AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #1 Skrevet 5. november 2023 Hvis man er forelsket i en, men kun er venner med personen. Og denne personen sier at hun skal på tur med en gutt. Da er der ganske normalt for den som fortsatt er forelsket å bli redd for at hun skal finne kjærligheten med han andre isteden. Er jo ikke å være sjalu det. Sjalu ville si at hvis man var kjæresten med henne og hun da hadde begynt å henge med gutter ofte. Da er det innafor å bli sjalu. Finnes positiv sjalu og negativ sjalu. Positiv vil si at man blir det fordi kjæresten skal lage minner med noen andre enn deg. Seff blir man sjalu da. Negativ sjalu er når man nekter kjæresten å gjøre noe som helst med venner og andre. Tvinger se til å kvitte seg med venner og all sosial omgang utenom deg. Når det blir kontrollerende. Anonymkode: 1713c...ce8
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #2 Skrevet 5. november 2023 Sier du at en kjæreste ikke skal få «lage minner» med noen andre enn deg? Høres slitsomt ut for kjæresten. Anonymkode: 44091...45f 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #3 Skrevet 5. november 2023 Det ville jeg betegne som sjalu og mistenksom. Man skal stole på partner. Anonymkode: bb7ab...da3 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #4 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvis man er forelsket i en, men kun er venner med personen. Og denne personen sier at hun skal på tur med en gutt. Da er der ganske normalt for den som fortsatt er forelsket å bli redd for at hun skal finne kjærligheten med han andre isteden. Er jo ikke å være sjalu det. Sjalu ville si at hvis man var kjæresten med henne og hun da hadde begynt å henge med gutter ofte. Da er det innafor å bli sjalu. Finnes positiv sjalu og negativ sjalu. Positiv vil si at man blir det fordi kjæresten skal lage minner med noen andre enn deg. Seff blir man sjalu da. Negativ sjalu er når man nekter kjæresten å gjøre noe som helst med venner og andre. Tvinger se til å kvitte seg med venner og all sosial omgang utenom deg. Når det blir kontrollerende. Anonymkode: 1713c...ce8 Det er ganske drøyt å bli opprørt fordi kjæresten lager minner med andre enn seg selv. Men samtidig vanlig å være usikker i et nytt forhold. Anonymkode: d1aa0...616 4
Carrot Skrevet 5. november 2023 #5 Skrevet 5. november 2023 Nope det du beskriver er sjalusi og det er aldri noe positivt med sjalusi, tvert imot er det noe en sjalu person bruker so forsvar for egen del. 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #6 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Sier du at en kjæreste ikke skal få «lage minner» med noen andre enn deg? Høres slitsomt ut for kjæresten. Anonymkode: 44091...45f Nope ikke hva jeg sa. Jeg sier bare at man kan føle at man har lyst til å lage så mange minner sammen med kjæresten sin at man blir litt sjalu når de lager minner med andre enn deg. Og som jeg skrev om negativ sjalusi, så er det når man nekter kjæresten å lage minner med andre. Var altså ikke det jeg mente med det at kjæresten skaper minner med andre enn deg. Anonymkode: 1713c...ce8
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #7 Skrevet 5. november 2023 Carrot skrev (2 minutter siden): Nope det du beskriver er sjalusi og det er aldri noe positivt med sjalusi, tvert imot er det noe en sjalu person bruker so forsvar for egen del. Greit. Men poenget med tråden var ikke det der. Men at engstelig og sjalusi er ikke det samme. Spesielt når den man vil være sammen med bare er en venn. Ville vært veldig rart om man da ikke blir redd for at den personen finner seg en annen enn deg da. Anonymkode: 1713c...ce8 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #8 Skrevet 5. november 2023 Er man 100% trygg på kjæresten, er det ingen grunn til å bli sjalu. Sjalusi er utløst av følelser, som feks. at man er engstelig for at en man liker heller skal bli sammen med noen andre. Anonymkode: 7f210...887 1 1
Carrot Skrevet 5. november 2023 #9 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Greit. Men poenget med tråden var ikke det der. Men at engstelig og sjalusi er ikke det samme. Spesielt når den man vil være sammen med bare er en venn. Ville vært veldig rart om man da ikke blir redd for at den personen finner seg en annen enn deg da. Anonymkode: 1713c...ce8 og jeg fastholder min oppfatning av at slik du beskriver det er det akkurat det sammen - din engstelse kommer av sjalusi. 5
Romilo Skrevet 5. november 2023 #10 Skrevet 5. november 2023 Man kan fint være sjalu hvis personen man liker er en venn. Definisjonen av sjalusi er jo frykt og engstelse for et forventet tap, kan like gjerne være en venn og trenger ikke handle om en kjæreste engang. Sjalusi er en negativ følelse fordi den er vond, når man nekter en partner å være med på noe er man bare kontrollerende. 2
Fremmed fugl Skrevet 5. november 2023 #11 Skrevet 5. november 2023 Carrot skrev (Akkurat nå): og jeg fastholder min oppfatning av at slik du beskriver det er det akkurat det sammen - din engstelse kommer av sjalusi. Sjalusi er ikke en følelse. Man kan føle utrygghet, men ikke sjalusi. Sjalusi e selvfølgelig aldri positivt, men i en kontekst kan det være svært negativt i ikke være sjalu.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #12 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Greit. Men poenget med tråden var ikke det der. Men at engstelig og sjalusi er ikke det samme. Spesielt når den man vil være sammen med bare er en venn. Ville vært veldig rart om man da ikke blir redd for at den personen finner seg en annen enn deg da. Anonymkode: 1713c...ce8 Går man rundt og er redd for at kjæresten finner seg en annen er man enten en uhyre nervøs og usikker person, eller så er det noe galt med forholdet. Anonymkode: 44091...45f 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #13 Skrevet 5. november 2023 Romilo skrev (1 minutt siden): Man kan fint være sjalu hvis personen man liker er en venn. Definisjonen av sjalusi er jo frykt og engstelse for et forventet tap, kan like gjerne være en venn og trenger ikke handle om en kjæreste engang. Sjalusi er en negativ følelse fordi den er vond, når man nekter en partner å være med på noe er man bare kontrollerende. Takk, er dette jeg mener. Jeg har en venn som var kjæreste, som jeg vil ha tilbake som kjæreste. I så fall akkurat nå. Er ikke lenge siden det ble slutt. Men jeg har ødelagt så mye at jeg må ta det som lærdom og prøve å legge de følelsene bak meg. Men ikke lett det. Ja mye pga sjalusi/engstelse. Men også annet. Skjønner jo at jeg må gjøre noe med det når jeg er kjæresten til noen. Om det skulle skje igjen. Men når jeg bare er venn med den jeg egentlig vil være sammen med, så ja da blir jeg sjalu når hun sier hun skal finne på noe med en annen mann, selvom det bare er em kollega. Han prøver seg på henne så. Anonymkode: 1713c...ce8 1
Romilo Skrevet 5. november 2023 #14 Skrevet 5. november 2023 Fremmed fugl skrev (5 minutter siden): Sjalusi er ikke en følelse. Man kan føle utrygghet, men ikke sjalusi. Sjalusi e selvfølgelig aldri positivt, men i en kontekst kan det være svært negativt i ikke være sjalu. Sjalusi er en følelse 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #15 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Takk, er dette jeg mener. Jeg har en venn som var kjæreste, som jeg vil ha tilbake som kjæreste. I så fall akkurat nå. Er ikke lenge siden det ble slutt. Men jeg har ødelagt så mye at jeg må ta det som lærdom og prøve å legge de følelsene bak meg. Men ikke lett det. Ja mye pga sjalusi/engstelse. Men også annet. Skjønner jo at jeg må gjøre noe med det når jeg er kjæresten til noen. Om det skulle skje igjen. Men når jeg bare er venn med den jeg egentlig vil være sammen med, så ja da blir jeg sjalu når hun sier hun skal finne på noe med en annen mann, selvom det bare er em kollega. Han prøver seg på henne så. Anonymkode: 1713c...ce8 Dere er ikke lenger kjærester. Hun skylder deg ingenting, og du skal ikke gi henne dårlig samvittighet for at hun går videre med livet sitt. Anonymkode: 3838b...3b0 2 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #16 Skrevet 5. november 2023 Det er viktig å huske at tillit og kommunikasjon er nøkkelen i ethvert forhold. Å være sjalu kan være en normal reaksjon, men det er viktig å håndtere det på en sunn måte og ikke bli kontrollerende. Det er viktig å la kjæresten din ha tid med venner og lage minner uten deg også. Anonymkode: b96e7...1a0 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #17 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Dere er ikke lenger kjærester. Hun skylder deg ingenting, og du skal ikke gi henne dårlig samvittighet for at hun går videre med livet sitt. Anonymkode: 3838b...3b0 Hmm Jeg prøver jo egentlig ikke å gi henne dårlig samvittighet. Men jeg kommer wå absolutt ikke til å heie på henne om hun finner seg en ny en. Pluss at hun lenge har sagt at hun ikke ønsker ny kjæreste atm. Når hun ikke engang ønsker å være sammen med meg, så hvorfor skulle hun orke noen andre. (hennes ord) Hun har sagt at hun egentlig vil være sammen med meg, men timingen er elendig. Mye stress fra alt og alle. Anonymkode: 1713c...ce8
Trolltunge Skrevet 5. november 2023 #18 Skrevet 5. november 2023 (endret) Jo det er akkurat å være sjalu. Sjalusi og usikkerhet på grunn av sjalusi er imidlertid normale følelser, som man må håndtere godt, som andre følelser. Når jeg kjenner på slikt minner jeg meg selv på at han har valgt meg av utallige årsaker, der sterke følelser for meg er hovedsaken, og at den pakken, inkludert sterke følelser, ikke er enkel å erstatte. Altså er det liten sannsynlighet at noen faktisk er en trussel. Et annet vesentlig element er dessuten at dersom det skulle skje at han fikk sterkere følelser for noen andre enn han har for meg, og vedkommende derfor er en reell trussel, så vil jeg jo ikke være med en partner som egentlig ønsker mer å være med en annen. Totalen i disse to tingene medfører at jeg klarer å slå meg til ro med at det skal mye til for at noen faktisk er en trussel mot vårt forhold, og at skulle det likevel oppstå en slik situasjon at noen truer vårt forhold er det ikke lenger et grunnlag for forhold mellom oss to. Så det blir litt som han "hypokonderlegen" sier, at over 90% av det vi bekymrer oss for vil ikke skje, så bedre å ikke bruke unødvendig energi på å bekymre seg, men heller ha energi til å takle ting som faktisk skjer, når/om det skjer. Det jeg skriver om gjelder imidlertid når man er par. Om man ikke er sammen må man egentlig mer takle at man ikke er par, på alle måter. Man har jo da ingen rett til å forvente eller bestemme noe, og det er jo sannsynlig at vedkommende vil treffe noen etterhvert. Det er nok vondt å være forelsket i en som ikke vil ha deg, men man må jo håndtere det også, som alt vondt og vanskelig i llivet. I slike situasjoner er det nok best å ikke ha noe kontakt, så følelser får dø ut og man ikke vet om slikt som kan gjøre ekstra vondt. Endret 5. november 2023 av Trolltunge 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #19 Skrevet 5. november 2023 Trolltunge skrev (30 minutter siden): Jo det er akkurat å være sjalu. Sjalusi og usikkerhet på grunn av sjalusi er imidlertid normale følelser, som man må håndtere godt, som andre følelser. Når jeg kjenner på slikt minner jeg meg selv på at han har valgt meg av utallige årsaker, der sterke følelser for meg er hovedsaken, og at den pakken, inkludert sterke følelser, ikke er enkel å erstatte. Altså er det liten sannsynlighet at noen faktisk er en trussel. Et annet vesentlig element er dessuten at dersom det skulle skje at han fikk sterkere følelser for noen andre enn han har for meg, og vedkommende derfor er en reell trussel, så vil jeg jo ikke være med en partner som egentlig ønsker mer å være med en annen. Totalen i disse to tingene medfører at jeg klarer å slå meg til ro med at det skal mye til for at noen faktisk er en trussel mot vårt forhold, og at skulle det likevel oppstå en slik situasjon at noen truer vårt forhold er det ikke lenger et grunnlag for forhold mellom oss to. Så det blir litt som han "hypokonderlegen" sier, at over 90% av det vi bekymrer oss for vil ikke skje, så bedre å ikke bruke unødvendig energi på å bekymre seg, men heller ha energi til å takle ting som faktisk skjer, når/om det skjer. Det jeg skriver om gjelder imidlertid når man er par. Om man ikke er sammen må man egentlig mer takle at man ikke er par, på alle måter. Man har jo da ingen rett til å forvente eller bestemme noe, og det er jo sannsynlig at vedkommende vil treffe noen etterhvert. Det er nok vondt å være forelsket i en som ikke vil ha deg, men man må jo håndtere det også, som alt vondt og vanskelig i llivet. I slike situasjoner er det nok best å ikke ha noe kontakt, så følelser får dø ut og man ikke vet om slikt som kan gjøre ekstra vondt. Da jeg var kjæreste med henne så prøvde jeg hardt å tenke på den måten. Men jeg sliter dessverre med overtenking ot begynte å tenke på alle slags mørke scenarioer. Men etterhvert skjønte jeg at det var idiotisk av meg å tenke sånn om henne. Jeg skjønner jo nå ar jeg kunne stole på henne. Men nå som vi bare er venner, så selvfølgelig blir jeg redd for at hun finner seg en ny en. Jeg skjønner dessverre at det ikke blir meg og henne igjen, i så fall ikke på en lang stund. Så jeg må selvfølgelig ta å bli ferdig med disse følelsene for henne. Var en periode forgje uke hvor jeg trodde jeg var ferdig med de romantiske følelsene for henne. Men de kom tilbake i helgen. Ikke lett når man har falt så hardt som jeg har gjort. Og jeg ga henne hjertet mitt altfor fort. Anonymkode: 1713c...ce8
Trolltunge Skrevet 5. november 2023 #20 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da jeg var kjæreste med henne så prøvde jeg hardt å tenke på den måten. Men jeg sliter dessverre med overtenking ot begynte å tenke på alle slags mørke scenarioer. Men etterhvert skjønte jeg at det var idiotisk av meg å tenke sånn om henne. Jeg skjønner jo nå ar jeg kunne stole på henne. Men nå som vi bare er venner, så selvfølgelig blir jeg redd for at hun finner seg en ny en. Jeg skjønner dessverre at det ikke blir meg og henne igjen, i så fall ikke på en lang stund. Så jeg må selvfølgelig ta å bli ferdig med disse følelsene for henne. Var en periode forgje uke hvor jeg trodde jeg var ferdig med de romantiske følelsene for henne. Men de kom tilbake i helgen. Ikke lett når man har falt så hardt som jeg har gjort. Og jeg ga henne hjertet mitt altfor fort. Anonymkode: 1713c...ce8 Slikt skjer, men heldigvis har man mulighet til å komme seg over slikt, og få minst like sterke følelser for noen andre. Det krever imidlertid at man klarer å distansere seg, og ikke pleie følelser som ikke har har mening. Ikke noe kontakt har vært en god hjelp i å komme over noen, etter min erfaring. Husk at den rette er kun personen hvor følelsene er gjensidige, og hvor man har det godt sammen. Er det ensidig er det ikke den rette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå