Gå til innhold

Søvntrening med Caroline Lorentzen sin 10 cm avstand regel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et barn på 16 måneder som fremdeles våkner 3-5 ganger om natten. Barnet blir lagt i egen seng klokken 18.30-19.00, men ender som regel opp hos oss rundt midnatt. Selve leggingen går bra, men barnet er avhengig av støtte, enten å bli holdt eller ligge inntil.

Nå ønsker vi å teste Caroline Lorentzens metode, som går ut på at barnet legger seg selv ned og sovner, uten at man går ut av rommet.

På den ene siden ønsker jeg at barnet skal lære å finne roen selv, men samtidig kjenner jeg en smerte dypt inne i mammahjertet bare ved tanken på at barnet kommer til å gråte seg til søvn.

Er det noen her som har testet metoden? Hvordan gikk det? Virker den?

Anonymkode: 8b1be...112

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg tenker vi er flokkdyr. Selv sover jeg ikke ordentlig før mannen ligger ved min side. Derfor lar jeg alke våre barn komme inn til oss ved behov, og frem til 6-7 års alder har de fått nærhet i forbindelse med legging. Da blir behovet mer på prat og bok osv. 

Anonymkode: 6d9a3...833

• Liker 4
Skrevet

Resten av min kommentar kom ikke ned 😅

Hvorfor endre på noe som fungerer? Spesielt når barnet er så lite? Sover du pg mannen dårlig med barn i sengen? Sover barnet dårlig i deres seng? 

Om legging går bra tenker jeg jeg enten ville fulgt tilbake til sengen og gitt nærhet på nytt iløpet av natten. Barnet vil garantert roe seg raskere av det, enn av at du sitter på en stol i et hjørne. Hvor mye tid er du villig til å bruke på dette om natten? Er det verdt det? Et det fryktelig tungvint å måtte gi nærheten? 

Jeg skjønner ikke helt hva du tenker skal bli bedre. Barnet vil fortsette å våkne frem til 4-5 år alder (er vanlig)

De vil rope, selvom de evner å finne søvn selv. Så du blir jo uansett nødt til å stå opp. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Resten av min kommentar kom ikke ned 😅

Hvorfor endre på noe som fungerer? Spesielt når barnet er så lite? Sover du pg mannen dårlig med barn i sengen? Sover barnet dårlig i deres seng? 

Unnskyld meg, men hvorfor endre på noe som fungerer? Ungen deres våkner 3-5 ganger per natt? Det er ganske mange ganger både for foreldrene som da må hjelpe barnet til å sovne igjen, men også for barnet! Jeg skjønner godt motivasjonen til å få bedre søvn og da er det å finne en måte å lære barnet å sovne selv uten støtte fra foreldrene som er løsningen.

Til TS: Beklager, men jeg har ikke prøvd den metoden selv. Håper du får svar på der du lurer på. Synes det er fælt med babygråt selv, men noen ganger må man gjennom noen netter med protester for å få bedre søvn på sikt. Hvis ungen gråter når den våkner så kan det jo tenkes at det totalt sett blir mindre gråt da, hvis det er en trøst 😂🙈

Anonymkode: 3b237...462

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Unnskyld meg, men hvorfor endre på noe som fungerer? Ungen deres våkner 3-5 ganger per natt? Det er ganske mange ganger både for foreldrene som da må hjelpe barnet til å sovne igjen, men også for barnet! Jeg skjønner godt motivasjonen til å få bedre søvn og da er det å finne en måte å lære barnet å sovne selv uten støtte fra foreldrene som er løsningen.

Til TS: Beklager, men jeg har ikke prøvd den metoden selv. Håper du får svar på der du lurer på. Synes det er fælt med babygråt selv, men noen ganger må man gjennom noen netter med protester for å få bedre søvn på sikt. Hvis ungen gråter når den våkner så kan det jo tenkes at det totalt sett blir mindre gråt da, hvis det er en trøst 😂🙈

Anonymkode: 3b237...462

Jeg snakker selvsagt kun utfra egen erfaring med 6 barn, samt foreldre i min omgangskrets sine erfaringer. Selv de som fant søvn selvsagt fra fødsel våknet ofte om natten og 3-5 ganger per natt er vanlig for de fleste frem til 4-5 års alder. 

Jeg synes ikke en skal ha urealistiske forventninger. Og om dette barnet faktisk trenger nærheten når det våkner vil ikke å sitte på en stol gjøre nettene enklere. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg snakker selvsagt kun utfra egen erfaring med 6 barn, samt foreldre i min omgangskrets sine erfaringer. Selv de som fant søvn selvsagt fra fødsel våknet ofte om natten og 3-5 ganger per natt er vanlig for de fleste frem til 4-5 års alder. 

Jeg synes ikke en skal ha urealistiske forventninger. Og om dette barnet faktisk trenger nærheten når det våkner vil ikke å sitte på en stol gjøre nettene enklere. 

Å våkne 3-5 ganger per natt er ikke "vanlig", men det er kanskje vanlig når man samsover, for da vekker man hverandre. Det viser jo bare til at det ikke funker ideelt for mange. Min våknet også ca hver 2.-3. time da vi samsov. Det ble helt slutt på nattevåk da vi flyttet henne til eget rom da hun var 7 mnd. 

Til TS: mitt eneste tips er å stå i det. Så lenge du er i rommet og trøster, så lar du ikke barnet gråte alene. Barnet forstår at du er der og at det er trygt. Vi brukte ikke akkurat samme måte selv (vi strøk på og løftet opp igjen før vi la ned osv), men det var et par-tre kvelder med gråt før det gikk helt fint. 

Anonymkode: 77843...c0c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Å våkne 3-5 ganger per natt er ikke "vanlig", men det er kanskje vanlig når man samsover, for da vekker man hverandre. Det viser jo bare til at det ikke funker ideelt for mange. Min våknet også ca hver 2.-3. time da vi samsov. Det ble helt slutt på nattevåk da vi flyttet henne til eget rom da hun var 7 mnd. 

Til TS: mitt eneste tips er å stå i det. Så lenge du er i rommet og trøster, så lar du ikke barnet gråte alene. Barnet forstår at du er der og at det er trygt. Vi brukte ikke akkurat samme måte selv (vi strøk på og løftet opp igjen før vi la ned osv), men det var et par-tre kvelder med gråt før det gikk helt fint. 

Alle mine har sovet på eget rom etter 1,5/2 år. Så nei jeg viser ikke til samsoving selvom jeg nevnte at ts burde teste det, pm det ikke er utprøvd. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for tipset 🙂 slik som jeg forstod det så skulle man ikke løfte opp fordi det vekker enda flere følger som gjør situasjonen enda mindre søvnfremkallende. At man rett og slett gjør vondt være 🤷‍♀️

Vi flyttet også barnet til eget rom ved 7mnd alderen. Grunnen til hvorfor vi ender opp med å samsove er pga det blir enda flere oppvåkninger. I tillegg må vi da bruke lengre tid på å få barnet til å sovne igjen. Nattamming sluttet vi med for flere mnd siden. 

TS

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har et barn på 16 måneder som fremdeles våkner 3-5 ganger om natten. Barnet blir lagt i egen seng klokken 18.30-19.00, men ender som regel opp hos oss rundt midnatt. Selve leggingen går bra, men barnet er avhengig av støtte, enten å bli holdt eller ligge inntil.

Nå ønsker vi å teste Caroline Lorentzens metode, som går ut på at barnet legger seg selv ned og sovner, uten at man går ut av rommet.

På den ene siden ønsker jeg at barnet skal lære å finne roen selv, men samtidig kjenner jeg en smerte dypt inne i mammahjertet bare ved tanken på at barnet kommer til å gråte seg til søvn.

Er det noen her som har testet metoden? Hvordan gikk det? Virker den?

Sånne spørsmål, uansett hvilken metode man spør om, får man som regel ulike svar på. For noen har det funket, for andre ikke. Du må nesten bare teste det ut selv, tenker jeg. Men må få legge til at hvis du kjenner en dyp smerte langt inni mammahjertet så ville jeg tatt det som et tegn på at dette ikke er rett for dere. Lykke til!

Skrevet

Jeg brukte 10-cm metoden for å få til legging, og satt ved siden av sengen. Men det er forskjell - om barnet sutrer blir han værende i senga. Griner han, tar jeg han opp, og slik jeg forstår Caroline i podcasten, anbefaler hun aldri at barn skal gråte seg i søvn. 

Selv om han nå legger seg som en drøm (idag er det bare å synge en sang på vei til senga,legge ned og gå) sliter vi litt om natta med oppvåkninger. Noen ganger sitter jeg ved siden av. Han sutregråter litt, men det blir alltid rolig før han finner ut at han vil prøve å legge seg ned og sove. Har aldri grått seg til søvn. 
Noen netter funker det, andre netter må vi bare ta han med inn i vår seng. Handler om hvor trøtt jeg er for å ta den kampen…

Anonymkode: 1aac1...ddc

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk for tipset 🙂 slik som jeg forstod det så skulle man ikke løfte opp fordi det vekker enda flere følger som gjør situasjonen enda mindre søvnfremkallende. At man rett og slett gjør vondt være 🤷‍♀️

Vi flyttet også barnet til eget rom ved 7mnd alderen. Grunnen til hvorfor vi ender opp med å samsove er pga det blir enda flere oppvåkninger. I tillegg må vi da bruke lengre tid på å få barnet til å sovne igjen. Nattamming sluttet vi med for flere mnd siden. 

TS

Hvordan fikk dere til å slutte med nattamming?

Anonymkode: 1b350...9b5

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er absolutt ikke vanlig. Her har ingen av barna pleid å våkne på natten utenom ved sykdom eller mareritt.. 

Barna til de andre i familien pleier heller ikke våkne om natten, tror de fleste har sovet natten gjennom fra de var spedbarn. 

Anonymkode: e83fc...49d

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg brukte 10-cm metoden for å få til legging, og satt ved siden av sengen. Men det er forskjell - om barnet sutrer blir han værende i senga. Griner han, tar jeg han opp, og slik jeg forstår Caroline i podcasten, anbefaler hun aldri at barn skal gråte seg i søvn. 

Selv om han nå legger seg som en drøm (idag er det bare å synge en sang på vei til senga,legge ned og gå) sliter vi litt om natta med oppvåkninger. Noen ganger sitter jeg ved siden av. Han sutregråter litt, men det blir alltid rolig før han finner ut at han vil prøve å legge seg ned og sove. Har aldri grått seg til søvn. 
Noen netter funker det, andre netter må vi bare ta han med inn i vår seng. Handler om hvor trøtt jeg er for å ta den kampen…

Kan jeg spørre hvor gammelt barnet var da du begynte?

Jeg har hørt både foreldrerådet og "Kan du ikke bare sove"-episoden "Slik får du barnet til å sovne selv," og slik som jeg forstod det (kan være feil) var at man kun kunne løfte de minste. Mitt barn roer seg i det øyeblikket jeg plukker henne opp, men reiser seg opp og blir illsint i det jeg legger henne ned igjen.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvordan fikk dere til å slutte med nattamming?

Anonymkode: 1b350...9b5

Finnes sikkert en bedre måte å gjøre det på men vi bestemte oss bare for å slutte. Jeg sov på gjesterommet og pappaen tok natta. Den første natta var det litt frustrasjon, men barnet godtok det så lenge jeg ikke var i nærheten.  Våknet neste dag like blid og fornøyd som alltid 

- TS

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Dette stemmer jo ikke for alle. Mitt barn våkner oftere når hun sover i egen seng enn når vi samsover. JEG sover dårligere med samsoving da, men ikke barnet. Hun er 20 mnd og våkner 3-5 ganger hver natt fremdeles, men det er mye bedre enn før for da våknet hun hver time. Og vi har og fått hun til å sove hele kvelden og iblant deler av natta i egen seng :) Så det går fremover. 

13 hours ago, AnonymBruker said:

TS

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har hørt både foreldrerådet og "Kan du ikke bare sove"-episoden "Slik får du barnet til å sovne selv," og slik som jeg forstod det (kan være feil) var at man kun kunne løfte de minste. Mitt barn roer seg i det øyeblikket jeg plukker henne opp, men reiser seg opp og blir illsint i det jeg legger henne ned igjen.

TS

Jeg er i ganske lik situasjon som deg TS og mitt barn høres litt likt ut som ditt. Jeg tror ikke den metoden som du har lest om fungerer for alle barn rett og slett. Barn er SÅ forskjellige har jeg skjønt fra alle samtaler med barselgruppe, venner, lest på forum og andre kilder om søvn osv. Og såvidt jeg har lest så har ikke hun søvndama noen faktisk kvalifikasjoner til å være såkalt søvnekspert.. Jeg synes det virker merkelig at det skal være nok trøst å bare sitte i nærheten for et barn som tydlig trenger fysisk kontakt. Så jeg har valgt å ikke gå for noen sånne metoder med eget barn. Jeg tror heller ikke at å sovne uten hjelp gjør at de ikke våkner om natten lenger. Kjenner flere der barna har sovnet fint selv i lengre tid men så begynner de å våkne om natta av forskjellige grunner. Disse søvnekspertene er jo ikke alltid enige om ting, men jeg har hørt flere si at innsovning og oppvåkninger ikke er bevist å ha noen sammenheng. 

Min ligger absolutt ikke stille i sengen og sutrer, hun står i sengen og hyler. Og når jeg tar henne opp så går hun omtrent rett i søvn. Så det om at å ta opp vekker stemmer ikke her. Men, jeg ser alltid an når hun våkner, noen ganger så er hun fremdeles groggy og nesten ikke våken men har satt seg opp og gråter. Da gir jeg smokk og bare hjelper hun å legge seg ned. Da sovner hun gjerne videre. Men merker fort om det ikke går og da må jeg ta opp. Noen ganger må jeg bare holde et par minutter og så kan jeg legge tilbake i senga, andre ganger er det ikke så lett. 

Anonymkode: 11c2f...6d4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS

Hm, ved legging var det nok rundt 7 mnd alder vi brukte 10-cm-metoden (han har egentlig vært enkel å legge før ca 5 mnd tid, så gikk det over til å bruke en tile på legging og jeg ble desperat etter løsninger).

Dette med oppvåkninger har begynt rundt 9.5 mnd og det er veldig tilfeldig om de funker å sitte ved siden av eller ikke. Han kan bli sint/lei seg helt i starten, og da sitter jeg ved siden av og sier «jeg er her, mamma passer på, nå skal vi sove» i et par minutter maks (tror ikke det er så lenge en gang, det føles lenge 😅😂) og da ender det noen ganger med at han tar noen dype pust og stuper ned i senga og sover, mens noen ganger må jeg ta han opp.

Så jeg har ikke fasiten, men jeg har god erfaring med tipsene hennes og liker at hun er veldig mot å gå fra en gråtende baby (å sitte ved siden av er noe annet). Hadde jeg hatt litt mer mental guts hadde jeg stått i det mer på natta også🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...