AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #1 Skrevet 5. november 2023 Jeg får besøk av et barn neste helg og har lyst til å bake noen julekakemenn (de hvite, som er vanlige på Nordvestlandet). Men oppskriften jeg liker best, er diger... så kan jeg kjevle ut og bake litt av deigen sammen med barnet og fryse ned resten til nærmere jul? Deigen består av kefir, sukker, melk, smør og hjortesalt. Anonymkode: 8a0c0...daa 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #2 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg får besøk av et barn neste helg og har lyst til å bake noen julekakemenn (de hvite, som er vanlige på Nordvestlandet). Men oppskriften jeg liker best, er diger... så kan jeg kjevle ut og bake litt av deigen sammen med barnet og fryse ned resten til nærmere jul? Deigen består av kefir, sukker, melk, smør og hjortesalt. Anonymkode: 8a0c0...daa Og ett egg. Anonymkode: 8a0c0...daa
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #3 Skrevet 5. november 2023 Kan du ikke bare lage en mindre deig ved å lage 1/4 oppskrift? Anonymkode: 102c9...e75
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #4 Skrevet 5. november 2023 Problemet er det ene egget. Det er litt vanskelig å dele på 4. Anonymkode: 8a0c0...daa
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #5 Skrevet 5. november 2023 Neida, det kan du bare vispe forsiktig sammen og så ta ca 1/4 av det. Da sitter du igjen med noe du evt må kaste eller bruke i for eksempel eggerøre. Det er ikke så viktig at det er ekstremt nøyaktig. Har laget mye kakemenn selv. Anonymkode: 102c9...e75 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #6 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Neida, det kan du bare vispe forsiktig sammen og så ta ca 1/4 av det. Da sitter du igjen med noe du evt må kaste eller bruke i for eksempel eggerøre. Det er ikke så viktig at det er ekstremt nøyaktig. Har laget mye kakemenn selv. Anonymkode: 102c9...e75 Takk for tips! Kanskje du kan dele din oppskrift med meg? Min er av typen "mel til passe deig", så det er alltid litt spennende om jeg treffer på mengden. Anonymkode: 8a0c0...daa
Maskinfører Skrevet 5. november 2023 #7 Skrevet 5. november 2023 Det var diskriminerende bare kakemenn og ikke kakekvinner ? ☹️ Ja det kan du 😀 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #8 Skrevet 5. november 2023 Det går helt fint å fryse ned deigen 😃 Jeg bruker å fryse dele og fryse deigen i flate pakker. Når jeg skal bake kakefolket, tar jeg ut et par pakker av gangen, lar de tine halvveis på kjøkkenbenken, og så kjevles deigen ut. Når deigen er kald, er det enklere å stikke ut mer filigrane former. Anonymkode: f0206...a25 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #9 Skrevet 6. november 2023 Du kan helt sikkert kjevle ut og bake litt av deigen sammen med barnet, og deretter fryse ned resten til senere. Anonymkode: ae6c6...2da 1 1
Phoenix Heart Skrevet 6. november 2023 #10 Skrevet 6. november 2023 Hva er julemenn? Er det det samme som kakemenn?
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #11 Skrevet 7. november 2023 Maskinfører skrev (På 5.11.2023 den 22.01): Det var diskriminerende bare kakemenn og ikke kakekvinner ? ☹️ Ja det kan du 😀 Og glem nå ikke kakeikke-binære, kaketranspersoner, kakeciskvinner, kakecismenn, kakethey, kakethem og kakehen! Durek blir krenka om man ikke lager kakeromøgler. Anonymkode: 3d44f...c69 2
Maskinfører Skrevet 7. november 2023 #12 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og glem nå ikke kakeikke-binære, kaketranspersoner, kakeciskvinner, kakecismenn, kakethey, kakethem og kakehen! Durek blir krenka om man ikke lager kakeromøgler. Anonymkode: 3d44f...c69 Enig 😀
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå