AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #1 Skrevet 5. november 2023 Hei! jeg bestilte en legetime for 2uker siden da jeg fant ut av at jeg var gravid. Der jeg skrev «vil gjerne bestille en legetime da jeg er blitt gravid og gjerne en tidlig ultralyd.» men spørsmål: tar de ultralyd hos fastlege? Anonymkode: c9d57...a13
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #2 Skrevet 5. november 2023 Du blir henvist til sykehuset for tidlig ultralyd rundt uke 12, deretter en rundt uke 18. Anonymkode: ac0f3...c62
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #3 Skrevet 5. november 2023 Tidlig ultralyd skal tas på sykehus. Noen fastlegekontor har ultralydapparater for å ta en rask sjekk, men det er ikke vanlig og regnes ikke som en ordentlig medisinsk undersøkelse (min egen opplevelse skremte mer enn det betrygget, dessverre, da alt legen kunne si var «ja, her er det noe, men jeg vet ikke helt hva»). Anonymkode: 24b33...51c 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #4 Skrevet 5. november 2023 Fastlege kan henvise deg til tidlig utralyd, men tror ikke det blir før uke 12 Anonymkode: 4af1b...ad2 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #5 Skrevet 5. november 2023 Hvis det er noen grunner til det, kan du få henvisning til tidlig ultralyd før den offentlige tul. Jeg fikk ultralyd i uke sju og ti, hos privat gynekolog med henvisning fra fastlege, og betalte ikke noe for det. Men for meg var det en medisinsk grunn til å ta ultralyd tidlig. Hvis du bare vil ta en titt og vite at hjertet slår, må du gå selv til privat ultralyd hos gynekolog, det er ikke noe fastlegen tilbyr. Anonymkode: 8dd67...cce
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #6 Skrevet 5. november 2023 Det må du gjøre privat. På første kontroll blir det tatt blodprøver og legen kan kjenne på livmoren og sender søknad til sykehus om fødsel og ultralyd. Noen leger har ultralyd apparat men hvis du akkurat har blitt gravid så må det utføres innvendig, og det er det få fastleger som gjør. Da må du privat til gynekolog. Anonymkode: 44e5f...d74
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #7 Skrevet 5. november 2023 Ja, det er mulig å få ultralyd hos fastlegen, spesielt tidlig i svangerskapet. Mange fastleger tilbyr denne tjenesten, men det kan variere avhengig av legens praksis og ressurser. Det kan være lurt å kontakte fastlegen din for å sjekke om de tilbyr ultralyd eller om de kan henvise deg til et annet sted for ultralydundersøkelse. Anonymkode: c49f4...640
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #8 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det må du gjøre privat. På første kontroll blir det tatt blodprøver og legen kan kjenne på livmoren og sender søknad til sykehus om fødsel og ultralyd. Noen leger har ultralyd apparat men hvis du akkurat har blitt gravid så må det utføres innvendig, og det er det få fastleger som gjør. Da må du privat til gynekolog. Anonymkode: 44e5f...d74 Man MÅ ikke til privat. Noen får tidlig UL på sykehuset. Jeg fikk i uke 6 Anonymkode: 251ed...938
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #9 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei! jeg bestilte en legetime for 2uker siden da jeg fant ut av at jeg var gravid. Der jeg skrev «vil gjerne bestille en legetime da jeg er blitt gravid og gjerne en tidlig ultralyd.» men spørsmål: tar de ultralyd hos fastlege? Anonymkode: c9d57...a13 Man må gå privat for å ta tidlig ultralyd med mindre man har noen sykdommer, ikke vet når man blir gravid eller har fått hjelp til å bli gravid med IVF. Likevel er det greit å komme i gang hos legen. Privat kan du bestille på flere ulike steder bare søk på nettet. Det ligger rundt 1000-1500 men det er ikke mye og se så tidlig og det er kjekkest å gå etter uke 7. Gratulerer. Anonymkode: 199ea...afe
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #10 Skrevet 6. november 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Det må du gjøre privat. På første kontroll blir det tatt blodprøver og legen kan kjenne på livmoren og sender søknad til sykehus om fødsel og ultralyd. Noen leger har ultralyd apparat men hvis du akkurat har blitt gravid så må det utføres innvendig, og det er det få fastleger som gjør. Da må du privat til gynekolog. Anonymkode: 44e5f...d74 Jeg fikk utvendig i uke 7 denne gangen Anonymkode: 3ca2d...3fb
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #11 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg fikk utvendig i uke 7 denne gangen Anonymkode: 3ca2d...3fb Gjorde du? Så man ser godt utvendig uke 7? Jeg skal selv Neste uke, vil da være uke 8+1 Anonymkode: 4af1b...ad2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå