre oversikt når du skal kjøre ut av parkeringen igjen. 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #7 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Helt enig med deg! Og klarer å ryggeparkere fint heldigvis, men jeg har også lyst til å klare å parkere med fronten inn hvis jeg skulle trenge det av en eller annen grunn. Jeg rygger vanligvis alle andre steder, utenom de hvor man kan kjøre ut igjen (som er det eksempelet jeg viste i hovedinnlegget). Anonymkode: 60471...d71 Sett opp et par pappesker et sted og prøv å frontparkere mellom de, så er det ikke så farlig om du kommer borti og du lærer når det skjer og bilens svingradius og størrelse Anonymkode: 280de...2bf 2 1
Gjest Refreng Skrevet 6. november 2023 #8 Skrevet 6. november 2023 Jeg hadde inntrykk av at de fleste synts ryggeparkering er verre? Men uansett tenker jeg dette kommer seg når du har kjørt bilen en stund. Om 2 år vil du ha glemt at dette var et problem en gang i tiden
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #9 Skrevet 6. november 2023 mange biler i dag har mulighet til å slå på kamera for parkering også fremover, har du sjekket det på BYD? Anonymkode: 32135...83a
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #10 Skrevet 6. november 2023 13 hours ago, Refreng said: Jeg hadde inntrykk av at de fleste synts ryggeparkering er verre? Men uansett tenker jeg dette kommer seg når du har kjørt bilen en stund. Om 2 år vil du ha glemt at dette var et problem en gang i tiden Kommer helt an på bilen. Jeg har også en bil som er håpløs å frontparkere med,så på trange plasser må jeg bare la være, eller bruke en del forsøk på å rette opp bilen før jeg kjører snuten helt inn. Anonymkode: 1592c...81b
Hjerte Skrevet 6. november 2023 #11 Skrevet 6. november 2023 Refreng skrev (13 timer siden): Jeg hadde inntrykk av at de fleste synts ryggeparkering er verre? Men uansett tenker jeg dette kommer seg når du har kjørt bilen en stund. Om 2 år vil du ha glemt at dette var et problem en gang i tiden Kommer an på bilen. Min bil har så elendig svingradius at å parkere med fronten inn er mye mer styrete enn å rygge inn i parkeringslommer. I tillegg ble jeg i sin tid lært opp til å rygge inn hvis mulig, og har dermed mye mer trening på dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå