Gå til innhold

Ateist i kirkekor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg finnes ikke troende, er meldt ut av DNK for lengst.

Men vurderer å bli med i et lite kor! Jeg liker å synge, selv om jeg på ingen måte er flink 😅 Så for min del blir det mest for det sosiale. Hadde vært fint å komme et par timer ut av huset en gang i uka og sosialisere litt med andre mennesker.

Dette koret øver i kirka og skal ha en liten julekonsert etterhvert, så jeg vil jo anta at de fleste sangene som synges har religiøst innhold.

Det plager meg ikke nevneverdig, men burde man "tro" på det man synger om? Eller har det ikke noe særlig å si?

Finnes det flere ateister som gladelig synger om Gud og synes det er helt greit? Eller blir det bare..teit?

Andre tanker rundt dette?

Anonymkode: 20f97...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tro spiller ingen rolle. Jeg selv er ikke troende, men synger aktivt i flere kor. Vi har konserter i kirka og vi deltar i gudstjenester. Man kan alltid finne seg en egen mening i musikken, og man trenger ikke å henge dette på religion i det hele tatt.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (7 minutter siden):

Tro spiller ingen rolle. Jeg selv er ikke troende, men synger aktivt i flere kor. Vi har konserter i kirka og vi deltar i gudstjenester. Man kan alltid finne seg en egen mening i musikken, og man trenger ikke å henge dette på religion i det hele tatt.

Åh, takk!

Det var et sånt svar jeg trengte ☺️

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er jo utelukkende opp til deg selv! Så lenge det er greit for deg å synge de sangene er det ingen som bryr seg om hva du tror på.
Jeg er ateist og har derfor valgt kor tilknyttet humanetisk forbund, kan absolutt anbefale det og hvis du bor i nærheten av noen av de (finnes mange steder). 

Anonymkode: be213...32e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Nei det er jo utelukkende opp til deg selv! Så lenge det er greit for deg å synge de sangene er det ingen som bryr seg om hva du tror på.
Jeg er ateist og har derfor valgt kor tilknyttet humanetisk forbund, kan absolutt anbefale det og hvis du bor i nærheten av noen av de (finnes mange steder). 

Er medlem av HEF, men visste faktisk ikke at de hadde egne kor 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Er medlem av HEF, men visste faktisk ikke at de hadde egne kor 😅

Vet i hvert fall om Kristiansand, Molde, Stavanger, Vestfold (Larvik), Trondheim, Oslo og Bergen. Men er jo bare å google. ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil si at så lenge du ikke snur ryggen til når de ber osv. i gudstjenestene dere synger i og lar være å synge "Gud" osv., altså viser generell respekt, så er det bare å gå på. Det er ingen som spør om din tilhørighet når du blir med (sannsynligvis, gjør de det, finn et annet kor). Det er folk fra mange mer eller mindre rare steder i de kor jeg har gått i, men så lenge alle respekterer hverandre, så er det ikke noe problem :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Yodas said:

Kirken har bedre akustikk enn HEF-kontoret. Hilsen ateist i kirkekoret. 😁

Jeg skal bare nevne at vi absolutt ikke synger på HEF kontoret, der er det ikke egnet som du sier, man må synge på steder med god akustikk som er tilrettelagt for sang/musikk. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...