AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #21 Del Skrevet 5. november 2023 Antiviruset skrev (12 minutter siden): Det er faktisk helt meningsløst ! Når man ikke trives i en jobb, så søk andre jobber! Begynne der alltid, gi det tid og stå i det og søk andre jobber hele tiden. Gå på intervju og selge seg inn der mens man er i jobb! Det gir langt større mulighet til å få seg en ny jobb en om man går sykemeldt over lang tid og så skal søke jobb når man mister den man har fordi legene ikke forsetter sykemeldingen bare fordi man mistrives. Ta tak i det og gjør det til et prosjekt! Godt poeng. Det er mye lettere å få jobb når man allerede er i jobb, kontra når man er arbeidsledig eller sykemeldt. Anonymkode: a79eb...32d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #22 Del Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Men hvorfor har du ikke byttet jobb tidligere hvis dette har vært et problem for deg en stund? Jeg har vært nybakt mor, men den gangen så tok vi ansvar og baserte oss ikke på fellesskapet eller Nav som første mulige løsning. Vi gjorde noe med problemet. Ting var ikke nettbasert heller den gangen, så vi måtte fysisk ut av huset og gå på Arbeidsformidlingen og lete etter jobber og lese stillingsannonser i avisene. Nå kan dette gjøres fra gostolen hjemme og burde derfor være en mulighet i permisjonstiden. Anonymkode: a79eb...32d Jeg har vært i jobben i et års tid, tenkte først det bare var nerver pga. ny jobb, så jeg sto i det frem til nå når jeg ble sykmeldt pga. svangerskapet. Det ble aldri bedre, og jeg har innsett at det ikke kommer til å bli det heller da det er mange aspekter ved arbeidsoppgavene som trigger angsten. Anonymkode: 60815...198 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #23 Del Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Godt poeng. Det er mye lettere å få jobb når man allerede er i jobb, kontra når man er arbeidsledig eller sykemeldt. Anonymkode: a79eb...32d Man sier jo ikke på intervjuet at man er sykmeldt. Anonymkode: 60815...198 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antiviruset Skrevet 5. november 2023 #24 Del Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Godt poeng. Det er mye lettere å få jobb når man allerede er i jobb, kontra når man er arbeidsledig eller sykemeldt. Anonymkode: a79eb...32d Ja og aldri syt over at man ikke trives der man var! Bruk helt andre argumenter i et jobb intervju. Som at man søker andre utfordringer og fokuserer på hva man har å gi til en annen arbeidsgiver. Aldri nevne at man mistrives der man var, det er en megatabbe i søknadsprosess. For en ny arbeidsgiver vil da bare se på deg som en som er "vrang" og vet ikke om dette videreføres i en ny jobb. Da er man dømt til å få et nei i de aller fleste tilfellene. Og det er heller ikke gitt at man trives maksimalt der heller, men det er en helt annen sak, fokuset skal bare ikke ligge der. Det skal ligge i det at man søker nye utfordringer, og er villig til å gi mye for at det skal skje. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #25 Del Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man sier jo ikke på intervjuet at man er sykmeldt. Anonymkode: 60815...198 Men du er klar over at man har plikter når man er sykemeldt? Etter 8 ukers sykemelding så er arbeidsgiver pliktig til å kalle inn til dialogmøte, bl.a for å finne en løsning til at man kan komme tilbake i jobb. Dette er også en arbeidsgiver som muligens skal brukes som referanse i ny jobb, å da kan det komme fram at du ikke har vært der på lenge pga svangerskapspermisjon og sykemelding både før og etter permisjon. Anonymkode: a79eb...32d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #26 Del Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men du er klar over at man har plikter når man er sykemeldt? Etter 8 ukers sykemelding så er arbeidsgiver pliktig til å kalle inn til dialogmøte, bl.a for å finne en løsning til at man kan komme tilbake i jobb. Dette er også en arbeidsgiver som muligens skal brukes som referanse i ny jobb, å da kan det komme fram at du ikke har vært der på lenge pga svangerskapspermisjon og sykemelding både før og etter permisjon. Anonymkode: a79eb...32d Selvsagt er jeg klar over det. Kommer ikke til å bruke nåværende leder som referanse uansett, det har jeg aldri pleid å gjøre. Anonymkode: 60815...198 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 5. november 2023 #27 Del Skrevet 5. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg passer så ekstreeemt dårlig til å jobbe med det jeg jobber med, som er salg. Jeg blir seriøst dårlig av å tenke på jobben, og hver søndag er helt forferdelig fordi jeg gruer meg til jobb på mandagen. Sitter med hjertebank hele dagen på jobb og vet knapt hvor jeg skal gjøre av meg, selv om det ikke er synlig på utsiden. Det er ikke noe i veien med kollegaene mine, har et greit forhold til alle sammen. Sliter også med rygg og nakke, som videre gir problemer med synet. Nå er jeg sykmeldt i forbindelse med svangerskap, og alle symtpomene jeg merker på jobb er borte. Det jeg lurer på er rett og slett om problemene mine gir grunnlag for sykmelding etter foreldrepermisjonen, frem til jeg finner meg ny jobb? Har hatt andre jobber før hvor jeg ikke har hatt disse problemene, så det er åpenbart for meg at jeg er på helt feil plass og at det går ut over kroppen både fysisk og psykisk. Anonymkode: 60815...198 Etter foreldrepermisjonen vil du ikke ha rett på å ta ut sykemelding ettersom du da har vært for lenge utenfor jobb. Dessuten har du plenty av tid under permisjonen til å se etter ny jobb! Endret 5. november 2023 av Grüner 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #28 Del Skrevet 5. november 2023 Jeg har angst som ble trigget bla. på jobben, det løste seg med litt kognitiv terapi. Bare et tips om at det går faktisk an å jobbe med det fra "den andre enden" også. Angst på jobb behøver ikke bety at man er i feil jobb. Det er ikke slik at den eneste (eller beste) løsningen når man kjenner på angst er å unngå det som trigger angsten, faktisk har angsten en tendens til å følge med på lasset og dukke opp i nye situasjoner. Greit å ta tak i det først som sist. Anonymkode: 97e97...7b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #29 Del Skrevet 5. november 2023 https://www.tekna.no/lonn-og-arbeidsvilkar/rettigheter/sykepenger-i-ulonnet-foreldrepermisjon/ Anonymkode: 9df2f...159 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #30 Del Skrevet 5. november 2023 Grüner skrev (1 minutt siden): Etter foreldrepermisjonen vil du ikke ha rett på å ta ut sykemelding ettersom du da har vært for lenge utenfor jobb. Foreldrepermisjon sidestilles med inntektsgivende arbeid og gir dermed rett på sykepenger. Det er ulønnet permisjon over 14 dager du tenker på nå. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): https://www.tekna.no/lonn-og-arbeidsvilkar/rettigheter/sykepenger-i-ulonnet-foreldrepermisjon/ Anonymkode: 9df2f...159 Jeg skal ikke ha ulønnet permisjon Anonymkode: 60815...198 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #31 Del Skrevet 5. november 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Foreldrepermisjon sidestilles med inntektsgivende arbeid og gir dermed rett på sykepenger. Det er ulønnet permisjon over 14 dager du tenker på nå. Jeg skal ikke ha ulønnet permisjon Anonymkode: 60815...198 Sorry, jeg blingsa https://www.simployer.no/artikler/egenmeldingsrett-etter-foreldrepermisjon/#:~:text=Etter foreldrepermisjon og andre lovbestemte,§ 9-8 første ledd. Anonymkode: 9df2f...159 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #32 Del Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har angst som ble trigget bla. på jobben, det løste seg med litt kognitiv terapi. Bare et tips om at det går faktisk an å jobbe med det fra "den andre enden" også. Angst på jobb behøver ikke bety at man er i feil jobb. Det er ikke slik at den eneste (eller beste) løsningen når man kjenner på angst er å unngå det som trigger angsten, faktisk har angsten en tendens til å følge med på lasset og dukke opp i nye situasjoner. Greit å ta tak i det først som sist. Anonymkode: 97e97...7b7 Nei, jeg har ikke annet valg enn å utfordre angsten hver dag, da mange obligatoriske oppgaver trigger den. Eksponeringsterapi har ikke hjulpet meg det siste året, i hvert fall 😅 Du har nok helt rett i at kognitiv terapi ikke er så dumt, men det sitter litt for langt inne å ta tak i det på den måten. Nå har det seg sånn at i tillegg til angsten så misliker jeg mange av arbeidsoppgavene, for de er ikke som jeg fikk forespeilet på intervju. Så jobbskifte blir det på sikt uansett, og gjerne så snart som mulig. Anonymkode: 60815...198 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #33 Del Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sorry, jeg blingsa https://www.simployer.no/artikler/egenmeldingsrett-etter-foreldrepermisjon/#:~:text=Etter foreldrepermisjon og andre lovbestemte,§ 9-8 første ledd. Anonymkode: 9df2f...159 Hehe, men dette gjelder egenmelding 😄 Jeg snakker om sykmelding fra lege. Anonymkode: 60815...198 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #34 Del Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei, jeg har ikke annet valg enn å utfordre angsten hver dag, da mange obligatoriske oppgaver trigger den. Eksponeringsterapi har ikke hjulpet meg det siste året, i hvert fall 😅 Du har nok helt rett i at kognitiv terapi ikke er så dumt, men det sitter litt for langt inne å ta tak i det på den måten. Nå har det seg sånn at i tillegg til angsten så misliker jeg mange av arbeidsoppgavene, for de er ikke som jeg fikk forespeilet på intervju. Så jobbskifte blir det på sikt uansett, og gjerne så snart som mulig. Anonymkode: 60815...198 Eksponeringsterapi er mye mer enn å bare gjøre det man er redd for om og om igjen. Man må lære å eksponere seg riktig og få støtte underveis, hvis ikke kan man faktisk bli sykere av eksponeringen. Håper at det ordner seg for deg med ny jobb! Anonymkode: 97e97...7b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #35 Del Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Eksponeringsterapi er mye mer enn å bare gjøre det man er redd for om og om igjen. Man må lære å eksponere seg riktig og få støtte underveis, hvis ikke kan man faktisk bli sykere av eksponeringen. Håper at det ordner seg for deg med ny jobb! Anonymkode: 97e97...7b7 Ja, det blir i hvert fall ikke bedre ved å bare dure på som jeg har gjort, haha! Takk skal du ha, krysser fingrene for at det skjer raskt Anonymkode: 60815...198 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 5. november 2023 #36 Del Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Foreldrepermisjon sidestilles med inntektsgivende arbeid og gir dermed rett på sykepenger. Det er ulønnet permisjon over 14 dager du tenker på nå. Jeg skal ikke ha ulønnet permisjon Anonymkode: 60815...198 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #37 Del Skrevet 5. november 2023 Grüner skrev (Akkurat nå): Som du ser står det fra arbeidsgiver, og gjelder altså for egenmelding. Sykepenger ved sykmelding kommer fra Folketrygden. Anonymkode: 60815...198 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 5. november 2023 #38 Del Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg passer så ekstreeemt dårlig til å jobbe med det jeg jobber med, som er salg. Jeg blir seriøst dårlig av å tenke på jobben, og hver søndag er helt forferdelig fordi jeg gruer meg til jobb på mandagen. Sitter med hjertebank hele dagen på jobb og vet knapt hvor jeg skal gjøre av meg, selv om det ikke er synlig på utsiden. Det er ikke noe i veien med kollegaene mine, har et greit forhold til alle sammen. Sliter også med rygg og nakke, som videre gir problemer med synet. Nå er jeg sykmeldt i forbindelse med svangerskap, og alle symtpomene jeg merker på jobb er borte. Det jeg lurer på er rett og slett om problemene mine gir grunnlag for sykmelding etter foreldrepermisjonen, frem til jeg finner meg ny jobb? Har hatt andre jobber før hvor jeg ikke har hatt disse problemene, så det er åpenbart for meg at jeg er på helt feil plass og at det går ut over kroppen både fysisk og psykisk. Anonymkode: 60815...198 Bytt jobb! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #39 Del Skrevet 5. november 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Som du ser står det fra arbeidsgiver, og gjelder altså for egenmelding. Sykepenger ved sykmelding kommer fra Folketrygden. Anonymkode: 60815...198 Kanskje det står noe nyttig her https://dagensperspektiv.no/nyttig/spor_om_arbeidsrett/sykepenger-etter-endt-foreldrepermisjon Anonymkode: 9df2f...159 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #40 Del Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kanskje det står noe nyttig her https://dagensperspektiv.no/nyttig/spor_om_arbeidsrett/sykepenger-etter-endt-foreldrepermisjon Anonymkode: 9df2f...159 Takk, dette bekrefter jo det jeg sier: "Det fremgår av bestemmelsens ordlyd at permisjon skal regnes som avbrudd. Ordlyden i bestemmelsen synes altså å legge til grunn at du ikke vil ha rett til sykepenger fra 1. dag du ble sykmeldt. Dette er imidlertid ikke riktig. Det fremgår av bestemmelsens forarbeider at retten til sykepenger etter folketrygdloven kapittel 8 II ikke skal falle bort dersom det foreligger rett til f.eks dagpenger, fødselspenger eller stønad ved barns sykdom. Dette burde ha fremgått klart av lovens ordlyd. Jeg legger til grunn at du hadde rett til foreldrepenger under foreldrepermisjonen. Konsekvensen av dette er at du i så tilfelle hadde rett til sykepenger fra første dag du var sykmeldt etter endt foreldrepermisjon." Uansett så var jeg sykmeldt litt etter forrige foreldrepermisjon også, da med bekkenløsning i fysisk hardt yrke, og fikk betalt sykepenger fra første dag. Anonymkode: 60815...198 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå