Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig i «alle» hus at mannen bare kobler helt ut og tar fri i helgene? Jeg er hjemme med baby og tar da mesteparten av husarbeid i ukedagene. Det er forsåvidt naturlig, tenker jeg. Men i helgene regner jeg jo med at mannen kan bidra litt også. Men i dag morges fir eksempel, hadde han avtalt med en kompis å spille fotball. Vi står opp i 7-tida (pga baby) Jeg skifter og kler på baby og går ned for å lage frokost mens han dusjer. Jeg rydder ut av oppvaskmaskinen, rydder inn det som skal inn i den igjen, vasker av benker og setter rundstykker i ovnen. Så tar jeg med baby på vaskerommet for å sette på en vask og legge sammen noen klær. Når jeg kommer ut i stua sitter han der som en tenåring med mobilen oppe. Jeg spør om han har sjekket rundstykkene, men det har han ikke, for jeg hadde liksom tatt styringa der, så han ville ikke «blande seg». I tillegg står døra til søpla oppe fordi jeg har tatt ut matavfall og restavfall. Har han satt inn nye poser? Nope! Men han har klart å lage seg kaffe, så han har vi vært i kjøkkenet. Jeg kjenner at tålmodigheten er helt tynnslitt. Er det jeg som er urimelig her, eller er han helt på tur? Kan jeg virkelig ikke forvente at en voksen mann kan bidra uten å bli fortalt hva han skal gjøre?? Til informasjon til menn som måtte lese dette innlegget: det er derfor vi etter hvert får nok og går fra dere. Ja, vi kan si fra, men når man må være «kjeftesmelle» og «mamma» for dere gang på gang, så skal jeg love dere at vi verken har lyst til å ligge med dere eller være sammen med dere etter hvert. Flere som kjenner seg igjen i dette? Hva gjør man for å få endret det????

Anonymkode: 4afa0...97b

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud så slitsom du er

Anonymkode: dc6f9...1aa

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Herregud så slitsom du er

Anonymkode: dc6f9...1aa

Nei, hun er sliten, ikke slitsom. Og hun har helt rett, problemet er jo ikke at det er engangstilfeller men at det er slik hele forbanna tiden.

Mange kvinner har sett seg lei av ubrukelige mannfolk.

Anonymkode: c4118...f8e

• Liker 16
  • Nyttig 8
Skrevet

Ikke vær så j... effektiv! Der durer du avgårde i et tempo så tidlig på morgenen at den eneste tiden jeg har klart å gjøre det samme var da jeg var hjemme i permisjon og kontant gikk i søvnunderskudd.

Dere lever med to forskjellige rytmer og har fått livet snudd opp ned, det tar tid å lande.

Du kan f.eks si "jeg går ned å setter på en maskin. Kan du gå ut med søpla? Kan du ta ut rundstykkene når det piper?"

Ikke glem å kommuniser. Denne fyren står jo i det minste opp med dere, selv om han kanskje trenger en kaffekopp for å våkne.

Anonymkode: 624fe...27d

• Liker 2
Skrevet

Han kommer til å nyte godt av deg så lenge det varer. Dessverre så er det så er det mange som kjenner seg igjen i situasjonene din. 

Jeg klarte ikke å endre gubben, så nå nyter han ikke godt av alt jeg gjør lengre. Takk gud for det😇

• Liker 5
Skrevet

Hvordan var han før baby? 

Anonymkode: 3c6ba...e15

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det vanlig i «alle» hus at mannen bare kobler helt ut og tar fri i helgene? Jeg er hjemme med baby og tar da mesteparten av husarbeid i ukedagene. Det er forsåvidt naturlig, tenker jeg. Men i helgene regner jeg jo med at mannen kan bidra litt også. Men i dag morges fir eksempel, hadde han avtalt med en kompis å spille fotball. Vi står opp i 7-tida (pga baby) Jeg skifter og kler på baby og går ned for å lage frokost mens han dusjer. Jeg rydder ut av oppvaskmaskinen, rydder inn det som skal inn i den igjen, vasker av benker og setter rundstykker i ovnen. Så tar jeg med baby på vaskerommet for å sette på en vask og legge sammen noen klær. Når jeg kommer ut i stua sitter han der som en tenåring med mobilen oppe. Jeg spør om han har sjekket rundstykkene, men det har han ikke, for jeg hadde liksom tatt styringa der, så han ville ikke «blande seg». I tillegg står døra til søpla oppe fordi jeg har tatt ut matavfall og restavfall. Har han satt inn nye poser? Nope! Men han har klart å lage seg kaffe, så han har vi vært i kjøkkenet. Jeg kjenner at tålmodigheten er helt tynnslitt. Er det jeg som er urimelig her, eller er han helt på tur? Kan jeg virkelig ikke forvente at en voksen mann kan bidra uten å bli fortalt hva han skal gjøre?? Til informasjon til menn som måtte lese dette innlegget: det er derfor vi etter hvert får nok og går fra dere. Ja, vi kan si fra, men når man må være «kjeftesmelle» og «mamma» for dere gang på gang, så skal jeg love dere at vi verken har lyst til å ligge med dere eller være sammen med dere etter hvert. Flere som kjenner seg igjen i dette? Hva gjør man for å få endret det????

Skjønner at du blir irritert,det her er vel også en av grunnene til mange blir skilt.

Nøkkelen her er kommunikasjon, kommunikasjon og meeeer kommunikasjon. Jævlig slitsomt,men ja det eneste som funker.

Forklar ham det du skrev her og si at jeg har også lyst til å sitte å ta en kopp kaffe,men nå har vi en baby og da må våre egne behov falle lengre bak i rekken av gjøremål.

Samboeren min sa her en helg at han skjønte at jeg var så trøtt hele tiden siden jeg alltid gjorde så mye husarbeid i helgene, han sa det som om det var noe jeg burde slutte med og da sa jeg bare men det blir jo ikke gjort av seg selv!? Virka som han skjønte det mer da...

Han høres ut som en idiot men han har blitt bedre etter at jeg lærte meg at han ikke ser hva som bør gjøres. Ja det er slitsomt å måtte si alt men han gjør det vertfall når jeg spør,og vi har øvd oss på å si at vi er takknemlig når den andre f.eks lager mat osv. Man må være et team i et forhold hvis ikke går den andre lei, si at du føler at du mangler en lagkamerat at når du drar lasset alene så blir du sliten og lei. Det må han vel skjønne. Eller så får dere kjøre annenhver dag som mange par gjør mtp stå opp med baby og legging.

Anonymkode: 8aebe...aa5

Skrevet

Gratulerer! 

du har to barn. En baby og en mannebaby. Trøsten er at en av de vokser i det minste opp etter hvert…

Anonymkode: 8d2d3...ed0

• Liker 2
Skrevet

TS her. Ja, man kan si fra, men det er noe med «mental load» som det visstnok heter. Jeg bruker ekstremt mye tankekraft på å måtte delegere oppgaver og sette ham i gang med ting. Jeg savner at han bare tar initiativ og hjelper meg litt. Har ikke menn den egenskapen..??? 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Skjønner at du blir irritert,det her er vel også en av grunnene til mange blir skilt.

Nøkkelen her er kommunikasjon, kommunikasjon og meeeer kommunikasjon. Jævlig slitsomt,men ja det eneste som funker.

Forklar ham det du skrev her og si at jeg har også lyst til å sitte å ta en kopp kaffe,men nå har vi en baby og da må våre egne behov falle lengre bak i rekken av gjøremål.

Samboeren min sa her en helg at han skjønte at jeg var så trøtt hele tiden siden jeg alltid gjorde så mye husarbeid i helgene, han sa det som om det var noe jeg burde slutte med og da sa jeg bare men det blir jo ikke gjort av seg selv!? Virka som han skjønte det mer da...

Han høres ut som en idiot men han har blitt bedre etter at jeg lærte meg at han ikke ser hva som bør gjøres. Ja det er slitsomt å måtte si alt men han gjør det vertfall når jeg spør,og vi har øvd oss på å si at vi er takknemlig når den andre f.eks lager mat osv. Man må være et team i et forhold hvis ikke går den andre lei, si at du føler at du mangler en lagkamerat at når du drar lasset alene så blir du sliten og lei. Det må han vel skjønne. Eller så får dere kjøre annenhver dag som mange par gjør mtp stå opp med baby og legging.

Anonymkode: 8aebe...aa5

Jeg tenker det bør være mulig at mor skifter bleie og far lager to kopper kaffe mens baby får mat, slik at klesvask og tømming av søppel kan vente litt mer enn til rett over 7 på søndag morgen! 

Ts er urimelig som krever at arbeidet på helligdag skal starte umiddelbart ved oppvåkning.  

Hadde jeg vært mannen (og jeg er tobarnsmor) ville jeg gått å lagt meg til klokken 9, om mor ikke hadde behov fordet samme.  Så ville jeg tilbringe tid med baby. Husarbeid kan man ta senere. 

Anonymkode: 4e0ee...4b1

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva gjør man for å få endret det????

Finner menn som er bedre egnet for rollen/oppgaven og sine egne krav og forventninger.

Anonymkode: ce44c...aa3

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker det bør være mulig at mor skifter bleie og far lager to kopper kaffe mens baby får mat, slik at klesvask og tømming av søppel kan vente litt mer enn til rett over 7 på søndag morgen! 

Ts er urimelig som krever at arbeidet på helligdag skal starte umiddelbart ved oppvåkning.  

Hadde jeg vært mannen (og jeg er tobarnsmor) ville jeg gått å lagt meg til klokken 9, om mor ikke hadde behov fordet samme.  Så ville jeg tilbringe tid med baby. Husarbeid kan man ta senere. 

Men han var på vei ut og skal bruke hele formiddagen på å kose seg med en kompis. Skal jeg ikke få noe hjelp med husarbeid før han stikker, syns du?

• Liker 1
Skrevet

Men han var på vei ut og skal bruke hele formiddagen på å kose seg med en kompis. Skal jeg ikke få noe hjelp med husarbeid før han stikker, syns du?

Må man gjøre husarbeid absolutt hele tiden?

Anonymkode: 47f0b...636

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Må man gjøre husarbeid absolutt hele tiden?

Ja, med mindre man vil bo i noe som liker en søppeldunk, så kreves det faktisk innsats både sent og tidlig. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Var det noe som måtte vaskes før han kom tilbake? 

Kunne du bedt han ta søpla når han skulle dra? Altså etter en har våknet og fått i seg kaffe? 

Du sier du er lei av å måtte mase, men man kan ikke slutte å kommunisere heller. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, med mindre man vil bo i noe som liker en søppeldunk, så kreves det faktisk innsats både sent og tidlig. 

Da er man et rotehode.  Her er vi 4 og 3 husdyr og har det stort sett helt rent og pent. Det tar maks 30 minutter daglig å holde kjøkken, yttergang, stue og bad rene og ryddige. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da lurer jeg virkelig på hvordan man lever. Kanskje man får få seg litt bedre rutiner hvis det blir seende ut som en søppeldunk av å holde på med vanlige sysler hjemme.

• Nyttig 1
Skrevet

Hva med å fordele ansvarsområder? En får ansvar for all klesvask. En for all middagslaging inkludert opprydding etter matlagingen. En for gulvvask. En for støvsuging.

Og den som har ansvaret bestemmer selv når og hvordan det skal gjøres.

Jeg lever godt med at en mann drikker kaffe mens jeg gjør husarbeid, så lenge det er greit motsatt vei også.

Og babytid er litt unntakstid, som tærer hardt på mange forhold. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei, hun er sliten, ikke slitsom. Og hun har helt rett, problemet er jo ikke at det er engangstilfeller men at det er slik hele forbanna tiden.

Mange kvinner har sett seg lei av ubrukelige mannfolk.

Anonymkode: c4118...f8e

Men menn er heller ikke som oss og ser alt som må gjøres som en selvfølge. Mange kvinner springer rundt hele dagen og gjør ting, og så går man samtidig og er sur på mannen fordi han burde visst. Du må rett og slett ta en prat med mannen, hva du forventer i forholdet. Når han bare sitter der. Gi han babyen, må du ha med babyen i hvert rom du går når du i tilegg gjør husarbeid. Vi kvinner tenker, planlegger og lar være og snakke om hva vi forvente i et forhold. Derfor må man sette litt krav om hva man forventer. Ha familiemøte om fordeling. Hvem gjør hva, og et tidsrom både på ukedage men også i helger. Skal han eller du gjøre noe, planlegg. Han har ikke friheten pg bare planlegge ting uten og ha pratet med deg, dere har barn nå så det er ingen selvfølge at barnet et ditt ansvar alene. Finn på noen med venninner du også, gå ut på en lunsj og han er hjemme med den lille. 

Anonymkode: 1346c...b2e

Skrevet

Var det noe som måtte vaskes før han kom tilbake? 

Kunne du bedt han ta søpla når han skulle dra? Altså etter en har våknet og fått i seg kaffe? 

Du sier du er lei av å måtte mase, men man kan ikke slutte å kommunisere heller. 

Tja.. kanskje. Men da må jeg jo holde oversikt og delegere de tingene som er enkelt for ham å gjøre. Det skulle da ikke være nødvendig? Da vi våknet var kjøkkenet kaos siden vi hadde gjester i går. Baby griser med mat og kliner smoothie utover hele gulvet. Det syns jeg ikke kan ligge i mange timer. Det er uappetittlig og uhygienisk. Spesielt når baby kryper på gulvet og griser i dette. Det er såpass travelt med en liten baby at jeg har ikke hele dagen til å fordele husarbeidet ut på. Jeg må gripe sjansen når den er der og da er det jo supert om mannen kan bidra litt sånn at ikke ALL min ledige tid går til husvask og klesvask. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...