Gå til innhold

Foreldre som skal gjøre alt riktig får stressa barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser ofte at foreldre som skal gjøre alt riktig med barn kosthold, oppdragelse, osv ikke får mere ordentlige og lykkelige barn, snarere tvert imot. 

Jeg er helt gjennomsnittlig når det kommer til kosthold og oppdragelse, men jeg har fått nokså greie og veloppdragne barn. Kostholdet er i hovedsak sunt, men vi er ikke så strenge på sukker. 

Jeg har en del venninner som er så stressa på sukker, skjermtid osv, og barna grabber til seg snop når de er på besøk her, osv. 

Hvilken linje legger dere dere på? Jeg har tror på å ikke være for streng eller ettergivelse, men å finne en slags gylden middelvei 

Anonymkode: e0475...d93

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjør som du😊 Har tre store tenåringer, og de er fine fyrer alle tre. De går på skole, to har deltidsjobb og de har venner å være med. Vi lever greit sunt, men kan også spise tomatsuppe fra pose en dag uten at det er krise. Godteri på lørdager, men mistenker litt mer nå når de styrer penger selv.. Alle trener fotball, og er aktive ellers, men liker også å sløve i sofaen med mobilen eller spille ps hele dagen om det regner en dag. De hjelper til og gjør sitt hjemme, men har aldri hatt typiske faste plikter og lommepenger. Jeg har vært alene med dem siden yngste var to, og har måttet legge lista der det var overkommelig. Jeg har lagt vekt på å være tilstede og sammen med dem, fulgt opp skole og aktiviteter, og ønsket åpenhet og kommunikasjon. Det er jeg glad for. Litt lite sosialt for min egen del, stort sett ift barnas aktiviteter. Men det har jeg bedre tid til nå, når de er blitt eldre😊 Jeg jobber med barn, og ser en del av det du nevner. Barn med strenge regimer og "perfekte" foreldre kan bli veldig stressa, føle seg utilstrekkelige og ha mye dårlig samvittighet. Jeg sier "kan", for det er ingen regel. Men jeg tror en blanding av regler, grenser og frihet fungerer best for å bli lykkelig og selvstendig i livet😊

Anonymkode: 22243...ab9

• Liker 3
Skrevet

Den gyldne middelvei er best på de fleste områder i livet 

Skrevet

Jeg forstår hva du mener! Det er viktig å finne en balanse som fungerer for deg og barna dine. Jeg tror også på å være fleksibel og ikke være for strenge på alt. Gylden middelvei er ofte nøkkelen!

Anonymkode: 52b11...1d4

Skrevet

Vi har valgt den gylne middelvei også.

Skrevet

Jeg gjør som deg. Det er ikke noe som er «nei» mat her. Men vi er bevisste på mengde og tidspunkt. Vi spiser ikke snop i ukedagene, men de kan godt få for eksempel en is om vi er ute på noe (kafé eller besøk hos besteforeldre feks). Her er det en god blandig ☺️

Anonymkode: a05ab...8ec

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Ser ofte at foreldre som skal gjøre alt riktig med barn kosthold, oppdragelse, osv ikke får mere ordentlige og lykkelige barn, snarere tvert imot. 

Jeg er helt gjennomsnittlig når det kommer til kosthold og oppdragelse, men jeg har fått nokså greie og veloppdragne barn. Kostholdet er i hovedsak sunt, men vi er ikke så strenge på sukker. 

Jeg har en del venninner som er så stressa på sukker, skjermtid osv, og barna grabber til seg snop når de er på besøk her, osv. 

Hvilken linje legger dere dere på? Jeg har tror på å ikke være for streng eller ettergivelse, men å finne en slags gylden middelvei 

Anonymkode: e0475...d93

Dine personlige anekdoter er nok ikke tilstrekkelige til å trekke noen generelle konklusjoner her ;)

Tror du mange kommer til å være uenig i at en gylden middelvei er best? Alle mener jo selv at de har funnet den, og at foreldrene de dømmer rundt seg ligger utenfor.

Anonymkode: 2dbb4...a8e

• Liker 3
Skrevet

Jeg passer på det aller viktigste, altså at jeg er en trygg voksen person som de føler er der for dem alltid. Lar de kose seg med alt de ønsker av sukker og godteri i helgene, og har derfor ikke hatt noe problemer med at dette er noe de har blitt ekstremt opptatt av. De har et sunt forhold til mat, fordi det ikke er bruk av tvang. De spør etter laks, makrell, kjøtt, melk, ost og alt som er sunt å spise fordi dem kjenner etter på kroppen sin. Her er det barna som får lov å utvikle seg, og ikke vi foreldre som tar fra dem mulighetene til å kjenne etter.

Selvsagt er dem barn, og noen regler har vi, men det er veldig sjelden man må være streng fordi barnet føler at det er deltakig i sitt eget liv og føler mestring. ❤️

Anonymkode: 999c2...086

Skrevet

Jeg tror de fleste tror at slik de gjør det selv er riktig. Jeg tror også man lett tenker at de som gjør ting litt mer etter boka enn en selv stresser, noe som ikke trenger å være tilfelle. Tror det er en forsvarsmekanisme for å forsvare at man selv er litt mer slapp. At det liksom er bedre å være litt slappere, og at man finner på at da blir barna mindre stressa feks.

Ser denne tendensen i mange diskusjoner egentlig. Alle steder der noen er mer opptatt av sikkerhet feks. At fordi om noen ønsker å bruke mer sikkerhetsutstyr i en situasjon så blir de tilegnet generelt stress og engstelse i livet sitt. Og på gravidforumet om noen sier de ikke skal spise spekeskinke så er det andre som velger å droppe kostholdsråd som kommer med argumentet "stress er verre for fosteret!" akkurat som at det er en sannhet at for alle er det kjempestressende å droppe noen matvarer i 9 mnd. Veldig stråmannsargumentasjon for å forsvare og bekrefte egne valg. 

(Før du sier at jeg føler meg truffet så spiser mine barn sukker og ser på tv mer enn anbefalt. Men ikke fordi jeg tror det gir gladere eller mindre stressa barn, er mest fordi det er enklere for meg. Prøver selv å gjøre oppdragelse så riktig som mulig ellers da. Ikke fordi jeg ønsker så innmari veloppdragne barn men fordi jeg også vil ha barn som er trygge, som har god selvfølelse, som blir selvstendige og som tør å snakke med meg om følelsene sine +++)

Anonymkode: 84a00...f85

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dine personlige anekdoter er nok ikke tilstrekkelige til å trekke noen generelle konklusjoner her ;)

Tror du mange kommer til å være uenig i at en gylden middelvei er best? Alle mener jo selv at de har funnet den, og at foreldrene de dømmer rundt seg ligger utenfor.

Anonymkode: 2dbb4...a8e

Helt enig i dette. Dessuten glemmer mange at barn ofte blir som de blir på tross av oppdragelsen. Det er ikke alt man kan styre. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...