AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #1 Skrevet 5. november 2023 Det er visst ikke lov lengre hos finn å legge ut annonser om at man ønsker hjelp til jul, man kan kun tilby hjelp. Altså, jeg er litt tankefull. Vi pleier å velge oss en familie via finn annonsene hver jul, og har bare positiv erfaring med det. Det har vært så greit og enkelt å lese seg gjennom annonser og velge den man syntes/følte var mest riktig iforhold til hva man ville støtte/gi. Men i år vet jeg ikke helt, for jeg tenker at hvis jeg legger ut en annonsne for å tilby hjelp, så er jeg redd for utrolig mange svar. Det er ikke gøy å måtte si nei til hundrevis og skuffe mange. Det blir mye å gå gjennom også i en allerede hektisk hverdag. Derfor var det så greit å kunne finne den ene annonsen man ville støtte selv, synd dette ble borte. Hva tenker andre her, kommer dere til å tilby hjelp i egen annonse på finn? Anonymkode: 29c16...c98 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #2 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva tenker andre her, kommer dere til å tilby hjelp i egen annonse på finn? Nei, av samme årsak som deg. Det beste hadde vel vært om Finn eller en annen instans tok hele ansvaret, altså omtrent som «secret santa». De som trenger hjelp sender inn det og de som vil gi hjelp sender inn det og så formidles det anonymt og greit via en tredjepart. Anonymkode: c0e31...3ca
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #3 Skrevet 5. november 2023 Du kan jo gi til en organisasjon eller ønsketre (på kjøpesentre ol) om de har det der du bor. Jeg støtter at annonsene tas bort. Det var utrolig mye svindel der, selv om det selvsagt var mange ærlige også. Anonymkode: 5a59f...e77 13 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #4 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er visst ikke lov lengre hos finn å legge ut annonser om at man ønsker hjelp til jul, man kan kun tilby hjelp. Altså, jeg er litt tankefull. Vi pleier å velge oss en familie via finn annonsene hver jul, og har bare positiv erfaring med det. Det har vært så greit og enkelt å lese seg gjennom annonser og velge den man syntes/følte var mest riktig iforhold til hva man ville støtte/gi. Men i år vet jeg ikke helt, for jeg tenker at hvis jeg legger ut en annonsne for å tilby hjelp, så er jeg redd for utrolig mange svar. Det er ikke gøy å måtte si nei til hundrevis og skuffe mange. Det blir mye å gå gjennom også i en allerede hektisk hverdag. Derfor var det så greit å kunne finne den ene annonsen man ville støtte selv, synd dette ble borte. Hva tenker andre her, kommer dere til å tilby hjelp i egen annonse på finn? Anonymkode: 29c16...c98 Forstår deg godt. Her har finn faktisk ikke tenkt på oss som vil hjelpe. De fjerner muligheten for folk å spørre og legger store bører på de som vil hjelpe, ved å sette dem i en prosess preget av stress. Det er dårlig tjenestedesign med null forståelse for brukeren. Send mail til finn og klag. Anonymkode: 75ac1...460 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #5 Skrevet 5. november 2023 Mange av de annonsene var jo bare ren svindel. Vil man hjelpe er det rikelig med andre måter å gjøre det på. Man kan som nevnt i et tidligere innlegg sjekke ut ønsketre i sitt lokalområde, da har folk som er i vanskelige situasjoner skrevet hva de ønsker seg på en lapp, så kjøper man det, og leverer gave og lapp på angitt sted. Ofte organisert av Røde Kors eller lokale veldedighetsorganisasjoner. Det kan være lokale gaveinitiativ der man leverer inn f.eks leker, så kan foreldre som trenger det komme og hente en gave til barnet sitt. Det kan doneres til organisasjoner som driver hjelpearbeid i ditt område, f.eks Kirkens Bymisjon, Frelsesarmeen, Lions eller lokale tiltak. Vil du hjelpe kan du fremdeles gjøre det, bare ikke via en tiggeside på finn. Anonymkode: 1aa61...210 6
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #6 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Mange av de annonsene var jo bare ren svindel. Vil man hjelpe er det rikelig med andre måter å gjøre det på. Man kan som nevnt i et tidligere innlegg sjekke ut ønsketre i sitt lokalområde, da har folk som er i vanskelige situasjoner skrevet hva de ønsker seg på en lapp, så kjøper man det, og leverer gave og lapp på angitt sted. Ofte organisert av Røde Kors eller lokale veldedighetsorganisasjoner. Det kan være lokale gaveinitiativ der man leverer inn f.eks leker, så kan foreldre som trenger det komme og hente en gave til barnet sitt. Det kan doneres til organisasjoner som driver hjelpearbeid i ditt område, f.eks Kirkens Bymisjon, Frelsesarmeen, Lions eller lokale tiltak. Vil du hjelpe kan du fremdeles gjøre det, bare ikke via en tiggeside på finn. Anonymkode: 1aa61...210 Jeg er klar over at vi kan gi til en organisasjon, men vi har syntes det har vært fint å bidra via finn. Da har vi som sagt valgt oss ut en annonse, og så har vi ordnet med både julemat, godterier og julegaver. Synes det har vært personlig og en hyggelig greie for oss også. Men ja,kommer nok til å gi til en organisasjon i år. Anonymkode: 29c16...c98 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #7 Skrevet 5. november 2023 Det ble for mye svindel, så jeg ser godt hvorfor de måtte stoppe det. Vi har også tidligere valgt å hjelpe via en annonse, men i fjor tok jeg kontakt med flere og droppet det når jeg fant ut hvem det var. Jeg måtte altså igjennom flere kontakter, før jeg fant den som var rett for oss. Jeg ser allikevel på det som en enklere jobb. Legger man ut at man ønsker å hjelpe, vil man fort få flere hundre henvendelser og de som svindler, vil også sende ut. De har ingen sperrer. Veldig leit for de som trenger hjelp. Vi har en veldig fin organisasjon her på vårt hjemsted. Et sted hvor man må registrerer seg. Jeg gir heller til dem i år Anonymkode: 74a67...147 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #8 Skrevet 5. november 2023 Helt riktig av Finn å stoppe dette. Aller helst bør slikt være et kommunalt ansvar, men det neste beste er at f.eks. Kirkens Nødhjelp tar seg av det. Hvis du ønsker å bidra, bidra der, enten økonomisk eller som frivillig. Annonseløsningen belønner de freidigste, og involverer altfor mye flaks og trynefaktor. Anonymkode: 0d77d...fcf 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #9 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Helt riktig av Finn å stoppe dette. Aller helst bør slikt være et kommunalt ansvar, men det neste beste er at f.eks. Kirkens Nødhjelp tar seg av det. Hvis du ønsker å bidra, bidra der, enten økonomisk eller som frivillig. Annonseløsningen belønner de freidigste, og involverer altfor mye flaks og trynefaktor. Anonymkode: 0d77d...fcf Jeg er enig. Det bør være et kommunalt ansvar. Egentlig bør Finn stoppe de som tilbyr hjelp også. De har allerede omgått reglene i annonsene. Anonymkode: 74a67...147
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #10 Skrevet 5. november 2023 Kanskje du kan vurdere å kontakte lokale veldedige organisasjoner direkte for å se om de har familier eller enkeltpersoner som trenger hjelp. Anonymkode: ef44e...e4e 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #11 Skrevet 7. november 2023 Det blir litt tøvete når man ser at de som vil be om hjelp legger ut annonser med ting som de liksom skal gi bort, og en lang tekst om at de er fattige selv og ikke har så mye, men de skal da likevel dele lampa/sjokoladekaka/noe annet ræl med andre fattige. Akkurat som om man ikke skjønner at det er en tiggeannonse. 🙄 Anonymkode: 73d7a...849 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #12 Skrevet 7. november 2023 Tenker det er fint. Sinnsykt mye svindel i tiggingen på Finn og Spleis. Som han som har hatt kreft flere ganger, naboen har kreft, kollegaer har kreft osv. og han samler inn til alle🫣 Og hun som tigger over alt, hvert år, til ‘barna’ som ikke eksisterer…. Bra at dette stoppes Anonymkode: 90c64...e9c 4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #13 Skrevet 7. november 2023 Bra det stoppes! 90% av de var jo bare "svindel", aka folk med økonomisk overskudd med rævva evne til å bruke penger. Overforbruk har de, også vil de ha mer. Har de faktisk økonomisk underskudd kan de søke om ekstra til jul fra NAV, og få fra organisasjoner andre kan støtte. Anonymkode: e4172...7f2 6
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #14 Skrevet 7. november 2023 På tide oh veldig bra av Finn. Vi har fantastiske organisasjoner i hele landet, så ingen grunn til at folk skal måtte prostituere seg på Finn og Spleis. Anonymkode: a181f...5c4 4
Firefine Skrevet 7. november 2023 #15 Skrevet 7. november 2023 Helt nødvendig! Det finnes mange organisasjoner som vet hvem som trenger hjelp og som gjør det på en mye bedre måte enn at enkeltpersoner lager annonser på Finn for egen vinning.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #16 Skrevet 7. november 2023 De som faktisk trenger hjelp i forbindelse med julen kan få det gjennom de forskjellige hjelpeorganisasjonene som finnes! Anonymkode: f9a09...bea 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #17 Skrevet 7. november 2023 Skjønner ikke at dette egentlig er nødvendig i Norge. Man kan spare 250 kr mnd, så har man råd til gaver til barn. Dropp voksene! Jeg er selv lavtlønnet. Uten utdannelse. Hadde heller droppet gaver til barn også , enn å tigge på nett. Anonymkode: 5e801...a7e 1
ThereGoesBob Skrevet 7. november 2023 #18 Skrevet 7. november 2023 Har lest litt av disse annonsene på Finn og synes det virker snålt å ville brette ut om privatlivet sitt på denne måten. Er jo også nærmest umulig å sortere ut alle pølsesvindlerne. Får håpe den nye løsningen med å tilby hjelp istedenfor vil fungere bedre.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #19 Skrevet 7. november 2023 Jeg tviler ikke på TS sine gode intensjoner, men jeg mener dette er helt rett av finn og at de burde avskaffe hjelp tilbys også. En grunn er svindlere, en annen er at enkelte mennesker nyter av å lese om andres elendighet, og at disse nå mister en del av julekosen sin synes jeg er helt topp. Jeg mener det er noe kvalmt med å lese igjennom massevis av vonde historier for så å velge seg 'sin' mest 'verdige' og føle seg som godheten selv etterpå. Er glad for at det finnes mange gode organisasjoner og frivillige som hjelper dem som trenger det mest, kanskje det kunne vært en ide til deg TS, frivillighet altså? Eller som nevnt i forslag fra andre her, anonymisert hjelp gjennom rette instanser. Uansett fint at du vil hjelpe noen i jula, det får du nok gjort greit uten finn 🙂 Anonymkode: 72907...ded 4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #20 Skrevet 8. november 2023 Jeg pleier ikke å gi hjelp til jul, men leser ofte gjennom annonsene. I år er det jo bare folk som tilbyr hjelp som du sier. Stusser over hvor lite folk tilbyr i annonsene og hvordan dette ikke henger sammen med ønskene som har blitt lagt ut tidligere år. Er forskjellen at ønskene fra i fjor ikke ble oppfylt, at færre vil hjelpe pga dårligere råd eller er det bare mer tungvint å legge ut for man er redd for veldig mange henvendelser? Jeg syns forresten at det er bra at det er slutt med tiggingen, tror det var mye svindel i de annonsene. Anonymkode: dc254...840
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå