Gå til innhold

Overtagelse hus, hva bør jeg spørre om?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tar over hus ganske snart, har aldri bodd i hus og lurer på hva jeg bør sjekke og spørre om ved overtagelsen som man kanskje ikke tenker på umiddelbart?😊

Anonymkode: c16d3...2d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tar over hus ganske snart, har aldri bodd i hus og lurer på hva jeg bør sjekke og spørre om ved overtagelsen som man kanskje ikke tenker på umiddelbart?😊

Hvor vannstopperen er.

Anonymkode: 3a6ed...e6f

• Liker 3
Skrevet

Stoppekran, vannmåler og renovasjonsordninger er ting jeg brått innså at jeg ikke visste. 

Fant det ut på egenhånd, men hadde gått fortere om jeg kunne spurt. 

Anonymkode: e7299...d70

• Liker 2
Skrevet

Har du kjøpt eneboligen?

Skrevet

Når boligen sist ble malt.

Anonymkode: 02907...eb0

• Liker 2
Skrevet
Egenskap skrev (19 minutter siden):

Har du kjøpt eneboligen?

Hvilken?😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Stoppekran, vannmåler og renovasjonsordninger er ting jeg brått innså at jeg ikke visste. 

Fant det ut på egenhånd, men hadde gått fortere om jeg kunne spurt. 

Hva trenger man vannmåleren til?

Skrevet

Er det helt nytt hus? I så fall skal du kreve at det er stigetrinn på taket så feieren kommer til.

Er huset skikkelig gullende rent? Sjekk f eks avløp i dusjene. Hvis det ikke er shinings så kan du kreve penger for at et vaskebyrå skal komme og gjøre rent. 

Anonymkode: d800d...6c5

Skrevet

Sjekk om taklamper, toppen av skap, gulvlister med mer er skikkelig vasket!

Anonymkode: b3840...29a

• Liker 1
Skrevet

Dobbeltsjekk hvem som er ført opp på arbeid på det elektriske anlegget om dette er ordnet de siste årene. Enkelte gjør ting selv, men lar en liten del av arbeidet gjenstå til et firma. Så skriver de "elektrisk arbeid i stue gjennomført av...". Gikk på en liten smell det da oppført firma ikke hadde gjort noe og forsikringen ikke ville dekke reprasjon av eieren sitt elendige håndverk - for lav kostnad selv om det er dyrt for den enkelte. 

Anonymkode: 6fb02...545

• Liker 2
Skrevet

Sjekk rømningsveier, sikkerhetsutstyr som brannalarmer og slukkeutstyr, vann- og strømmålerstander, og om det er noen pågående vedlikeholdsarbeid eller planlagte renoveringer. Sjekk tilstanden til taket, rørsystemet, og elektrisiteten for å sikre at alt fungerer som det skal. Du kan også spørre om rutinene for søppelhenting, nøkkelutveksling, og eventuelle lokale regler eller restriksjoner. Spør også om eventuelle garanti- eller forsikringsdokumenter som følger med huset, samt informasjon om vedlikeholds- og reparasjonsrutiner. Det kan også være lurt å sjekke om det er noen skjulte kostnader, som felleskostnader eller lokale avgifter.😊

Anonymkode: a2ed1...da8

• Liker 1
Skrevet

Be om papirene på alt av utførte arbeid. Hvis det feks er dokumentert arbeid på hus må du kreve å få dem. Jeg fikk ikke dem da jeg kjøpte hus, og nå er det for sent, selger er et rævhål og megler sier at jeg burde bedt om det ved overtagelse. Så mitt helt nyoppussede bad får tg3 pga ingenting kan dokumenteres 🤬

Anonymkode: 984b9...4f0

• Liker 2
Skrevet

Meste av det som nevnes her burde du spurt om på visning. Hvis du allerede har kjøpt er det for seint å stille krav. 

Anonymkode: 3c612...3d9

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Meste av det som nevnes her burde du spurt om på visning. Hvis du allerede har kjøpt er det for seint å stille krav. 

Det er jeg klar over og er enig i at folk har svart litt "fei" i forhold til hva jeg spør om.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva trenger man vannmåleren til?

Dersom det er en kommune hvor man betaler etter vannforbruk. Det var vi ikke klar over at vår nye kommune var. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Dersom det er en kommune hvor man betaler etter vannforbruk. Det var vi ikke klar over at vår nye kommune var. 

Takk!

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Og jeg håper da at kjøper har lest takstrapporten skikkelig før vedkommende kjøpte huset.

• Liker 2
Skrevet

Glad jeg spurte om hvilken farge huset er malt med utvendig 😆

Anonymkode: 10b3d...6d9

Skrevet

I forkant av overtagelse, om selger kan ta vare på/gi deg alt av kvitteringer, blekker, garantier på ting og tang som følger med huset. Om de kan etterlate alt av halvbrukte malingsbokser (for der står fargekoder, og kanskje dato malingen ble blandet). Spør i forkant, for spør du ved overtagelse har de allerede ryddet/kastet/flyttet de tingene. 
Og det kommer garantert til å dukke opp spørsmål senere, så hvis du er generelt hyggelig ved overtagelsen og spør om det er ok at du tar kontakt senere (og hvordan) hvis noe dukker opp, vil de sikkert være mer «velvillige» mtp å hjelpe. 

Anonymkode: 3659b...695

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...