Gjest Gjest_forvirret_* Skrevet 27. januar 2006 #1 Skrevet 27. januar 2006 Hvordan er det jeg går frem når jeg skal søke om yrkesrettet attføring? Sendte et skjema til Aetat om krav om attføringsstønader, og fikk skjemaet i retur fordi jeg ikke har fått yrkesrettet attføring vurdert. Er det ulike skjemaer som brukes for attføringsstønader og det å få yrkesrettet attføring vurdert? Og er det noen som vet hvor mange uker (..) Aetat sikkert bruker for å sende identifikasjonskode i posten? (ifbm. registrering som arbeidssøker på aetat.no).
Shagya Skrevet 27. januar 2006 #2 Skrevet 27. januar 2006 Du må ha vært sykemeldt i et år før du kan søke om y.a Først er det rehabiliteringspenger. Så må du ta kontakt med din fastlege m.t.p attføring.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2006 #3 Skrevet 27. januar 2006 Jeg har vært syk endel år, gått på rehabiliteringspenger i over ett år. Skal igang med utdannelse nå, i og med at jeg er fylt 26 og dermed har rett på støtte til utdanning via yrkesrettet attføring. Men er det ikke Aetat som innhenter informasjon fra lege og andre behandlende instanser da? Hvilke skjema skal jeg sende inn til Aetat for å søke? Er det ikke tilstrekkelig å sende inne skjema for "krav om attføringsstønader"?
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2006 #4 Skrevet 27. januar 2006 Jeg har vært syk endel år, gått på rehabiliteringspenger i over ett år. Skal igang med utdannelse nå, i og med at jeg er fylt 26 og dermed har rett på støtte til utdanning via yrkesrettet attføring. Men er det ikke Aetat som innhenter informasjon fra lege og andre behandlende instanser da? Hvilke skjema skal jeg sende inn til Aetat for å søke? Er det ikke tilstrekkelig å sende inne skjema for "krav om attføringsstønader"? ← Hm, en venninne av meg fikk YA da hun var 23...
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2006 #5 Skrevet 27. januar 2006 Ja..jeg vet at man kan få YA til utdanning selv om man ikke er fylt 26 år. Det finnes unntaksbestemmelse her som jeg, i teorien, innfridde. Men min kjære saksbehandler hos Aetat gadd ikke sette seg inn i de unntalsreglene.. Men nå har jeg da fylt 26, så får håpe det endelig går i orden.. Om hun ikke fortsetter å sende papirene mine i retur da!
Shagya Skrevet 27. januar 2006 #6 Skrevet 27. januar 2006 Man må ikke være fyllt 26, det kommer helt an på årsaken, men man skal ha svært gode grunner for å få innvilget YA før fyllte 26 år. Uansett: Ta kontakt med din fastlege......han må skrive hvorfor han mener du skal få YA......og det skal sendes aetat. Aetat avgjør om de mener du har rett til å få innvilget YA, og dette kan ta flere måneder.. Les mer om YA på aetat sine nettsider....
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2006 #7 Skrevet 27. januar 2006 Oki, takk for svar. Er det forresten noen som vet om jeg fortsatt har krav på å motta rehabiliteringspenger mens jeg venter på at søknaden om YA skal behandles av Aetat?
lillesky Skrevet 27. januar 2006 #8 Skrevet 27. januar 2006 Du bør ta kontakt med aetat og trygdeetaten. I søknaden om yrkesrettet attføring skal en legge ved erklæring fra lege. Rehabiliteringspenger har du rett til å få så lenge du behøver det (i forb. med sykdom), maks to år.
loffen Skrevet 27. januar 2006 #9 Skrevet 27. januar 2006 For å få attføringsstønader ( bl.a kjøregodgjørelse til f.eks. praksisplass, penger til barnetilsyn under attføringsperioden, eller bostøtte hvis du må flytte for å gå skole e.l), må du faktisk være på yrkesrettet attføring først!
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2006 #10 Skrevet 27. januar 2006 Men er det et eget skjema man skal fylle ut da, for å søke om yrkesrettet attføring? Jeg bad om et slikt skjema hos Aetat, men fikk altså tilsendt skjema om søknad om attføringsstønader. Man kan vel ikke bare levere inn en legeattest, det må vel være noe man skal fylle ut i tillegg?
loffen Skrevet 27. januar 2006 #11 Skrevet 27. januar 2006 Ja, du må søke om yrkesrettet attføring. Husker ikke hva skjema heter. Er de helt håpløse på ditt lokale aetat kontor som ikke kan hjelpe deg? Kanskje du kan gå inn på internett-sidene deres og se. Aetat.no. Lykke til i alle fall! Håper du får hjelp!
Gjest Liten Tapir Skrevet 27. januar 2006 #12 Skrevet 27. januar 2006 Det er trygdekontoret du må henvende deg til.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2006 #13 Skrevet 27. januar 2006 Ja, du må søke om yrkesrettet attføring. Husker ikke hva skjema heter. Er de helt håpløse på ditt lokale aetat kontor som ikke kan hjelpe deg? Kanskje du kan gå inn på internett-sidene deres og se. Aetat.no. Lykke til i alle fall! Håper du får hjelp! ← Jepp, de er tilsynelatende nokså håpløse. Jeg får ringe Trygdekontor og Aetat på mandag. Hvorfor er det alltid slik at når man skal ha med Aetat og gjøre, så er det dømt til å bli masse frustrasjon og uforståeligheter ut av det.... Uansett, takk for svar alle sammen
mimoza Skrevet 27. januar 2006 #14 Skrevet 27. januar 2006 Som mange her allerede sagt så må du ha en attest fra legen din. Jeg trur du burde ta kontakt med din konsulent på aetat og avtale ett møte. Så kan h*n hjelpe deg med søknaden. Siden du fått brev i retur om at du ikke er vurdert som søker av YA så er det nok fordi du ikke hatt en samtale med din konsulent... De fleste søknaderna ligger nog ute på aetat sin side nå, men du må nok klargjøre det med konsulenten din først.
Flo* Skrevet 29. januar 2006 #15 Skrevet 29. januar 2006 Brosjyre om Yrkesrettet attføring hentet på Aetats hjemmesider. Kanskje du blir klokere av denne. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå