AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #1 Skrevet 5. november 2023 Hei! For 3 år siden var jeg ferdig å studere. Jeg har klart å spare opp 560.000kr på disse tre årene. Og nei, jeg har helt alminnelig inntekt, men har jobbet mye ekstra og har en samboer som dekker mesteparten av utgiftene. Jeg sparer så mye som mulig hver mnd, å bruker minst mulig. Jeg er 27 år, å har en drøm om å en dag starte noe eget som gjør at jeg kan være min egen sjef en dag. Dette er en langsiktig plan, derfor tenker jeg å fortsette å spare i flere år fremover. Jeg eier også en bolig og har egenkapital i boligen. Sparepengene jeg har spart hittill er på en egen sparekonto. Jeg er ung, har ingen grundere i min familie og aner ikke hva jeg skal gjøre eller hvilken vei jeg skal gå. Jeg jobber mye ekstra og ser sparekontoen vokse hver mnd uten at jeg tørr å investere i fond eller aksjer, fordi jeg ikke kan noe om dette heller. Jeg vet bare at jeg sparer av en grunn, til at jeg en dag vet hva jeg skal gjøre med pengene. Frem til da skal jeg fortsette å spare. Er ute etter tips på hvordan jeg kan spare disse pengene smartest mulig, hva jeg evt kan gjøre for å investere pengene? Jeg har et mål om å tjene penger på sikt av alt jeg sparer opp i disse årene. Takk på forhånd! Anonymkode: 44eed...c60
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #2 Skrevet 5. november 2023 Globale indeksfond er ganske sikre, ihvertfall på langsiktig sparing. Å ha de på vanlig sparekonto er bare tull. Taper jo på inflasjonen. Anonymkode: 803ae...b13 6
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #3 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Globale indeksfond er ganske sikre, ihvertfall på langsiktig sparing. Å ha de på vanlig sparekonto er bare tull. Taper jo på inflasjonen. Anonymkode: 803ae...b13 Jeg er redd for å tape, fordi jeg jobber hardt for å spare opp. Jeg vet at jeg ikke tjener renter på vanlig sparekonto, men kontoen vokser likevel. Risikerer iallefall ikke at den går ned. Jeg er vell bare redd for å tape pengene. Vet ikke hvor mye man må ha i kapital for å ha utbytte av høyrentekonto? Da snakker vi kanskje millionbeløp? - TS Anonymkode: 44eed...c60 1
Gjest5656 Skrevet 5. november 2023 #4 Skrevet 5. november 2023 (endret) Husk at all investering innebærer risiko for å miste alle pengene dine. Det er en ting du finner i prospektet til alle fond og gjelder like mye for alle investeringer man foretar seg. Det er derfor du sprer risiko. Hvis du vil ha det tryggeste spareproduktet så er det selvfølgelig i en bank med garantifondet som dekker opp til 2 millioner kroner så lenge det er i en norsk bank , og halvparten av det for utenlandsk bank da primært svensk/dansk bank med avdeling her. Mange i Norge er livredde for å binde pengene til fastrente lån og spareprodukter. Det beste "tryggeste" du får er om du binder pengene f.eks. i SparekontoPluss 1 år hos BlueStep bank, det gir deg 5,40% så lenge du lar pengene stå i ett år. Men du må være advart om at da er pengene låst og renten er fast, så hvis renten går opp fremover så taper du penger på det. Det er likevel bedre enn flytende rente. Det virker som om rentetoppen snart er der og man kanskje ser en stabilisering eller at renten går ned til neste år, som du kan se økonomer stort sett er enig om med at de reduserer renten for hvor mange år du binder pengene. https://www.bluestep.no/spare/fast-rente/ Eksempel på ca. beste flytende rente: Sparekonto+ hos Nybygger.no (Sparebanken Øst) er nå på 4,7% i mnd, men det kan variere veldig og tilbudet kan bli dårligere enn andre over tid. https://www.nybygger.no/sparing/sparekonto/ Redigering: NB: jeg ser at her er det minst 1 million, for deg med mindre er kanskje Svea sin høyrentesparekonto med 4,6% for uansett beløp et bedre valg: https://www.svea.com/nb-no Endret 5. november 2023 av Gjest5656
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #5 Skrevet 5. november 2023 Du bør snakke med banken, så du vet hva de kan tilby. Tror du kan få bedre renter dersom du setter inn min. 500 000 på en viss type konto (vet ikke om det kalles høyrente eller hva). Men da er det så klart et begrenset antall uttak per år. Så flink du er som har spart så mye! Det er jo helt supert 🙂 Anonymkode: 382e9...250 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #6 Skrevet 5. november 2023 Gjest5656 skrev (3 minutter siden): Husk at all investering innebærer risiko for å miste alle pengene dine. Det er en ting du finner i prospektet til alle fond og gjelder like mye for alle investeringer man foretar seg. Det er derfor du sprer risiko. Hvis du vil ha det tryggeste spareproduktet så er det selvfølgelig i en bank med garantifondet som dekker opp til 2 millioner kroner så lenge det er i en norsk bank , og halvparten av det for utenlandsk bank da primært svensk/dansk bank med avdeling her. Mange i Norge er livredde for å binde pengene til fastrente lån og spareprodukter. Det beste "tryggeste" du får er om du binder pengene f.eks. i SparekontoPluss 1 år hos BlueStep bank, det gir deg 5,40% så lenge du lar pengene stå i ett år. Men du må være advart om at da er pengene låst og renten er fast, så hvis renten går opp fremover så taper du penger på det. Det er likevel bedre enn flytende rente. Det virker som om rentetoppen snart er der og man kanskje ser en stabilisering eller at renten går ned til neste år, som du kan se økonomer stort sett er enig om med at de reduserer renten for hvor mange år du binder pengene. https://www.bluestep.no/spare/fast-rente/ Eksempel på ca. beste flytende rente: Sparekonto+ hos Nybygger.no (Sparebanken Vest) er nå på 4,7% i mnd, men det kan variere veldig og tilbudet kan bli dårligere enn andre over tid. https://www.nybygger.no/sparing/sparekonto/ Tusen takk for mye gode tips & råd! Skal undersøke dette nærmere og lese meg litt mer opp på fond o.l. Tror jeg styrer unna aksjer ettersom risikoen er høyere. Så lenge jeg kan tjene litt mer på det enn at pengene bare står i vanlig sparekonto, er jo det en start. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du bør snakke med banken, så du vet hva de kan tilby. Tror du kan få bedre renter dersom du setter inn min. 500 000 på en viss type konto (vet ikke om det kalles høyrente eller hva). Men da er det så klart et begrenset antall uttak per år. Så flink du er som har spart så mye! Det er jo helt supert 🙂 Anonymkode: 382e9...250 Ja, må kanskje prate med banken. Jeg sparer i SNN. Takk for det 🙂 - TS Anonymkode: 44eed...c60
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #7 Skrevet 6. november 2023 Hvilken rente har du på kontoen der pengene står nå da? Anonymkode: 3a5a3...a1e
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #8 Skrevet 6. november 2023 Gjest5656 skrev (11 timer siden): Husk at all investering innebærer risiko for å miste alle pengene dine. Det er en ting du finner i prospektet til alle fond og gjelder like mye for alle investeringer man foretar seg. Det er derfor du sprer risiko. Hvis du vil ha det tryggeste spareproduktet så er det selvfølgelig i en bank med garantifondet som dekker opp til 2 millioner kroner så lenge det er i en norsk bank , og halvparten av det for utenlandsk bank da primært svensk/dansk bank med avdeling her. Mange i Norge er livredde for å binde pengene til fastrente lån og spareprodukter. Det beste "tryggeste" du får er om du binder pengene f.eks. i SparekontoPluss 1 år hos BlueStep bank, det gir deg 5,40% så lenge du lar pengene stå i ett år. Men du må være advart om at da er pengene låst og renten er fast, så hvis renten går opp fremover så taper du penger på det. Det er likevel bedre enn flytende rente. Det virker som om rentetoppen snart er der og man kanskje ser en stabilisering eller at renten går ned til neste år, som du kan se økonomer stort sett er enig om med at de reduserer renten for hvor mange år du binder pengene. https://www.bluestep.no/spare/fast-rente/ Eksempel på ca. beste flytende rente: Sparekonto+ hos Nybygger.no (Sparebanken Øst) er nå på 4,7% i mnd, men det kan variere veldig og tilbudet kan bli dårligere enn andre over tid. https://www.nybygger.no/sparing/sparekonto/ Redigering: NB: jeg ser at her er det minst 1 million, for deg med mindre er kanskje Svea sin høyrentesparekonto med 4,6% for uansett beløp et bedre valg: https://www.svea.com/nb-no For at man skal miste ALLE pengene som er satt i fond fordrer det at alle selskapene som er i fondet går konkurs samtidig. Hvis det skjer, er verden i så stor krise (tenk atomkrig eller lignende) at sparepengene dine er ditt minste problem. TS, hva er tidshorisonten din? Hvis den er kortere enn 5(-10 år), er nok sparekonto best. Sjekk hvor du kan få best rente. Evt kan du se på rentefond, de gir god avkastning for tiden, og har lavere risiko. Ellers støtter jeg fond. Anonymkode: f8bfa...5f3 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #9 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Du bør snakke med banken, så du vet hva de kan tilby. Tror du kan få bedre renter dersom du setter inn min. 500 000 på en viss type konto (vet ikke om det kalles høyrente eller hva). Men da er det så klart et begrenset antall uttak per år. Så flink du er som har spart så mye! Det er jo helt supert 🙂 Anonymkode: 382e9...250 Bankenes ansatte er selgere, de skal selge bankens produkter, og har ikke fokus på hva som er best for kunden. dSannsynligheten for at TS sin dagligbank har de beste vilkårene som er tilgjengelige i markedet, er lav. Jeg ville sjekket med andre banker. Anonymkode: f8bfa...5f3 8
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #10 Skrevet 6. november 2023 Jeg kjøpte indeksfond (globale uten vslutssikring) for 2 år siden. Jeg hadde uflaks med timinga og var ned store deler av 2022 med opp mot 10%. Nå er jeg opp 20%. I den samme perioden har innskuddsrenta vært nært 0. Merk at du må betale omtrent 1/3 av realisert gevinst i skatt. Anonymkode: d4031...21a
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #11 Skrevet 6. november 2023 Børser kan godt gå ned 50%. På kort sikt ville valgt høyrente eller kjøpt eiendom. Anonymkode: 53baf...330 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #12 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Børser kan godt gå ned 50%. På kort sikt ville valgt høyrente eller kjøpt eiendom. Anonymkode: 53baf...330 Eiendom er ikke en god idé med kortsiktig perspektiv. Anonymkode: f8bfa...5f3 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #13 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bankenes ansatte er selgere, de skal selge bankens produkter, og har ikke fokus på hva som er best for kunden. dSannsynligheten for at TS sin dagligbank har de beste vilkårene som er tilgjengelige i markedet, er lav. Jeg ville sjekket med andre banker. Anonymkode: f8bfa...5f3 Helt enig. Ikke hør på bankene, de meler sin egen kake og er selgere. At bankene var rådgivere er lenge siden. Hør på uavhengige parter. Anonymkode: a5194...598 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #14 Skrevet 6. november 2023 https://www.finansportalen.no/bank/bankinnskudd/ Her kan du i det minste sammenlikne innskuddsrenter. Om du er medlem i fagforening, kan det være du får bedre betingelser via de. Anonymkode: a5194...598
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #15 Skrevet 6. november 2023 Å ha en mill på bankkonto er ren selvskading. Sett pengene i 4-5 forskjellige fond. 10% avkastning er 100k gratis i året. Anonymkode: a3e56...b29
Illuminatum Skrevet 6. november 2023 #16 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Globale indeksfond er ganske sikre, ihvertfall på langsiktig sparing. Å ha de på vanlig sparekonto er bare tull. Taper jo på inflasjonen. Anonymkode: 803ae...b13 Ville holdt meg langt unna globale indeksfond nå. Kronekursen er på historisk bunnivå. En endring på få % vil sikre at gevinstene dine blir borte Med rente på 5,2% på innskudd hadde pengene mine gått inn der nå. 1
Illuminatum Skrevet 6. november 2023 #17 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg kjøpte indeksfond (globale uten vslutssikring) for 2 år siden. Jeg hadde uflaks med timinga og var ned store deler av 2022 med opp mot 10%. Nå er jeg opp 20%. I den samme perioden har innskuddsrenta vært nært 0. Merk at du må betale omtrent 1/3 av realisert gevinst i skatt. Anonymkode: d4031...21a Du er ikke helt oppdatert. Det er ca 38% skatt fra aksjefond, mot 22% på renteinntekter. 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #18 Skrevet 6. november 2023 Om man vil ha absolutt null risiko så må man bare akseptere at man taper penger konstant pga inflasjonen. Jeg velger heller å ta veloverveid og kalkulert risiko for å få avkastning på sparepengene mine. Anonymkode: 3a5a3...a1e
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #19 Skrevet 6. november 2023 Illuminatum skrev (8 minutter siden): Du er ikke helt oppdatert. Det er ca 38% skatt fra aksjefond, mot 22% på renteinntekter. 38% er da ikke så voldsomt langt unna 1/3 vel... Anonymkode: 3a5a3...a1e 1
Illuminatum Skrevet 6. november 2023 #20 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): 38% er da ikke så voldsomt langt unna 1/3 vel... Anonymkode: 3a5a3...a1e Var ikke kritikk. Kun en informasjon om at det var enda mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå