Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lønn bestemmes ut i fra grunnlønn og eventuelt overtid. Jo høyere grunnlønn, jo høyrere timesats. 

Anonymkode: 4ff96...11e

Man lønnes som sensor ut i fra en standardtakst, alle får samme timelønn uavhengig av utdanning og ansiennitet. Man får ikke overtid. 

I denne tråden ser vi tydelig at noen får høyere timelønn enn andre, sannsynligvis basert på eksamenstype og fylke. 

Anonymkode: ed5a5...511

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det blir jo ikke helt sånn. Jeg får betalt for antall kandidater. Det regnes 1.20 min for hver kandidat + forberedelsestid. Vi er enige på mitt programfag, at det aldri skal være mer enn 6 kandidater pr dag.-  

Hvilke programfag har du?

(Jeg har kjemi, biologi, naturfag på stud.spes)

Anonymkode: d5fcc...6c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvilke programfag har du?

(Jeg har kjemi, biologi, naturfag på stud.spes)

Helsefagarbeider og BU

Skrevet

Jeg kan egentlig tenke meg å være sensor. For etter noen år i yrket, så har jeg fortsatt ikke hatt elever oppe til eksamen. Jeg har vært i mammaperm de gangene det har vært aktuelt 🙈 så jeg kan tenke meg den erfaringen. Men nå studerer jeg, og studerte i fjor. Så jeg ser det blir alt for mye jobb for meg. 

Der jeg jobber får vi ikke trekk i lønn den dagen vi er ute på sensoroppdrag. Lønnen for å være sensor er helt grei, men det som gjør det verdt det er jo at man får det i tillegg til vanlig lønn

Anonymkode: 5ce22...8e3

Skrevet

Jeg er førsteamanuensis på et universitet, da. Men jeg gjør det. Delvis fordi det er oppdrag jeg fører opp på opprykkssøknaden min til professor, når den tid kommer. Delvis fordi vi også trenger eksterne sensorer til programmet jeg underviser på, og jeg gjør det bare vanskelig for meg selv (og mine kolleger) hvis jeg ikke stiller. Delvis fordi det er lærerikt rent faglig. Og så skader det jo ikke med noen ekstra kroner, selv om det ikke er spesielt godt betalt. 
Av disse grunnene er pengene den minst viktige. 

Anonymkode: cea70...139

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Høres ut som sensurering for deg er en smule bedre betalt enn det er for meg på vgs. 

Anonymkode: ed5a5...511

Tviler jeg på… én bacheloroppgave kan fort være på 25-35 sider, og så må man ha sensormøte også. Ofte må jeg dessuten lese meg opp på det faglige, siden det er sjelden at en oppgave er innertier mtp min faglige bakgrunn. Sensur av masteroppgave (50 sider pluss) involverer tre ulike møter + muntlig forsvar hos oss. Ikke bra betalt i det hele tatt. PhD er enda lengre, og involverer en disputas som i praksis er en muntlig eksamen FOR DEG, foran mange tilhørere. 

Det kan ikke sammenlignes med å sensurere 100 eksamener som alle svarer på de samme 4-5 oppgavene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi får 492kr timen. 

Alltid 3 timer til forberedelse, og så påfølgende timelønn som jo er avhengig av hvor mange som møter. 

Så hvert sensoroppdrag gir meg drøyt 3500kr før skatt. (Fredager gir meg mer)

Pengene er én ting, men det er også en ekstrajobb som gir meg enormt mye. Jeg får justert min indre karakterskala mot andre faglærere (Vi er alltid forbausende enige!), jeg får diskutert mye fag, jeg lærer enormt om ulike elevers misoppfatninger i faga mine. Og jeg blir en vesentlig bedre eksaminator til egne elever. 

Jeg kunne ikke hatt en annen ekstrajobb som ga meg like mye jobbrelevant påfyll. 

I tillegg, når jeg har en del oppdrag i året, så blir det jo en vesentlig inntektskilde. 

Men det lønner som honorar, og selv om det er samme arbeidsgiver (fylkeskommunen), så mangler vi rettigheter som ferielønn, pensjonsopptjening osv)

Det er bedre betalt enn jeg får på universitetet. Jeg går 415,90, som er timelønna i hovedstillingen min. 

Skrevet

Ja det gjør jeg.. Jeg gjør det ikke for lønnen sin del - den er helt ok, men ikke noe man roper Hurra for.. Men jeg gjør det fordi det er et behov for sensorer og jeg ser på det å få avlagt eksamen som en viktig del av utdannelsen og utvikling. 

Anonymkode: 182fa...dda

Skrevet

Tar på meg ekstern sensur. I vår fikk jeg utbetalt 7000kr etter skriftlig sensur, og 14000 for bachelor (skriftlig + muntlig). Klagesensurer gir lite peng i kassa, hadde nettopp to ulike med ca 1800kr før skatt. Men alle monner drar. 

Anonymkode: 9fabb...1ce

Skrevet

Nei, det slipper jeg heldigvis. Har mer enn nok å gjøre om jeg ikke skulle tatt på meg sensoroppdrag i tillegg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er bedre betalt enn jeg får på universitetet. Jeg går 415,90, som er timelønna i hovedstillingen min. 

Universitetetssektoren betaler vesentlig dårligere enn skolesektoren. (Noe som er helt hårreisende)

Jeg vurderer å søke på stilling som universitetetslektor for å prøve noe nytt, men er usikker på om jeg har råd til lønnsnedgang i disse tider. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Universitetetssektoren betaler vesentlig dårligere enn skolesektoren. (Noe som er helt hårreisende)

Jeg vurderer å søke på stilling som universitetetslektor for å prøve noe nytt, men er usikker på om jeg har råd til lønnsnedgang i disse tider. 

Ja, jeg har mange kolleger som ville gått betydelig opp i lønn hvis de hadde begynt i skolen. Jeg ville ikke det - hovedsaklig fordi jeg tjener mer enn endel av mine kolleger (definitivt mer enn universitetslektorer, og også mer enn mange andre førsteamanuenser) + man ikke får betalt ekstra for PhD i skolen (de fleste steder, unntak finnes). Så timelønna jeg skrev over er høyere enn de fleste universitetslektorer får.

Helt enig i at det er hårreisende, og jeg skjønner godt det sitter langt inne å gå ned i lønn. Universiteter og høyskoler burde jo egentlig rekruttere de beste, for eksempel til lærerutdanning, men det er jo vanskelig når de lønner dårligere enn skolen… 

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor slik til at jeg kan risikere veldig lang reisevei om jeg tar på meg muntlige sensoroppdrag. En gang hadde jeg fire timers reisevei hver vei, og denne tiden fikk jeg ingenting for. Så jeg har har sluttet å ta på meg sensoroppdrag muntlig. Har vært skriftlig sensor mange ganger, men tror ikke jeg gidder mer.

Anonymkode: a2e72...604

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...