Gå til innhold

Jeg delte mine sår og min grusomme fortid, og han gjør akkurat det samme mot meg?! Er knust....(langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en historie med vold. En ektemann som ble psykisk syk. Helt skjønn da vi giftet oss, og i mange år, men det snudde. Han er en narsissist. Jeg ble mishandlet på det groveste av han og en straffemetode han elsket å bruke mot meg, var "silent treatment". Han kunne gå i timer eller dager og være iskald og taus. Den smerten det påfører et annet menneske er ubeskrivelig. Man stiller spørsmål ved sin verdi, lurer på om man betyr noe som helst for den andre, lurer på hva man har gjort galt. Det er noe av det verste han gjorde mot meg, ja faktisk verre enn den fysiske volden. 

Kommer meg ut av ekteskapet og bruker flere år på å bygge meg opp. Mye terapi. 

Møter en mann som jeg gir all min tillit. Han var jo i tillegg en troende.... Forteller min historie, dater i flere måneder. Han har en tøff bagasje men fremstår bearbeidet. Sier til han, veldig tydelig, at det verste han kan gjøre mot meg er å bli taus, det vil trigge mye smerte. Han begynner etterhvert vise en ambivalens ift vår relasjon. Vil men vil ikke. 

en dag ble han borte, etter å ha sagt han trodde han kunne dele livet med meg. Jeg tok kontakt. Ignorering. Ga han tid, begynte bekymre meg for han, slo meg ikke at han kunne være så stygg. Ignorerte i ukesvis, taushet, silent treatment.... På 6 uker sendte jeg kun to sms. 

Jeg fikk mld etter to mnd. Jeg "måtte jo forstå at taushet var en form for kommunikasjon" . Og han hadde "ikke ansvar for mine følelser" eller at dette gjorde meg vondt. Han skrev nedlatende og respektløst og jeg forsto at han bevisst har valgt samme taktikk som min eks, enda jeg sa til han at han aldri måtte gjøre noe slikt mot meg. Så er det det han velger. 

Knust. Sjokkert. Min psykolog kaller han sadistisk. Jeg strever med selvmordstanker, følelsen av å være verdiløs, lekt med,...har fått angst, depresjon  og flashbacks fra tidligere forhold. Har tidvis planer om hvordan ende dette livet for han har klart å ødelegge meg. Hvordan skal jeg stole på noen igjen,hvordan kan jeg tro at det finnes gode menn, hvordan skal jeg klare å tro at jeg er verdt noe, hvordan skal jeg klare lappe hjertet mitt? 

Jeg trenger hjelp. Dette er det verste jeg har opplevd. Jeg fortalte han om mine sår og han går hen og repeterer sviket. Jeg får ikke puste. 

Er han narsissist ?  psykisk syk?  ekstremt skadet eller såret? Har han en personlighetsforstyrrelse? Psykopat? Unnvikende, engstelig tilknytning.?kvinnehater? 

Hvordan kunne han gjøre dette mot meg?sparke ei som ligger nede? Hva kan jeg gjøre nå? Har blokkert. Ikke prøvd gå i dialog. Bør han konfronteres (av andre enn meg)? Flere mannlige venner har lyst til å stå opp for meg. 

Hjelp meg å forstå hvem han er. For jeg trenger forstå for å klare komme meg på beina igjen. Klarer jeg ikke forstå er jeg ødelagt for resten av livet. Hjelp!! 

PS. Hvis du ikke har annet å si enn at jeg må se på meg selv, at jeg tiltrekker meg slike eller at jeg sikkert har skylda i noe her, så vennligst ikke si noe som helst. Det er det siste jeg trenger å høre. Jeg har et hjerte av gull og har bare vært snill og god, og naiv. 

Anonymkode: 40cd5...cae

• Liker 1
  • Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig synd at dette har skjedd med deg. Jeg tror det er lurt at du i fremtiden holder deg unna menn med tung bagasje. Du trenger en snill, god, trygg og stabil mann, som har hatt en kjærlig og god oppvekst. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
MLy92 skrev (4 minutter siden):

Veldig synd at dette har skjedd med deg. Jeg tror det er lurt at du i fremtiden holder deg unna menn med tung bagasje. Du trenger en snill, god, trygg og stabil mann, som har hatt en kjærlig og god oppvekst. 

Ja jeg er enig. Men har ikke tro på at de finnes. Men kanskje jeg i det minste bør starte med å løpe dersom de forteller om en tung bagasje?

Er det hans turbulente fortid som gjør at han skader meg på denne måten? Klarer ikke forstå hvordan noen kan være så grusomme. 

Skrevet

Jeg vet at dette høres brutalt ut, men akkurat nå bruker du all din energi på å forstå denne mannen og det er en enorm sløsing av energi. Bruk kreftene dine på å komme deg opp på beina igjen og videre i livet. Og bruk ikke krefter på å tenke på eventuelle nye partnere og hvorvidt du kan stole på dem eller ikke. Du er ikke der i livet nå at du bør tenke på en ny partner nå, så legg bort disse tankene. 

Uansett hvor mye du tenker, grubler og diskuterer saken med psykologen eller andre, vil du ikke kunne finne en forklaring eller forstå hvorfor han gjør og gjorde som han gjorde. For denne innsikten er det kun mannen som sitter med, og det er ikke engang sikkert at han selv forstår sin adferd, så det har ingen hensikt i å prøve å forstå.

Jeg forstår at du har dette ønsket, men du vil ikke oppnå det du ønsker og da er det bedre for din psyke at du legger det bort. Psykologen kaller det sadisitisk adferd. Slå deg til ro med det.

• Liker 18
  • Nyttig 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er det hans turbulente fortid som gjør at han skader meg på denne måten? 

Mest sannsynlig ja. Akkurat som du ble trigget av å bli ghostet/silent treatment, ble han trigget av noe i/ved deg. Det lureste du gjør er å finne en mann som er en helt annen type og som bare er trygg. Gjerne en som ikke virker så perfekt - menn som er dårlige på å snakke deg etter munnen. Og som du ikke deler så mye detaljert til om din fortid etter bare noen mnd dating. 

Anonymkode: 84bd6...360

• Liker 2
Skrevet

Det er viktig å sette grenser og kommunisere tydelig om hva du trenger og ikke tolererer i et forhold. Det kan være vanskelig når noen bryter disse grensene og gjentar tidligere traumer. Husk at du fortjener respekt og kjærlighet. Ta deg tid til å helbrede og finne noen som virkelig verdsetter deg.

Anonymkode: 17f64...eff

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
Ulven skrev (5 minutter siden):

Jeg vet at dette høres brutalt ut, men akkurat nå bruker du all din energi på å forstå denne mannen og det er en enorm sløsing av energi. Bruk kreftene dine på å komme deg opp på beina igjen og videre i livet. Og bruk ikke krefter på å tenke på eventuelle nye partnere og hvorvidt du kan stole på dem eller ikke. Du er ikke der i livet nå at du bør tenke på en ny partner nå, så legg bort disse tankene. 

Uansett hvor mye du tenker, grubler og diskuterer saken med psykologen eller andre, vil du ikke kunne finne en forklaring eller forstå hvorfor han gjør og gjorde som han gjorde. For denne innsikten er det kun mannen som sitter med, og det er ikke engang sikkert at han selv forstår sin adferd, så det har ingen hensikt i å prøve å forstå.

Jeg forstår at du har dette ønsket, men du vil ikke oppnå det du ønsker og da er det bedre for din psyke at du legger det bort. Psykologen kaller det sadisitisk adferd. Slå deg til ro med det.

Jeg er så enig i dette! Selv om jeg kanskje er tungt å få servert så direkte er det helt riktig; ikke kast bort tid på å prøve forstå - erkjenn at han er en person du ikke ønsker i livet ditt og gå videre! 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Han kan være ond, feig, dum, hensynsløs, hjelpeløs... i sin "kommunikasjon". Motivet spiller egentlig ingen rolle. Det som betyr noe er at du setter grenser, og er tydelig å at dette er noe du ikke aksepterer. Du må bryte, og gå videre.
Det kommer ikke til å hjelpe deg å få noen "forklaring", fordi mennesker som opptrer slik overfor andre ikke gir deg noen sannferdige begrunnelser, og de vil aldri beklage. Du kommer ikke til å få noe oppgjør eller oppklaring. Avslutningen er gjort.

Det er ikke lurt å fortelle nye potensielle partnere om tidligere misbruk, mishandling etc. fordi de kommer til å gjenta det, dersom de er av det slaget som tenner på å såre andre. Veldig mange liker å gå i andres fotspor, men sjekke om de kan strekke strikken lenger. Evt. bruker de det for en "reverse discharge", altså at de utsetter deg for noe som de vet skaper reaksjoner i deg, og som før eller senere gjør at du avslutter. Dermed kan de skylde å deg, å kjenne seg fri for ansvar.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Andro skrev (1 minutt siden):

Det er ikke lurt å fortelle nye potensielle partnere om tidligere misbruk, mishandling etc. fordi de kommer til å gjenta det, dersom de er av det slaget som tenner på å såre andre. Veldig mange liker å gå i andres fotspor, men sjekke om de kan strekke strikken lenger. Evt. bruker de det for en "reverse discharge", altså at de utsetter deg for noe som de vet skaper reaksjoner i deg, og som før eller senere gjør at du avslutter. Dermed kan de skylde å deg, å kjenne seg fri for ansvar.

Litt "lurt" var det kanskje å fortelle, for slik som nå, siden han har vist sitt sanne jeg relativt fort, så kan jeg kutte all kontakt med han før det går lenger. Hadde jeg ikke fortalt er det ikke sikkert han hadde vært ute etter å skade meg så raskt. Nå er det kroken på døra hos meg og jeg løper en annen retning. 

Men jeg skjønner likevel hva du sier og har nok lært av det. Kommer aldri igjen til å fortelle om min historie så raskt. Aldri. Ts

• Liker 1
  • Hjerte 6
Skrevet

Jeg er enig med @MLy92, Ts! Du trenger en mann som har hatt en kjærlig og god oppvekst, en mann som er trygg, snill og ekte omsorgsfull. En mann som er seg selv fullt og helt, uten skitne og mørke sider.

De mennene finnes. De kan være litt vanskeligere å få øye på, for de gjør ofte ikke så mye ut av seg selv, men de er der.

Jeg har full forståels for det at du føler du trenger svar, men også det at du føler noen kanskje bør snakke med ham. Men det er et blindspor for deg som potensielt kan gjøre ting verre for deg. Hva som er årsaken til at han har gjort som han har gjort er helt uvesentlig, for ved sin taushet, og sin "kommunikasjon" etterpå, så har han vist deg ALT du trenger å vite om ham. Han er en mann ingen kan ha det godt sammen med, for han er en mann som ikke har respekt eller omtanke for andre. Han later nok som om han har det for å få kontakt, men det er bare en taktikk han bruker for å oppnå det han vil. Han har ikke virkelig omtanke og respekt for andre, minst av alt kvinner.

Selv så vanskelig det er, så er det helt avgjørende at du innser at hans handlemåter ikke handler om deg, og absolutt ikke sier noe om deg!

Hans handlinger sier bare noe om ham selv, og et slikt handlingsmønster som han har, det er et mønster han garantert har mot alle kvinner han møter, selv om når han viser mønsteret sikkert kan variere.

Å snakke med ham, eller få noen til å gjøre det, det har heller ingen hensikt, for den mannen er som han er, og han kommer aldri til å endre seg, for de sidene han har vist av seg selv, det er en del av den han er som person, det ligger så dypt forankret i ham at ingenting noen kan si vil endre på det. Så å få kompiser til å snakke med ham, det har ingen hensikt heller.

Det jeg synes du SKAL fokusere på, det er at du faktisk har gjort alt riktig i kontakten med denne mannen! Hadde du ikke gjort alt riktig, så hadde han trolig fortsatt å manipulere deg. Da han plutselig uteble forventet han garantert at du kom til å bombardere ham med meldinger. Det han gjorde var nemlig mest trolig en test, og fra hans synspunkt bestod du den ikke. For om du hadde bombardert ham med meldinger, tryglet ham om å snakke med deg, lagt ut hvor forferdelig dette var for deg og bedt ham om å komme tilbake - da hadde han visst at du var en kvinne han ville lykkes med å psyke ned, få kontroll på.

Les om doodoo-test, eller shit-test ifm narscissister. Se f.eks. denne: https://www.youtube.com/watch?v=BvKdczdpvqs

Og mens du ser den, så kan du se mønsteret til denne mannen. Har du fulgt litt med på saken med vår prinsesse som skal gifte seg, så tenk litt på hvordan hennes forlovede stadig over flere år har utsatt henne for samme doodoo-tester (offentlig ydmyket henne med å legge ut om hennes aller mest intime detaljer når de har sex, stadig brutt avtaler med henne og Kongehuset m.m.).

Men du bestod ikke testen hans... Og det viser at DU, Ts, er langt sterkere og langt mer bevisst og har langt mer kontroll over deg selv og ditt liv enn det du føler akkurat nå. For du gikk ikke i hans felle. Du sendte kun to meldinger på seks uker. Og når han så tydelig avslørte seg selv (etter at han da hadde forstått at du ikke var en han kunne trykke ned), så ga han deg et siste stikk for bevisst såre deg, gjøre deg usikker. For slike som han får energi ved å vite at de ødelegger andre. Men igjen gjorde du det rette. Du blokkerte ham, du har tatt avstand fra ham! Jeg tror ikke du selv ser hvor sterkt dette er av deg, Ts, selv om du har vært så fortvilt som du har vært. Men du har kommet mye lenger enn du tror etter din eksmann!

Du hadde år med traumatisering av din eks. Når du nå var så uheldig å treffe en av samme elendige ulla som din eksmann, så tror jeg at store deler av din reaksjon nå egentlig er en form for retraumatisering av det din eks utsatte deg for, mer enn det er reaksjon på hva denne siste mannen gjorde mot deg. Tross alt kjente du denne siste mannen ikke mer enn noen måneder - og ut fra dine riktige handlinger da han trakk seg unna, så viste du at han egentlig ikke hadde makt over deg. Men at du blir så fortvilt som du har vært, det er nok mer en retraumatisering av gamle traumer + at du selvfølgelig blir lei deg (med god grunn) over å bli så dårlig behandlet + at summen av årene med eksen har fått deg til å tvile på deg selv og andre menn, og derfor blir redd for å ikke treffe en god mann.

Men det er en stor forskjell - og fremgang - her, Ts, og jeg håper du med det jeg skriver greier å se det. Din eksmann spilte skuespill med deg i flere år før han avslørte seg. Nå som du er kvitt ham og du er sterkere enn du tror, så måtte denne nye mannen teste deg ut tidligere. Han testet deg på en stygg måte. Men der du i hans øyne ikke bestod testen (slik at han kunne begynne å virkelig ødelegge deg) - så bestod du fra din side testen med glans!!! Du lot deg ikke manipulere, du lot deg ikke lure, du krøp ikke tilbake til ham, du fant deg ikke i å bli behandlet som dritt av ham. Du blokkerte ham og har kuttet kontakten helt med ham - som er det eneste riktige å gjøre med slike. Og det at du greide å gjøre dette, Ts, det viser hvor langt du faktisk har kommet etter din eksmann, hvor mye sterkere du er i deg selv nå!

Så glem alle spørsmål - han har gitt deg alle svar du trenger. Han behandler kvinner som dritt, han har ingen respekt eller omtanke for kvinner. Og det er alt du trenger å vite, for da er han en type mann som ikke er riktig for deg! Han er en type mann du ikke ønsker. Han er en type mann du  velger bort nå! Og dermed har du også vist din kraft, din styrke! For med det har du nå vist ham (ved å blokkere ham og aldri ha mer med ham å gjøre!) at han  ikke er god nok for deg!!!

Jeg håper inderlig du ser dette, for det er sannheten, Ts ❤️

Snakk med psykologen din om dette, vis gjerne psykologen tråden også, så kan dere diskutere både det du skriver og svarene. Og husk at det på nett gjerne dukker opp svar fra slike som er som din eksmann og denne siste mannen, så ignorer dem, se dem for det de er og vis dem at de er uviktige, at de ikke kan skade deg, de er ikke verdt din tid eller energi.

Det at du nå er blitt så mye sterkere i deg selv, at du greier å sette grenser for deg selv ved å blokkere og ta helt avstand fra en som behandler deg dårlig, det betyr at du også etterhvert kommer til å tiltrekke deg menn som er ekte gode og omsorgsfulle, som ikke har behov for å teste deg eller trykke deg ned. For slike menn finnes! ❤️

Du er blitt så mye sterkere enn du har sett selv, Ts, så jeg håper du ser det.

Og du - den beste "hevnen" mot slike skadelige menn som du har vært så uheldig å møte, det er å ignorere dem, være likegyldig til dem. Og ikke minst - å skape lykke og tilfredshet og stabilitet i eget liv. For ingenting viser slike menn bedre at de aldri kan manipulere og kontrollere deg.

Så tro på din egen styrke. Nå er det faktisk du som valgte bort ham. Du har tatt mange, mange skritt i rett retning med måten du har håndtert denne saken, Ts. Så se om du og psykologen kan greie å skille hva som er hva av dine følelser. Jeg tror mye av den reaksjonen du nå har hatt er en retraumatisering av gamle traumer mer enn det er sorg/depresjon pga. denne siste mannen.

Du nevner at du har gode kompiser. De virker å være der for deg, støtter deg. Se til dem, snakk med dem om hvordan de mener det er normalt å ha det i et forhold. Jeg tror du trenger å høre fra gode menn hvordan de tenker og ser på forhold og kvinner og hvordan de behandler kvinner. Disse vennene dine behandler deg bra, er der for deg, er villige til å støtte deg - da har du allerede gode rollemodeller rundt deg av gode menn.

Se din egen styrke, Ts, og hvor langt du nå faktisk har kommet! <2

Anonymkode: 70a4f...8db

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er jo commen sense at man aldri skal fortelle sine trumaer til menn, det er helt vanlig at de vil bruke det imot deg, så nå har du lært å aldri gjøre dette, aldri del informasjon om deg som de kan bruke mot deg, vær litt mysteri. Du fortalte han nøkkelen til å såre deg, det gjør man aldri mot seg selv. Aldri gjør det igjen 

Anonymkode: 8b0f2...182

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo commen sense at man aldri skal fortelle sine trumaer til menn, det er helt vanlig at de vil bruke det imot deg, så nå har du lært å aldri gjøre dette, aldri del informasjon om deg som de kan bruke mot deg, vær litt mysteri. Du fortalte han nøkkelen til å såre deg, det gjør man aldri mot seg selv. Aldri gjør det igjen 

Men en god mann ville jo aldri brukt det mot meg? Så jeg har i det minste fått lukt ut en skikkelig skikkelig dårlig mann. 

Men joda jeg kommer jo aldri til å gjøre det igjen. 

Men jeg stolte på han. Kanskje særlig fordi han er en troende som fremstår bearbeidet. Men han er falsk, veldig falsk. Og veldig skadet, syk og skummel. Ts

• Liker 1
Skrevet

Eh, han har jo lov å dumpe deg. Og kutte kontakten til en eks han ikke vil ha kontakt med.  

Anonymkode: f2556...b8d

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er enig med @MLy92, Ts! Du trenger en mann som har hatt en kjærlig og god oppvekst, en mann som er trygg, snill og ekte omsorgsfull. En mann som er seg selv fullt og helt, uten skitne og mørke sider.

De mennene finnes. De kan være litt vanskeligere å få øye på, for de gjør ofte ikke så mye ut av seg selv, men de er der.

Jeg har full forståels for det at du føler du trenger svar, men også det at du føler noen kanskje bør snakke med ham. Men det er et blindspor for deg som potensielt kan gjøre ting verre for deg. Hva som er årsaken til at han har gjort som han har gjort er helt uvesentlig, for ved sin taushet, og sin "kommunikasjon" etterpå, så har han vist deg ALT du trenger å vite om ham. Han er en mann ingen kan ha det godt sammen med, for han er en mann som ikke har respekt eller omtanke for andre. Han later nok som om han har det for å få kontakt, men det er bare en taktikk han bruker for å oppnå det han vil. Han har ikke virkelig omtanke og respekt for andre, minst av alt kvinner.

Selv så vanskelig det er, så er det helt avgjørende at du innser at hans handlemåter ikke handler om deg, og absolutt ikke sier noe om deg!

Hans handlinger sier bare noe om ham selv, og et slikt handlingsmønster som han har, det er et mønster han garantert har mot alle kvinner han møter, selv om når han viser mønsteret sikkert kan variere.

Å snakke med ham, eller få noen til å gjøre det, det har heller ingen hensikt, for den mannen er som han er, og han kommer aldri til å endre seg, for de sidene han har vist av seg selv, det er en del av den han er som person, det ligger så dypt forankret i ham at ingenting noen kan si vil endre på det. Så å få kompiser til å snakke med ham, det har ingen hensikt heller.

Det jeg synes du SKAL fokusere på, det er at du faktisk har gjort alt riktig i kontakten med denne mannen! Hadde du ikke gjort alt riktig, så hadde han trolig fortsatt å manipulere deg. Da han plutselig uteble forventet han garantert at du kom til å bombardere ham med meldinger. Det han gjorde var nemlig mest trolig en test, og fra hans synspunkt bestod du den ikke. For om du hadde bombardert ham med meldinger, tryglet ham om å snakke med deg, lagt ut hvor forferdelig dette var for deg og bedt ham om å komme tilbake - da hadde han visst at du var en kvinne han ville lykkes med å psyke ned, få kontroll på.

Les om doodoo-test, eller shit-test ifm narscissister. Se f.eks. denne: https://www.youtube.com/watch?v=BvKdczdpvqs

Og mens du ser den, så kan du se mønsteret til denne mannen. Har du fulgt litt med på saken med vår prinsesse som skal gifte seg, så tenk litt på hvordan hennes forlovede stadig over flere år har utsatt henne for samme doodoo-tester (offentlig ydmyket henne med å legge ut om hennes aller mest intime detaljer når de har sex, stadig brutt avtaler med henne og Kongehuset m.m.).

Men du bestod ikke testen hans... Og det viser at DU, Ts, er langt sterkere og langt mer bevisst og har langt mer kontroll over deg selv og ditt liv enn det du føler akkurat nå. For du gikk ikke i hans felle. Du sendte kun to meldinger på seks uker. Og når han så tydelig avslørte seg selv (etter at han da hadde forstått at du ikke var en han kunne trykke ned), så ga han deg et siste stikk for bevisst såre deg, gjøre deg usikker. For slike som han får energi ved å vite at de ødelegger andre. Men igjen gjorde du det rette. Du blokkerte ham, du har tatt avstand fra ham! Jeg tror ikke du selv ser hvor sterkt dette er av deg, Ts, selv om du har vært så fortvilt som du har vært. Men du har kommet mye lenger enn du tror etter din eksmann!

Du hadde år med traumatisering av din eks. Når du nå var så uheldig å treffe en av samme elendige ulla som din eksmann, så tror jeg at store deler av din reaksjon nå egentlig er en form for retraumatisering av det din eks utsatte deg for, mer enn det er reaksjon på hva denne siste mannen gjorde mot deg. Tross alt kjente du denne siste mannen ikke mer enn noen måneder - og ut fra dine riktige handlinger da han trakk seg unna, så viste du at han egentlig ikke hadde makt over deg. Men at du blir så fortvilt som du har vært, det er nok mer en retraumatisering av gamle traumer + at du selvfølgelig blir lei deg (med god grunn) over å bli så dårlig behandlet + at summen av årene med eksen har fått deg til å tvile på deg selv og andre menn, og derfor blir redd for å ikke treffe en god mann.

Men det er en stor forskjell - og fremgang - her, Ts, og jeg håper du med det jeg skriver greier å se det. Din eksmann spilte skuespill med deg i flere år før han avslørte seg. Nå som du er kvitt ham og du er sterkere enn du tror, så måtte denne nye mannen teste deg ut tidligere. Han testet deg på en stygg måte. Men der du i hans øyne ikke bestod testen (slik at han kunne begynne å virkelig ødelegge deg) - så bestod du fra din side testen med glans!!! Du lot deg ikke manipulere, du lot deg ikke lure, du krøp ikke tilbake til ham, du fant deg ikke i å bli behandlet som dritt av ham. Du blokkerte ham og har kuttet kontakten helt med ham - som er det eneste riktige å gjøre med slike. Og det at du greide å gjøre dette, Ts, det viser hvor langt du faktisk har kommet etter din eksmann, hvor mye sterkere du er i deg selv nå!

Så glem alle spørsmål - han har gitt deg alle svar du trenger. Han behandler kvinner som dritt, han har ingen respekt eller omtanke for kvinner. Og det er alt du trenger å vite, for da er han en type mann som ikke er riktig for deg! Han er en type mann du ikke ønsker. Han er en type mann du  velger bort nå! Og dermed har du også vist din kraft, din styrke! For med det har du nå vist ham (ved å blokkere ham og aldri ha mer med ham å gjøre!) at han  ikke er god nok for deg!!!

Jeg håper inderlig du ser dette, for det er sannheten, Ts ❤️

Snakk med psykologen din om dette, vis gjerne psykologen tråden også, så kan dere diskutere både det du skriver og svarene. Og husk at det på nett gjerne dukker opp svar fra slike som er som din eksmann og denne siste mannen, så ignorer dem, se dem for det de er og vis dem at de er uviktige, at de ikke kan skade deg, de er ikke verdt din tid eller energi.

Det at du nå er blitt så mye sterkere i deg selv, at du greier å sette grenser for deg selv ved å blokkere og ta helt avstand fra en som behandler deg dårlig, det betyr at du også etterhvert kommer til å tiltrekke deg menn som er ekte gode og omsorgsfulle, som ikke har behov for å teste deg eller trykke deg ned. For slike menn finnes! ❤️

Du er blitt så mye sterkere enn du har sett selv, Ts, så jeg håper du ser det.

Og du - den beste "hevnen" mot slike skadelige menn som du har vært så uheldig å møte, det er å ignorere dem, være likegyldig til dem. Og ikke minst - å skape lykke og tilfredshet og stabilitet i eget liv. For ingenting viser slike menn bedre at de aldri kan manipulere og kontrollere deg.

Så tro på din egen styrke. Nå er det faktisk du som valgte bort ham. Du har tatt mange, mange skritt i rett retning med måten du har håndtert denne saken, Ts. Så se om du og psykologen kan greie å skille hva som er hva av dine følelser. Jeg tror mye av den reaksjonen du nå har hatt er en retraumatisering av gamle traumer mer enn det er sorg/depresjon pga. denne siste mannen.

Du nevner at du har gode kompiser. De virker å være der for deg, støtter deg. Se til dem, snakk med dem om hvordan de mener det er normalt å ha det i et forhold. Jeg tror du trenger å høre fra gode menn hvordan de tenker og ser på forhold og kvinner og hvordan de behandler kvinner. Disse vennene dine behandler deg bra, er der for deg, er villige til å støtte deg - da har du allerede gode rollemodeller rundt deg av gode menn.

Se din egen styrke, Ts, og hvor langt du nå faktisk har kommet! <2

Wow! Dette rørte meg til tårer. Faktisk knakk jeg helt sammen her nå. Du forstår, du. Har du vært der? For den empatien du utviser er helt utrolig. Tusen takk ❤️Jeg tenker at bare en som har vært der, kan forstå på den måten du gjør. (Du har til og med avslørt Durek.... Som jeg er helt helt enig med deg i) 

Ja jeg tror nok jeg har blitt retraumatisert av dette. I og med at jeg får mange flashbacks og vonde minner. Marerittene er tilbake om natten og angsten på dagen. Jeg er så knust. 

Jeg kommer til å trenge lang tid på å våge å nærme meg en mann igjen. 

En annen her skrev at jeg har antakelig trigget noe i han. Ja jeg avslørte han, for veldig tidlig sa jeg til han at jeg så hvor skadet han fortsatt er, selv om han sier eller later som om han er bearbeidet. Jeg har vært uenig hele tiden og sagt det til han. Det har han nok ikke tålt, for jeg har sett det hos han som han for en hver pris ikke vil vise frem. Og det fikk frem en skepsis i meg ganske fort. Også det at han har ekstremt bekreftelsesbehov. Det er jo klassisk.... 

Igjen takk, du sier utrolig mye godt og trøstende. Veldig fint å lese. Du styrket meg med dine ord. Tusen tusen takk, for et nydelig medmenneske du er. ❤️Ts

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eh, han har jo lov å dumpe deg. Og kutte kontakten til en eks han ikke vil ha kontakt med.  

Anonymkode: f2556...b8d

Fikk du med deg at han gjorde mot meg det verste han kunne ha gjort og at jeg ba han om å aldri, aldri gjøre det han valgte å gjøre? Han har all rett til å avslutte et forhold, men ved å snakke med meg på en moden måte. Ikke ved å ignorere og bruke det styggeste han visste om, mot meg. Man avslutter voksent, med å kommunisere voksent og vennlig. Ikke på denne måten. 

Slik du uttaler deg tenker jeg at du like godt kan være han. For du prøver forsvare hans handlinger? Nice.....

• Hjerte 1
Skrevet

Syns du spiller litt vel mye offer jeg da.

Har også en ekssamboer som kjørte silenttreatment.

Vondt i starten, så begynte det irritere meg grenseløst at fyren på nesten 2 meter og godt over 100 kg FURTA.

Gav han til slutt ganske kraftig beskjed om at det der gidder jeg ikke.

Han klarte ikke slutte, så jeg forlot han.

Hva lærte jeg?

At furtetryner gidder jeg ikke.

Nye menn skal derimot ikke fikse det ekser har gjort mot deg.

Så når du dater en ny mann, skal du fortløpende se om du liker oppførselen hans, eller ikke. 

Hører du ikke fra han på den tiden du trenger, nei vel, ikke mannen for deg.

Ikke legg så mye makt i andres oppførsel.

Ta ting som de kommer.

En kjæreste skal være praktisk og gjøre deg glad herfra og fremover.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men en god mann ville jo aldri brukt det mot meg? Så jeg har i det minste fått lukt ut en skikkelig skikkelig dårlig mann. 

Men joda jeg kommer jo aldri til å gjøre det igjen. 

Men jeg stolte på han. Kanskje særlig fordi han er en troende som fremstår bearbeidet. Men han er falsk, veldig falsk. Og veldig skadet, syk og skummel. Ts

Men greia er at man aldri vet hvilken menn de er, så man skal ALDRI si det, til og med ikke etter ekteskap, mannen får ikke gjort så mye uansett, om hun sliter med det hun nevner burde hun få hjelp hun terapi før hun går inn i et forhold. Hun ødelegger bare for seg selv om hun går inn i nytt forhold såret.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men greia er at man aldri vet hvilken menn de er, så man skal ALDRI si det, til og med ikke etter ekteskap, mannen får ikke gjort så mye uansett, om hun sliter med det hun nevner burde hun få hjelp hun terapi før hun går inn i et forhold. Hun ødelegger bare for seg selv om hun går inn i nytt forhold såret.

Til og med de som fremstår som "snille menn" gjør dette her, så du er aldri safe, så det beste er å bare være hush om det, og holde sine fortid for seg selv om det ikke er noe bra. Samme skjer om du forteller menn at noen har vært utro mot seg før eller behandlet deg dårlig , da tror de at de kan behandle deg dårlig, du må lyve å si at de mennene du var sammen med behandlet deg som en prinsesse, og da vil han prøvde å konkurrere og være den beste, ikke alltid men du skjønner greia. Se på shera seven på youtube, hun hadde du trengt mye råd fra.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Wow! Dette rørte meg til tårer. Faktisk knakk jeg helt sammen her nå. Du forstår, du. Har du vært der? For den empatien du utviser er helt utrolig. Tusen takk ❤️Jeg tenker at bare en som har vært der, kan forstå på den måten du gjør. (Du har til og med avslørt Durek.... Som jeg er helt helt enig med deg i) 

Ja jeg tror nok jeg har blitt retraumatisert av dette. I og med at jeg får mange flashbacks og vonde minner. Marerittene er tilbake om natten og angsten på dagen. Jeg er så knust. 

Jeg kommer til å trenge lang tid på å våge å nærme meg en mann igjen. 

En annen her skrev at jeg har antakelig trigget noe i han. Ja jeg avslørte han, for veldig tidlig sa jeg til han at jeg så hvor skadet han fortsatt er, selv om han sier eller later som om han er bearbeidet. Jeg har vært uenig hele tiden og sagt det til han. Det har han nok ikke tålt, for jeg har sett det hos han som han for en hver pris ikke vil vise frem. Og det fikk frem en skepsis i meg ganske fort. Også det at han har ekstremt bekreftelsesbehov. Det er jo klassisk.... 

Igjen takk, du sier utrolig mye godt og trøstende. Veldig fint å lese. Du styrket meg med dine ord. Tusen tusen takk, for et nydelig medmenneske du er. ❤️Ts

Ta det med deg videre, Ts ❤️

Jeg har ikke selv opplevd det, men jeg har møtt flere gjennom min jobb (ikke psykolog!) som har opplevd lignende. Viktigere kanskje er at en av mine nærmeste venninner har opplevd det og jeg var den nærmeste. Hun har nå vært gift i flere år med en fantastisk god, trygg, stabil mann som viser henne og alle andre omsorg og respekt, og aldri har gjort noe for å såre henne. Hun har gått fra å være helt ødelagt til å blomstre, hun er trygg på seg selv og har det godt i livet. Hun har alltid med seg bagasjen, men bagasjen preger ikke lenger hennes liv, fratar henne ikke noe lenger. Og om du bare ser hvor langt du faktisk har kommet allerede, så vil du se at den siste mannen, han har ikke noen makt over deg eller dine følelser eller ditt liv videre! Han er en du ikke vil ha i ditt liv, ergo er han  helt uviktig for deg ;)

Ps. husk å ikke la deg trigge av enkelte svar her inne, da går du inn i forsvar og forsøker å få noen som ikke forstår til å forstå, og når det kommer til det er det omtrent like nyttig som å slå hodet gjentatte ganger inn i en murvegg ;) Ikke la dem provosere deg, du vet sannheten. Ikke kast bort energi på dem, ignorer svarene, de angår ikke din situasjon, ergo er det heller ingen hensikt i å argumentere med dem. Du vet sannheten, ikke la noen tappe deg for energi!

❤️

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han begynner etterhvert vise en ambivalens ift vår relasjon. Vil men vil ikke. 

en dag ble han borte, etter å ha sagt han trodde han kunne dele livet med meg. Jeg tok kontakt. Ignorering. 

Jeg fikk mld etter to mnd. Jeg "måtte jo forstå at taushet var en form for kommunikasjon" . Og han hadde "ikke ansvar for mine følelser" eller at dette gjorde meg vondt. 

Det er faktisk lov å dumpe folk man dater.Det er lov å ombestemme seg.

Han kunne såklart skrevet en melding og sagt han ikke ville mer. 

Men uansett, du kan ikke date når du skal lage så mye drama ut av ting folk opplever hver eneste dag!

Anonymkode: 0fa4d...012

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...