Gå til innhold

Er det verdt det å ta fagbrev i butikksalg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har jobba i butikk i tre år nå og ser etter måter jeg kan øke lønna på for å få ting til å gå rundt. Jeg trives altså utrolig godt i jobben så er derfor jeg jobber der, men det blir så vanskelig å skulle fortsette i den typen jobb når jeg ikke kan bli med på ting som koster fordi jeg ikke har økonomi til det. Jeg snakka med en kollega som tok fagbrev over nett i butikksalg og hun fikk det til å virke som at jeg bare har noen valgfrie timer og innleveringer også tar jeg prøven. Virka også som at det ikke skulle ta mer enn typ ett år. Denne infoen finner jeg ingen steder, derfor spør jeg dere.

Har noen av dere tatt fagbrev? Tok det lang tid? Var det verdt det? Med min nåværende lønn så ville jeg altså økt med 48 kroner i timen med fagbrevtillegg. 

Anonymkode: 48e39...21a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alltid verdt å ha et fagbrev sier no jeg. 48kr mer i timen er mye. Gå for det. Jeg trur ikke du trenger så mye fag siden du har jobbet i det og har sikkert gått skole fra før av. Helt klart verdt det. 

Anonymkode: 08e10...458

Skrevet (endret)

Om du vil ta fagprøven som praksiskandidat før du har jobbet i fem år må du ta privatisteksamener fra VGS-linjen som før het salg og service, eller ha annen praksis eller utdanning slik at du får godskrevet to år. Du må ikke delta på et eneste kurs som du må betale for, det er helt frivillig.

Du må også ta teorieksamen for den fagprøven du skal gå opp til.

Får du mer lønn og flere muligheter? Da er det verdt det.

Endret av Spissrotte
Skrevet

Jeg har tatt teoridelen i salgsfag Og planlegger å ta praksis eksamen neste år.

Jeg gikk på 60 timer digitalt kurs. Dette fikk jeg dekket av Handel og kontor (er medlem) og deretter tok jeg eksamen (var også dekket av HK).

Du må ha minst 5  år arbeidspraksis før du kan melde deg opp som praksiskandidat. Praktisktid er 8700 timer.

Og viktig: det er 9,5 kr tillegg med fagbrev. Ikke 48,- 😅 så mye blir det ikke.  1 tusen lapp ekstra i mnd hvis du jobber full 🌝

Anonymkode: 843bf...6fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg har tatt teoridelen i salgsfag Og planlegger å ta praksis eksamen neste år.

Jeg gikk på 60 timer digitalt kurs. Dette fikk jeg dekket av Handel og kontor (er medlem) og deretter tok jeg eksamen (var også dekket av HK).

Du må ha minst 5  år arbeidspraksis før du kan melde deg opp som praksiskandidat. Praktisktid er 8700 timer.

Og viktig: det er 9,5 kr tillegg med fagbrev. Ikke 48,- 😅 så mye blir det ikke.  1 tusen lapp ekstra i mnd hvis du jobber full 🌝

Husk at ikke alle har tarifflønn, noen har mer.

Skrevet

Et fagbrev er alltid bra å ha. 

Anonymkode: 4c77e...262

Skrevet

I mitt yrke er fagbrev sånn 11 kr timen mer. Har meldt meg opp som praksiskandidat nå i november. 

Anonymkode: 7168a...c3c

Skrevet
Spissrotte skrev (18 minutter siden):

Husk at ikke alle har tarifflønn, noen har mer.

Jeg jobber i butikk med tariffavtale. 

9,5 i timen med fagbrev er minste tillegg en butikkansatt med fagbrev kan få. Jeg vet det veldig godt at butikkene er så sparsomme på ansatte. Har du gjort en kjempejobb så får du kanskje mer. Men jeg tviler veldig på at en skal lønnes godt opp til 48,- i timen.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg jobber i butikk med tariffavtale. 

9,5 i timen med fagbrev er minste tillegg en butikkansatt med fagbrev kan få. Jeg vet det veldig godt at butikkene er så sparsomme på ansatte. Har du gjort en kjempejobb så får du kanskje mer. Men jeg tviler veldig på at en skal lønnes godt opp til 48,- i timen.

Er du TS? Om ikke er det jo irrelevant hva slags lønnsavtale du har om TS ikke har den samme.

Jeg synes selvsagt også 48 kroner høres mye ut, men det er ikke uvanlig å betale for kompetanse, og i noen tilfeller så kan det jo bety betydelige summer.

Endret av Spissrotte
Skrevet

Timeslønna jeg har nå ligger på 194 kroner timen, det er lønnstrinn 5. Med fagbrevtillegg vil jeg få en timeslønn på 242 kroner i timen, det er i hvertfall det kollegaen min med fagbrev får og det som står på oversikten over lønn i jobben min. Hun har lavere stilling enn meg og, 50% mens jeg har 80%. Tipper vi har ca. det samme i lønn i mnd likevel pga lønnsforskjellen, hvis ikke hun har mer. Har ikke regna på det. 

TS

Anonymkode: 48e39...21a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...