Gå til innhold

Kan noen fortelle hva barnevernet gjør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier, lurer jeg på hva barnevernet gjør. Jrg vil gjerne ha erfaringer fra andre osv i lignende situasjoner. 

Jeg et alene med barn, og kom fra et toxoc forhold og slitt mye psykisk etter dette.  Jeg har åpnet meg mye hos psykologen, og der har de nå valgt å sende inn melding til barnevernet. De mener jeg er en god forelder, men trenger hjelp? 

jeg klarer ikke tenke på noe annet om dagen. Er så redd for alt som skal skje. Har jo sett alle videoene der de henter ut barna midt på natten og alt det…vil gjerne høre om andre som har vært i lignende situasjon, hva skjedde? Hva sjekket de? Hva slags hjelp fikk du? 

en av grunnene var også for å vurdere omsorgsevnen til den andre forelderen, da de var skeptiske. Og jeg føler jeg har sviktet andre forelderen, selvom h*n var usunn og har gjort mye feil mot både meg og barna…men ting har bedret seg i det siste, så jeg føler liksom at dette bare satte alt litt tilbake.. 😕 barnevernet er vel det de fleste foreldre frykter, og det er kanskje ikke så rart med de historiene. Er bare redd for alt om dagen, og lykken min har forsvunnet litt etter dette :( 

vil gjerne høre fra noen som jobber eller har jobbet i barnevernet også, jeg trenger egentlig noen som kan gi meg noen oppløftende kommentarer. Hvis det finnes? 

Anonymkode: 25be7...59c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ser du på videoer fra barnevernsmotstandere? Basert på det du skriver kommer BV iallfall ikke hjem til deg og tar barna så pust rolig og forsøk å ikke vær bekymret for akkurat det. 

Anonymkode: d6e27...696

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Som overskriften sier, lurer jeg på hva barnevernet gjør. Jrg vil gjerne ha erfaringer fra andre osv i lignende situasjoner. 

Jeg et alene med barn, og kom fra et toxoc forhold og slitt mye psykisk etter dette.  Jeg har åpnet meg mye hos psykologen, og der har de nå valgt å sende inn melding til barnevernet. De mener jeg er en god forelder, men trenger hjelp? 

jeg klarer ikke tenke på noe annet om dagen. Er så redd for alt som skal skje. Har jo sett alle videoene der de henter ut barna midt på natten og alt det…vil gjerne høre om andre som har vært i lignende situasjon, hva skjedde? Hva sjekket de? Hva slags hjelp fikk du? 

en av grunnene var også for å vurdere omsorgsevnen til den andre forelderen, da de var skeptiske. Og jeg føler jeg har sviktet andre forelderen, selvom h*n var usunn og har gjort mye feil mot både meg og barna…men ting har bedret seg i det siste, så jeg føler liksom at dette bare satte alt litt tilbake.. 😕 barnevernet er vel det de fleste foreldre frykter, og det er kanskje ikke så rart med de historiene. Er bare redd for alt om dagen, og lykken min har forsvunnet litt etter dette :( 

vil gjerne høre fra noen som jobber eller har jobbet i barnevernet også, jeg trenger egentlig noen som kan gi meg noen oppløftende kommentarer. Hvis det finnes? 

Jeg var i samme situasjon, bare at psykologene anbefalte meg å ta kontakt selv. Først vil jeg påpeke at alle barnevern og ansatte er ulike, og jeg uttaler meg på bakgrunn av min egen erfaring. 

Min opplevelse var at barneverntjenesten omtrent stemplet meg fordi jeg gikk hos psykolog og fordi jeg hadde et komplisert forhold til barnets far. Psykologen mente at barneverntjenesten burde se på barnets situasjon hos den andre foreldren, men det var mitt hjem/jeg som ble hovedfokus siden jeg hadde den daglige omsorgen.

Dersom barneverntjenesten hadde konkludert med at tiltak måtte gjøres overfor barnefar, kunne de foreslått det, men det hadde vært mitt ansvar å holde tilbake samvær osv.

For min del ble saken til tross for at psykolog og helsestasjon sa at min milde depresjon kodet som konflikt mellom foreldre og foreldres psykiske helse. 

Jeg følte at jeg omtrent måtte unnskylde at jeg lenge har gått til psykolog, noe alle andre anser som positivt. Håper virkelig at min erfaring er unik og ingen andre blir dømt på denne måten. 

Anonymkode: bed6b...96e

Skrevet

Det er veldig individuelt hva barnevernet gjør. Ikke alltid de gjør noe. Når de får en melding slik så er de pliktet til å undersøke saken. Første er nok en samtale med deg, gjerne hjemmebesøk mm. 

De kan eventuelt bidra til at du kan få avlastning, andre tiltak som kan hjelpe (spørs jo hva psykolog og barnevern eventuelt ser på som problemet/utfordringen) 

Anonymkode: 69916...753

Skrevet

Kanskje det finnes støttegrupper eller forum der du kan få råd og dele erfaringer med andre som har vært gjennom lignende situasjoner. Barnevernet har som mål å sikre barns trygghet og trivsel, og de vil vanligvis vurdere situasjonen grundig før de tar noen avgjørelser. Det kan være at de tilbyr hjelpetiltak eller veiledning for å støtte deg som forelder. Hvis du ønsker å snakke med noen som jobber i barnevernet, kan du prøve å kontakte dem direkte for å få mer informasjon om prosessen og hva du kan forvente. Husk at du ikke er alene, og det finnes ressurser og støtte der ute for deg. 💛

Anonymkode: 0c592...30a

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er veldig individuelt hva barnevernet gjør. Ikke alltid de gjør noe. Når de får en melding slik så er de pliktet til å undersøke saken. Første er nok en samtale med deg, gjerne hjemmebesøk mm. 

De kan eventuelt bidra til at du kan få avlastning, andre tiltak som kan hjelpe (spørs jo hva psykolog og barnevern eventuelt ser på som problemet/utfordringen) 

Anonymkode: 69916...753

ja, psykologen nevnte avlastning. For h*n mente jeg ikke klarte å bli «frisk» da jeg har barna så mye alene. Også var h*n veldig bekymret hvis andre forelder skulle ha samvær…så ut ifra psykologen burde jeg ikke bekymre meg, men uansett gjør jeg ikke annet😢

Skrevet

Av det som en gang var en familie på 5 personer  er det  bare pappa og meg igjen mamma døde i 2011 58 år gammel og jeg var 23 år etter begravelsen ville ikke søsknene mine ha noe mere med meg og gjøre dette er historien min 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...