Rosalilje84 Skrevet 6. november 2023 #101 Del Skrevet 6. november 2023 Thanos skrev (8 minutter siden): Det ble gjort en undersøkelse på dette for noen år siden som viste at barn av alenemødre havnet langt oftere dårlig ut seinere i livet enn barn med to foreldre eller kun far tilstede. https://www.brookings.edu/articles/are-children-raised-with-absent-fathers-worse-off/ Dette er bare én av flere artikler som diskuterer tema. Og nei, det betyr ikke at kvinner er dårlige foreldre, monstre og helt jævlige, som du insinuerer at jeg hevder. Men det beviser at menn bevisst blir uglesett for SINE foreldreegenskaper. Det beviser at det ikke er likestilling og det beviser at ikke alle kvinner har barnets beste i tankene når det kommer til fordelingssaker. Igjen kommer KG-menn med verdiløs utenlandsk forskning, gjerne fra landene uten velferdssystem der alenemødre ofte havner i økonomisk uføre og må ha tre jobber for å forsørge barna sine. I Norge har vi det ikke slik. Kom med norsk forskning som viser at mødre er dårligere omsorgspersoner enn fedre, da skal jeg høre på deg. Selvfølgelig har verken alle kvinner eller alle menn barnas beste når det kommer til fordelingssaker. De aller fleste klarer imidlertid å inngå avtale UTEN å gå til sak. Sakene som kommer i statistikken, utgjør derfor et klart mindretall av alle brudd med påfølgende samværsavtale. Jeg kjenner kun to par i min omgangskrets som hadde barnefordelingsSAK. Alle andre inngikk avtale i minnelighet, og de fleste har 50/50-fordeling. Noen menn har lite samvær, men kun fordi de selv ikke ønsker større brøk. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 6. november 2023 #102 Del Skrevet 6. november 2023 Mitt inntrykk er at de fleste par der begge er oppegående og begge er interesserte i og investerte i barna, velger delt omsorg helt av seg selv, uten noe spesiell konflikt av noe slag. Så jeg tror det allerede er utgangspunktet for de fleste. Og for de som ikke velger det, er det ofte en god grunn til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #103 Del Skrevet 6. november 2023 Pappaen her vil ikke ha 50/50 selv om det har vært et tilbud fra dag én 🤷♀️ Anonymkode: 844de...f45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #104 Del Skrevet 6. november 2023 Helt uenig i at 50/50 burde være en automatikk. Barn har godt av ETT hjem. Og nei, at foreldrene bytter på dette hjemmet fikser ikke problemet. Hjemmet handler nemlig ikke bare om det materiale/fysiske stedet, men også om «auraen» og regler og alt annet. Jeg sier ikke at 50/50 aldri er riktig, men det er ikke en fantastisk løsning som passer alle. Jeg er selv skillsmissebarn, og jeg er evig takknemlig for at jeg hadde ETT hjem, også var jeg på besøk hos den andre forelderen. Det er kjedelig å ikke få 2 foreldre på fulltid, men tingen er det at når man skiller lag så blir allerede dette ødelagt. Å da prøve å «gjenskape» livet med to foreldre som deler 50/50 på omsorgen ved skilte foreldre er ingen god løsning. Skilte foreldre betyr endring i foreldrerollen, og sånn er det bare. Slutt å fokuser så mye på tidsbruken sammen, i hverdagen er barna uansett mest med venner, ikke med foreldrene! Og fokuser heller på kvalitetstid innimellom. En god ferie, en helgetur i fjellet e.l. Det betyr mye mer for tilknytningen enn hvor man overnatter i ukedagene når «livet går sin travle gang». Om jeg skal kritisere ordningen jeg selv hadde som barn/ungdom, altså annahver helg og én natt i uka, så er det faktisk at jeg skulle ønske det heller bare var annahver helg. Den ene dagen i uka ødela bare for livet med venner. «kan ikke i dag, skal til pappa». Og så satt vi der hos pappa og grodde istedenfor å være med venner, for det var jo «pappadag», men vi satt jo ikke med mamma i stua alle «mammadagene»….. Tror ikke folk tenker på det. La barna bo ETT sted og ha ukedagene normale, så kan dem være hos den andre forelderen av og til i helger og ferier, og da få god kvalitetstid med denne. Kanskje får dem til og med MER kvalitetstid med denne som bare har dem innimellom, enn med den som har dem i «den travle hverdagen». Anonymkode: e7b61...358 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #105 Del Skrevet 6. november 2023 Jeg mener det skal være 50/50 ordning. Og hvis det skal være annerledes så skal begge skrive under en kontakt eller den slags at det skal være noe annet. Eller at barnet kan være med og avgjøre om det er gammelt nok. Her vil sønnen flytte hjem til oss men far nekter. Hilsen en mor som ikke har sett sønnen sin på over ett år, fordi far nekter at sønnen skal se sin mor og storebror + lillesøster.. Tross alt at han bor 10-15 minutt unna arbeidsplassen min. Anonymkode: a1e0b...dd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #106 Del Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Helt uenig i at 50/50 burde være en automatikk. Barn har godt av ETT hjem. Og nei, at foreldrene bytter på dette hjemmet fikser ikke problemet. Hjemmet handler nemlig ikke bare om det materiale/fysiske stedet, men også om «auraen» og regler og alt annet. Jeg sier ikke at 50/50 aldri er riktig, men det er ikke en fantastisk løsning som passer alle. Jeg er selv skillsmissebarn, og jeg er evig takknemlig for at jeg hadde ETT hjem, også var jeg på besøk hos den andre forelderen. Det er kjedelig å ikke få 2 foreldre på fulltid, men tingen er det at når man skiller lag så blir allerede dette ødelagt. Å da prøve å «gjenskape» livet med to foreldre som deler 50/50 på omsorgen ved skilte foreldre er ingen god løsning. Skilte foreldre betyr endring i foreldrerollen, og sånn er det bare. Slutt å fokuser så mye på tidsbruken sammen, i hverdagen er barna uansett mest med venner, ikke med foreldrene! Og fokuser heller på kvalitetstid innimellom. En god ferie, en helgetur i fjellet e.l. Det betyr mye mer for tilknytningen enn hvor man overnatter i ukedagene når «livet går sin travle gang». Om jeg skal kritisere ordningen jeg selv hadde som barn/ungdom, altså annahver helg og én natt i uka, så er det faktisk at jeg skulle ønske det heller bare var annahver helg. Den ene dagen i uka ødela bare for livet med venner. «kan ikke i dag, skal til pappa». Og så satt vi der hos pappa og grodde istedenfor å være med venner, for det var jo «pappadag», men vi satt jo ikke med mamma i stua alle «mammadagene»….. Tror ikke folk tenker på det. La barna bo ETT sted og ha ukedagene normale, så kan dem være hos den andre forelderen av og til i helger og ferier, og da få god kvalitetstid med denne. Kanskje får dem til og med MER kvalitetstid med denne som bare har dem innimellom, enn med den som har dem i «den travle hverdagen». Anonymkode: e7b61...358 Men hvem velger hvilken forelder som skal ha hovedansvaret? Altså før barnet kan velge selv? Er ikke nødvendigvis imot denne løsningen altså, bare nysgjerrig på hva folk tenker om det. Anonymkode: 844de...f45 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 7. november 2023 #107 Del Skrevet 7. november 2023 Rosalilje84 skrev (23 timer siden): Hvor mye bidrar du nå mens du bor sammen med barnas mor? Tar du ut halvparten av sykt barn-dager, halvparten av foreldremøter, tok du halve permisjonen etter fødselen, jobber du slik at du kan følge opp barna på fritiden? Eller gjør mor mesteparten av dette? I dagens vestlige "forhold" er det visst viktigere å ha kalkulator enn at ting fungerer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 7. november 2023 #108 Del Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg mener det skal være 50/50 ordning. Og hvis det skal være annerledes så skal begge skrive under en kontakt eller den slags at det skal være noe annet. Eller at barnet kan være med og avgjøre om det er gammelt nok. Her vil sønnen flytte hjem til oss men far nekter. Hilsen en mor som ikke har sett sønnen sin på over ett år, fordi far nekter at sønnen skal se sin mor og storebror + lillesøster.. Tross alt at han bor 10-15 minutt unna arbeidsplassen min. Anonymkode: a1e0b...dd2 Her må du nok kjefte på barnevernet/systemet og ikke eksen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 7. november 2023 #109 Del Skrevet 7. november 2023 AdonisFFM skrev (Akkurat nå): I dagens vestlige "forhold" er det visst viktigere å ha kalkulator enn at ting fungerer. Nei, det har ingenting med kalkulator å gjøre. Men hvis du ikke bidrar på lik linje med mor mens dere er gift, kan du da virkelig ikke forvente å få 50 prosent etter brudd. Hvorfor skal kalkulator brukes ETTER brudd (50/50), men ikke FØR brudd? Hadde man brukt det FØR brudd, ville man kanskje ha unngått selve bruddet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 7. november 2023 #110 Del Skrevet 7. november 2023 AdonisFFM skrev (Akkurat nå): Her må du nok kjefte på barnevernet/systemet og ikke eksen. Barnevernet har da ikke noe med det å gjøre hvis sønnen er gammel nok til å bestemme selv. Man kan ikke tvinge en stor tenåring til å ha samvær med en forelder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #111 Del Skrevet 7. november 2023 Jeg har selv 50/50 fordeling med barnefar, og slik har det vært siden gutten vår var 2 år. Det skal sies, vi har et veldig godt forhold, er venner og har felles middager med nye samboere/barn. Han har alltid vært en engasjert og kjærlig far, og tanken på at vi skulle ha en annen ordning er meget spesiell for meg. Da vi var på familieværnskontoret for første gang, var det heller ingen som foreslo at jeg skulle ha mest samvær, nemnder ble foreslått å bo i samme bolig i 6 mnd, der vi byttet på å bo der annenhver uke, slik at det ble mindre endring for 2 åringen, og han vag større da vi kjørte nytt hus og 50/50 fordeling. så. Jeg vil heller tro det er forhold man ikke er klar over som gjør at en far får mindre samvær med barn. Mitt inntrykk er hvertfall at det er rimelig normalt med 50/50 fordeling. Ikke den gamle modellen der mor uansett fikk mest? Anonymkode: 45029...185 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #112 Del Skrevet 7. november 2023 Du vet tydeligvis ikke hvordan det fungerer. Jeg skal forklare deg det nå . Om 2 stk er gift å skilles blir omsorg og ansvar fordelt 50% på begge, automatisk. om 2 stk ugifte men med samme adresse gjør det slutt , blir omsorg og ansvar fordelt 50% . i 2018/2019 endret lovene seg med at når far skrev under på «farskap» hos helsesøster/ sykehuset fikk far automatisk like mye ansvar, uansett om de ikke har samme adresse .. Så jeg undrer litt på hvor du får dette fra ? Anonymkode: 31272...f6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #113 Del Skrevet 8. november 2023 AdonisFFM skrev (På 7.11.2023 den 8.24): Her må du nok kjefte på barnevernet/systemet og ikke eksen. Barnevernet har ikke noe med dette i gjøre. Selvfølgelig skylder jeg på exen når jeg spør om jeg får ringe han på bursdagen så får jeg et svar nei, samme om å treffe han også.. Rosalilje84 skrev (På 7.11.2023 den 8.25): Barnevernet har da ikke noe med det å gjøre hvis sønnen er gammel nok til å bestemme selv. Man kan ikke tvinge en stor tenåring til å ha samvær med en forelder. Hvis det er en tenåring ja, men dette er snakk om en 7 åring som har sagt tidligere at han ikke har det bra hos pappa. Og han har sagt at ikke pappa ikke liker mor. Det er jo greit men det er ikke sånn holding skal være. Far bruker PlayStation spill for å late som ikke han vil hos meg, det synes jeg å dra den for langt. Sønn sa han ikke ville til meg en gang og når jeg spurte hvor ikke, fordi pappa sa han kan kjøpe spill til meg hvis jeg ikke blir med deg. Anonymkode: a1e0b...dd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #114 Del Skrevet 8. november 2023 AdonisFFM skrev (På 7.11.2023 den 8.23): I dagens vestlige "forhold" er det visst viktigere å ha kalkulator enn at ting fungerer. Nå var utgangspunktet her også en kalkulator. Matematisk lik fordeling etter brudd. På samme måte som man deler boligen. Hvis man går fordi mannen ikke tar sin del av ansvaret med barn og hjem er det ganske utopisk å tro at han skal ta halvparten som en selvfølge etterpå. Hvis det var så lett, hvorfor gjorde han det ikke i utgangspunktet og unngikk hele skilsmissen? Anonymkode: 1b5b6...c87 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 8. november 2023 #115 Del Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nå var utgangspunktet her også en kalkulator. Matematisk lik fordeling etter brudd. På samme måte som man deler boligen. Hvis man går fordi mannen ikke tar sin del av ansvaret med barn og hjem er det ganske utopisk å tro at han skal ta halvparten som en selvfølge etterpå. Hvis det var så lett, hvorfor gjorde han det ikke i utgangspunktet og unngikk hele skilsmissen? Anonymkode: 1b5b6...c87 Ja, det skal nli artig å se rettsystemet begynne med denne flisespikkingen i tillegg til alt andre tullet de må ordne opp i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 8. november 2023 #116 Del Skrevet 8. november 2023 AdonisFFM skrev (6 minutter siden): Ja, det skal nli artig å se rettsystemet begynne med denne flisespikkingen i tillegg til alt andre tullet de må ordne opp i. Men det er jo logisk - hvis du i ekteskapet gjør null og niks med hus og barn, hvorfor i huleste skal du ha 50 prosent ved brudd? Du har jo ikke investert en dritt i barna mens du var gift med deres mor (og kanskje var det nettopp dette som ble grunnen til skilsmissen). Man kan ikke få i pose og sekk. Vil du ha 50 prosent etter skilsmissen, vær så god og ta 50 prosent før skilsmissen også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå