Gå til innhold

Feil på elektriske ved kjøp av hus.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat kjøpt enebolig og flyttet inn. Skulle bytte stekeovn og så at det elektriske bak så litt rart ut. Fikk elektriker her og det viser seg å være masse feil. Ulovlige løsninger som kan være direkte brannfarlig. Elektriker måtte ta vekk alt og må komme tilbake etter helgen for å fortsette arbeidet. 

Er dette noe å ta videre med eierskifteforsikring? Huset er fra 80-tallet og har hatt flere eiere. Det elektriske er gitt tg1 i tilstandsrapport og selger har krysset av at alt elektrisk er utført av fagfolk (det stemmer absolutt ikke på kjøkkenet ifølge vår elektriker).

Anonymkode: 97997...c28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må få elektrikeren til å se over alt det elektriske, og få prisoverslag på utbedring. Overstiger det 10% av kjøpesummen bør du ha en god sak. 

Anonymkode: 889a2...946

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du må få elektrikeren til å se over alt det elektriske, og få prisoverslag på utbedring. Overstiger det 10% av kjøpesummen bør du ha en god sak. 

Hvorfor 10 %? Det er vel summer over 10 000,-

Anonymkode: 97997...c28

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, det stemmer ikke. Kravet for erstatning nå er at beløpet for reparasjon er over 10.000.

Anonymkode: 8b610...fc3

Skrevet

Hva sto i taksen angående elektrisk anlegg? 
Meg bekjent så gis ikke TG1 på elektrisk anlegg uten at det foreligger samsvarserklæring eller dokumentert el-kontroll/el-tilsyn. 
Leser en del takstrapporter for tiden siden jeg er på jakt etter ny bolig, og jeg ser svært ofte at det står TG2 på elektrisk fordi det ikke foreligger dokumentasjon. 

Jeg ville ha forventet dokumentasjon på arbeidet, eller en dokumentert el-kontroll for å godta TG1. 
Deretter ville jeg tatt en fullstendig kontroll om jeg hadde oppdaget slike feil som du har gjort. Dvs, jeg ville bedt elektrikeren du nå har hentet inn om å ta en full el-kontroll, og vist han dokumentasjonen du har fått på utført arbeid. 
For jo, det kan være en sak for eierskifteforsikringen, men også en sak mot en eventuell fagmann som har enten har gitt feilaktig dokumentasjon eller som har gjort dårlig arbeid. 

Anonymkode: d47c6...6c2

• Liker 4
Skrevet

Som regel skriver takstmann at "han ikke er kvalifisert" til å sjekke el-anlegg og at kjøper må ta ansvaret.

Anonymkode: 64222...2e2

Skrevet

Om selger har krysset av for at alt elektrisk arbeid er gjort av kvalifisert personell, så har du nok en brukbar sak. Terskel for konflikt er senket fra 5% til 10k, så det er ikke mange løse stikkontakter som skal til før man hadde passert grensa. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er lenge siden dette var aktuelt ja

Skrevet

Du har en sak men for guds skyld ikke rør noe som helst. Selger skal ha en mulighet til utbedring så du må få en sjekk, takst og tilbud. Engasjer advokat med det samme, om du har eierskifteforsikring dekker de deler av ekstern advokat noe jeg ville gått for. Sjekk STOPP boligsvindel på Facebook for gode råd og tips

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...