Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er skilt og har to tenåringsbarn. Eksmannen min tjener dobbelt så mye som meg, og har nesten ikke noe lån lenger pga arv.

Likevel vil han kreve bidrag fra meg fordi den eldste bor hos han, er dette ok? Den yngste har vi like mye, og jeg betaler ting for den eldste også, bare ikke NAV sine satser, for da hadde jeg blitt ruinert....men prøver å bidra der jeg kan.

Jeg synes det er synd at han bare tenker penger (som han ikke trenger) istedenfor at jeg også skal ha et greit liv, jeg er jo mammaen til ungene så det er jo dem det går utover uansett...og det ødelegger også for relasjonen vår.

Jeg prøver å forklare han situasjonen, men er konstant bekymret for at dette skal eskalere.

Anonymkode: 48651...80f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du skal betale bidrag etter NAV sine satser der din inntekt og hans inntekt ligger til grunn...vel, da har du jo råd til det og blir ikke økonomisk ruinert.

Anonymkode: de5a1...38d

Skrevet

Ja, dere kan begge kreve bidrag. Han for barnet han har mest, du for barnet dere har like mye. 

la nav regne ut hva du skal betale, eventuelt prøv kalkulatoren på nav sine sider. 

Anonymkode: a43c7...bab

Skrevet

Det er viktig å prøve å ha en åpen og ærlig samtale med ham om situasjonen, og forsøke å finne en løsning som er rettferdig for begge parter. Kanskje det kan være nyttig å involvere en tredjepart, som en familieterapeut eller en advokat, for å hjelpe dere med å finne en balansert løsning.

Anonymkode: dd95b...381

Skrevet

Han kan kreve bidrag for barnet han har mest, men du kan kreve bidrag for barnet dere har like mye siden inntekten er forskjellig. Med så ulik inntekt skal han betale mer enn deg, men ditt forsørgeransvar er mer enn null. Tror de kalkulatorene er noenlunde rettferdige

Anonymkode: 2d1ff...499

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...