Gå til innhold

Hater jobben min og får angst og fysiske plager av den

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg passer så ekstreeemt dårlig til å jobbe med det jeg jobber med, som er salg. Jeg blir seriøst dårlig av å tenke på jobben, og hver søndag er helt forferdelig fordi jeg gruer meg til jobb på mandagen. Sitter med hjertebank hele dagen på jobb og vet knapt hvor jeg skal gjøre av meg, selv om det ikke er synlig på utsiden. Det er ikke noe i veien med kollegaene mine, har et greit forhold til alle sammen. Sliter også med rygg og nakke, som videre gir problemer med synet.

Nå er jeg sykmeldt i forbindelse med svangerskap, og alle symtpomene jeg merker på jobb er borte. Det jeg lurer på er rett og slett om problemene mine gir grunnlag for sykmelding etter foreldrepermisjonen, frem til jeg finner meg ny jobb? Har hatt andre jobber før hvor jeg ikke har hatt disse problemene, så det er åpenbart for meg at jeg er på helt feil plass og at det går ut over kroppen både fysisk og psykisk.

Anonymkode: 60815...198

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal du ha sykemelding da? Du har vel plenty av muligheter til å finne ny jobb når du er i permisjon.

Anonymkode: a79eb...32d

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet

Hei:) jeg tenker at du ikke bør bli i denne jobben... nå skal du jo også bli mamma :) hvis du har anledning mtp økonomi osv  hadde jeg søkt over på noe annet. Men husk på permisjonen og at det er regler mtp hvor lenge du har vært i jonn og hvor mye du får utbetalt i foreldrepenger.. gjør kanskje slik du har tenkt. Si opp mot slutten av permisjonstiden og søk på annen jobb. Det er helt innafor å sykemelde seg fra en jobb du blir syk av å stå i. Psykisk helse er på linje med fysisk helse..

Anonymkode: 388b4...4e7

• Liker 1
Skrevet

At du har takket ja til en jobb som ikke passer personligheten din er ikke sykdom. Og du har skikkelig god tid til å søke jobber mens du er i permisjon. Allerede nå kan du begynne å tenke på hva slags jobb som passer bedre for deg.

Lykke til!

Anonymkode: 77629...dd5

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvorfor skal du ha sykemelding da? Du har vel plenty av muligheter til å finne ny jobb når du er i permisjon.

Ja, det er jo i tilfelle jeg ikke finner ny jobb i permisjon selvsagt.

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

At du har takket ja til en jobb som ikke passer personligheten din er ikke sykdom. Og du har skikkelig god tid til å søke jobber mens du er i permisjon. Allerede nå kan du begynne å tenke på hva slags jobb som passer bedre for deg.

Lykke til!

Symptomene mine er jo en konsekvens av at jobben ikke passer meg. Og til mitt forsvar kan man jo ikke vite at en jobb er totalt mismatch før man har prøvd. Håper selvsagt på å få ny jobb før permisjonen er over.

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Lykke til!

Man kan da bli syk av å være i jobb som er feil/tapper over tid.

TS, jeg er enig med de andre som sier at du har en gyllen anledning til å bruke permisjonen til å tenke over hva som kan være mer riktig for deg. Og kanskje du også kan reflektere litt over hva det er med jobben du har nå som gjør at du blir dårlig? Er det for mye press i forhold til prestering, har du bare ikke en "salgspersonlighet" slik at du gjør det dårlig i jobben? Evnt andre ting.

Finnes det muligheter for andre typer jobber i firmaet, som ikke innebærer salg?

Anonymkode: 9df2f...159

• Nyttig 3
Skrevet

Det er viktig å ta vare på både fysisk og psykisk helse. Når det gjelder sykmelding etter foreldrepermisjonen, anbefaler jeg å snakke med legen din og diskutere dine symptomer og hvordan jobben påvirker deg.

Anonymkode: a9a39...677

Skrevet

Å hate jobben sin er ikke sykemeldingsgrunn. Dessuten, så vet du jo ikke nå hvordan kroppen har det om 1 år +-. Vet jo ikke hvor langt du er på vei. Ved fysiske plager så kan du lære noen øvelser som hjelper på plagene dine, også kan du kanskje få tilrettelagt på jobb, som ergonomisk riktig arbeidsbenk/ stol osv. Men som sagt så er det ikke sikkert at du har de plagene når du er ferdig med permisjon.

Hvis du mistrives fordi at du ikke er en salgsperson og ikke klarer å selge, så må du finne en annen jobb i permisjonstiden, men ikke misbruk sykemeldingsordningen på noe som ikke er reelt. Håper virkelig ikke legen din er så dum at hen sykemelder deg pga at du hater jobben. 

Støtter forslaget over her om å høre med arbeidsgiver om du kan få en annen type jobb i firmaet som ikke innebærer salg. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Å hate jobben sin er ikke sykemeldingsgrunn. Dessuten, så vet du jo ikke nå hvordan kroppen har det om 1 år +-. Vet jo ikke hvor langt du er på vei. Ved fysiske plager så kan du lære noen øvelser som hjelper på plagene dine, også kan du kanskje få tilrettelagt på jobb, som ergonomisk riktig arbeidsbenk/ stol osv. Men som sagt så er det ikke sikkert at du har de plagene når du er ferdig med permisjon.

Hvis du mistrives fordi at du ikke er en salgsperson og ikke klarer å selge, så må du finne en annen jobb i permisjonstiden, men ikke misbruk sykemeldingsordningen på noe som ikke er reelt. Håper virkelig ikke legen din er så dum at hen sykemelder deg pga at du hater jobben. 

Støtter forslaget over her om å høre med arbeidsgiver om du kan få en annen type jobb i firmaet som ikke innebærer salg. 

Nei, men når man blir syk av stresset av å være i feil jobb, så er det noe annet. Har selv vært i jobb som gjorde meg syk, og det var helt avgjørende for meg å være sykemeldt i perioder til jeg fikk byttet jobb. Nå var det både arbeidsoppgavene og mijøet som var en katastrofe. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, men når man blir syk av stresset av å være i feil jobb, så er det noe annet. Har selv vært i jobb som gjorde meg syk, og det var helt avgjørende for meg å være sykemeldt i perioder til jeg fikk byttet jobb. Nå var det både arbeidsoppgavene og mijøet som var en katastrofe. 

Men nå har ts god tid på seg til å finne en ny jobb. Synes det er merkelig å spekulere i om hun kan få sykemelding 1 år før det ev er aktuelt. 

Skrevet

Vel, enten må du finne deg en my jobb, eller finne en måte å gi litt (mye) mer faen i jobben du nå står i.

Det der fungerer ikke bra i lengden, spesielt ikke som en småbarns-foreldre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men nå har ts god tid på seg til å finne en ny jobb. Synes det er merkelig å spekulere i om hun kan få sykemelding 1 år før det ev er aktuelt. 

Sikkert litt rart i dine øyne å spekulere i det nå, men for meg er det helt naturlig da jobben er så dårlig for meg at jeg allerede stresser med det i tilfelle jeg ikke finner noe nytt før permisjonen er over.

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hadde jeg kun hatet jobben hadde det jo vært en annen sak, men overså du den delen om at jeg har både fysiske og psykiske plager som følge av arbeidsoppgavene mine? De er ikke forbigående heller, har hatt det i en liten evighet. Er redd for å gå på en skikkelig smell.

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har kanskje ikke vært nybakt mor i permisjon selv? Det er ikke gitt at man strutter av energi og er motivert for jobbsøknader/intervju i den perioden, så det er ikke så merkelig å spekulere i det.

Nå tenker jeg TS kommer til å prioritere det hun har av energi til å søke jobber om noen mnd, eller kanskje ha samtaler med HR der hun jobber for å se om det er muligheter for å bytte internt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du har kanskje ikke vært nybakt mor i permisjon selv? Det er ikke gitt at man strutter av energi og er motivert for jobbsøknader/intervju i den perioden, så det er ikke så merkelig å spekulere i det.

Nå tenker jeg TS kommer til å prioritere det hun har av energi til å søke jobber om noen mnd, eller kanskje ha samtaler med HR der hun jobber for å se om det er muligheter for å bytte internt. 

Hehe, det er sant. Det er barn nummer to, så det blir fullt kjør 😅 Men det er klart, jeg kommer til å legge ned den innsatsen som trengs uansett. Men det er jo ikke alltid det er nok.

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Sikkert litt rart i dine øyne å spekulere i det nå, men for meg er det helt naturlig da jobben er så dårlig for meg at jeg allerede stresser med det i tilfelle jeg ikke finner noe nytt før permisjonen er over.

Hadde jeg kun hatet jobben hadde det jo vært en annen sak, men overså du den delen om at jeg har både fysiske og psykiske plager som følge av arbeidsoppgavene mine? De er ikke forbigående heller, har hatt det i en liten evighet. Er redd for å gå på en skikkelig smell.

Ta ansvar å finn noe annet da, ikke planlegge for å sykemelde seg om 9mnd??

• Nyttig 1
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (2 minutter siden):

Ta ansvar å finn noe annet da, ikke planlegge for å sykemelde seg om 9mnd??

Har du lest noe jeg har skrevet? Tror jeg har skrevet hele fire ganger at jeg SELVSAGT skal søke jobb i permisjonen også. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lykke til!

Det er er tullete å si. Jeg startet i ny jobb og nytt fagfelt for tre år siden. Lite visste jeg at det var en så fullstendig skivebom. 

Jeg fikk symptomer på angst, og etter noen måneder gruet meg til hver eneste vakt. Den innebar et ansvar jeg ikke visste konsekvensen av (medisinering og diagnoser som kunne få fatale følger), noe som tæret på meg. Den jobben gav meg ingenting annet enn tårer, frykt og dårlig nattesøvn. Og jeg hadde fine kollegaer! 

Så at en jobb ikke matcher personligheten til ts er nok ikke årsaken til bivirkningene hun opplever. 
Og ts, hadde jeg vært deg ville jeg søkt aktivt på jobber i permisjonen. Jeg fikk meg en ny jobb på nyåret, og alle symptomene og følelsene jeg hadde forsvant dagen jeg takket for meg i den gamle jobben 🤚😊

Anonymkode: 59fb6...8e8

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde det sånn i min forrige jobb, pga. leder. Gikk til legen med det, og ble sykemeldt på dagen. Fikk jo selvfølgelig beskjed om å finne meg ny jobb, noe jeg var i en prosess med også. Ville bli sykemeldt til ny jobb var på plass, og var sykemeldt i drøye fire måneder. NAV var litt kranglete i starten, og de har helt rett i at mistrivsel på arbeidsplassen ikke er grunnlag for sykemelding, men når både fysisk og psykisk helse led under dette, så fikk legen det gjennom uten mer problemer.

Hadde jeg ikke blitt sykemeldt da jeg ble, hadde jeg nok møtt veggen skikkelig, og antageligvis blitt sykemeldt mye lenger enn jeg ble ved å ta tak i det da jeg gjorde.

Jeg hadde ingen permisjon eller lignende i tillegg, men litt råd er uansett å komme deg bort derfra, one way or the other.

Anonymkode: 3de98...466

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Men hvorfor har du ikke byttet jobb tidligere hvis dette har vært et problem for deg en stund?

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg har vært nybakt mor, men den gangen så tok vi ansvar og baserte oss ikke på fellesskapet eller Nav som første mulige løsning. Vi gjorde noe med problemet. Ting var ikke nettbasert heller den gangen, så vi måtte fysisk ut av huset og gå på Arbeidsformidlingen og lete etter jobber og lese stillingsannonser i avisene. Nå kan dette gjøres fra gostolen hjemme og burde derfor være en mulighet i permisjonstiden. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er faktisk helt meningsløst ! Når man ikke trives i en jobb, så søk andre jobber! Begynne der alltid, gi det tid og stå i det og søk andre jobber hele tiden. Gå på intervju og selge seg inn der mens man er i jobb! Det gir langt større mulighet til å få seg en ny jobb en om man går sykemeldt over lang tid og så skal søke jobb når man mister den man har fordi legene ikke forsetter sykemeldingen bare fordi man mistrives.  Ta tak i det og gjør det til et prosjekt! 

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...