AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #1 Skrevet 5. november 2023 Føler alle rundt meg har babyer som sover natten gjennom, aldri gråter og bare er rolig og «snill». Vår baby har siden fødsel vært lys våken, kunne ligge å glane i flere timer, sov mye første måneden men etter dette sover han kun 20 min om gangen. Dette resulterer i at han er grinete 40-60 min etter han våkner for han fortsatt er trøtt. Vi har prøvd å trille videre men når han våkner er han lys våken. Om natta spiser han fortsatt MME 2-3 ganger, og våkner gjerne lys våken utenom dette. Mye sutring og grining hele dagen. Jeg elsker han over alt, men er likevel redd at baby nr 2 også skal bli slik? Han er 9 måneder. Amming var også vanskelig, og har lurt på om det er pga han spiser ekstremt mye. Han kan drikke 2-3 flasker med 200 ml bare på natta. Fikk aldri nok melk til han, og måtte gi mme fra dag en sammen med amming da han var litt liten. Gav opp amming rundt 4 måneder etter mye tårer, vondt. Hvordan var deres baby nr 2? Anonymkode: 2697f...a19
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #2 Skrevet 5. november 2023 Jeg hadde tynnet ut MME på nettene mer og mer, og latt vannet være mer og mer kjølig. Da går det en måneds tid, og så gidder han ikke å våkne mer på nettene 😉 Min første baby var veldig krevende, han hylskrek i bil og vogn og ville bare bæres. Nektet å sitte/leke alene. Han er nå en moden og populær 12-åring som gjør det godt på skolen og presterer veldig godt i konkurranseidrett. Min nr 2 var en smørblid og behagelig baby som gjerne sov i både vogn og bil. Sin brors rake motsetning; lekte godt alene og var rolig. Men vi merket ved2-3-års alder at noe var "off", og nå som 9-åring så har han blitt diagnostisert med en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse 🩵 Anonymkode: f5681...6fe
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #3 Skrevet 5. november 2023 Barn nummer to sov ekstremt lite om nettene første året. Nummer to sov godt hele tiden, men jeg måtte ligge inntil han da. Jeg fikk dermed nok søvn, men lite husarbeid ble gjort😂 Anonymkode: 8e1a2...7a5
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #4 Skrevet 5. november 2023 Husk at hver baby er unik, og det er ingen garanti for at baby nummer to vil være lik baby nummer én. Erfaringer med søvn, amming og generell oppførsel kan variere fra barn til barn. Anonymkode: ee139...b13
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #5 Skrevet 5. november 2023 Vi hadde en av hver når det kom til søvn. Men det var den nr. 1 som sov godt (så lenge jeg lå ved siden av henne eller hun var inntil meg i bæresele på dagtid), og nr.2 som var vrien med søvn. Anonymkode: ee53a...e41
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #6 Skrevet 5. november 2023 Nr 2 var faktisk mye verre, med kolikk og umulig å legge fra seg uten mye hyling. Likevel taklet jeg nr 2 mye bedre, sikkert fordi jeg visste det bare var en periode + livet var styrt av barn fra før. Nå er minste 4 mnd og begynner å bli en del bedre🥰 Anonymkode: 50116...ca4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #7 Skrevet 5. november 2023 Vår nr 1 var omtrent som din. Nr 2 er klistremerkebaby men allikevel lettere. For hun sover iallfall så lenge hun får være med meg. Delammet nr 1 noen mnd, fikk ikke nok melk. Nr 2 fullammes. Det tok tid med melken så måtte gi tillegg i starten men kom seg etterhvert. Du kan selvsagt ikke vite på forhånd hvordan nr 2 blir, men mest sannsynlig ikke helt lik. Ville ventet med ny graviditet til nr 1 kommer seg litt så du klarer å takle det viss nr 2 blir like/mer krevende. Vår sluttet vi forresten med MME ved ca 14 mnd (helsesøster sa vi kunne gi så lenge han ville ha). Begynte å sove greit rundt 20 mnd. Våkner fremdeles nå som 2åring men ligger ikke våken lengre. Anonymkode: b1b34...667
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #8 Skrevet 5. november 2023 Nr. 2 var relativt lik nr. 1 som baby, men litt enklere. Fikk mye mer melk, så vektoppgang og amme-biten var bedre. Synes også at døgnrytme/nattsoving kom seg mye raskere (eller at jeg evt. var bedre vant med å sove dårlig, førstemann var et stort sjokk). Litt mindre kveldsuro osv. Men også lik på en del ting (begge måtte ammes i søvn store deler av første leveår, våknet raskt i vogn osv). Men når det er sagt så synes jeg babytiden var mye enklere å takle med nr. 2 enn nr. 1 bare fordi jeg var mer mentalt forberedt og hadde et litt større perspektiv på det. Jeg visste på en måte at det første året er en gedigen unntakstilstand bestående av ørten ulike perioder der det kan være ganske tøft. Og hvis det er noen trøst: babyer er fra naturens side programmert til å sove dårlig. De har kortere søvnperioder enn voksne, trenger mat hyppigere, og ikke alle er gode til å flette søvnsykluser sammen. Barn derimot har mer dyp søvn og lengre søvnperioder. Dvs. at nesten alle babyer som sover dårlig vokser det fra seg (med mindre det er snakk om faktiske søvnvansker). Så det går over. ❤️ Anonymkode: 7972e...c7a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå