Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For og imot mnd å få baby på?

Anonymkode: 91a04...290

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk baby i slutten av juli. Har gått veldig greit med tanke på barnehage, perm osv. Så var egentlig heldig der synes jeg😅 tenkte ikke på det når vi startet å prøve. 

Nå er jeg alene å vurderer en til med donor. Da vil jeg prøve på august-november barn😊

• Liker 1
Skrevet

Jeg har termin i slutten av april og regne med å kave som en høygravid hval gjennom hele vinteren 😂 skulle ønska høygravid perioden gikk til sommeren eller noe hvor man slipper å kjøpe en hele gtavid garderobe, men kan klarer seg med typ 3 svære kjoler. Men det er nå så. Må også belage oss på å ta ubetalt perm pga bhg oppstart.

Anonymkode: 46487...f24

Skrevet

Noen steder er det dessverre kjipt å føde om sommeren pga. dårlig kapasitet og ferieavvikling på føde- og barsel. Spørs nok litt hvor man bor.

Anonymkode: 53aad...9f6

Skrevet

Jeg fikk barnet mitt midt i juli og passet egentlig helt perfekt. Jeg ble gravid i oktober og siden det er da det begynner å bli kaldere ute, gjorde det at jeg automatisk gikk i større klær som gjorde det lett for meg å skjule graviditeten til vi selv ønsket å fortelle om det rundt uke 15. Og når magen begynte å poppe mer frem og fikk sin fine fasong, begynte det  å bli vår igjen og jeg kunne vise frem den fine magen også når jeg feks gikk ute. 

Og når babyen ble født midt i juli var det veldig grdit at det var den tiden det var varme dager, da kunne jeg trille turer uten å måtte ha vintervognpose og mye klær på babyen. 

Og når det var på tide med nytt barnehage år, var babyen min netopp rundet 13 mnd og hadde begynt å gå litt så det var helt perfekt for oss. Vi måtte ikke bruke mye ulønnet permisjon heller for å få ukene til å gå opp med barnehagestart.  

Så for oss var å få baby i juli, helt perfekt

Anonymkode: 91a04...290

• Liker 1
Skrevet

Det er vel mye lokalt og privat som spiller inn.

-De som ikke har mulighet for forlenget permisjon, og ikke har tilgang på dagmamma/besteforeldre som kan hjelpe er i de fleste kommuner avhengige av å få barnehageplass når barnet er 1år, da bør barnet være født nærmest mulig august.

-Så har du mange steder der føden har feriestenging, altså flere fødeavdelinger fra ulike sykehus som samles. Det kan resultere i overfylte avdelinger og redusert/vikar bemanning.

Skrevet

Har barn født i september, passet fint med barnehagestart og bemanning på sykehus. Hvis jeg hadde vært en av de som blir gravid på første PP, så kunne jeg tenkt meg barn på våren, men her må det jobbes hardt for å unnfange, så tar det vi får med tanke på fødselsmåned 😆

Anonymkode: 61868...599

• Liker 2
Skrevet

Med tanke på barnehage start og ikke minst senere skolestart; greit å føde rundt juni/juli. (Ikke minst slipper man å være gravid i de værste varme månedene).

Da har man ofte mulighet til å få til at permisjon og ferie fører til at man kommer seg til barnehagestart i august. Ikke minst vil barnet være mer klart for skolestart enn ex: mange desemberbarn er. De månedene kan faktisk utgjøre en stor forskjell på hvor klar barnet er.

Anonymkode: 7800a...808

Skrevet

Har en født i mai og kommer en ny i april. Deilig å komme litt til hektene på våren og så få litt mer fritid på sommeren. Barselaktiviteter utover høsten og hjemme i jula 😁 Verste jeg kunne tenke meg er å føde på høsten og gå inn i mørketida.

Tenkte også på at barnet har fordel med å være litt større til barnehagestart og skolestart.

Anonymkode: ef22a...1d9

• Liker 1
Skrevet

Det har vært koselig med baby, uansett hvilken årstid det er.

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Har barn født i september, passet fint med barnehagestart og bemanning på sykehus. Hvis jeg hadde vært en av de som blir gravid på første PP, så kunne jeg tenkt meg barn på våren, men her må det jobbes hardt for å unnfange, så tar det vi får med tanke på fødselsmåned 😆

Anonymkode: 61868...599

Det er helt sant, vi er mange som ikke kan detaljplanlegge unnfangelsestidspunkt og da blir det som det blir 🤷‍♀️

Anonymkode: 53aad...9f6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi begynte også å prøve tidlig på høsten, fordi vår/sommerbarn er ideelt mtp både å gå høygravid og barnehageplass. Men så kan jo ting ta tid da, her blir det desemberbarn nå 😛

Anonymkode: e536b...f38

• Liker 1
Skrevet

Fikk unge i slutten av Juni. Om jeg skulle valgt, ville jeg hatt unge i mai. Får maks permisjon (forlenget med ferie fra to år) og barnet rekker å bli 15-16 mnd før barnehagestart. Slipper å kjøpe vinterklær som må passe en voksende mage, og slipper den verste sommervarmen som gravid. 

Anonymkode: c385f...38d

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en i januar, det var økonomisk helt drepen da vi måtte klare oss på én inntekt i åtte måneder. For ungen var det jo helt topp å være over halvannet år da hen begynte i barnehagen, men det kostet jo oss foreldre endel. Ville nok valgt å time det bedre neste gang, i perioden mai-september. Da kun med tanke på barnehagestart. 

Anonymkode: ccb05...779

Skrevet

Fikk barn i mai 22.. perfekt tid egentlig. Fordi det kalde været og trenge å kle på baby 2-3 lag med ull for å gå ut. Jeg tok delvis perm fra januar til midten av mars. Jobber turnus og jobbet kun 2 senvakter i uken.. og helgen min hver 4 helg. Fra baby var 8-10 mnd. Far tok litt kortere dager de to dagene. Helgen var han hjemme. Ferie sammen i juli..bhg start nå i aug. Tapte ikke stort økonomisk på det.

Anonymkode: 90544...aad

Skrevet

Har barn født i mai,august,november og desember. De to jeg fikk på vinterstid var tøffe tider. Fikk alvorlig fødselsdepresjon. Men slapp det på de jeg fikk på våren/sommer. Da var det lyst og varmt. Og vi var mye ute. Lettere å komme seg ut også mtp klær. 

• Liker 1
Skrevet

Det er ingen "beste" måned å bli gravid eller få en baby på, da dette kan variere fra person til person. Noen faktorer å vurdere er årstid, værforhold og personlige preferanser. Noen mennesker foretrekker å bli gravide om våren eller sommeren, slik at de kan nyte tiden utendørs med babyen sin. Andre kan foretrekke vinteren for å ha en koselig tid innendørs.

Anonymkode: d45a6...315

• Liker 2
Skrevet

På våren!! Ikke for kaldt eller for varmt, baby får vokst litt og blitt mer robust før sommervarmen, lettere våkenetter, mer lyst til å komme seg på trilletur når solen titter frem, fin permisjonstid gjennom sommeren osv. Hadde valgt våren 10/10 ganger. 

Anonymkode: 82bae...10b

• Liker 6
Skrevet

Vi syntes det var helt flott å få i starten av april. Vi hadde permisjon til slutten av mai, og da var det bare ca. seks uker til vi kunne ta sommerferie. Det ordnet seg veldig fint fordi vi hadde en besteforelder som var arbeidsledig på tidspunktet og kunne passe, og så tok jeg fri en dag i uka også for å få ekstra tid sammen før barnehagestart 🥰 Og når tiden for å starte i barnehagen kom, var ikke sønnen vår av de minste, han kunne gå helt fint og kunne lett gjøre seg forstått. Glad vi slapp å starte med en gang han var ett år. 

Nå er jeg planlagt gravid med termin i mai, så det å få barn på våren var kjempeflott for vår del.

Anonymkode: f42bc...85f

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk barn i august. Jeg syntes det var herlig å gå høygravid på sommeren. Jeg gikk i lette kjoler og badet mye stranda når jeg ble varm. Det er også praktisk mtp barnehageopptak i august. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...