AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #1 Skrevet 5. november 2023 Hvilke grep bør vi gjøre i forhold til at våre gamle foreldre begynner å rote litt. Fremtidsfullmakt osv er ordnet for lengst, men vi synes det er vanskelig å gjøre grep feks med penger. Vet at de har mye penger på brukskonto og er ikke så opptatt av å skjule pinkode. Anonymkode: 959fc...ad5
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #2 Skrevet 5. november 2023 Dere bør kanskje flytte over en del penger til en konto den eldre personen ikke har tilgang/passord til, for å unngå at de blir frasvindlet store summer f.eks ved sms-svindel, epost-svindel eller om de blir oppringt av svindlere som utgir seg for å være fra myndigheter eller politi osv. Det står om denne typen svindel ukentlig i media, og det er spesielt eldre som lar seg lure. En person med begynnende demens er nok ekstra lett for svindlerne å lure til å gi fra seg store pengesummer. Det er til og med en egen svindelmetode i omløp som kalles Olga-svindel, fordi den kun sikter seg inn på eldre med typiske navn fra den tiden da 70-90 år gamle mennesker ble født. Penger nok til mat og daglig forbruk kan stå igjen på brukskontoen kanskje? Men sparepenger osv bør flyttes utenfor rekkevidde, kanskje til en annen bank med god rente? Anonymkode: b5e59...031
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #3 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvilke grep bør vi gjøre i forhold til at våre gamle foreldre begynner å rote litt. Fremtidsfullmakt osv er ordnet for lengst, men vi synes det er vanskelig å gjøre grep feks med penger. Vet at de har mye penger på brukskonto og er ikke så opptatt av å skjule pinkode. Anonymkode: 959fc...ad5 Kan du fremdeles snakke med dem såpass fornuftig at du kan forklare at de bør flytte penger til en annen konto, evt annen bank pga økt svindel hos eldre i det siste? Min mor har også fått kognitiv svikt, men heldigvis så har jeg ordnet alt det økonomiske for henne en god stund, selv før hun begynte å glemme. Jeg har flyttet alle pengene på sparekonto og fond, lar kun en mindre sum være på brukskonto. Så hvis skaden skulle skje, så er den ihvertfall begrenset. Anonymkode: 1c204...c71 1
Antiviruset Skrevet 5. november 2023 #4 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan du fremdeles snakke med dem såpass fornuftig at du kan forklare at de bør flytte penger til en annen konto, evt annen bank pga økt svindel hos eldre i det siste? Min mor har også fått kognitiv svikt, men heldigvis så har jeg ordnet alt det økonomiske for henne en god stund, selv før hun begynte å glemme. Jeg har flyttet alle pengene på sparekonto og fond, lar kun en mindre sum være på brukskonto. Så hvis skaden skulle skje, så er den ihvertfall begrenset. Anonymkode: 1c204...c71 Veldig god løsning faktisk når de kan stole på deg som nærmeste pårørende, men det betinger at de faktisk har vært hos lege og fått påvist denne sykdommen, da bør man raskt få ordnet fullmakter og få dette under kontroll. Ellers blir man fort rævkjørt av det offentlige som er de verste her! De tar ikke hensyn til dette i det hele tatt i de verste tilfellene. Verken med oppfølging eller støtte før de absolutt må! Og da er det alt for sent for de pårørende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå