Gå til innhold

Spart 1mill snart på sparekonto, trenger tips!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du bør se på tre alternativer, hvis du vil ha lav risiko: fastrenteinskudd med binding på 6 mnd eller ett år, høyrentefond (litt høyere risiko) eller likviditetsfond. Gjerne plassere litt i hver, slik at du også lærer litt underveis. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.11.2023 den 19.37):

Jeg er redd for å tape, fordi jeg jobber hardt for å spare opp. Jeg vet at jeg ikke tjener renter på vanlig sparekonto, men kontoen vokser likevel. Risikerer iallefall ikke at den går ned. Jeg er vell bare redd for å tape pengene. Vet ikke hvor mye man må ha i kapital for å ha utbytte av høyrentekonto? Da snakker vi kanskje millionbeløp?

- TS

Anonymkode: 44eed...c60

Inflasjon - pengene dine blir mindre verdt på sparekonto. 

Du må finne noe som slår inflasjonen som har vært 6-7 prosent i det siste året. 

Om 10 år er en million ikke så mye penger.

Anonymkode: 2093c...08e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det tar et par minutter å opprette (spare)konto i en annen bank, ts. Du trenger ikke flytte alt til ny bank, du kan gjerne fortsette å betale på rødbankens palass i byen... 

Søk på finansportalen etter beste rente på sparekonto, gjerne med bindingstid hvis du vet at du ikke skal bruke pengene på et par år. 
Du kan sette en del av pengene på binding (f.eks 500') og ha resten som buffer på en annen sparekonto med høy rente. 

Har du forresten BSU?

Lykke til! 

Anonymkode: bbd5a...4cf

Tusen takk for gode råd! Skal absolutt sjekke dette ut :)

Jeg hadde BSU konto, men brukte den når jeg kjøpte min første bolig. Satte pengene inn på huslånet av det som var igjen av sparinga der. 

- TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.11.2023 den 19.37):

Jeg er redd for å tape, fordi jeg jobber hardt for å spare opp. Jeg vet at jeg ikke tjener renter på vanlig sparekonto, men kontoen vokser likevel. Risikerer iallefall ikke at den går ned. Jeg er vell bare redd for å tape pengene. Vet ikke hvor mye man må ha i kapital for å ha utbytte av høyrentekonto? Da snakker vi kanskje millionbeløp?

- TS

Om du er redd for å tape så har du tre alternativer, hvor de to øverste er kontoer i banken.

Høyrentekonto (banken)
Fastrenteinnskudd (banken)
Likviditetsfond (fond)

Indeksfond er generelt nogenlunde trygt, men å bare sette pengene i ett indeksfond eller ett aksjefond er ren idioti, da er rentefond langt tryggere om du holder deg unna high yield.

Anonymkode: a8ff7...a4d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja dette med inflasjon har jeg tenkt på, tror og håper at om 10 år har en god del mer. Har tenkt å fortsette å spare, men igjen vil jeg investere når jeg har nok til å tjene mer om du skjønner? Mitt ultimate mål er økonomisk uavhengighet eller å starte noe eget, men det er jo dyrt så derfor trenger jeg å spare mer. Å aner ikke hvordan jeg skal starte eller hva jeg skal investere i. 

- TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er plasseringskonto det samme som en sparekonto?

- TS

https://www.bytt.no/bank/sparekonto/beste-hoyrentekonto

jeg ville ikke valgt fastrente. Du får jo over 4% på plasseringskonto, og den renta kommer til å øke mer. Jeg har halvparten av mine sparepenger i plasseringskonto i OBOSbanken. 4,35% rente

Anonymkode: e4e14...7b8

Skrevet

Tror jeg ville valgt 12 mnd fastrenteinnskudd for 500 000kr, og resten i rentefond. Er ikke helt sikker men leste at skatt er 22%. Flott om noen bekrefter eller avkrefter😅Skal selge bolig og vil ha ca 1,4 i EK etter salg jeg ikke helt vet hvordan plassere(1-2 år).

Anonymkode: 7d5c9...898

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tror jeg ville valgt 12 mnd fastrenteinnskudd for 500 000kr, og resten i rentefond. Er ikke helt sikker men leste at skatt er 22%. Flott om noen bekrefter eller avkrefter😅Skal selge bolig og vil ha ca 1,4 i EK etter salg jeg ikke helt vet hvordan plassere(1-2 år).

At man kanskje må skatte av fastrenteinnskuddet? Da går jo vinninga opp i spinninga i såfall 😳

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

https://www.bytt.no/bank/sparekonto/beste-hoyrentekonto

jeg ville ikke valgt fastrente. Du får jo over 4% på plasseringskonto, og den renta kommer til å øke mer. Jeg har halvparten av mine sparepenger i plasseringskonto i OBOSbanken. 4,35% rente

Anonymkode: e4e14...7b8

Ja, det er jo ikke store forskjellen om renta der er over 4% tenker jeg 🤔

- TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du _må_ jo ikke. Det er synd at millionen er litt mindre etter ett år, men det er fremdeles mye bedre å ha nesten en million enn ingenting. Hvis man er flink til å spare så vil summen gjerne vokse likevel.

Avhengig av hvor risikoavers man er og hvor snart man har tenkt å bruke pengene så kan det å sette inn pengene på høyrentekonto være et godt valg.

Jeg har noe penger i en bank som gir meg 4.46%. Det er nok mindre enn inflasjon, men pengene er forsikret og jeg kan ta dem ut på dagen når jeg skal begynne å pusse opp (flytende rente, 2 gebyrfrie uttak i året)

Anonymkode: d4031...21a

Skrevet

Så samboeren din har betalt for dere begge to mens du har sittet og prøvd å spare deg til millionær?

Anonymkode: dcc46...c35

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så samboeren din har betalt for dere begge to mens du har sittet og prøvd å spare deg til millionær?

Anonymkode: dcc46...c35

Ja, mens han har kastet bort millionbeløp til sløsing og brukt penger som om dem vokser på trær, mens jeg har vært hjemme og spart/jobbet meg halvt ihjel og tatt meg av vårt felles barn. Jeg betaler jeg og, men ikke like store summer som han nettopp fordi vi har ulikt forbruk.

Håper jeg slipper å forklare meg mer og at jeg heller kan få produktive tilbakemeldinger heretter, takk.

- TS

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

At man kanskje må skatte av fastrenteinnskuddet? Da går jo vinninga opp i spinninga i såfall 😳

- TS

Nei 22% skatt å betale på rentefond😁Fastrenteinnskudd har vel over 5% innskuddsrente nå.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei 22% skatt å betale på rentefond😁Fastrenteinnskudd har vel over 5% innskuddsrente nå.

Åh, hehe. Jeg er så grønn når det kommer til slikt! Da henger jeg med 😄

- TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det står 2,1% rentesats på innskudd på nåværende konto jeg oppbevarer pengen.

- TS

Jeg har nesten 5% på høyrente konto, finn deg en høyrente konto, hvilken som helst har BEDRE rente enn dette...

Anonymkode: cec0f...2e8

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har nesten 5% på høyrente konto, finn deg en høyrente konto, hvilken som helst har BEDRE rente enn dette...

Anonymkode: cec0f...2e8

Jeg prøvde å google dette med høyrentekonto i SNN, uten hell. Nærmeste jeg fant var dette med fastrenteinnskudd hvor renta er på 5%, men da låses pengene i 12 mnd. 

Kan jo være et alternativ at jeg setter inn 500k der, så fortsetter å spare på vanlig sparekonto i mellomtiden? 

- TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

- TS

All rente er skattepliktig med 22%.

Anonymkode: e5f1d...3ae

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg prøvde å google dette med høyrentekonto i SNN, uten hell. Nærmeste jeg fant var dette med fastrenteinnskudd hvor renta er på 5%, men da låses pengene i 12 mnd. 

Kan jo være et alternativ at jeg setter inn 500k der, så fortsetter å spare på vanlig sparekonto i mellomtiden? 

- TS

Instabank har 4.46 uten fastrente

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Instabank har 4.46 uten fastrente

Det hørtes jo lovende ut, men da svinger kanskje renta? Kan gå både opp og ned?

- TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Du _må_ jo ikke. Det er synd at millionen er litt mindre etter ett år, men det er fremdeles mye bedre å ha nesten en million enn ingenting. Hvis man er flink til å spare så vil summen gjerne vokse likevel.

Avhengig av hvor risikoavers man er og hvor snart man har tenkt å bruke pengene så kan det å sette inn pengene på høyrentekonto være et godt valg.

Jeg har noe penger i en bank som gir meg 4.46%. Det er nok mindre enn inflasjon, men pengene er forsikret og jeg kan ta dem ut på dagen når jeg skal begynne å pusse opp (flytende rente, 2 gebyrfrie uttak i året)

Der har du også et godt poeng. Så lenge jeg fortsetter sparinga vil jo kontoen øke, samt at lønn o.l. endres over tid og dermed vil sparebeløpet evt øke dersom lønna går opp. Noe som den gjør så og si årlig.

- TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...