Gå til innhold

Hvorfor har alle klesmodeller blitt så stygge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man ser på H&M, og andre steder. Har det virkelig skjedd noe med klesmodellene over årene. Før var dette pene, friske folk som så bra ut. Da tenkte jeg at jeg kanskje ville se like bra ut hvis jeg kjøpte det plagget. God reklame og markedsføring vil jeg si. 

Men nå synes jeg de fleste ser ut som enten narkomane, fjerne folk, sterkt overvektige folk, introverte folk, folk med hudsykdommer, annen hudfarge og kroppsfasong, mangler et ledd eller ser ut som de akkurat har landet på denne planeten. 

Jeg som blar i disse klærne, vil jo ikke se slik ut. Så det er en avskrekkende effekt. Jeg vil se kjekk og fresh ut i den genseren. Ikke se ut som en som akkurat har spist en neve med fleinsopp. 

Kanskje litt artig språkbruk. Men dere forstår kanskje hva jeg mener? Det kan vel ikke bare være jeg som tenker over det. Er det fordi de skal prøve å selge med å være overdrevent politiske korrekte?

• Liker 18
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Definitivt for å være politisk korrekte, ha mer "diversity". Så de prøver å presse alle slags type grupper mennesker inn for å nå en kvote, slik at de kan klappe seg på skuldra. Jeg merker selv at det ikke frister å kjøpe visse plagg, for det ser jo ikke engang bra ut på modellen.

Anonymkode: 9aaef...d6f

• Liker 12
Skrevet

Frisk er jeg uenig i husker jeg så på zara for 10 år siden i sjokk av hvor usunne modellene deres så ut. 

Nå er det en god blanding syns jeg av flere folk, kansnbe ikke på zara da. Det jeg derimot bryr meg om er hvor dårlig klærne er, og hvor sinnsykt vanskelig det skal være å finne fine klær i Norge i 2023. Liker kun et lite utvalg. Er en skikkelig hater til tider. 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg merker selv at det ikke frister å kjøpe visse plagg, for det ser jo ikke engang bra ut på modellen.

Alle slags folk skal ha på klærne, folk vil vite hvordan de ser ut på dem. Hva hjelper det deg om en kjole ser bra ut på modellen men dere har fullstendig ulik kroppstype? Du må uansett se for deg det på deg. Kanskje er plagget bare rett og slett stygt, som de ofte er?

Anonymkode: 08d71...cfb

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg forstår hva du mener. Det har definitivt skjedd en endring i klesmodellene over årene. Motebransjen har blitt mer inkluderende og representerer nå et bredere spekter av mennesker med forskjellige kroppsformer, hudfarger og bakgrunner. Dette er et forsøk på å være mer representativ og inkluderende for alle.

Anonymkode: 90d7e...0dc

• Liker 1
Skrevet

Introverte folk? 😂 Hva mener du med det?

Du mener at hele utstrålingen til en person kan si at man er introvert? Er det dårlig å være introvert? Har du noe i mot dem?

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet

De vil være et merke for alle. 

Du ser også på pierre Robert feks. Der har modellene feks synlige arr mm. Det er for å vise at de er et merke for alle. 

Jeg synes nå at hm tok en annen fri sist jeg så på siden deres, og prøver å være mer "fashion", crazy vinkler og skikkelig modell poses. Litt mer som zara, feks. 

Jeg handler ikke på hm da. Det er ikke bra for kloden. Klærne holder seg ikke lenge, så det er veldig bruk og kast. 

Anonymkode: 6905f...f12

• Liker 1
Skrevet

For meg handler det ikke så mye om modellene i seg selv, men heller klærne, stylingen og poseringene. Det er effektivt som sparetiltak da, for det er svært lite som ser innbydende ut. Jeg har sett modellbilder der jeg lurer på om de er av sektmedlemmer, eller om de er tatt inne på lukket avdeling på et eller annet mentalsykehus. Vanligvis hadde modellen sett ut som et flott og oppegående menneske om hen hadde fått kledelige klær, om håret ikke hadde sett fett ut, og om vedkommende hadde smilt i stedet for å skule ut i intet. Jeg må bare innrømme at den estetikken som gjelder nå, den synes jeg er skikkelig stygg. 

Anonymkode: 0daca...532

• Liker 10
Skrevet

Jeg synes det er helt supert at de viser mennesker med forskjellige kropper og utseende når de reklamerer for klærne. Skjønner ikke helt problemet? Er det ikke greit å få se hvordan klærne sitter på alle slags kropper, slik at flere kan kjenne seg igjen. Jeg tenker også som mor til en datter på 11 at dette er en positiv utvikling. Jeg håper hun vil vokse opp å se i media at alle kropper er like gode.. 

Anonymkode: f4ecd...13c

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg synes det er flott at modellene har mangfold i alder, etnisitet, kroppsfasong og utseende ellers. 

Tidligere da jeg hovedsaklig kjøpte klærne mine i fysikk butikk hadde det ikke så mye å si hvordan modellene så ut. Det som avgjorde kjøpet var uansett hvordan klærne satt på kroppen min i prøverommet.

Nå som jeg handler mye av klærne på nett, vil jeg gjerne vite hvordan plaggene passer på en kropp som ligner meg. Hvis alle modellene er høye, slanke med små bryster, er det vanskelig å vite hvordan plaggene vil passe for meg som er kort og tjukk, og har store bryster. 

Jeg har ingen illusjoner om at ved å kjøpe et plagg vil jeg bli like vakker som modellen som viser plagget. Jeg vil derimot gjerne se hvordan et plagg tar seg ut på ulike typer kropper. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

For meg handler det ikke så mye om modellene i seg selv, men heller klærne, stylingen og poseringene. Det er effektivt som sparetiltak da, for det er svært lite som ser innbydende ut. Jeg har sett modellbilder der jeg lurer på om de er av sektmedlemmer, eller om de er tatt inne på lukket avdeling på et eller annet mentalsykehus. Vanligvis hadde modellen sett ut som et flott og oppegående menneske om hen hadde fått kledelige klær, om håret ikke hadde sett fett ut, og om vedkommende hadde smilt i stedet for å skule ut i intet. Jeg må bare innrømme at den estetikken som gjelder nå, den synes jeg er skikkelig stygg. 

Skjønner godt hva du mener. Er bare å se på ex Zalando. 
Synes mye har med selve moten å gjøre og jeg da. Tror ikke 2020-tallet vil gå inn i historien som en høydare innen mote 🫣

Det er mye fargeløst, tilkneppa, formløst og ikke minst ekstremt over-sized. 
i tillegg; De verste motegreiene fra andre tiår er pussig nok blitt moderne igjen, som digre sokker i sandaler. 

• Liker 5
Skrevet
Morpheus skrev (14 timer siden):

Hvis man ser på H&M, og andre steder. Har det virkelig skjedd noe med klesmodellene over årene. Før var dette pene, friske folk som så bra ut. Da tenkte jeg at jeg kanskje ville se like bra ut hvis jeg kjøpte det plagget. God reklame og markedsføring vil jeg si. 

Men nå synes jeg de fleste ser ut som enten narkomane, fjerne folk, sterkt overvektige folk, introverte folk, folk med hudsykdommer, annen hudfarge og kroppsfasong, mangler et ledd eller ser ut som de akkurat har landet på denne planeten. 

Jeg som blar i disse klærne, vil jo ikke se slik ut. Så det er en avskrekkende effekt. Jeg vil se kjekk og fresh ut i den genseren. Ikke se ut som en som akkurat har spist en neve med fleinsopp. 

Kanskje litt artig språkbruk. Men dere forstår kanskje hva jeg mener? Det kan vel ikke bare være jeg som tenker over det. Er det fordi de skal prøve å selge med å være overdrevent politiske korrekte?

Nå blir du ikke slankere av å bruke klær som er på radmagre kropper da.

Mulig du er glad i å lure deg selv. Jeg setter pris på at modeller ser ut som folk flest. 

Anonymkode: 4c193...c05

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

De vil være et merke for alle. 

Du ser også på pierre Robert feks. Der har modellene feks synlige arr mm. Det er for å vise at de er et merke for alle. 

Jeg har lagt merke til en modell fra Pierre Robert med et arr på hoften. 

Har selv et tilsvarende (+ noen flere) på grunn av en medfødt funksjonshemming. Jeg ble faktisk litt rørt over å se de bildene. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Bacteria skrev (11 minutter siden):

Skjønner godt hva du mener. Er bare å se på ex Zalando. 
Synes mye har med selve moten å gjøre og jeg da. Tror ikke 2020-tallet vil gå inn i historien som en høydare innen mote 🫣

Det er mye fargeløst, tilkneppa, formløst og ikke minst ekstremt over-sized. 
i tillegg; De verste motegreiene fra andre tiår er pussig nok blitt moderne igjen, som digre sokker i sandaler. 

Moten har mye å si. De færreste ser bra ut i ukledelige snitt, oversized, blasse farger og grusomme mønster. Som du sier, det virker som 2020-tallet er det tiåret der alt det verste fra tidligere tiårs mote hentes frem igjen. Samme hvor bra utgangspunkt man har, så vil man se mindre heldig ut når dette er klærne man skal vise. Og så kommer merkelige poseringer og grusom styling på toppen av det. 

At det er større mangfold blant modellene synes jeg bare er positivt. Er ikke så lenge siden jeg så at Lindex brukte en modell som satt i rullestol, og det heier jeg veldig på. Skulle bare ønske de virkelig fikk lov til å skinne, og ikke havnet i skyggen av dette tiårets stygge mote. 

• Liker 4
Skrevet

De kan se ut akkurat hvordan de vil for min del, og jeg synes det er helt supert at de ikke retusjerer hud. Og det er flott hvis et plagg i ulike farger blir vist av både en slank modell og en med former. Det forteller mye om passformen når man kan sammenligne.

Men jeg blir koko når de stiller opp modellene i de sykeste positiurer slik at det er komplett umulig å se snittet på klærne. Hva er liksom poenger med å henge dem på en modell da? 

• Liker 6
Skrevet (endret)
Morpheus skrev (14 timer siden):

Jeg har lært det nå at siden jeg er introvert... er jeg stygg. Takk.

Endret av Kudos
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg syns det er mye enklere å finne klær på nett nå enn før. Jeg handler ikke i butikker som bare bruker tynne modeller, fordi det er umulig for meg å vurdere hvordan klærne ser ut på meg. Det beste er merker som viser hvert plagg på ulike modeller. 

Noen butikker eller merker har ganske trist, dyster fremstilling av klærne ja. Skjønner at kule bilder som er litt på kanten er en greie i fashion, men for meg som ikke ser ut som en modell er det helt uinteressant å se ei tynn dame på 180 cm late som at kjolen er et telt. Men jeg er vel åpenbart ikke i målgruppa heller. 

Høyer er ikke så kreative i bildene, men de bruker bare tynne modeller, så der finner jeg aldri noe. Men skal dette liksom appellere til noen som helst?? 

https://hoyer.no/dame/alta-long-puffer-jacket-haze/?productId=9261428&_gl=1*1i47t4y*_up*MQ..&gclid=Cj0KCQjw-pyqBhDmARIsAKd9XINyFmjz_VaZRr6KLTdLObSlrWzUn0mnWu-ougY0Y5XlUr1hrzzSAtQaAtFQEALw_wcB

Skrevet

Fordi jeg er introvert, så er jeg stygg👍🏼

Anonymkode: da838...e46

Skrevet
Morpheus skrev (16 timer siden):

Introverte? :ler:

Uansett årsak synes jeg det er bare bra med litt variasjon, da vi vanlige folk som skal kjøpe klærne trenger å se hvordan vi potensielt ville sett ut i klærne. Jeg som er en halvfeit introvert vil jo ikke få korrekt inntrykk av klesplagg som vises frem av en tynn ekstrovert ;)

Anonymkode: 260fb...795

Skrevet (endret)
Kniv & gaffel skrev (På 5.11.2023 den 16.50):

Jeg har lagt merke til en modell fra Pierre Robert med et arr på hoften. 

Har selv et tilsvarende (+ noen flere) på grunn av en medfødt funksjonshemming. Jeg ble faktisk litt rørt over å se de bildene. 

Er det ikke Jenny Skavland som har posert for sin egen kolleksjon med Pierre Robert?
Men ja, jeg synes det er kult. Er enig med flere andre her i at det er klærne i dagens motebilde som er problemet, ikke modellene.

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg
  • Liker 2
Skrevet

Klikket inn på HM for moro skyld, og kan ikke se annet enn at klærne er litt snåle, men modellene er både unge, pene og slanke.

https://www2.hm.com/no_no/dame/nyheter/se-alle.html?sort=stock&image-size=small&image=model&offset=0&page-size=72

Plus Size avdelinga har hakket mer diversitet i modellene, men også her er det da normalt pene modeller? Noen av dem ser kanskje litt fjerne ut, og en del av klærne er fremdeles litt snåle, men modellene er jo ikke stygge.

https://www2.hm.com/no_no/dame/produkter/store-storrelser.html?sort=stock&image-size=small&image=model&offset=0&page-size=72

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...