Gjest Nattergalen82 Skrevet 5. november 2023 #1 Del Skrevet 5. november 2023 Er det noen her som har erfaring med å jobbe på sterilsentralen på sykehus? Jeg er fra før sykepleier og har studert div fag og videreutdanning, men ønsker ikke jobbe i pleien mer eller ha ansvar for andre mennesker. Jeg ønsker en rutinepreget og forutsigbar jobb, som er passe spennende. Og en jobb hvor jeg ikke må tenke på alt mulig hele tiden, men kun det jeg holder på med. Jeg liker og å jobbe praktisk, så tenker det kan passe for meg. Noen som kan svare?:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #2 Del Skrevet 5. november 2023 jeg er operasjonssykepleier, og har av den grunn erfaring med sterilforsyningsarbeid. Hvis du først får jobb uten relevant utdanning (sterilforsyningsteknikker, spesialrenholder, opr.spl e.l.), så vær klar over at du sannsynligvis får samme lønn som ufaglærte. Å jobbe på sterilsentral kan for øvrig være veldig travelt og fysisk tungt, så det er ikke noe enkelt arbeid. Det krever også at du er konsentrert om det du gjør, å legge rister er nøyaktighetsarbeid, og gjør du feil kan det få store konsekvenser når instrumentene skal tas i bruk. De store sterilsentralene har døgndrift, så du kommer heller ikke unna turnus. Anonymkode: f9559...91d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nattergalen82 Skrevet 5. november 2023 #3 Del Skrevet 5. november 2023 Takk for svar. Jeg mente ikke at det var en enkel jobb i den forstand at det ikke er travelt, tungt eller mye å gjøre. Men at det er ganske konsentrerte og repeterende arbeidsoppgaver man har, og det er noe jeg liker. Igjen, jeg forstår at det er mye man skal kunne, man må være nøyaktig, og det er tunge tak, man må hive seg rundt osv. Jeg synes det virker veldig interessant da jeg alltid har vært litt interessert i det tekniske, i kirurgi, hvordan ting henger sammen osv. Jeg liker rengjøring og å rydde opp. Får jeg valget mellom å gjøre en sykepleierprosedyre/ha pasientkontakt, eller å vaske et rom, så velger jeg alltid å vaske rommet. Hadde jeg vært ung igjen hadde jeg nok gått for en mer teknisk naturvitenskapelig utdannelse. Når jeg ble sykepleier så hadde jeg en drøm om å bli operasjonssykepleier, men jeg fant dessverre ut at det alvorstyngende livet for en sykepleier på sykehus, med alt ansvaret man har, ikke er noe for meg. Jeg har faktisk tenkt å ta fagbrev dersom jeg bestemmer meg for å gå den veien, har lyst til å kunne jobben skikkelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #4 Del Skrevet 5. november 2023 Jeg arbeider ved en sterilsentral har gjort det i snart 20 år og har fagbrev. Hos oss ville du beholdt din spl lønn. Vi jobber 3 delt turnus, men har folk nok som vil gå natt så de som av ulike grunner ikke kan eller vil slipper. Yrket er slitsomt, mange tunge løft iløpet av dagen. Nøyaktighet er en selvfølge. Vi har langt fra rolige vakter går i ett. Preges også av mye sykdom blandt ansatte, men jeg trives og blir. For deg vil ett fagbrev gi bredere kompetanse, men ikke høyere lønn. Lykke til i ditt valg. Anonymkode: 02d91...f45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minmorsbarn Skrevet 5. november 2023 #5 Del Skrevet 5. november 2023 Nattergalen82 skrev (2 timer siden): Takk for svar. Jeg mente ikke at det var en enkel jobb i den forstand at det ikke er travelt, tungt eller mye å gjøre. Men at det er ganske konsentrerte og repeterende arbeidsoppgaver man har, og det er noe jeg liker. Igjen, jeg forstår at det er mye man skal kunne, man må være nøyaktig, og det er tunge tak, man må hive seg rundt osv. Jeg synes det virker veldig interessant da jeg alltid har vært litt interessert i det tekniske, i kirurgi, hvordan ting henger sammen osv. Jeg liker rengjøring og å rydde opp. Får jeg valget mellom å gjøre en sykepleierprosedyre/ha pasientkontakt, eller å vaske et rom, så velger jeg alltid å vaske rommet. Hadde jeg vært ung igjen hadde jeg nok gått for en mer teknisk naturvitenskapelig utdannelse. Når jeg ble sykepleier så hadde jeg en drøm om å bli operasjonssykepleier, men jeg fant dessverre ut at det alvorstyngende livet for en sykepleier på sykehus, med alt ansvaret man har, ikke er noe for meg. Jeg har faktisk tenkt å ta fagbrev dersom jeg bestemmer meg for å gå den veien, har lyst til å kunne jobben skikkelig. Du burde heller ta videreutdanning som operasjonssykepleier, du får gjøre alle de tingene du er interessert i, og minimalt med pasientkontakt. Lønn under utdanning også, hvis du får utdanningsstilling. Da er du også kvalifisert til å jobbe på sterilsentral hvis du fortsatt ønsker det. (Men kirurgi er mer spennende!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nattergalen82 Skrevet 5. november 2023 #6 Del Skrevet 5. november 2023 Takk for svarene. Hvis jeg tar fagbrevet så er det for kompetansen sin skyld, ikke lønnen nødvendigvis. Operasjonssykepleie er ikke aktuelt. Det er en lang videreutdanning hvor jeg bla må gjennom praksis på sengeposter- noe jeg absolutt ikke vil. Vil mye heller ta fagbrevet. Men takk for tipset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #7 Del Skrevet 5. november 2023 Opplæringen på sterilsentral er lang, selv for en opr.spl. selvsagt med full lønn. Anonymkode: 02d91...f45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #8 Del Skrevet 6. november 2023 Nattergalen82 skrev (5 timer siden): Takk for svarene. Hvis jeg tar fagbrevet så er det for kompetansen sin skyld, ikke lønnen nødvendigvis. Operasjonssykepleie er ikke aktuelt. Det er en lang videreutdanning hvor jeg bla må gjennom praksis på sengeposter- noe jeg absolutt ikke vil. Vil mye heller ta fagbrevet. Men takk for tipset. Jeg er operasjonssykepleier, og vi setter aldri våre ben på sengepost, ikke under utdanning og ikke senere i arbeid. Alle praksisplasser er på operasjonsavdeling, bortsett fra noen dager på sterilsentral Anonymkode: 27483...82d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #9 Del Skrevet 6. november 2023 Hva gjør man på en sterilsentral? Anonymkode: 3dc55...0f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #10 Del Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (På 6.11.2023 den 2.10): Jeg er operasjonssykepleier, og vi setter aldri våre ben på sengepost, ikke under utdanning og ikke senere i arbeid. Alle praksisplasser er på operasjonsavdeling, bortsett fra noen dager på sterilsentral Anonymkode: 27483...82d Det trodde jeg man måtte. Jeg møtte en tidligere kollega på sykehuset (ikke anledning jobb) og lurte på hvorfor hun var på den sengeposten, da jeg visste hun studerte til operasjonssykepleier. Hun sa de var pliktig til å jobbe der så og så mange uker/ eller var det praksis?, ila utdannelsen. Hun var ikke særlig fornøyd med det men måtte. Dette var på Haukeland, Høgskolen i Bergen. Så derfor har jeg slått det helt fra meg. Ts Anonymkode: b6c7d...2c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nattergalen82 Skrevet 7. november 2023 #11 Del Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det trodde jeg man måtte. Jeg møtte en tidligere kollega på sykehuset (ikke anledning jobb) og lurte på hvorfor hun var på den sengeposten, da jeg visste hun studerte til operasjonssykepleier. Hun sa de var pliktig til å jobbe der så og så mange uker/ eller var det praksis?, ila utdannelsen. Hun var ikke særlig fornøyd med det men måtte. Dette var på Haukeland, Høgskolen i Bergen. Så derfor har jeg slått det helt fra meg. Ts Anonymkode: b6c7d...2c4 Ikke mening å være anonym, Ts Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nattergalen82 Skrevet 7. november 2023 #12 Del Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (På 5.11.2023 den 18.56): Jeg arbeider ved en sterilsentral har gjort det i snart 20 år og har fagbrev. Hos oss ville du beholdt din spl lønn. Vi jobber 3 delt turnus, men har folk nok som vil gå natt så de som av ulike grunner ikke kan eller vil slipper. Yrket er slitsomt, mange tunge løft iløpet av dagen. Nøyaktighet er en selvfølge. Vi har langt fra rolige vakter går i ett. Preges også av mye sykdom blandt ansatte, men jeg trives og blir. For deg vil ett fagbrev gi bredere kompetanse, men ikke høyere lønn. Lykke til i ditt valg. Anonymkode: 02d91...f45 Hvis du har lyst til å fortelle hvordan en typisk dag er, så gjør gjerne det. Synes det høres spennende ut. Ts Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #13 Del Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det trodde jeg man måtte. Jeg møtte en tidligere kollega på sykehuset (ikke anledning jobb) og lurte på hvorfor hun var på den sengeposten, da jeg visste hun studerte til operasjonssykepleier. Hun sa de var pliktig til å jobbe der så og så mange uker/ eller var det praksis?, ila utdannelsen. Hun var ikke særlig fornøyd med det men måtte. Dette var på Haukeland, Høgskolen i Bergen. Så derfor har jeg slått det helt fra meg. Ts Anonymkode: b6c7d...2c4 Hvis du har utdanningsstilling må man ha noen vakter i feriene, hos oss er de i operasjonsavdelingen. Vet at tidligere var de i noen ganger på den sengeposten man jobbet på før, men det er ikke sånn lenger, fordi det er tross alt operasjonsavdelingen som betaler lønnen deres. Hvis du ikke har utdanningsstilling har man ingen pliktvakter, kun praksisplass i operasjonsavdeling Anonymkode: 27483...82d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #14 Del Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du har utdanningsstilling må man ha noen vakter i feriene, hos oss er de i operasjonsavdelingen. Vet at tidligere var de i noen ganger på den sengeposten man jobbet på før, men det er ikke sånn lenger, fordi det er tross alt operasjonsavdelingen som betaler lønnen deres. Hvis du ikke har utdanningsstilling har man ingen pliktvakter, kun praksisplass i operasjonsavdeling Anonymkode: 27483...82d Kan forøvrig anbefale å bli operasjonssykepleier, det er en helt annen verden enn sengepost. Jeg var rimelig lei av stell, pårørende og det å løpe rundt som en idiot med alt for mange pasienter i forhold til bemanning. Som operasjonssykepleier har du bare en pasient av gangen, og vi er som regel minst 3 sykepleiere per pasient. Masse tekniske prosedyrer slik som du liker, og hvis du fortsatt vil jobbe på sterilsentral, så er det mulig. Du lærer alt om å sterilisere, pakke og stelle instrumenter iløpet av utdanningen. Hos oss er alle ledende stillinger på sterilsentralen bemannet med operasjonssykepleiere. Det er også gode muligheter for å jobbe privat, og da må du være ‘din egen’ sterilsentral, da mindre klinikker ikke har det. Lønnen som operasjonssykepleier er også grei, pga ansiennitet under utdanning starter de fleste nå på 650 000 Anonymkode: 27483...82d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #15 Del Skrevet 7. november 2023 Jeg jobbet noen år på sterilsentral. Veldig interessant og ikke spesielt tungt. Er ikke en vanskelig jobb. Legger, pakker og steriliserer brikker. Anonymkode: 6ca45...63f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå