Gå til innhold

Noen her som har erfaring med å konfrontere en narsissist eller informere andre om hvem han er?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært utsatt for grove krenkelser av en narsissist. Det er på det nivået at han har brukt sitt yrke til å utøve kontroll og vold. 

Leser at man aldri bør konfrontere, for de kan slå skikkelig hardt tilbake og begynne sverte deg. Og det når heller ikke inn, de har ikke empati så en konfrontasjon preller av. Så finnes det da noe man kan gjøre for å si fra, advare andre og ikke tillate at det ikke får konsekvenser? 

Anonymkode: b5d50...db5

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hold kjeft, gå videre, ikke si noe. Det verste som kan skje er om de får blikket sitr rettet mot deg. Slike folk ødelegger livet ditt for å ta igjen om du fornærmer de.

La. Være. Move. On.

Vær glad det ikke ble verre enn det var. 

Anonymkode: d17c6...976

• Liker 3
Skrevet

Gi faen og stikke.

Anonymkode: 40ba1...395

• Liker 1
Skrevet

Det beste i en slik situasjon er skadebegrensninger for seg selv. Å trekke seg unna hans nedslagsfelt. Nytter ikke å konfrontere nei, og du kan fort bli stående i en kamp som er slitsom, nedbrytende og til og med farlig om du går til motkamp. Det beste du kan gjøre for deg er å komme deg unna. 

Ja jeg har dessverre erfaring. Mine nærmeste venner vet hvordan han er, men ikke fader om at jeg informerer andre, og trekker spotlys mot meg og gir ham grunnlag til interesse for å slå tilbake. Ovenfor slike må man redde seg selv først og fremst. 

• Liker 3
Skrevet

Bare blokk og gå no contact.

• Liker 4
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Har vært utsatt for grove krenkelser av en narsissist. Det er på det nivået at han har brukt sitt yrke til å utøve kontroll og vold. 

Leser at man aldri bør konfrontere, for de kan slå skikkelig hardt tilbake og begynne sverte deg. Og det når heller ikke inn, de har ikke empati så en konfrontasjon preller av. Så finnes det da noe man kan gjøre for å si fra, advare andre og ikke tillate at det ikke får konsekvenser? 

Hold deg land unna personen, med mindre du jobber med han. Da må du skrive ned det som blir sagt og gjort og gå til noen som er overordnet han. Dersom hans handlinger har ført til økonomisk tap foe deg kan du også vurdere juridisk veiledning. 

Anonymkode: b5e9e...945

• Liker 3
Skrevet

Det verste du kan gjøre er å late som dem ikke finnes. Har ei svigermor som er narsissist. Den verste sort. Jeg er den første som gjennomskuet henne. Når hun klikket så sier jeg bare nok no. Bare gå. Hun vet ikke hvor hun skal gjør av seg når jeg svarer sånn. Vi har ikke noe forhold til henne. Mannen kuttet henne ut nør han møtte meg. Men hun ringer noen ganger og klikker. Og snakker stygt om oss. Jeg svarer bare at vi har ikke noen kontakt med henne. De fleste har forstått at det er noe med henne. Men ingen som har turt å sagt noe om det. 

Anonymkode: 06cd7...292

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvem ville du advart? Partner, arbeidsgiver, felles venner, barnevern? Relasjon til personen avgjør metode. Jeg liker ikke tanken på at sånne folk skal få fortsette å skade mennesker de møter på sin vei, så jeg ville prøvd å meldt fra anonymt. Det er viktig. Men beskytt deg selv i prosessen.

• Liker 4
Skrevet

Bittelitt vanskelig å gi gode råd uten å vite hva som er saken og hvor ille det er.

Jeg har svært god erfaring med slike. Og med psykopaiske trekk. Men de er litt forskjellige. Og ting må håndteres forskjellig iht hva situasjonen er.

Det er noe slike hater mest. Og det er å bli avlørt og avvist. Og det er plagsomt for dem når trusler og nearive ting de gjør mot deg ikke går innpå deg.

Så på generelt grunnlag,  vil jeg si la være å gjøre noe. Være sterk når du møter vedkommende. Og signaliser sterkt hvor teit og barnslig du syntes denne personen her. Er det rett hendelse, bør du kjøre full pakke i retur

Anonymkode: 46c19...a8f

• Liker 2
Skrevet

Kommer an på hva slags narsisst det er. Jeg var sammen med en følsom type som aldri viste hvordan han virkelig var annet enn til meg (og i andre tidligere parforhold). Han fremstod godt likt blant alle som bare "visste hvem han var", eller venner av han. Han var raus, hjelpsom og snill utad for å ha en fasade å gjemme seg bak. Bak lukkede dører drev han psykisk terror mot meg, hadde antakelig også gjort fysisk misbruk etterhvert (som han gjorde mot eksen), sykelig sjalu og ekstremt mye hersketeknikker og humørsvingninger. 

Når jeg endelig kom meg vekk hjalp det å rett og slett true han med at jeg ville avsløre hvem han virkelig var, dersom han oppsøkte meg, sendte meg melding eller snakket dritt om meg til andre. Truet med at jeg ville advare alle fremtidige kjærester om han og fortelle dem hvordan han hadde behandlet meg, og at jeg ville anmelde han og få besøksforbud om han skremte meg. Han var veldig redd for å ødelegge rullebladet sitt pga jobb-relasjoner.

Da lot han meg faktisk være helt i fred. Når jeg rett og slett tråkket ordentlig hardt på de punktene jeg visste jeg kunne ta han på. 

Anonymkode: 2a1b2...d29

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvem ville du advart? Partner, arbeidsgiver, felles venner, barnevern? Relasjon til personen avgjør metode. Jeg liker ikke tanken på at sånne folk skal få fortsette å skade mennesker de møter på sin vei, så jeg ville prøvd å meldt fra anonymt. Det er viktig. Men beskytt deg selv i prosessen.

Arbeidsgiver. Han er prest. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Han burde virkelig ikke få stå på en talerstol og snakke om forsoning, godhet, kjærlighet, når det han gjør er å knuse andre. 

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kommer an på hva slags narsisst det er. Jeg var sammen med en følsom type som aldri viste hvordan han virkelig var annet enn til meg (og i andre tidligere parforhold). Han fremstod godt likt blant alle som bare "visste hvem han var", eller venner av han. Han var raus, hjelpsom og snill utad for å ha en fasade å gjemme seg bak. Bak lukkede dører drev han psykisk terror mot meg, hadde antakelig også gjort fysisk misbruk etterhvert (som han gjorde mot eksen), sykelig sjalu og ekstremt mye hersketeknikker og humørsvingninger. 

Når jeg endelig kom meg vekk hjalp det å rett og slett true han med at jeg ville avsløre hvem han virkelig var, dersom han oppsøkte meg, sendte meg melding eller snakket dritt om meg til andre. Truet med at jeg ville advare alle fremtidige kjærester om han og fortelle dem hvordan han hadde behandlet meg, og at jeg ville anmelde han og få besøksforbud om han skremte meg. Han var veldig redd for å ødelegge rullebladet sitt pga jobb-relasjoner.

Da lot han meg faktisk være helt i fred. Når jeg rett og slett tråkket ordentlig hardt på de punktene jeg visste jeg kunne ta han på. 

Anonymkode: 2a1b2...d29

Tøft gjort av deg! 👍

Enig i at det kommer an på hva slags type. Dette er, som han du nevner, en som "alle" liker. Han har tusen bekjente men nesten ingen nære. Ingen ville trodd meg om jeg fortalte hvordan han knuste meg, helt bevisst. Og så står han og preker neste dag, bak sin fasade av fromhet. Jeg blir dårlig.... 

Han har derimot ikke vært fysisk voldelig mot meg, så kan ikke "ta" han på det. Men psykisk? Nok av det. 

• Hjerte 2
Skrevet

Å konfrontere en narsissist kan være utfordrende, da de ofte mangler empati og kan reagere aggressivt eller forsøke å sverte deg. Når det gjelder å informere andre og advare dem, kan du vurdere å dele din opplevelse anonymt på plattformer som tilbyr støtte og informasjon om narsissisme.

Anonymkode: bad54...183

• Liker 2
Skrevet

redd deg selv! Før eller senere vil andre konfrontere han, og han vil hevne seg på han i stedet, og "alle" vil tro på presten.

Og før eller siden vil flere og flere gjennomskue han.

Men du må bare redde deg selv. Du vil ikke vinne denne kampen når han har så mye å tape.

Anonymkode: 36fed...704

• Nyttig 1
Skrevet

Meld han unn ja. Men gjør det på rett måte. 

Anonymkode: 2d010...3d3

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva med å dokumentere bevis og spare til hvis du engang trenger å anmelde fyren og dernest komme deg langt vekk fra der han jobber.

Anonymkode: 9fa7e...5f2

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du kan risikere at det blir verre. Er det noe narsissisten ikke liker er det å bli stilt til ansvar. 

Anonymkode: 0efd0...978

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Arbeidsgiver. Han er prest...

Prestens arbeidsgiver er prosten, hvis det er i Den norske kirke. 

Anonymkode: c6be5...33d

Skrevet

Som de fleste andre sier. 

"Drop det! ikke begynn å konfrontere, eller advare andre. " 

Du, vinner ikke på det. Og du vil bli både utslitt utmattet, og personen det gjelder, kommer ikke til å la det skli unna. Så, nei... 

Og jeg er for å hjelpe andre, så absolutt! men, da er det vel bedre og opplyse om narsisister på et generelt grunnlag, fare signaler, og hvordan unngå de i framtiden. 

Men, hold det på et bredt spekter, ikke begynn å trekke han inn som et eksempel nei. 

Anonymkode: 303fe...60d

• Liker 1
Gjest Angry Man
Skrevet

Jeg ville gjort noe selv. For det er viktig for meg at gode mennesker står opp imot rasshøl og ikke bare lar de seile uforstyrret videre og ødelegge for noen andre. 

hvis du skal gjøre noe så gå strategisk fram. Skaff beviser. Det er flott å kunne legge fram tekstemeldinger fra vedkommende foreks. 

hvis alt du har er ordet ditt så burde du ikke forvente at noen reagerer noe særlig. Det er bare slik det er. Uavhengig av hvor sannferdig du er. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...