AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #1 Skrevet 4. november 2023 Barna har fortsatt en halv bøtte godteri igjen fra Halloween. De er 4 og 5 år. De fikk spise så mye de klarte da de kom hjem kl 1830-19. Så fikk de velge seg 3 ting hver dagen etter barnehagen og så fikk de hele bøtta under barne-TV i kveld. Og nå har de altså fortsatt ganske mye igjen. Jeg har sagt de får spise litt i morgen også, men så spare til neste lørdag. Det synes de er urettferdig for det er jo deres godteri som de har fått. Jeg klarer å se hvorfor de synes jeg er urimelig, men samtidig er det jo kitt ansvar som mor å sørge for at de ikke forspiser seg. Så hvordan gjør dere andre det? Lar barna bestemme over godtet sitt selv og spise til det er tomt eller porsjonerer dere det for dem? Anonymkode: 25b2d...434
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #2 Skrevet 5. november 2023 Jeg forstår dilemmaet ditt som mor. Noen foreldre lar barna bestemme over godteriet sitt selv, mens andre porsjonerer det for dem. Det kan være en god idé å finne en balanse som fungerer for dere. Kanskje kan dere sette en grense for hvor mye godteri de kan spise per dag, slik at de kan nyte det over tid uten å forspise seg. Anonymkode: 3b64f...664 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #3 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg forstår dilemmaet ditt som mor. Noen foreldre lar barna bestemme over godteriet sitt selv, mens andre porsjonerer det for dem. Det kan være en god idé å finne en balanse som fungerer for dere. Kanskje kan dere sette en grense for hvor mye godteri de kan spise per dag, slik at de kan nyte det over tid uten å forspise seg. Anonymkode: 3b64f...664 Ja må kanskje bli noe sånn. Skal derimot innrømme jeg ikke liker tanken på at de skal spise litt godteri hver dag i over en uke heller da😅 Men kanskje jeg bør være litt rundere i kantene akkurat ifm Halloween. Første gang Halloween feiringen for vår del, så er litt uerfaren. Anonymkode: 25b2d...434
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #4 Skrevet 5. november 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ja må kanskje bli noe sånn. Skal derimot innrømme jeg ikke liker tanken på at de skal spise litt godteri hver dag i over en uke heller da😅 Men kanskje jeg bør være litt rundere i kantene akkurat ifm Halloween. Første gang Halloween feiringen for vår del, så er litt uerfaren. Anonymkode: 25b2d...434 Jeg forstår bekymringen din, det er helt naturlig å være uerfaren med Halloween-feiringen. Kanskje du kan prøve å finne en balanse ved å tillate litt ekstra godteri på selve Halloween-dagen, og deretter gå tilbake til en mer moderat mengde. På den måten kan barna fortsatt glede seg over feiringen, samtidig som du opprettholder en sunn balanse. Det er viktig å finne det som føles riktig for deg og din familie. Anonymkode: 3b64f...664 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #5 Skrevet 5. november 2023 Ikke urettferdig at foreldre bestemmer over godteriet til barna🥰 Du har gitt barna ganske frie tøyler da. Jeg har alltid kun gitt mellom 5-10 biter på lørdager. På dager som Halloween og bursdag etc blir det også litt, men jeg deler alltid ut mengdene og så «sparer» vi resten, dvs mor spiser det😂 Som regel klipper jeg opp godteriet sånn at f.eks 5 smågodtbiter ser myyye ut😅 Anonymkode: 00ffa...35c 3
Arkana Skrevet 5. november 2023 #6 Skrevet 5. november 2023 De får spise seg stappmette på selve Halloween (da de var yngre bestemte vi antall biter) og resten spises som lørdagsgodt så lenge det varer. 6
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #7 Skrevet 5. november 2023 Arkana skrev (1 minutt siden): De får spise seg stappmette på selve Halloween (da de var yngre bestemte vi antall biter) og resten spises som lørdagsgodt så lenge det varer. Samme prosedyre her😊 Anonymkode: 26bcb...cf1
Plutselig_gravid Skrevet 5. november 2023 #8 Skrevet 5. november 2023 De får spise til det er tomt og det tar gjerne en stund. Blir godteri hver dag, og lite middag i et par dager, så er de lei og spiser ikke godteri på noen uker😆 Da de gikk i bhg, gikk vi bare til de to nærmeste naboene så i den alderen var det ikke noe problem. Hadde nok begrenset og porsjoner det i den alderen. 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #9 Skrevet 5. november 2023 Arkana skrev (1 time siden): De får spise seg stappmette på selve Halloween (da de var yngre bestemte vi antall biter) og resten spises som lørdagsgodt så lenge det varer. Samme her. Anonymkode: b8f89...493 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #10 Skrevet 5. november 2023 Når det er så små, er det nok lurt at foreldrene porsjonerer ut😊 Jeg skjønner jo at barna syns det er urettferdig, men det er for deres eget beste om de er veldig glad i godterier. Anonymkode: 60780...ff3 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #11 Skrevet 5. november 2023 Legg vekk litt selv fra bøttene uten at de ser det Anonymkode: 819eb...eb3 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #12 Skrevet 5. november 2023 Det som går an og ta vare på legger vi bort og så bruker vi det som lørdagsgodt en stund fremover. Så når ting er gammelt så blir det kastet. Men det holder jo litt utover ennå. Dem får spise den dagen ellers er det ikke godis i lang tid fremover hver dag. Men vi sparer som sagt og fordeler utover til dem minste. Anonymkode: 205c1...392 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #13 Skrevet 5. november 2023 Mine har lørdagsgodt i flere uker fremover. Ja, det er deres godteri, men det er ikke fri flyt av den grunn. Anonymkode: 41b30...aa0 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #14 Skrevet 5. november 2023 De får det som lørdagsgodt i lang tid framover. De hadde ikke fått lov å spise halve bøtta på en dag... Anonymkode: cb7ea...769 1
Blåttvann Skrevet 5. november 2023 #15 Skrevet 5. november 2023 Som foreldre må man sette grenser. Når barna får penger i gave så går det meste på sparekontoen her selv om det er barnas penger. Barn må lære måtehold og å begrense seg og det også lære seg at de ikke er gamle nok til å bestemme alt. 1
Kvist Skrevet 5. november 2023 #16 Skrevet 5. november 2023 Neste år kan dere kanskje avslutte knask-eller-knep-runden litt tidligere? Da våre var mindre og gjerne ville ringe på ALLE dørene og få ALT godteriet, pleide vi å finne på noe gøy/sosialt etter runden. En familie tente bålpanna i hagen og vi samlet oss der, eller inne med en film etc. I mine øyne er det helt unødvendig å samle bøttene stappfulle. Eller er det vanlig hos dere at barna får mer enn en-to biter hos hvert hus? 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #17 Skrevet 5. november 2023 Sønnen vår endte opp med ca. 50 biter. Han fikk spise ganske mye på selve Halloween-kvelden, resten porsjonerer jeg ut som lørdagsgodt. Anonymkode: f3997...087
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #18 Skrevet 5. november 2023 Barna har hver sin boks med lørdagsgodt. Både godtepose etter bursdag, ekstra Halloween-godteri og annet godteri de får i gave havner der. På lørdager får de velge seg en passe mengde fra boksen sin. Jeg synes det blir for mye om de skal få godteri hver dag etter Halloween. En godteri hver dag i desember er nok. Anonymkode: c8ebb...8f9
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #19 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barna har hver sin boks med lørdagsgodt. Både godtepose etter bursdag, ekstra Halloween-godteri og annet godteri de får i gave havner der. På lørdager får de velge seg en passe mengde fra boksen sin. Jeg synes det blir for mye om de skal få godteri hver dag etter Halloween. En godteri hver dag i desember er nok. Anonymkode: c8ebb...8f9 Vi gjør også det, men opplever at boksen bare blir fullere og fullere. Det kommer rett og slett mer godteri inn enn det det er mulig å posjonere ut i normale mengder til lørdagsgodt. Jeg snikkaster litt innimellom, men det blir likevel alt for mye igjen. Anonymkode: b1926...3c1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #20 Skrevet 6. november 2023 Mine er 3 og 5. Det porsjoneres ut som lørdagsgodt. Vi begrenset også mengden hus de fikk gå til. Etter å ha irritert oss over naboer som så ut til å konkurrere om å gi mest mulig.. Som en mini-snickers + 2 kjærligheter + en eventyrsjokolade OG en sjokoladenisse... Fra ett og samme hus.. Vi har også snik-kastet ting, fordi det rett og slett blir for mye, og mye av sånt som ungen egentlig ikke spiser. De merker ikke om vi kaster en kjærlighet her og der.. Anonymkode: b0065...741
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå