Gå til innhold

Har du en beredskapsvenn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis ikke, er det på tide å skaffe seg en.

Oppstår det en krise med strømbrudd eller mangel på mat, står man mye sterkere hvis man har en alliert, mener eksperter på beredskap. De mener flere bør gjøre avtaler med en hjelper før krisa kommer.

https://www.nrk.no/sorlandet/ber-folk-skaffe-seg-beredskapsvenner-1.16623822

Anonymkode: fb753...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som et smart tips å ha en beredskapsvenn!

Anonymkode: 8f65c...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er jeg som.har vedkomfyr og et stort vedlager blir det vel jeg som blir den viktige beredskapsvennen.  

Anonymkode: d6c12...40e

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beredskapsvenn?? Jeg har ikke orket å skaffe meg alt det andre på den lista engang, bare tappet opp noe vann, og nå må man finne seg venner og. Jeg kommer til å ryke først, garantert. 

Anonymkode: e1abd...369

• Liker 5
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor sterkt det vennskapet er når det virkelig gjelder. Tenker det viktigste er å være godt forberedt selv.

Anonymkode: 0b327...50d

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er jo bare for at staten skal slippe billigere unna. De har ansvaret i krisesituasjoner, for å veilede kommunene, og sørge for nok midler som kan dekke alle innbyggere.

Anonymkode: 89b33...b04

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt, er ikke dum da. Har lager med 60kg rene karbohydrater + mer snacks. Bensinaggregat just in case. Grønnsakshage. Har selvsagt familie med dyr som kan slaktes for kjøtt. Hjelper ikke å komme med halen mellom beina når noe skjer.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er jo bare for at staten skal slippe billigere unna. De har ansvaret i krisesituasjoner, for å veilede kommunene, og sørge for nok midler som kan dekke alle innbyggere.

Anonymkode: 89b33...b04

Ha Ha Ha, tror du virkelig "staten" bryr seg så mye om deg? Våkn opp

Anonymkode: e1b17...210

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare surr og rør alt sammen null og niks venner ikke oppvokst på hjemstedet så ingen nettverk vedovn ? Denne ønsker de og avskaffe via null utslipp kontanter ?? Norges Bank surrer med Digitale Sentralbankpenger heretter kalt DSP og CBDC eller hva det kalles har kun en kvistbrenner 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkelig er den som kjenner en bonde om det blir en krisesituasjon. Bønder og landbruk vil være helt avgjørende for Norge om det skulle skje noe som forstyrrer importen av mat.

Det å ta vare på det norske landbruket er den beste forsikringen vi kan ha når krisa kommer. Men da må vi ha et aktivt og levende landbruk i full drift, fordi det er for for seint å begynne å bygge opp et havarert landbruk når krisa er her. Å bygge opp et landbruk fra ingenting, når alt er borte, både maskiner, kunnskap, dyr, såfrø, settepoteter, gartnerier, bygninger, dyrket mark osv. vil ta flere tiår, derfor må landbruket holdes i tipp topp form hele tida. Landbruket er dessverre en verdi som stadig færre ser nytten av. Det er viktigere for folk å betale minst mulig for maten, noe som bare øker importen og dermed fører til en langsom, men sikker avvikling av norsk landbruk.

Det er ikke noe synd på bøndene, de kan som regel finne seg annet arbeid, men nedlegging av gårdsbruk er krise for norsk beredskap og matvaresikkerhet.

Anonymkode: 0d6c9...d1b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frivis skrev (7 timer siden):

Selvsagt, er ikke dum da. Har lager med 60kg rene karbohydrater + mer snacks. Bensinaggregat just in case. Grønnsakshage. Har selvsagt familie med dyr som kan slaktes for kjøtt. Hjelper ikke å komme med halen mellom beina når noe skjer.

Selvsagt har du familie med dyr som kan slaktes. Noe annet ville jo vært uhørt.

Anonymkode: 21cb2...f3f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis strømmen i byen blir borte, funker jo ikke t-banen heller, så hvordan skal jeg da få reist til disse beredskapsvennene?

Anonymkode: 1c3d3...c6e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor sentralt, her vil de aldri være stopp i mange dager med mat/vann.

Men uansett så har jeg 20L vann lagret alltid. Kan fint gå en uke på vannfasting, null problem. Testet dette.

Men har laget meg en litt kasse med nødhjelp som innholder, radio(med batteri), sjokolade, nøtter og havregryn og et gassbluss.

Anonymkode: be4aa...312

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvis strømmen i byen blir borte, funker jo ikke t-banen heller, så hvordan skal jeg da få reist til disse beredskapsvennene?

Anonymkode: 1c3d3...c6e

De fleste har bein å gå på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De fleste har bein å gå på.

Ikke sikkert de virker. Mange forventer nav og kommunen skal ordne opp. De fleste er helt hjelpesløse og det vet myndighetene. 

Anonymkode: c9392...7f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke sikkert de virker. Mange forventer nav og kommunen skal ordne opp. De fleste er helt hjelpesløse og det vet myndighetene. 

Anonymkode: c9392...7f9

Det har du helt rett i dessverre, men jeg er 100% selvstendig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kjæreste som har hus med vedfyring og OK nærhet til vannkilde, samt bor innen overkommelig gangavstand om alt står. Men det er nå ikke primært for beredskaps jeg har kjæresten, da. 

Anonymkode: 03330...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på landet, nærme en elv. Har vedovn og våpen. Skal nok ikke sulte ihjel 🤣

(og en matbod som er full) 

Anonymkode: 633e7...2f2

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...