Gå til innhold

Når det er bursdag, høytid og slikt får dere gratulasjoner fra nieser og nevøer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får det alltid av mine nieser, de kommer enten innom eller sender sms med gratulasjoner. Når det er bursdag så kommer de alltid på kake. Jeg har bodd her og der i livet mitt, men de har aldri vært sjenert for meg og vi har alltid holdt kontakten, selv om jeg noen ganger ikke har vært så flink.

Mannen min derimot, niesen og nevøen hans gratulerer han aldri bursdag  og kommer heller aldri på kake. Sende en sms hvor det står «gratis med dagen onkel» tar ikke så lang tid å skrive. Ok, kanskje husker de ikke når han har bursdag men foreldrene bør minne på det, mener jeg. Det er vanlig folkeskikk. Det er jo onkelen deres. De er heller ikke små barn, de er store og bør vite om det.

Har lyst å si ifra til foreldrene men vet ikke hvordan gå fram. Vi har veldig tett og godt forhold, og jeg redd de vil ta seg nær av det.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 0bd07...0d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei dette tror jeg at jeg hadde lagt ligge. Det er jo den eldre generasjonens lodd å ikke få like mye oppmerksomhet. Men det går jo an å nevne noe i en sammenheng om at du synes det er veldig hyggelig med bursdagshilsener. Altså generelt, uten å anklage noen. 

Anonymkode: a4063...d84

Skrevet

Som en niese med glimrende hukommelse: de fleste av de andre «barna» i familien husker ikke sine tanter og onkler. Jeg vet min mor normalt ikke får så mange hilsener, om noen, fra sine tantebarn. Ingen av mine tanter og onkler bor i nærheten av meg, men jeg sender normalt en sms til de jeg har kontakt med. Jeg har ikke hatt så mye kontakt med farssiden, så det er litt ymse der, men de jeg har på Facebook derfra får. 

Jeg husker normalt når folk er født, når folk døde, begravelsesdag, bryllupsdag, osv. Hos meg blir folk overrasket over hvor mye jeg husker. 

Min mor tror jeg minner andre i familien på når ulike har bursdag for hun husker like godt som meg når det kommer til sånt som dette. Hender hun melder meg med at «x onkel har bursdag idag», hvor jeg svarer at jeg alt har meldt. Tipper hun gjør det med andre i familien også. Sånn var det også i oppveksten. 

Jeg hadde latt dette ligge. Det handler både om relasjoner i oppveksten, men også nå som voksen. Om dette er barn så tror jeg rett og slett ikke de husker det av seg selv. Jeg tror ikke det er noe vondt i det, men folk lever sine liv, og en glemmer. Jeg hadde virkelig ikke forventet kake eller gave, men selvsagt koselig med en sms. Jeg tar det ikke ille opp om folk ikke husker meg da. Jeg får ikke selv hilsen fra alle mine tanter og onkler når jeg har bursdag, og vi gir normalt kun gaver ved rund dag etter en er 15år. 

Jeg er selv ekstra nøye med de jeg vet ikke får så mye oppmerksomhet, som f.eks en singel onkel. Din mann har jo deg som husker dagens hans, så da har han jo noen, og det er vel det viktigste. Jeg skjønner det føles rart i mangel på bedre ord når du er vant med annerledes, men igjen jeg tror ikke det er noe vondt i det, og jeg hadde ikke sagt noe.

Skrevet

Jeg fikk ikke engang gratulerer-melding fra mine foreldre eller barn på min 50-årsdag, så jeg har ingen forventninger til mine tantebarn. Fikk dog melding fra min bror :)

Anonymkode: ed0bb...365

Skrevet

Altså. Jeg har rundt tjue tanter og onkler og førti søskenbarn. Har kanskje sendt de ti nærmeste av dem sms når jeg husker det. Det fleste aner jeg ikke når har bursdag. Har vel vært i én rund dag til én av tantene, ellers aldri vært invitert. Hadde vært rart bare å dukke opp, og hvis alle søskenbarna mine kom ville selskapet blitt enormt stort.

Anonymkode: 9a7ff...1a6

• Liker 1
Skrevet

Mine nieser og nevøer kommer på kake og kaffe. Får enten blomster eller gaver. En niese heklet et stort teppe til meg da jeg fylte 30 år. 

Jeg har alltid vært en engasjert tante. Nesten som en mor nr 2 for de. Her er alltid døren åpen og et soverom de kan bruke. 

Tenker man får engasjement fra de om man er engasjert tilbake. 

Anonymkode: c8de9...8d1

Skrevet

Jeg får alltid, men det er fordi jeg og deres far (min bror) har bursdag samme dag. Dermed er det en lett dag å huske. 

Hadde absolutt ikke forventet det ellers. 

Anonymkode: a8ed2...ff3

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mine nieser og nevøer kommer på kake og kaffe. Får enten blomster eller gaver. En niese heklet et stort teppe til meg da jeg fylte 30 år. 

Jeg har alltid vært en engasjert tante. Nesten som en mor nr 2 for de. Her er alltid døren åpen og et soverom de kan bruke. 

Tenker man får engasjement fra de om man er engasjert tilbake. 

Anonymkode: c8de9...8d1

Men om man er engasjert men det bare går en vei da? At man gir, gir men ikke får det samme tilbake?

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Altså. Jeg har rundt tjue tanter og onkler og førti søskenbarn. Har kanskje sendt de ti nærmeste av dem sms når jeg husker det. Det fleste aner jeg ikke når har bursdag. Har vel vært i én rund dag til én av tantene, ellers aldri vært invitert. Hadde vært rart bare å dukke opp, og hvis alle søskenbarna mine kom ville selskapet blitt enormt stort.

Anonymkode: 9a7ff...1a6

Hvor ser du at jeg skriver om så mange? Hvorfor leser du ikke hva jeg skrev før du svarer? Når det gjelder deg og din «store» familie så forstår jeg men så mange er ikke vi hos oss.

Anonymkode: 0bd07...0d5

Skrevet

Jeg får fra de niesene jeg har et godt forhold til. De nevøene og niesene som bare er fjerne bekjente får jeg ikke bursdsgshilsen fra, men to av dem gir meg julekort med bilde av barna. Det setter jeg stor pris på og sender alltid SMS med takk for kortet og god jul, selv om jeg tror det er konene deres jeg bør takke.

Jeg sender SMS med gratulasjoner til bursdag, og et par hjemmestrikkede sokker til jul til de voksne nevøene og niesene med partnere. Ungene deres får en "julestrømpe" med godteri fra Europris. Jeg vet det høres gjerrig ut, men det er en stor gjeng det er snakk om.

Anonymkode: f060a...b46

Skrevet

Vi bor langt unna våre nevøer og nieser så det er ikke naturlig at de kommer på noen feiring, men de gratulerer oss begge på Facebook eller på annen måte. Jeg hadde ikke gått og klaget til foreldrene om de aldri gratulerte oss på bursdagene våre, det synes jeg er veldig spesielt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...