Gå til innhold

Barneforsikring - bør man ha det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer barneforsikring til barna. Men hører både for og imot å ha det. At det offentlige stort sett dekker alt, at det er penger ut vinduet fordi det er så mye en barneforsikring ikke dekker (f.eks adhd, tourettes, autisme). Men samtidig føler jeg at man burde ha det som en sikring i tilfelle mer alvorlige sykdommer og skader. 
Har dere barneforsikring til barna? Hvorfor? Hvorfor ikke? Og hvor mye betaler dere for det?

Anonymkode: bf1c4...427

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er i utgangspunktet ikkje nødvendig. Men grunnen til at folk vil ha det er pga uføredekning. Det gir barna betre økonomi ved evt uførhet. 

Vi har valgt å ikkje ha barneforsikring. 

Anonymkode: deab3...f6b

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vurderer barneforsikring til barna. Men hører både for og imot å ha det. At det offentlige stort sett dekker alt, at det er penger ut vinduet fordi det er så mye en barneforsikring ikke dekker (f.eks adhd, tourettes, autisme). Men samtidig føler jeg at man burde ha det som en sikring i tilfelle mer alvorlige sykdommer og skader. 
Har dere barneforsikring til barna? Hvorfor? Hvorfor ikke? Og hvor mye betaler dere for det?

Ja, bør ha. 

Min gutt ble sparket i munnen da han var 10 år. Mistet ei fortann. Hadde blitt veldig dyrt uten forsikring 

Anonymkode: 79274...b99

Skrevet

Tar ikke sjansen på å ikke forsikre det mest dyrebare jeg har. Folk forsikrer ting over en lav sko, men spør om barna bør forsikres.. 

• Liker 5
Gjest Lykkedykker
Skrevet

Nei, det de kan arve fra oss som foreldre dekkes ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vi har det ikke, men vi har laget ett fond som vil sikre de alle om uhellet er ute. 

Skrevet

Som en som har opplevd å ha uflaks, så ja. Viktig også å sjekke at innboforsikringen dekker ombygging for rullestolbruker. Å bygge om her kostet mer enn forsikringen dekket, men hjalp mye å få den summen.

Anonymkode: 4b6e4...5b1

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, bør ha. 

Min gutt ble sparket i munnen da han var 10 år. Mistet ei fortann. Hadde blitt veldig dyrt uten forsikring 

Hvordan ville dette blitt dyrt? Jeg spør fordi barnet vårt også skadet en tann og absolutt alt har vært gratis hele veien. Hva er det du tenker at du måtte betalt for selv? 

Anonymkode: 7ce8d...22b

• Liker 5
Skrevet

Så uten tvil JA!

Kjenner noen der barnet fikk kreft og døde, de hadde ikke forsikring på han. Ikke at han hadde overlevd med det, men det kunne gjort tiden han hadde igjen lettere for alle om de slapp å bekymre seg for det økonomiske oppi alt.

Mine foreldre forsikret aldri meg (skyldte på økonomi), og jeg fikk en alvorlig sykdom i tenårene, som garantert hadde ført til utbetaling av uføreforsikring feks.

Anonymkode: 25643...f7a

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvordan ville dette blitt dyrt? Jeg spør fordi barnet vårt også skadet en tann og absolutt alt har vært gratis hele veien. Hva er det du tenker at du måtte betalt for selv? 

Anonymkode: 7ce8d...22b

Måtte han sette inn implantat?

Min måtte vente til han var over 18 år med å sette inn implantat. Tror ikke at det ikke hadde kostet noe uten forsikring 

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ja, bør ha. 

Vel, det samme gjorde mitt barn. Kostet oss ikke noe? Vi hadde ingen forsikringer. Kanskje egenandel hos lege, men det koster jo ikke noe på sykehuset.  Vi måtte inn akutt da det var skade på 6 tenner. Dette var midt på natten. Flere år med tannlegebesøk i ettertid itillegg, helt gratis.  

Anonymkode: 05331...16b

Skrevet

Jeg har barneforsikring i forhold til datteren min (hun er 13 nå)..Den gjelder frem til hun er 27. Jeg ser på det som en knøttliten utgift (betaler 223 kroner i måneden) for å sikre min eneste datter et minste økonomisk handlerom den dagen jeg eventuelt ikke kan være der lenger...I tillegg er hun garantert behandling og oppfølging i forhold til en hel masse psykiske "kvinneskdommer"...Alt i alt, gull verdt.. 

Anonymkode: 1b1c3...91e

• Liker 1
Skrevet

Ja,det anbefales. Tenkte selv det var unyttig. Barnet mitt fikk en psykisk lidelse og var innlagt i lange perioder,fikk da dagpenger av forsikringen slik vi hadde matpenger,bensin og bompenger. Kom godt med.

Barnet har også forhøyet hjelpestønad sats 3,fikk da utbetalt tilsvarende av forsikringen. Var på 220000kr.

Så den har komt veldig godt med! 

Anonymkode: faf15...71b

• Liker 1
Skrevet

Ser ut som de fleste (her) velger barneforsikring ja. Og at hvis man ikke har det bør man spare litt på siden? Jeg ble faktisk rådet av banken til å droppe barneforsikring hvis det var noe som skulle droppes. Men vil jo være trygg på at barna har det de trenger i tilfelle ulykken/sykdommen skulle være ute. 

Skrevet

Har barneforsikring. Føler meg ikke trygg på at helsevesenet er bra nok. Selv om man ikke 'skulle trenge det så er realiteten at det kan være lang venting for både undersøkelser og hjelp. Og da er det greit med en forsikring som gir garanti på behandlingstid.

I tillegg så er fordelen at man kan overføre forsikringen til voksen helseforsikring når barnet blir 18. Skulle barnet bli ufør f.eks på et eller annet tidspunkt i livet for noe som oppstod i barndom så vil dette være dekket.

Anonymkode: aa7ff...390

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Vel, det samme gjorde mitt barn. Kostet oss ikke noe? Vi hadde ingen forsikringer. Kanskje egenandel hos lege, men det koster jo ikke noe på sykehuset.  Vi måtte inn akutt da det var skade på 6 tenner. Dette var midt på natten. Flere år med tannlegebesøk i ettertid itillegg, helt gratis.  

Anonymkode: 05331...16b

Hva skjer når barnet har fylt 18 og må fikse på tannen?

Anonymkode: aa7ff...390

Skrevet

Det viktigste ved en barneforsikring, er muligheten til å videreføre uføredekning om barnet skulle ha slik helse at det ikke får uføreforsikring som voksen. 

Alt annet er bonus. Men jeg ville valgt en av dem som gir utbetaling dersom barnet innvilges hjelpestønad - det korrelerer med barnets faktiske behov og er dermed en bedre dekning enn disse som har utbetalinger for noen spesifikke diagnoser. 

Anonymkode: f3889...a7d

Skrevet

Vi hadde barneforsikring på begge våre. Vårt eldste barn måtte ha en større operasjon i barndommen og da dekket det utgifter til mat, parkering, reise osv. Men det beste var at det dekket sykepenger for en av oss, slik at vi slapp å ta ut sykemelding selv. Jeg bodde på sykehus med barnet en uke og etterpå var jeg hjemme fra jobb i 6 uker for å følge opp.

Barneforsikringen ble videreført til uføreforsikring ved 21 års alder, noe som kunne vært vanskelig å få pga tidligere helseutfordringer (operasjonen i barndommen)

Mitt yngste barn døde i tenårene og vi fikk dekket 100 000 av begravelsen.

Anonymkode: 1f672...755

Skrevet

Vi har forsikring på våre barn, mest fordi vi selv var litt seine med å ordne uføreforsikring på oss selv og fikk dermed restriksjoner der enkelte skader ikke ble dekt. For barna så kan vi nå bare videreføre forsikringen til de når de blir 26år, så selv om de blir ufør før de har tjent opp rettigheter så får de litt ekstra utbetalt hver måned. En får ekstra penger for utbedring av bolig om nødvendig. Også kjekt å ha om de blir syke og må bo på sykehus en periode eller ha tilsyn av oss hjemme, da kan vi ta fri fra jobb og få dekket mye av kostnadene med fri, overnatting nær sykehuset...

Skrevet

Har du råa til å bygge om hjemmet ditt hvis ungen din er uheldig og må sitte i rullestol resten av livet? Har du råa til å forsørge barnet hvis barnet blir ufør? For det barnet får fra nav er ikke mye. Har du det så dropper du forsikring. Jeg har ikke råa til det så jeg forsikret begge mine barn. 

Anonymkode: cfb9f...62f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...