Gå til innhold

Deprimert. Hvordan ta meg sammen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er diagnostisert med moderat depresjon, men den svinger litt opp og ned. Jeg klarer å jobbe fulltid, men det er mer å være fysisk tilstede på jobb, jeg spiller liksom skuespill av meg som jobber. Å planlegge arbeidsoppgaver er nærmest umulig, å ta avgjørelser er kjempevanskelig og jeg unngår alle former for sosial kontakt så mye som mulig. Hvis det ikke hadde vært for at sjefen min overhodet ikke ser meg eller om jeg gjør arbeidsoppgavene mine, hadde jeg sannsynligvis fått sparken. 

Hjemme prøver jeg å være en fungerende mamma, å studere deltid (det har fram til nå vært en av veldig få ting jeg satte pris på og ga meg glede) og pusse opp huset (det trengs). Men jeg klarer ingen av delene. Ikke lage middag, ikke handle maling, ikke gjøre noe, nesten - for bare tanken på å avgjøre ting gjør meg kvalm. 

Spørsmålet er: Hvordan kan jeg ta meg sammen? Jeg skammer meg sånn over at jeg ikke får til noen ting. 

Jeg går til psykolog, går på trening (men klarer ikke dusje etterpå), har ingen familie utenom barnet mitt og ingen venner. Barnet flytter ut neste år. 

Anonymkode: 681ce...6c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husk at det å ha depresjon kan gjøre det ekstra utfordrende å gjøre dagligdagse ting. Det er viktig å være snill mot deg selv og ikke skamme deg over det du ikke får til. Fortsett å gå til psykologen din og søke støtte der. Du er ikke alene, og det finnes hjelp og støtte der ute. Ta små skritt og vær tålmodig med deg selv.

Anonymkode: c8341...554

• Nyttig 1
Skrevet

Fortsett hos psykolog. Ville vurdert medisiner og lagt ting som kan settes på vent på vent. 
jeg startet på medisiner i høst og fått det lettere, ikke bra, men bedre. Startet til behandling hos vpp og ønsker å ta tak i livet slik at jeg kan fungere normalt igjen. For meg er det viktig å få gått en tur hver dag, få frisk luft og samtidig rørt kroppen litt. Klisje med gåtur, men for meg hjelper det litt. Jeg prøver å passe på nok hvile, nok mat, å forsøker å gjøre noe produktiv hver dag, blir ikke de store greiene, men jeg har innsett at jeg bare må senke kravene til meg selv en periode. 

Anonymkode: a28aa...8f9

Skrevet

Kan det være at du har for mye å gjøre i hverdagen? Jobb, barn, studier, trening og oppusssing av bolig? Jeg hadde mistet livsgnisten om jeg holdt på med alt det der på en gang. Altfor mange plikter dag etter dag. Kan du ta permisjon fra studiene ett semester og utsette oppussingen til du kommer deg ovenpå?

Anonymkode: efe3a...7e4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes også du har et altfor tett program og for høye forventninger. Du forteller jo her at du faktisk er ganske syk (moderat depresjon) men du forventer at du fremdeles skal greie å gi 150%? Det går jo ikke. Slik fungerer ikke verden. Hadde du forventet å kunne stå på som om ingenting var skjedd om du hadde influensa og feber? Jeg tror du må legge litt om på tankegangen. Å være syk er ikke noe å skamme seg over. Det kan du ingenting for. Alt som kan vente må bare vente til du er friskere. KJempefint at du går til psykolog, fortsett med det!

Anonymkode: 403ce...dfd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Alt som kan vente må bare vente til du er friskere.

Men skal jeg da fjerne det som gir meg litt glede for å gjøre enda mer av det som gjør meg tom og trist? 

Skrevet

Du må ta deg sammen i form av å klare å begrense deg etter hva du faktisk evner å gjøre. Det er svært sannsynlig at du har alt for mye (mer enn du takler) som skal gjøres, og at dette er med på å forårsake eller opprettholde depresjonen din. Hvordan du skal løse dette og hva du må kutte ned på bør du enten finne ut selv eller diskutere med psykologen din. 

Medisiner kan også hjelpe, men det ovenfor er nok viktigere på lang sikt. 

Anonymkode: 269f1...fee

• Liker 2
Skrevet

Er ikke bare å ta seg sammen. To år siden jeg fikk den diagnosen. Er fortsatt ikke tilbake der jeg var før. Fungerer på jobb. Men fungerer ikke så mye etter det. Heldigvis så er ungene voksne. Så det går ikke utover noen andre enn kun meg selv. 

Anonymkode: cdc3f...1fa

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men skal jeg da fjerne det som gir meg litt glede for å gjøre enda mer av det som gjør meg tom og trist? 

Nei, du bør prioritere det som gir deg litt glede.

Anonymkode: 403ce...dfd

Skrevet (endret)

Depresjon må medisineres bort. Har du prøvd noen AD? Man må gjerne prøve flere for å finne en som funker bra for deg.

Det blir dessverre vanskelig å tenke seg frisk fra en depresjon eller å ta seg sammen.

Endret av Fountaine
  • Liker 1
Skrevet
Fountaine skrev (17 minutter siden):

Depresjon må medisineres bort. Har du prøvd noen AD? Man må gjerne prøve flere for å finne en som funker bra for deg.

Det blir dessverre vanskelig å tenke seg frisk fra en depresjon eller å ta seg sammen.

https://forskning.no/depresjon/forskere-konkluderer-lykkepiller-virker-ikke-mot-depresjon/364440

https://www.nrk.no/norge/_-antidepressiva-virker-ikke_-og-gir-en-generasjon-av-hjelpelos-ungdom-1.14292443

Skrevet
Fountaine skrev (39 minutter siden):

Det kommer jo an på årsaken. Mange som blir kvitt den uten medisiner også. 

Anonymkode: 269f1...fee

Skrevet
Fountaine skrev (2 timer siden):

😂😂

Javel, jeg holder fortsatt på mitt. Depresjon må medisineres bort.

Feil. Alvorlig depresjon trenger medisiner for å gå bort fortere enn om man ikke bruker medisiner. Lett og moderat depresjon behøver ikke medikasjon. Legen avgjør alvorlighetsgrad, ikke pasienten. 

Anonymkode: e24e6...152

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Feil. Alvorlig depresjon trenger medisiner for å gå bort fortere enn om man ikke bruker medisiner. Lett og moderat depresjon behøver ikke medikasjon. Legen avgjør alvorlighetsgrad, ikke pasienten. 

Anonymkode: e24e6...152

Alvorlig og moderat depresjon må medisineres.

Skrevet

Og uansett er det kun pasienten som vet alvorlighetsgrad. Alt er basert på hva man sier, så om legen sier man har lett eller alvorlig spiller ingen rolle. Er man deprimert må man ofte ha medisiner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...