Gå til innhold

Ja til juridisk abort.

AdonisFFM

Anbefalte innlegg

9 hours ago, herzeleid said:

Det følger nok ike helt logisk. Millioner av sædceller dør uansett, og vil aldri bli et barn med mindre en gjør noe aktivt for det. Fosteret/barnet vil fortsette å utvikle seg om en ikke tar livet av det. Det er en vesensforskjell. 

En sædcelle eller et egg kan aldri bli til et barn. Når et egg og en spermie smelter sammen er de ikke lenger egg og spermie, men har blitt noe nytt. Rent biologisk sett er det da individet oppstår. Men hva vi regner som et "ordentlig menneske" eller en "person" er litt mer diffust.

Anonymkode: 89824...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 hours ago, Thyra said:

Så dette er også enda en måte å presse mor til å ta abort?

Ingen skal presses til abort. Forøvrig, hvis juridisk abort blir tillatt, vil det sikkert være menn som føler seg presset til det også.

Han har fraskrevet seg ansvaret før barnet ble født, så da er det mors feil at barnet vokser opp med en far som ikke vil ha noe med det å gjøre?

Det er jo hennes valg. Det er hun som har bestemt at barnet skal være til.

For en de fleste menn er både abort og juridisk abort lettvinte løsninger. For de fleste kvinner er ikke abort en lettvindt løsning. Mange får tidlig følelser for livet som vokser inni seg. Og selve aborten er smertefull.

Ja. For å sitere det typiske argumentet mot juridisk abort: det skulle hun tenkt på før hun pulte rundt.

Jeg tror forresten en juridisk abort ville føles belastende for mange menn også. Ikke alle, på samme måte som ikke alle kvinner synes en abort er spesielt ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Så det å måtte velge mellom å føde et barn og gå gjennom et farlig svangerskap, eller å ta en abort som kan gi fysiske og psykiske etterfølger  er ikke å ta konsekvensen???

Hvis abort er å ta konsekvensene, så er jo juridisk abort også å ta konsekvensene.

Svangerskap og fødsel er det farligste en kvinne gjør, og abort kan medføre infeksjoner, vansker med å senere bli gravid og psykiske problemer.  Kvinner MÅ ta konsekvensene uansett enten de velger det ene eller det andre.   Så hvorfor skal menn kunne gjøre det helt konsekvensfritt???

Det er ikke "konsekvensfritt" å ha et biologisk barn du ikke ønsker.

Synes du menn heller burde unngå å havne i en slik ubehagelig situasjon ved å brue kondom eller la være å pule rundt? I så fall synes jeg du skal stille samme krav til kvinner. De vet minst like godt hva konsekvensene av sex kan være.

Og det viktigste- hva med det eventuelle barnets rettigheter til å bli forsørget av begge foreldre???

Hvis poenget ditt er at barn må ha to foreldre antar jeg at du er mot befruktning av enslige også.

Og som sagt, for ørtende gang, jeg sier ikke at en mann skal kunne frasi seg ansvaret for en femåring, men for et foster. Så blir det altså opp til kvinnen om dette barnet skal eksistere eller ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis abort er å ta konsekvensene, så er jo juridisk abort også å ta konsekvensene.

Det er ikke "konsekvensfritt" å ha et biologisk barn du ikke ønsker.

Synes du menn heller burde unngå å havne i en slik ubehagelig situasjon ved å brue kondom eller la være å pule rundt? I så fall synes jeg du skal stille samme krav til kvinner. De vet minst like godt hva konsekvensene av sex kan være.

Hvis poenget ditt er at barn må ha to foreldre antar jeg at du er mot befruktning av enslige også.

Og som sagt, for ørtende gang, jeg sier ikke at en mann skal kunne frasi seg ansvaret for en femåring, men for et foster. Så blir det altså opp til kvinnen om dette barnet skal eksistere eller ikke.

Så til det siste der, er det bare nok en måte å presse en kvinne til å ta abort på altså. 
Det vil være mer rett å kalle det å «juridisk si fra seg alt ansvar» , for noen abort kan ikke far ta så lenge han ikke er gravid. 

Anonymkode: 6b08a...b23

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Så til det siste der, er det bare nok en måte å presse en kvinne til å ta abort på altså. 
Det vil være mer rett å kalle det å «juridisk si fra seg alt ansvar» , for noen abort kan ikke far ta så lenge han ikke er gravid. 

Nei, man presser ikke kvinnen til å ta abort. Hun står fritt til å beholde barnet og oppdra det selv.

Er det noe bedre at kvinnen kan presse mannen til å være økonomisk og juridisk far?

Anonymkode: db143...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

OK, la oss si at det er en måte å presse en kvinne til å ta abort.

Vil du som kvinne slippe å føle deg presset til å ta abort? Da kan du bruke prevensjon eller la være å pule rundt, ikke sant?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nei, man presser ikke kvinnen til å ta abort. Hun står fritt til å beholde barnet og oppdra det selv.

Er det noe bedre at kvinnen kan presse mannen til å være økonomisk og juridisk far?

Han er ikke presset til det han valgte å ha sex da kan man bli forelder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

OK, la oss si at det er en måte å presse en kvinne til å ta abort.

Vil du som kvinne slippe å føle deg presset til å ta abort? Da kan du bruke prevensjon eller la være å pule rundt, ikke sant?

Javisst. Samtidig vet jeg at ting kan skje og at har jeg sex så kan jeg risikere å bli gravid og mamma. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.11.2023 den 17.07):

OK, se for deg motsatt situasjon da. En kvinne har blitt gravid mot sin vilje. Mannen sa han hoppet av i svingen. Da har hun ikke tatt ansvar for prevensjon. Men typisk skuflet dette ansvaret over på mannen, for å bruke dine ord.

Da har ingen tatt ansvar.

Og forresten, du veit man kaaaan faktisk bli gravid selv om mannen hopper av i svingen. Kvinnen har da et valg. Ho kan velge å beholde barnet som er unnfanget eller ta abort. Mannen har vært like mye med med på moroa og er like aansvarlig. Om kvinnen tar abort må ho leve med det valget resten av livet.

Jeg er for abort og for prevensjon. Aller helst kondom, som jeg forøvrig mener er like mye ansvar hos kvinnen som mannen. Ja, det er mannen som har den på, men damer kan fortsatt være beredt og si at de ønsker å bruke kondom. 

P-piller, spiral, p-plaster, p-ring og p-stav er alle prevensjonsmidler som kvinner kan ta for å beskytte seg. Men ingen er 100% sikre, og beskytter ikke mot kjønnssykdom. Det gjør kondom. Og ved bruk av kondom kan du også beskytte deg mot graviditet. 

Beskyttelse faller på begge parter, man er som regel to om et samleie og ønsker man ikke barn, må man bruke beskyttelse og ta ansvar for sine handlinger.

En abort er ikke bare bare. Det kan faktisk være enormt vanskelig og tungt for en kvinne og å ta et slikt valgt. Og må leve med det. Ved juridisk abort vil et barn kunne finne sin biologiske far på et tidspunkt og evt få bli kjent med han. Men ved en abort vil en kvinne aldri få det valget!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Javisst. Samtidig vet jeg at ting kan skje og at har jeg sex så kan jeg risikere å bli gravid og mamma. 

Nei, det er nettopp det som er poenget. Du "risikerer" ikke å bli mamma, det er noe du velger helt frivillig om du skal bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Han er ikke presset til det han valgte å ha sex da kan man bli forelder. 

Hun valgte å ha sex og da kan man bli alene-forelder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun valgte å ha sex og da kan man bli alene-forelder.

Valgte ikke mannen også å ha sex? Eller var det voldtekt?

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det er nettopp det som er poenget. Du "risikerer" ikke å bli mamma, det er noe du velger helt frivillig om du skal bli.

Jo, man kan risikere at egget blir befruktet av mannen sperm. Valget om å beholde og gjennomføre et svangerskap er kvinnens. Men begge har hatt et samleie der begge parter veit hva det kan føre til.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Susidus90 said:

Da har ingen tatt ansvar.

Og forresten, du veit man kaaaan faktisk bli gravid selv om mannen hopper av i svingen. Kvinnen har da et valg. Ho kan velge å beholde barnet som er unnfanget eller ta abort. Mannen har vært like mye med med på moroa og er like aansvarlig. Om kvinnen tar abort må ho leve med det valget resten av livet.

Ikke bare hun, men mannen må også leve med kvinnens valg resten av livet. Hans mening er i prinsippet verdiløs. Kanskje han mener fosteret er et lite menneske - hans barn. Kanskje han ikke ønsker å bli far.

Vi er enige i at begge er like ansvarlige. Men begge har ikke samme rettigheter og muligheter til å velge. Skulle de hatt tilnærmet like rettigheter må man enten forby abort for kvinner eller tillate en form for juridisk abort for menn.

En abort er ikke bare bare. Det kan faktisk være enormt vanskelig og tungt for en kvinne og å ta et slikt valgt. Og må leve med det. Ved juridisk abort vil et barn kunne finne sin biologiske far på et tidspunkt og evt få bli kjent med han. Men ved en abort vil en kvinne aldri få det valget!

Ja, en vanlig abort har enormt mye større konsekvenser enn en juridisk abort. Vanlig abort handler tross alt om et menneske skal eksistere eller ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Susidus90 said:

Valgte ikke mannen også å ha sex? Eller var det voldtekt?

Jo, begge valgte å ha sex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du har aldri vært gravid det er ikke bare å ta abort for mange. 
Uansett: Han risikerer det for han har ikke noe valg. Da er det rart å ikke føle et stort ansvar for å bruke prevensjon når du faktisk ikke har valget når det først har skjedd. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er enige i at begge er like ansvarlige. Men begge har ikke samme rettigheter og muligheter til å velge. Skulle de hatt tilnærmet like rettigheter må man enten forby abort for kvinner eller tillate en form for juridisk abort for menn.

Ja, en vanlig abort har enormt mye større konsekvenser enn en juridisk abort. Vanlig abort handler tross alt om et menneske skal eksistere eller ikke.

Det er fordi ingen skal kunne bestemme over andres kropp. Å forby abort betyr også at hver gang prevensjon feiler, blir en kvinne tvunger til å gå gjennom et svangerskapskap som man ikke aner hvordan ender. Hverken fysisk eller psykisk. Men å kunne ta valg om å bruke kondom uansett er et valg som er enkelt.  Og  nettopp som du sier en vanlig abort har en mye større konsekvens enn juridisk. Hvorfor skal det være helt ok og all av ansvar om kvinnen blir gravid legges på henne? Fordi ho ikke klarer å gjennomføre en abort? Men manne  ikke ønsker barn?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 hours ago, AnonymBruker said:

Og juridisk abort avslører den skitne og billige moralen til uansvarlige egoister. Dessuten så vil det fortsatt eksistere et menneskeliv. Jeg vil påstå det er rimelig store konsekvenser, men man ser jo her at mange menn ikke ser på barn som konsekvens, men som "straff" for at de ikke evner å styre sin egen kåthet og "manndom".

Anonymkode: 46c88...c4e

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Og juridisk abort avslører den skitne og billige moralen til uansvarlige egoister. Dessuten så vil det fortsatt eksistere et menneskeliv. Jeg vil påstå det er rimelig store konsekvenser, men man ser jo her at mange menn ikke ser på barn som konsekvens, men som "straff" for at de ikke evner å styre sin egen kåthet og "manndom".

Anonymkode: 46c88...c4e

Så det å ta livet av et potensielt barn avslører ikke skitten og billig moral til uansvarlig egoister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Så det å ta livet av et potensielt barn avslører ikke skitten og billig moral til uansvarlig egoister?

Jo, men det finnes mange grunner for en abort. Men veldig mange av argumentene  her inne er at det er kvinnenes eget ansvar at vi blir gravid, vår feil, og vi kak bare velge sjøl. At vi kan jo bare velge å ta abort. Menn glemmer at det faktisk er et rimelig tøft og vanskelig valg og nettopp derfor mange velger å ikke gjøre det fordi det er såpass vanskelig. 

Jeg har sjøl stått ovenfor det valget. Ikke noe jeg er stolt av, og grunnen for mitt valg har ingenting med denne saken å gjøre. Men nettopp det at jeg kan skjønne hva en kvinne må gjennom med en faktisk abort. Tankene, valgene både før, under og i  etterkant. Menn kan ikke føde, gå gravid eller noen gang skjønne 110% hva alt dette innebærer for kvinner når dere ikke kan stå i våre sko! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Susidus90 said:

Jo, men det finnes mange grunner for en abort. Men veldig mange av argumentene  her inne er at det er kvinnenes eget ansvar at vi blir gravid, vår feil, og vi kak bare velge sjøl. At vi kan jo bare velge å ta abort. Menn glemmer at det faktisk er et rimelig tøft og vanskelig valg og nettopp derfor mange velger å ikke gjøre det fordi det er såpass vanskelig. 

Jeg har sjøl stått ovenfor det valget. Ikke noe jeg er stolt av, og grunnen for mitt valg har ingenting med denne saken å gjøre. Men nettopp det at jeg kan skjønne hva en kvinne må gjennom med en faktisk abort. Tankene, valgene både før, under og i  etterkant. Menn kan ikke føde, gå gravid eller noen gang skjønne 110% hva alt dette innebærer for kvinner når dere ikke kan stå i våre sko! 

Du trenger ikke si "dere", jeg er kvinne selv.

Det er ingen som har påstått at abort er enkelt. Poenget er dobbeltmoralen med at kvinner kan få ta abort, men ikke menn (juridisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...