AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #1 Skrevet 5. november 2023 Vi har kjøpt en frittstående gassovn (qlimax fra jula) for å få opp varmen i stuen vår (40 kvm). Når vi leser retningslinjer står det at den skal stå fritt, altså ikke noe vegg/gjenstand tillatt 1 meter bak og 2 meter foran. Da må vi i så fall ha den midt i rommet. Hvor strengt er dette hvis man passer på mon tro? Drar alle med gassovn den midt ut i rommet når den skal brukes, og så triller den på plass igjen etterpå? Og hvordan er deres erfaringer med gassovn? Anonymkode: c41d0...f34
Cata Skrevet 5. november 2023 #2 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor strengt er dette hvis man passer på mon tro? Drar alle med gassovn den midt ut i rommet når den skal brukes, og så triller den på plass igjen etterpå? Og hvordan er deres erfaringer med gassovn? Anonymkode: c41d0...f34 Jepp. Litt av forklaringen er at jeg har ikke plass ved noen vegger (liten stue), men jeg ville uansett ikke satt en varmekilde tett inntil en vegg med mindre den er laget for den type bruk. Jeg setter min i et hjørne slik at den har grei plass på baksiden og sidene og stråler inn mot rommet. Triller den vekk igjen når den ikke er i bruk. For øvrig er jeg godt fornøyd med min. Jeg bruker den for å gi et varmeboost på ekstra kalde dager/kvelder eller for å få opp tempen litt ekstra når jeg kommer fra jobb, pluss som backup i tilfelle strømmen skulle gå midtvinters. Det siste har enda ikke skjedd her jeg bor, men det er greit vite at jeg har muligheten.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #3 Skrevet 5. november 2023 Cata skrev (59 minutter siden): Jepp. Litt av forklaringen er at jeg har ikke plass ved noen vegger (liten stue), men jeg ville uansett ikke satt en varmekilde tett inntil en vegg med mindre den er laget for den type bruk. Jeg setter min i et hjørne slik at den har grei plass på baksiden og sidene og stråler inn mot rommet. Triller den vekk igjen når den ikke er i bruk. For øvrig er jeg godt fornøyd med min. Jeg bruker den for å gi et varmeboost på ekstra kalde dager/kvelder eller for å få opp tempen litt ekstra når jeg kommer fra jobb, pluss som backup i tilfelle strømmen skulle gå midtvinters. Det siste har enda ikke skjedd her jeg bor, men det er greit vite at jeg har muligheten. Takk for svar 😃 hadde ikke tenkt å ha den helt inntil veggen, men kanskje ikke fullt 1 meter avstand heller. Kan jeg spørre om minste avstanden du har fra veggen? 😊 Anonymkode: c41d0...f34
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #4 Skrevet 5. november 2023 Husk at du må lufte ofte med gassovn, den produserer mye fuktighet og hvis du merker at du får hodepine så må du åpne vinduer eller gå ut med en gang. Anonymkode: 43350...9ff
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #5 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Husk at du må lufte ofte med gassovn, den produserer mye fuktighet og hvis du merker at du får hodepine så må du åpne vinduer eller gå ut med en gang. Anonymkode: 43350...9ff Ja, har lest mye retningslinjer. Vi har veldig god ventilasjon, og har egentlig planlagt et bruk som brukeren over beskrev 😊 Anonymkode: c41d0...f34
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #6 Skrevet 5. november 2023 Mange mennesker følger nok ikke nødvendigvis retningslinjene til punkt og prikke, men det er viktig å ta sikkerhet på alvor når det gjelder bruk av gassovn. Det kan være lurt å følge produsentens anbefalinger for å unngå potensielle farer. Anonymkode: d8de7...cfe
Cata Skrevet 5. november 2023 #7 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Takk for svar 😃 hadde ikke tenkt å ha den helt inntil veggen, men kanskje ikke fullt 1 meter avstand heller. Kan jeg spørre om minste avstanden du har fra veggen? 😊 Anonymkode: c41d0...f34 Litt vanskelig å si men det nærmeste hjørnet av ovnen (husk den står på skrå inn mot rommet) er kanskje 60-80 cm. Så alle de fire sidene av ovnen har nok meteren inne.
newman01 Skrevet 6. november 2023 #8 Skrevet 6. november 2023 Men hvorfor bruke gassovn? Det er jo den nest dyreste måten å varme et hus med innlagt strøm på, kun slått av å fyre opp med hundrelapper...
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #9 Skrevet 6. november 2023 newman01 skrev (51 minutter siden): Men hvorfor bruke gassovn? Det er jo den nest dyreste måten å varme et hus med innlagt strøm på, kun slått av å fyre opp med hundrelapper... Leiligheten er slik at vi ikke får satt opp varmepumpe. Varmen er konstant på ca 20 grader pga ventilasjonen her, men føles av og til litt kaldt. Vi kan heller ikke ha peis. Rommet er så stort at heller ikke radiatorer gir ønsket effekt. Det er for å få opp varmen godt og kjapt på de kaldeste dagene 😊 Anonymkode: c41d0...f34
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #10 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Leiligheten er slik at vi ikke får satt opp varmepumpe. Varmen er konstant på ca 20 grader pga ventilasjonen her, men føles av og til litt kaldt. Vi kan heller ikke ha peis. Rommet er så stort at heller ikke radiatorer gir ønsket effekt. Det er for å få opp varmen godt og kjapt på de kaldeste dagene 😊 Anonymkode: c41d0...f34 Bruker jo strøm da, men har god erfaring med greie vifteovner til det bruket gjerne på en timer. Gassbeholder ville eg ikke hatt i hus om det ikke er nødvendig. Anonymkode: 4b776...1cd
newman01 Skrevet 6. november 2023 #11 Skrevet 6. november 2023 Konvektorovn eller en vifteovn høres ut som en ganske ok løsning. Da slipper man ihvertfall å styre med gass innendørs, enormt fuktproblem og behov for å ventilere ut co2 hele tiden
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #12 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (På 5.11.2023 den 10.41): Vi har kjøpt en frittstående gassovn (qlimax fra jula) for å få opp varmen i stuen vår (40 kvm). Når vi leser retningslinjer står det at den skal stå fritt, altså ikke noe vegg/gjenstand tillatt 1 meter bak og 2 meter foran. Da må vi i så fall ha den midt i rommet. Hvor strengt er dette hvis man passer på mon tro? Drar alle med gassovn den midt ut i rommet når den skal brukes, og så triller den på plass igjen etterpå? Og hvordan er deres erfaringer med gassovn? Anonymkode: c41d0...f34 Jeg ville aldri brukt gassovn inne, de bør aldri brukes der folk oppholder seg. Det mest alvorlige er at det senker oksygennivået i rommet, som kan være dødelig under flere forutsetninger og det medfører en brann/eksplosjonsfare. Men mest aktuelt av alt så fører det til høy luftfuktighet og fuktskader siden ovnen slipper eksosen rett ut i rommet. Anonymkode: 8f33e...37a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå