Gå til innhold

Kan man heve kjøpet, hvis det er snakk om briller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man har gått til samme optiker i mange år, og trenger ett par nye briller fordi de forrige brillene ble ødelagt. Da trenger man kanskje ikke synstest, fordi det ikke er så lenge siden man hadde synstest -  ettersom det ikke hadde vært noen forandringer m ed synet.

Men optikeren bestiller feil styrke på brillene, og man er nødt til å bestille enda ett par nye briller. Er man nødt til å betale for disse nye brillene også da? Eller er optikeren nødt til å dekke de nye brillene, ettersom de forrige brillene ble levert med feil styrke? 

Anonymkode: f2e5a...9af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer ann på grunn til feil styrke. Er bestillingen som ble lagt inn av deg feil? Har optiker bestilt feil?

Har du fått anbefalt synstest for å sikre rett styrke, og takket nei som ledet til feil? 

Anonymkode: 819fd...5f3

• Liker 1
Skrevet

Vil tro at du kan heve kjøpet pga feil på varen, spesielt hvis det er optikerens feil at det har blitt feil. Og at det er innenfor rimelig tid til du oppdaget at det var feil. Du bør snakke med dem, og si at du trenger jo ikke de første du fikk, så du regner med at de tar de tilbake? 

Anonymkode: 90774...9c4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kommer ann på grunn til feil styrke. Er bestillingen som ble lagt inn av deg feil? Har optiker bestilt feil?

Har du fått anbefalt synstest for å sikre rett styrke, og takket nei som ledet til feil? 

Hvis det er snakk om få år siden forrige synstest, og man ikke merker noen problemer med øynene, så trenger man vel ikke synstest. 

0g optikeren foreslår heller ikke at man burde ta enda en synstest, nettopp fordi det ikke var særlig lenge siden forrige synstest.       

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis det er snakk om få år siden forrige synstest, og man ikke merker noen problemer med øynene, så trenger man vel ikke synstest. 

0g optikeren foreslår heller ikke at man burde ta enda en synstest, nettopp fordi det ikke var særlig lenge siden forrige synstest.       

Så de nye brillene skulle hatt samme styrke som de som ble ødelagt,  men det har de ikke fordi optiker bestilte feil?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Optikere tar som regel ansvar for styrken kun 3 mnd etter synsprøve. Hvis du har bestilt med gamle styrker og de ikke er bra nok lenger, så må du betale for de glassene pluss de nye glassene i riktige styrker.

Anonymkode: 6b9b3...cca

• Liker 2
Skrevet

JA, man kan heve kjøpet, og hvis ikke butikken tillater dette - bytt brillebutikk!!

Der jeg handler briller kan jeg bytte eller returnere hvis jeg ikke er fornøyd, og trenger ikke oppgi grunn engang. Dette gjelder selv om styrken er riktig.

Anonymkode: 9e866...ef5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis man har gått til samme optiker i mange år, og trenger ett par nye briller fordi de forrige brillene ble ødelagt. Da trenger man kanskje ikke synstest, fordi det ikke er så lenge siden man hadde synstest -  ettersom det ikke hadde vært noen forandringer m ed synet.

Men optikeren bestiller feil styrke på brillene, og man er nødt til å bestille enda ett par nye briller. Er man nødt til å betale for disse nye brillene også da? Eller er optikeren nødt til å dekke de nye brillene, ettersom de forrige brillene ble levert med feil styrke? 

Trenger litt mer: hva mener du med at optikeren bestilte feil styrke? Bestilte han samme styrke som de ødelagte brillene dine, og nå har du funnet ut at de egentlig er får dårlige for deg? Eller har han rett og slett typ "tastet feil" og gitt helt feil styrke?

• Liker 4
Skrevet
Mezzosoprena skrev (10 timer siden):

Trenger litt mer: hva mener du med at optikeren bestilte feil styrke? Bestilte han samme styrke som de ødelagte brillene dine, og nå har du funnet ut at de egentlig er får dårlige for deg? Eller har han rett og slett typ "tastet feil" og gitt helt feil styrke?

De nye brillene skulle hatt nøyaktig samme styrke som de forrige brillene.

Men det virker i alle fall ikke sånn. Når jeg har sittet med brillene i ett par timer, og så tar dem av, så får jeg veldig tåkete syn i flere minutter etter at jeg har tatt av brillene. De gamle brillene var ALDRI på denne måten. Dessuten får jeg ofte litt vondt i hodet etter å ha sittet med de nye brillene en stund. Med de gamle brillene fikk jeg ALDRI vondt i hodet. 

Skrevet

Har du snakket med optikeren om dette?

Det kan jo være mer enn bare styrken på glassene som fører til dette.

Skrevet

jeg har aldri betalt for feilbestillinger gjort av optiker. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men det virker i alle fall ikke sånn. Når jeg har sittet med brillene i ett par timer, og så tar dem av, så får jeg veldig tåkete syn i flere minutter etter at jeg har tatt av brillene. De gamle brillene var ALDRI på denne måten. Dessuten får jeg ofte litt vondt i hodet etter å ha sittet med de nye brillene en stund. Med de gamle brillene fikk jeg ALDRI vondt i hodet. 

Det er ikke uvanlig med nye briller, selv med samme styrke. For sikkerhetsskyld så kan du gå innom optikern så kan de måle styrken i glassene. Og hvis de er som det skal så kan det ta 3 uker før du blir vandt til de.

Anonymkode: 6b9b3...cca

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så du er på synse-stadiet enda? Det første du må gjøre, er jo å gå til optikeren og sjekke hva som har blitt bestilt og hva det er riktig at du skal ha...

• Nyttig 3
Skrevet

Bestille optikeren den gamle styrken din og så passet den ikke lengre eller bestilte han +5 når du skulle ha -8? Det er vesentlig. 

Skrevet

Det første du må gjøre er å få rede på hva som står på bestillingen til de nye brillene, og hvilke data som ble brukt for de gamle brillene dine. 
Har du utskrift av siste synstest? 

Anonymkode: f114f...c2a

Skrevet

Har du gått uten briller frem til du fikk kye briller? Da er det gjerne tilvenning 

Anonymkode: cb52f...dae

Skrevet

*nye briller

Anonymkode: cb52f...dae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...