Gå til innhold

Ja til juridisk abort.

AdonisFFM

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du trenger ikke si "dere", jeg er kvinne selv.

Det er ingen som har påstått at abort er enkelt. Poenget er dobbeltmoralen med at kvinner kan få ta abort, men ikke menn (juridisk).

Anonymkode: db143...c38

Jeg brukte ikke ordet "dere" fordi jeg visste ikke om du var mann eller kvinne. 

Jeg antydet forskjellen mellom en juridisk abort og en faktisk abort. At de to er veldig forskjellige. Begge er som regel med på hyrdesstunden så sant det er samtykke fra begges side.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er ingen som har påstått at abort er enkelt. Poenget er dobbeltmoralen med at kvinner kan få ta abort, men ikke menn (juridisk).

Beklager, ser siste setning har jeg skrevet "dere". Var litt hastig på tastaturet der. Beklager 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor går disse argumentene bare én vei? Hvorfor skal ikke kvinner måtte ta den naturlige konsekvensen av å pule fritt? Hvorfor skal ikke kvinner bare få beskjed om å kneppe igjen buksa eller bruke prevensjon hvis de ikke har lyst til å bli mamma?

Abort er ikke prevensjon, så jeg skjønner ikke helt den sammenligningen. Det er heller ikke sånn at det ikke er konsekvenser for en kvinne å ligge rundt. Tvert i mot. Konsekvensene for kvinner er mye større. Det er bare de som kan ende opp med å bli gravide. De blir stilt overfor et ganske stort dilemma. Skal de fortsette svangerskapet, eller skal de gå gjennom et medisinsk inngrep for å avslutte det. Jeg trur på ingen måte dette er et lett valg. Prøv å se det fra den siden. Konsekvensene en mann må ta blir en bagatell i sammenligning.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en gammel lærer på ungdomskolen som sa dette ganske bra, om å måtte ta konsekvensene. Han sa: "Er du kar om kvelden må du være kar om morgenen også."

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer aldri til å skje, blir aldri likestilling der, så jeg sørger for at de jeg knuller aldri får vite mitt fulle navn, så slipper jeg overraskelser 

Anonymkode: e6600...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.dagbladet.no/nyheter/gonor-alarm-veldig-bekymret/80482350

Ja til skitten, random og ubeskyttet sex! Uansett om det fører til barn, gonoré, eller noe annet. La skattebetalerne sitte igjen med den kostnaden også. Ingenting har konsekvenser, for man skal kunne kjøpe seg ut av det, og få det dekt av skattepengene. Kjempeidé!

Anonymkode: 46c88...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på hvor mange av forkjemperne i denne tråden som bor i Oslo, Viken og Vestland ... 

ref lenken ovenfor.

Anonymkode: 46c88...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (8 timer siden):

Ingen forventer at en donor skal ta ansvar for barnet. Men man forventer det av en som blir far på vanlig måte.

Ved sæddonasjon, og i noen andre tilfeller der biologisk far er ukjent, er det en mikroskopisk sjanse for at incestforhold kan oppstå uten at de involverte vet det. Ved juridisk abort vet jo far om farskapet, men juridisk sett er han ikke far. 

Men situasjonen er lik, og det er vel det viktige her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo ikke dobbeltmoral. Abort er utstøting av et foster fra en livmor. Menn har ikke livmor. De har intet å støte ut av livmor. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

emdes skrev (57 minutter siden):

Abort er ikke prevensjon, så jeg skjønner ikke helt den sammenligningen. Det er heller ikke sånn at det ikke er konsekvenser for en kvinne å ligge rundt. Tvert i mot. Konsekvensene for kvinner er mye større. Det er bare de som kan ende opp med å bli gravide. De blir stilt overfor et ganske stort dilemma. Skal de fortsette svangerskapet, eller skal de gå gjennom et medisinsk inngrep for å avslutte det. Jeg trur på ingen måte dette er et lett valg. Prøv å se det fra den siden. Konsekvensene en mann må ta blir en bagatell i sammenligning.

Nettopp. En mann kan bare leve sitt liv videre. En kvinne må gjennom noe smertefullt, ofte inngrep - abort, keisersnitt, klipping/sying under fødselen osv. For henne blir det fysiske konsekvenser UANSETT. For mannen blir det aldri noen fysiske konsekvenser. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (20 minutter siden):

Situasjonen er selvfølgelig ikke lik. Og det vet du. En donor skriver under på en kontrakt om å DONERE sæd. En mann som har sex med kjæresten sin, har ikke sex for å donere sæd slik at det blir et barn. Han har sex med kjæresten fordi han har lyst på sex. Han har ikke skrevet under noe kontrakt som sier at han ikke har noen forpliktelser forbundet med eventuell befruktning. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (41 minutter siden):

Og hva er definisjonen på donasjon? Er situasjonen lik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ænema skrev (På 5.11.2023 den 22.08):

er så lei av denne sytingen. BRUK kondom. om denne sprekker og det blir graviditet. så har du litt mer å si, men innen den tid så bør du holde kjeft.

"Så har du litt mer å si".....

Hvordan mener du dette skal fungere da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosalilje84 skrev (1 time siden):

Nettopp. En mann kan bare leve sitt liv videre. En kvinne må gjennom noe smertefullt, ofte inngrep - abort, keisersnitt, klipping/sying under fødselen osv. For henne blir det fysiske konsekvenser UANSETT. For mannen blir det aldri noen fysiske konsekvenser. 

Hva så? En snakker jo ikke om uopprettelig ubehag. Aborter er (stort sett) veldig trygge og enkle i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (4 minutter siden):

Hva så? En snakker jo ikke om uopprettelig ubehag. Aborter er (stort sett) veldig trygge og enkle i dag.

Du skulle bare visst. Men du vil ikke vite. Du vil leve i fornektelse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (6 minutter siden):

"Så har du litt mer å si".....

Hvordan mener du dette skal fungere da? 

At du bruker kondom, som er et sikkert og bivirkningsfritt prevensjonsmiddel. Der du også har kontroll på egen prevensjon.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AdonisFFM skrev (4 minutter siden):

Tror du det kan være en psykisk påkjenning å ta abort da? 
Tror du man bare gjør det og aldri tenker på det igjen? 

Anonymkode: 6b08a...b23

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eller fysisk. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tja, en må jo vurdere hva som belaster minst, som med alle tunge valg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emdes skrev (2 timer siden):

Vi hadde en gammel lærer på ungdomskolen som sa dette ganske bra, om å måtte ta konsekvensene. Han sa: "Er du kar om kvelden må du være kar om morgenen også."

Ja, lett for ham å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...