Gå til innhold

Sosionom studiet vs barnevernspedagog

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er disse studiene? Jeg skal søke til neste år, men usikker på hvilket. Noen med erfaring som vil dele? Har vurdert andre også men heller mest mot disse. Var det vanskelig å få jobb? Er studiene bra osv

Anonymkode: 00b2c...2ab

Skrevet

Jeg vil anbefale sosionom. Det er et bredere studie og gir jobb mange forskjellige plasser. Dessuten er studentmassen bedre (dvs høyere snitt), og det er færre med egne issues og barnevernbakgrunn. I tillegg kreves det nå masterutdanning for å få jobb på barnevernskontor, så om du kun tar bachelor i barnevern, har du enda snevrere inngang til jobb. 

Anonymkode: 90302...9cf

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Litt bredere juss på sosionom, litt mer typ aktivitetsfag på barnevern. Ellers veldig likt. Begge er regnet som enkle studier. 

Jeg gikk barnevern, hadde trolig tatt sosialt arbeid om jeg skulle velge igjen. Det kvalifiserer for litt flere jobber.

Generelt ganske greit å få jobb med begge studier. Hvis du er interessert i å jobbe i barneverntjeneste, er det greit å være obs på at det fra 2031 kommer lovkrav om mastergrad.

Anonymkode: 7e455...bef

• Liker 1
Skrevet

Går barnevern nå. Jeg skal studere noe annet neste år, men trenger litt ekstra poeng for å komme inn, så valgte bare det studiet med minst eksamener som årsstudiet. 

Barnevern slår meg som svært enkelt, og jeg må si jeg blir litt overrasket over hvor lavt kunnskapsnivået er på enkelte av medstudentene mine. Snart må man ha master for kommunejobbene, og mitt inntrykk er at de jobbene er i utgangspunktet vanskelig å få. Tror man fort ender med å ta en bachelor, for å så jobbe som omsorgsarbeider i bolig eller institusjon. 

Anonymkode: e7cd6...84a

• Liker 1
Skrevet

Jeg ønsker å jobbe innen rus og psykiatri, evt barne og ungdomspsykiatrien. Kan vel jobbe begge steder som sosionom, men visste ikke om det er enklere å få jobb med barn/ungdom som barnevernspedagog fremfor sosionom. Har per nå kun jobbet med voksne, men virker spennende å jobbe med barn og ungdom innen psykiatrien. 
ts

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ønsker å jobbe innen rus og psykiatri, evt barne og ungdomspsykiatrien. Kan vel jobbe begge steder som sosionom, men visste ikke om det er enklere å få jobb med barn/ungdom som barnevernspedagog fremfor sosionom. Har per nå kun jobbet med voksne, men virker spennende å jobbe med barn og ungdom innen psykiatrien. 
ts

Selv som sosionom vil du slite med å få jobb i psykisk helsevern i de store stedene. Barnevernspedagog, enda vanskeligere! 

Anonymkode: d9b6e...f62

Skrevet

Jeg er utdannet sosionom, og opplever det som en nyttig utdanning som gir muligheter innenfor et ganske bredt spekter av jobber. 

Det er gode muligheter innen miljøterapeutisk arbeid, i kommunale rusteam, eller behanslingsinstituasjoner, arbeid i ungdomsinstitusjon eller i det kommunale barnevernet, bolig for yngre med store hjelpebehov, arbeid i nav, eller i bedrifter wom arbeider med arbeidsavklaring, arbeidstrening, også videre. 

Jeg tok studiet i voksen alder og jeg har inntrykk av at det kanskje kommer litt an på alder og tidligere erfaring hvor gode sjanser en har til ulikt arbeid. 

I alke fall har flere av de yngre medstudentene begynt å arbeide i milkøteraoeutstillinger i turnus mens flere av de eldre har begynt som saksbehandlere i nav eller i kommunalt barnevern f eks. 

Det kan jo ha med interesser og behov å gjøre også at de yngre syns det er mer spennende å " være der ute" og de eldre kanskje har litt helse å ta hensyn til og har mer behov for stabil arbeidstid, mindre fysisk belastninger  etc for å få arbeidslivet til å fungere . 

Anonymkode: da0b5...2ec

• Liker 2
Skrevet

Hvordan foregår selve studiet? Er det praksisperioder? Noen muligheter for å ta det over nett? 

Anonymkode: 49e4e...480

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

ts

Da blir du vernepleier. Medisinkompetansen din vil utkonkurrere sosionomer og bvpeder.

Anonymkode: ba355...4c4

• Liker 7
Skrevet

Nesten like utdannelser som du kan få omtrent samme jobber med. Jeg er barnevernspedagog, har jobbet både med barnvern, på NAV-kontor og med rus og psykiatri.

Anonymkode: 31cfe...814

• Liker 1
Skrevet

Ville valgt sosionom studiene. Mye mer yrker man kan velge av. De er ganske like utdannelser. 

Anonymkode: 918e8...78d

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Da blir du vernepleier. Medisinkompetansen din vil utkonkurrere sosionomer og bvpeder.

Anonymkode: ba355...4c4

Jeg har vurdert det, men jeg er ikke interessert i å feks måtte være på sykehjem. Har hørt dette er noe man må under studiet, jeg har vært i praksis før på sykehjem og det var virkelig ikke noe for meg. Ble feks aldri komfortabel med stellet det innebar, til tross alle sa dette var noe som ville gå seg til. Ukomfortabel i den grad at jeg grydde meg hver eneste gang jeg skulle dit, sov dårlig og var generelt utilpass hele dagene der.. ingen problem ellers på sykehjem, men stellet var så ille at det føles uaktuelt å gjøre igjen. (All ære til dem som har jobben, for absolutt en viktig jobb.) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

ts

Da tror jeg vernepleier treffer bedre. Men det er vanskelig pga praksis der man må skrive eksamen om praksis. Det er en eksamen  veldig mange stryker på, til og med de  beste. Jeg hørte om ei som støk på praksiseksamen , men et halvt år senere fikk A på Bachelor.

Anonymkode: 118ab...d43

Skrevet

Jeg er barnevernspedagog og angrer på at jeg ikke gikk sosionom i stedet. Det er blant annet mer jus på sosionomstudiet og mer aktivitetsfag på barnevern. Har funnet ut at de mest interessante stillingene for min del hadde vært lettere å få som sosionom, i tillegg var jeg ikke så interessert i jus den gang jeg utdannet meg som jeg er i dag. Jobber med noe helt annet i dag nettopp fordi jeg aldri fant noen stillinger jeg så for meg å trives i som barnevernspedagog. 

Anonymkode: 046ba...39f

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

ts

Skal du jobbe som behandler i BUP, må du belage deg på å ta videreutdanning - men det gjelder uansett om du velger sosionom, vernepleier eller barnevernspedagog. Jeg ville definitivt ha valgt vernepleier over sosionom og barnevernspedagog.

Skal du jobbe på psykiatriske avdelinger med miljøarbeid, vil vernepleiere bli prioritert over sosionomer og barnevernspedagoger.

Anonymkode: 755a2...03a

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har vurdert det, men jeg er ikke interessert i å feks måtte være på sykehjem. Har hørt dette er noe man må under studiet, jeg har vært i praksis før på sykehjem og det var virkelig ikke noe for meg. Ble feks aldri komfortabel med stellet det innebar, til tross alle sa dette var noe som ville gå seg til. Ukomfortabel i den grad at jeg grydde meg hver eneste gang jeg skulle dit, sov dårlig og var generelt utilpass hele dagene der.. ingen problem ellers på sykehjem, men stellet var så ille at det føles uaktuelt å gjøre igjen. (All ære til dem som har jobben, for absolutt en viktig jobb.) 

Går siste året på vernepleien og hadde kun én praksisperiode på sykehjem, som gikk over 8 uker. Det klarer man å holde ut.

Anonymkode: 476ef...418

Skrevet

Jeg studerer til å bli sosionom. Vi er ofte sammen med barneverns-pedagog-studentene i enkelte overlappende fag, men sosionomen har etter min mening en mye videre og bredere kompetanse enn barnevernspedagog. Ved mitt studiested har vi like mye jus/rettsanvendelse. Men der barnevernspedagogen er spesialist på barn og familier er sosionomen generalist som har kompetanse på «alt», fra spedbarn til eldre, skolert til å kunne jobbe i alle velferdstjenester med alle brukergrupper. Som vil gi flere jobbmuligheter på sikt. Så du må nesten lese deg opp på fagplanene og finne ut hva du vil. De fleste steder er det høyere poengkrav for sosionom enn for barnevern. 

Anonymkode: e54db...096

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg studerer til å bli sosionom. Vi er ofte sammen med barneverns-pedagog-studentene i enkelte overlappende fag, men sosionomen har etter min mening en mye videre og bredere kompetanse enn barnevernspedagog. Ved mitt studiested har vi like mye jus/rettsanvendelse. Men der barnevernspedagogen er spesialist på barn og familier er sosionomen generalist som har kompetanse på «alt», fra spedbarn til eldre, skolert til å kunne jobbe i alle velferdstjenester med alle brukergrupper. Som vil gi flere jobbmuligheter på sikt. Så du må nesten lese deg opp på fagplanene og finne ut hva du vil. De fleste steder er det høyere poengkrav for sosionom enn for barnevern. 

Anonymkode: e54db...096

Barnevernspedagogene får en mer spisset kompetanse i retning barn og barnevernsjuss. I tillegg til generell psykologi har man også utviklingspsykologi på timeplanen, og pedagogikk. 

Sosionomyrket er "allrounderen" med generell kompetanse, men ingen spisskompetanse innenfor et spesifikt felt. Så må ofte ta master/videreutdanning.

Anonymkode: 1e170...665

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Barnevernspedagogene får en mer spisset kompetanse i retning barn og barnevernsjuss. I tillegg til generell psykologi har man også utviklingspsykologi på timeplanen, og pedagogikk. 

Sosionomyrket er "allrounderen" med generell kompetanse, men ingen spisskompetanse innenfor et spesifikt felt. Så må ofte ta master/videreutdanning.

Anonymkode: 1e170...665

Det kan hende det varierer mellom studiestedene men på mitt studie hadde barnevern og sosionom samme pensum i utviklingspsykologi men vi sosionomer hadde mindre pedagogikk en barnevern. 

Men jeg tror egentlig økte krav til formell kompetanse fører til at man bør belage seg på videreutdanning i begge profesjonene. Om man vil jobbe i kommunalt barnevern er målet at alle skal ha master innen 2030 om en er sosionom eller barnevernspedagog.

Og jeg håper egentlig det vil blir krav til mer spesifikk formell kompetanse i nav også framover. Det trengs, og jeg tror det vil komme. 

Anonymkode: da0b5...2ec

Skrevet

Jeg er barnevernspedagog og er fornøyd med det. Har jobbet i kommunal barneverntjeneste, i politiet, barnevernsvakta og på Statens Barnehus. Nå er jeg tilbake i den kommunale barneverntjenesten, tar master ved siden av jobb og foreleser noe ved UiT. 
Jeg tenker at vi trenger begge yrkesgruppene side om side på en arbeidsplass. Man utfyller hverandre og har mye ulik kompetanse. Det er nødvendig og viktig. 
Med tanke på jobb så tror jeg det er ‘hipp som happ’ hva du velger. Begge yrkesgruppene er relevante for mange av de samme jobbene

Anonymkode: 276c4...03c

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...