Gå til innhold

Spart 1mill snart på sparekonto, trenger tips!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ville satt 500 000 i plasseringskonto og 500 000 i 2-3 forskjellige indeksfond.

Anonymkode: e4e14...7b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg ville satt 500 000 i plasseringskonto og 500 000 i 2-3 forskjellige indeksfond.

Hvorfor det står 1 million snart i tittel er et mysterium, all den tid TS opplyser å ha 560k, så fordelingen må bli en annen i så fall. 

Anonymkode: d23bd...e4f

• Liker 2
Skrevet
Gjest5656 skrev (18 timer siden):

Husk at all investering innebærer risiko for å miste alle pengene dine. Det er en ting du finner i prospektet til alle fond og gjelder like mye for alle investeringer man foretar seg.

Det er derfor du sprer risiko.

Hvis du vil ha det tryggeste spareproduktet så er det selvfølgelig i en bank med garantifondet som dekker opp til 2 millioner kroner så lenge det er i en norsk bank , og halvparten av det for utenlandsk bank da primært svensk/dansk bank med avdeling her.

Mange i Norge er livredde for å binde pengene til fastrente lån og spareprodukter. Det beste "tryggeste" du får er om du binder pengene f.eks. i SparekontoPluss 1 år hos BlueStep bank, det gir deg 5,40% så lenge du lar pengene stå i ett år. Men du må være advart om at da er pengene låst og renten er fast, så hvis renten går opp fremover så taper du penger på det. Det er likevel bedre enn flytende rente. Det virker som om rentetoppen snart er der og man kanskje ser en stabilisering eller at renten går ned til neste år, som du kan se økonomer stort sett er enig om med at de reduserer renten for hvor mange år du binder pengene. https://www.bluestep.no/spare/fast-rente/

Eksempel på ca. beste flytende rente: Sparekonto+ hos Nybygger.no (Sparebanken Øst) er nå på 4,7% i mnd, men det kan variere veldig og tilbudet kan bli dårligere enn andre over tid. https://www.nybygger.no/sparing/sparekonto/
Redigering: NB: jeg ser at her er det minst 1 million, for deg med mindre er kanskje Svea sin høyrentesparekonto med 4,6% for uansett beløp et bedre valg: https://www.svea.com/nb-no

oh you sweet summer child, renten er nok langt fra på top nå.

Anonymkode: eccd5...44f

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hei!

For 3 år siden var jeg ferdig å studere. Jeg har klart å spare opp 560.000kr på disse tre årene. Og nei, jeg har helt alminnelig inntekt, men har jobbet mye ekstra og har en samboer som dekker mesteparten av utgiftene. 

Jeg sparer så mye som mulig hver mnd, å bruker minst mulig. Jeg er 27 år, å har en drøm om å en dag starte noe eget som gjør at jeg kan være min egen sjef en dag. Dette er en langsiktig plan, derfor tenker jeg å fortsette å spare i flere år fremover. Jeg eier også en bolig og har egenkapital i boligen. Sparepengene jeg har spart hittill er på en egen sparekonto. 

Jeg er ung, har ingen grundere i min familie og aner ikke hva jeg skal gjøre eller hvilken vei jeg skal gå. Jeg jobber mye ekstra og ser sparekontoen vokse hver mnd uten at jeg tørr å investere i fond eller aksjer, fordi jeg ikke kan noe om dette heller. Jeg vet bare at jeg sparer av en grunn, til at jeg en dag vet hva jeg skal gjøre med pengene. Frem til da skal jeg fortsette å spare.

Er ute etter tips på hvordan jeg kan spare disse pengene smartest mulig, hva jeg evt kan gjøre for å investere pengene? Jeg har et mål om å tjene penger på sikt av alt jeg sparer opp i disse årene.

Takk på forhånd!

Anonymkode: 44eed...c60

Jeg synes du skal dele mer av de daglige utgiftene med din samboer, og slutte å være gratispassasjer når det gjelder utgifter. Eller slutte å snylte er vel rettere å si.

Så bidra mer til felles hushold, sånn ca halvparten, og deretter spare resten av pengene. Du høres utrolig gnien ut.

Anonymkode: a1ee7...771

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg synes du skal dele mer av de daglige utgiftene med din samboer, og slutte å være gratispassasjer når det gjelder utgifter. Eller slutte å snylte er vel rettere å si.

Så bidra mer til felles hushold, sånn ca halvparten, og deretter spare resten av pengene. Du høres utrolig gnien ut.

Anonymkode: a1ee7...771

Samboer tjener 4 ganger min inntekt, dette er en felles avtale vi har blitt enige om. Alle parter er fornøyde, provoserende kommentar kjente jeg. Du svarte ingenting på det jeg var ute etter her. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har lyst å plassere pengene i fondsparing mtp langsiktig sparing, har også vurdert å bare spare opp nok til å kjøpe eller investere i eiendom på sikt, men det har jeg jo ikke råd til foreløpig. Det er vanskelig dette med sparing/investering kjenner jeg 😅

- TS

Skrevet

1 mill er ikke 550 tusen da...

Fortsett å spar med høy rente du. Håper samboeren din får noe igjen for å betale nesten alt av utgifter. 

Anonymkode: 8565b...1da

• Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

1 mill er ikke 550 tusen da...

Fortsett å spar med høy rente du. Håper samboeren din får noe igjen for å betale nesten alt av utgifter. 

Anonymkode: 8565b...1da

Jeg er ikke ute etter spydigheter, jeg er ute etter hjelp, tips & råd. Takk

- TS

• Liker 2
Skrevet

Halvparten i fond, halvparten på plasseringskonto!

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Halvparten i fond, halvparten på plasseringskonto!

Er plasseringskonto det samme som en sparekonto?

- TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvilken rente har du på kontoen der pengene står nå da?

Anonymkode: 3a5a3...a1e

Det står 2,1% rentesats på innskudd på nåværende konto jeg oppbevarer pengen.

- TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det står 2,1% rentesats på innskudd på nåværende konto jeg oppbevarer pengen.

- TS

Oj, det var dårlig rente.

• Liker 3
Skrevet
Illuminatum skrev (10 timer siden):

Ville holdt meg langt unna globale indeksfond nå. Kronekursen er på historisk bunnivå. En endring på få % vil sikre at gevinstene dine blir borte

Med rente på 5,2% på innskudd hadde pengene mine gått inn der nå.

Eller kronekursen kan dale videre, og man kunne prise seg lykkelig for at man ikke har pengene sine i en svak og ustabil krone. 

Anonymkode: f8bfa...5f3

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Oj, det var dårlig rente.

Er det mulig å få bedre rente på sparekonto? Hvordan funker dette med høyrentekonto? 
- TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er det mulig å få bedre rente på sparekonto? Hvordan funker dette med høyrentekonto? 
- TS

Selv Nordea har 5,15% rente

Skrevet
Illuminatum skrev (15 minutter siden):

Selv Nordea har 5,15% rente

Jeg har bare SNN jeg bruker. Har alle kontoene mine der, inklusiv sparekonto. 5,15% hørtes jo betraketelig bedre ut da. Er fortsatt nysjerrig på dette med høyrente, men jeg har hørt at man skal ha bra mange mill for å få god avkastning ut av det. Stemmer det?

- TS

Gjest Maatte_ha_konto
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.11.2023 den 19.37):

Jeg er redd for å tape, fordi jeg jobber hardt for å spare opp. Jeg vet at jeg ikke tjener renter på vanlig sparekonto, men kontoen vokser likevel. Risikerer iallefall ikke at den går ned. Jeg er vell bare redd for å tape pengene. Vet ikke hvor mye man må ha i kapital for å ha utbytte av høyrentekonto? Da snakker vi kanskje millionbeløp?

- TS

Det er med en slik sum du bør se på fond og putte deler eller hele i ett eller to-tre av dem..

du taper ikke, men det vil svinge ja, derfor bør du ta med sparehorisonten også her. Men en million kan fort bli endel mer.. du er flink!

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har bare SNN jeg bruker. Har alle kontoene mine der, inklusiv sparekonto. 5,15% hørtes jo betraketelig bedre ut da. Er fortsatt nysjerrig på dette med høyrente, men jeg har hørt at man skal ha bra mange mill for å få god avkastning ut av det. Stemmer det?

- TS

Du trenger ikke være millionær men det er binding på ett år https://www.nordea.no/privat/vare-produkter/sparing-og-investering/sparing-pa-konto/fastrenteinnskudd.html

Skrevet
Illuminatum skrev (12 timer siden):

Ville holdt meg langt unna globale indeksfond nå. Kronekursen er på historisk bunnivå. En endring på få % vil sikre at gevinstene dine blir borte

Med rente på 5,2% på innskudd hadde pengene mine gått inn der nå.

Det at kronekursen er historisk lav sier oss såvidt jeg forstår ingenting om at det er mer sannsynlig at den skal gå opp eller videre ned.

Det er alltid en risiko forbundet med å kjøpe globale fond uten valutasikring. Det er imidlertid også en motkonjunktur: hvis krona går åt skogen og økonomien vår går i dass, så er det sannsynlig at det globale fondet går veldig godt målt i kroner. Det kan komme godt med i en slik situasjon.

Anonymkode: d4031...21a

• Liker 1
Skrevet

Det tar et par minutter å opprette (spare)konto i en annen bank, ts. Du trenger ikke flytte alt til ny bank, du kan gjerne fortsette å betale på rødbankens palass i byen... 

Søk på finansportalen etter beste rente på sparekonto, gjerne med bindingstid hvis du vet at du ikke skal bruke pengene på et par år. 
Du kan sette en del av pengene på binding (f.eks 500') og ha resten som buffer på en annen sparekonto med høy rente. 

Har du forresten BSU?

Lykke til! 

Anonymkode: bbd5a...4cf

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det at kronekursen er historisk lav sier oss såvidt jeg forstår ingenting om at det er mer sannsynlig at den skal gå opp eller videre ned.

Det er alltid en risiko forbundet med å kjøpe globale fond uten valutasikring. Det er imidlertid også en motkonjunktur: hvis krona går åt skogen og økonomien vår går i dass, så er det sannsynlig at det globale fondet går veldig godt målt i kroner. Det kan komme godt med i en slik situasjon.

Anonymkode: d4031...21a

Føler meg så uviten. Jeg bare sparer/fyller opp kontoen per dags dato uten å vite hva som faktisk er lurt å sette pengene inn i. Jeg får prøve å lese meg opp litt etterhvert, skjønner at jeg ikke burde ha pengene på vanlig sparekonto. Samtidig vet jeg at jeg ikke taper ved at et eventuelt fond går ned. Har en fondskonto i Odin, men den gikk i minus. Har derfor bare 10k på den og sluttet å fylle den opp. 

-TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...