Gå til innhold

Har jeg adhd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg har adhd. Uten den hyperaktive delen. Jeg har lest på symptomene, og det stemmer ganske skremmende. 

Det har vært sånn så lenge jeg kan huske. Jeg har slitt på skolen når det ble utfordrende, men ingen plukket det opp. Jeg har klart meg dårlig utdanningsmessig. Jeg er i en utdanning nå i håp om å få en fast jobb jeg trives i, den er profesjonsrettet. Merker at det kan være ganske utfordrende til tider.. 

Uansett, ting stemmer. Jeg er ganske uorganisert og det er veldig vanskelig, mye hyperfokusering og kaos, klarer ikke konsentrere meg og faller helt ut av samtaler. 

Men selvsagt det kan være andre årsaker. 

Jeg har prøvd å snakke med min mor om dette, men hun mener at "alle" har det sånn. At kjedelige ting er det ingen som klarer å konsentrere seg på. 

Hun har alltid sagt at jeg overreagerer, at følelsene mine er for mye, at jeg overdriver og tar feil, at jeg rett og slett er en dramaqueen fordi "det er ikke noe unormalt med deg, alle føler det sånn at det av og til kan være vanskelig å konsentrere seg". Og slik har hun ofte vært. 

Jeg skjønte fra barneskolen av at det ikke var vits å ta opp noe hjemme, for hun tok det ikke seriøst og det mest sannsynlig var meg det var noe galt med. 

Nå sitter jeg her og aner ikke hva jeg mener, føler, liker.. Jeg har ingen personlighet, og aner ikke hva jeg liker for det forandrer seg hele tiden og så er det alle disse plagene i tillegg som nå kanskje kan forklares med adhd. Jeg vil jo ikke det :/

Hva gjør jeg nå? :/

Anonymkode: 071f3...942

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bli utredet enten Dps eller privat.

Anonymkode: 926ec...239

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg forstår at du føler deg frustrert og usikker på om du har ADHD.  jeg er ikke en lege, men det kan være lurt å oppsøke en profesjonell for en vurdering og eventuell diagnose. En spesialist kan hjelpe deg med å forstå dine symptomer bedre og gi deg veiledning om hvordan du kan håndtere dem. Det er viktig å ha støtte og forståelse fra dine nærmeste, så det kan være nyttig å snakke med en annen person du stoler på, som en venn eller en annen familie medlem. Ta vare på deg selv! 💪

Anonymkode: b3bfe...514

Skrevet

For en mamma 🤨

Anonymkode: 7d299...b46

• Liker 1
Skrevet

Det du gjør nå, er at du går til fastlegen din, forklarer at du mistenker adhd, hvorfor du mistenker adhd (skriv ned på forhånd), også vil fastlegen henvise til spesialisthelsetjenesten dersom vedkommende anser det som nødvendig. Og hvis ikke fastlegen mener det samme som deg, og du likevel er uenig, så kan du evt. bruke 25k-30k på en utredning i det private. 

I og med at du har en mor som er såpass avvisende, så er det heller ikke sikkert at dps vil sette diagnosen, da det ofte kreves at det er en som kjente til en som barn (og dermed oftest foreldre), som også svarer på noen spørsmål fra dps. 

Og flere av tingene du beskriver er ganske vanlige, men kan også skyldes andre ting, så det er viktige med grundige undersøkelser, inkludert grundige blodprøver. Konsentrasjonsvansker og generelt kaos i livet kan komme av for eksempel: for lite søvn, for lite mat, for dårlig kosthold, mangel på mosjon, depresjon, angst og mange andre faktorer. Og kjedelige ting er dessverre kjedelige og vanskelige å konsentrere seg om, for alle. Inkludert personer med adhd, på medisiner. 

Lykke til! 

- Person med ADHD 

Anonymkode: 27518...c93

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.11.2023 den 0.28):

Jeg tror jeg har adhd. Uten den hyperaktive delen. Jeg har lest på symptomene, og det stemmer ganske skremmende. 

Det har vært sånn så lenge jeg kan huske. Jeg har slitt på skolen når det ble utfordrende, men ingen plukket det opp. Jeg har klart meg dårlig utdanningsmessig. Jeg er i en utdanning nå i håp om å få en fast jobb jeg trives i, den er profesjonsrettet. Merker at det kan være ganske utfordrende til tider.. 

Uansett, ting stemmer. Jeg er ganske uorganisert og det er veldig vanskelig, mye hyperfokusering og kaos, klarer ikke konsentrere meg og faller helt ut av samtaler. 

Men selvsagt det kan være andre årsaker. 

Jeg har prøvd å snakke med min mor om dette, men hun mener at "alle" har det sånn. At kjedelige ting er det ingen som klarer å konsentrere seg på. 

Hun har alltid sagt at jeg overreagerer, at følelsene mine er for mye, at jeg overdriver og tar feil, at jeg rett og slett er en dramaqueen fordi "det er ikke noe unormalt med deg, alle føler det sånn at det av og til kan være vanskelig å konsentrere seg". Og slik har hun ofte vært. 

Jeg skjønte fra barneskolen av at det ikke var vits å ta opp noe hjemme, for hun tok det ikke seriøst og det mest sannsynlig var meg det var noe galt med. 

Nå sitter jeg her og aner ikke hva jeg mener, føler, liker.. Jeg har ingen personlighet, og aner ikke hva jeg liker for det forandrer seg hele tiden og så er det alle disse plagene i tillegg som nå kanskje kan forklares med adhd. Jeg vil jo ikke det 😕

Hva gjør jeg nå? 😕

Anonymkode: 071f3...942

Høres ut som et godt grunnlag for e utredning iallefall.  Mulig din mor sier som hun gjør,  fordi hun er like dan. Og tror dette er normalt. Adhd er svært ofte arvelig.  Så det kan være godt mulig. 

Ta en tur til legen og si hvorfor du bør ha en utredning.  Ikke uvanlig å få avslag. Men da klager du på det. 

Du høres ut til å slite såpass, at du bør vurdere medisiner om du får påvist adhd. Før du blir for syk av det, og ikke fungerer i det heletatt 

Anonymkode: 0c2b1...209

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.11.2023 den 0.32):

Bli utredet enten Dps eller privat.

Anonymkode: 926ec...239

Å få utredning på Dps er ikke bare bare. Det et stort press og de tar kun inn pasienter som har alvorlige symptomer og funksjonssvikt på mer en et område og jeg kan ikke se at ts faller innunder det utifra hi.

Anonymkode: bbe80...95a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Høres ut som et godt grunnlag for e utredning iallefall.  Mulig din mor sier som hun gjør,  fordi hun er like dan. Og tror dette er normalt. Adhd er svært ofte arvelig.  Så det kan være godt mulig. 

Ta en tur til legen og si hvorfor du bør ha en utredning.  Ikke uvanlig å få avslag. Men da klager du på det. 

Du høres ut til å slite såpass, at du bør vurdere medisiner om du får påvist adhd. Før du blir for syk av det, og ikke fungerer i det heletatt 

Anonymkode: 0c2b1...209

Nysgjerrig på hva du mener med godt grunnlag? Jeg leser noe annet.

Anonymkode: bbe80...95a

Skrevet

Adhd er jo svært arvelig, kan det være at moren din har adhd? Og at det kommer fra henne? Om symptomene dine starter da du var liten så kan det være vært en utredning om du sliter i hverdagen.. 

Anonymkode: c7bf9...be4

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):det være lurt med en utredning om du sliter i hverdagen.. 

…så kan det være lurt med en utredning *

Anonymkode: c7bf9...be4

Skrevet

Uansett hva som menes her, så må du kontakte din fastlege å forklare hvilke vanskeligheter du har i hverdagen.

Det kan være ADD, men det kan være flere andre diagnoser, og det kan "bare" være resultat av en kjip oppvekst.

Men fungerer du ikke bra i hverdagen, så er det grunn for å snakke med lege. Det trenger ikke være ADD, men det kan være mange ulike diagnoser, og det kan også være fravær av diagnoser...

Anonymkode: 0bae4...4e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...