Gå til innhold

"jævla cracker hviting, du har 0 farge, ser ut som noen har sugd livet ut av deg"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min afrikanske venn sa dette til meg når vi kranglet idag, skal jeg bare droppe henne? Eller gi henne en ny sjanse til? Vi begge ble kjempe sure på hverandre, men jeg har ikke kalt henne noen ting. 

Anonymkode: 294a4...2a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gidder du å være venn med en rasist?

Anonymkode: d9c49...55f

• Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet

Du får svare noe ala at hun ser ut som hun går rundt og suger opp folks farge eller noe, går rasisme i deres krangel bare en vei?

Anonymkode: 4a644...e1c

• Liker 1
Skrevet

Hun er en rasist. Jeg ville ikke hatt en sånn venn.

Anonymkode: 9cf44...23f

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet

Du kan gi henne en sjanse og forklare at det var rasistisk å dra opp hudfargen da den er helt u relevant for krangelen...

Anonymkode: bfdd0...1fe

• Liker 6
Skrevet

De ordene var litt for spesifikke til at det ikke ligger noe dybde i eller ligger noe bak det, og var så stygt og grovt sagt at jeg hadde lagt vennskapet som ferdig. Rasistisk og dehumaniserende. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det der hadde jeg ikke gidda. Det der er jo rasisme. Jeg har aldri kalt venner stygge ting uansett hvor sint jeg var på dem.

Anonymkode: 3c30e...cad

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Hun er en rasist.

Det ligger ikke noe hokus pokus eller noe kjapp løsning her. 

Og det er ikke din jobb å oppdra henne. 

Bare kutt ut slike folk. 

Jeg har norsk-afrikanske venner selv og ingen av dem hadde kalt meg dette i en diskusjon.

Dessverre så er rasisme mot hvite ett vanlig problem på tik tok o.l plattformer, og blir sett på som en riktig måte å prate om  og angripe lyse. Dette er faktisk farlig utvikling. Så for alles beste, just shut it down.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg hadde droppa henne, fordi hun er rasist. Hun gikk langt over streken. 

Anonymkode: a35c3...796

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde ikke tatt meg nær i det hele tatt å bli kalt cracker. Like lite som å bli kalt en brokkoli. 

Men jeg vil ikke ha vennskap hvor vi krangler som drittunger

Anonymkode: cade2...9ba

• Liker 1
Skrevet

Hvis dette er hva du får slengt i trynet når dere krangler, så skjønner jeg ikke helt hvorfor dette vennskapet er så viktig.

Anonymkode: ffc71...aa6

• Liker 3
Skrevet

Det var kanskje ganske beskrivende? Men det var uansett ganske stygt sagt. Tror ikke man snakker slik til en man er oppriktig glad i. 

Man må vite mer for å kunne gi konkrete råd. Men rasistisk behøver det ikke være. Man må ha lov til å mislike både utseende og hudfarger uten å dermed å være rasist.

Skrevet

Klarte du å la være å le? Jeg synes det var en ganske komisk kommentar, selvom det var drittslenging. Også fordi den ikke har noenting for seg overhodet, absurd og fullstendig uten brodd. Så jeg hadde ikke klart ikke å le av henne.

Men samtidig tenker jeg jo at du må jo ha bidratt noe du òg, eller har hun for vane å komme med ufine og irrelevante kommentarer ila en krangel?

Tror uansett jeg ville sett forbi selve ordene hennes for de var bare ubrukelige, og vært mer interessert i finne ut av selve uenigheten. Hvorfor startet krangelen i utgangspunktet? Forutsatt at dette er en god venninne som du faktisk ønsker å omgås

Anonymkode: f4435...9d7

Skrevet (endret)

Selv om jeg synes ord som "cracker" osv. er tåpelige og ikke noe jeg tar alvorlig i seg selv, så hadde jeg reagert på intensjonen. At hun ville gått så personlig som hun kunne for å såre meg. Dermed ville jeg ikke hatt mer med henne å gjøre. Det må være visse grenser man ikke går over. Jeg har hatt noen skikkelige krangler med mine venner og vi har forskjellige bakgrunner, men aldri har vi gått personlig på hverandre på den måten. 

Å angripe noens utseende eller bakgrunn slik som det synes jeg sier ganske mye om noen som person. Uansett farge. Etter min erfaring så har folk som sier de styggeste ting til venner når de har uenigheter har ofte en kjerne som ikke er helt god, og dette vil nok dessverre ikke være første og siste gangen du får noe slik slengt til deg fra henne. 

Med mindre hun oppsøker deg med en oppriktig beklagelse, ikke bare en slapp "sorry", så vil jeg anbefale deg å droppe henne. Fordi da viser hun at hun ikke respekterer deg som person. Ikke bare la det gå over av seg selv og late som ingenting, fordi da ser hun at hun slipper unna med slik og vil innerst inne se ned på deg.

Endret av ruffen29
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har aldri i mine dager vært i en sånn setting at jeg har snakket til noen venner på en sånn måte. 
Det høres ut som dere er litt enkle begge to 

Anonymkode: d81ea...52e

Skrevet

Tråden er ryddet for spam og svar til dette.

Perelandra, mod. 

Skrevet

Høres ut som dere er 14 år...

Anonymkode: 7db0f...59b

Skrevet

Hadde du sagt noe om hudfargen hennes så skal du ta deg fan på at du har fått mange etter deg, men når de som er mørke kommer med slik kommentarer ang hvite så er det plutselig ikke rasistisk.

Hadde bedt henne dra en varm plass og aldri snakket med meg noe mer å så ansett det vennskapet for over. Rasisme uansett vei er ikke akseptabelt.

Anonymkode: 3672b...fe2

• Liker 4
Skrevet

Vokste opp med masse innvandrere, har ingen av de som venner lenger. De føler de kan si alt uten konsekvenser å være negative om hvite og landet de bor i

Anonymkode: 14586...f7e

• Liker 1
Skrevet

Ville bedt henne si unnskyld og fortalt henne at det var svært rasistiske kommentarer. Du vil ha deg frabedt å få kommentert utseende og hudfarge. 

Hvis hun ikke ber om unnskyldning, så avslutter du vennskapet og forteller alle rundt deg hvorfor, og hvor lite verdt du følte deg som menneske når hudfarge er det som blir fokus. 

Anonymkode: abeb5...68f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...