Gå til innhold

Når skal barn begynne med kumelk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver å lese meg opp, men det står så forskjellig.. noen steder sier 1 år, mens andre sier 3 år. 

Skal 1-åringen min få kumelk i det hele tatt? Er det nødvendig for vekst og utvikling? Hvor mye skal barnet ha?

Anonymkode: 0277a...42e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine drikker ikke kumelk, det gjør ikke jeg heller, ingen fan. Man må ikke det nei. Det hender vi har foreks mandelmelk eller havremelk for moro skyld, men generelt drikker vi vann. 

Anonymkode: b252b...695

• Liker 1
Skrevet

Her drikkes det ikke melk, men har litt på grøten og så. Drikker vann. Hvis kostholdet er variert og sunt så ellers så er det ikke nødvendig med drikkemelk. 

Anonymkode: 1a180...0c0

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler å drikke vann så lenge som mulig egentlig. Så fort gjort at de slutter å drikke vann, og det er så lurt å venne dem til at det er det de bør drikke.

Anonymkode: f543f...c59

Skrevet

Gitt at barnet spiser normalt og får i seg nok(riktige) næringsstoffer er det ingen skal. Men fra 1 år kan man. Vi gir ikke kumelk til vår, han får mat med melk i, men har ikke gitt det som drikke enda

Anonymkode: 05ecb...ceb

Skrevet

Ok, så da skal barnet egentlig ikke ha kumelk i hverdagen? Har pleid å gi det daglig fra det fylte 1, men da slutter vi med det altså..

Anonymkode: e926e...24c

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ok, så da skal barnet egentlig ikke ha kumelk i hverdagen? Har pleid å gi det daglig fra det fylte 1, men da slutter vi med det altså..

Altså, hvis du tenker fornuftig så er det ingen grunn til at ditt menneskebarn skal drikke morsmelk fra et annet dyr enn deg. Så nei, barnet ditt trenger ikke kumelk. 

Anonymkode: 937a3...fc6

• Liker 7
Skrevet

Når de blir kalver..?

Anonymkode: eff0c...191

• Liker 6
Skrevet

Barnet vel ikke drikke melk fra 1 års alder, men ihvertfall på sikt spise melkeprodukter. Plantekilder til kalsium taes ikke opp like godt, og i tillegg inneholder ost også bl.a a vitamin retinol, sink, og b12 - i biotilgjengelig form. Yoghurt en viktig kilde til k2 som igjen er viktig for skjelett. 

Anonymkode: 9b14d...bcd

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Herlighet, slutt å ta råd fra KG og helse og kosthold til barnet ditt. Følg offentlig anbefaling. 

Anonymkode: 45d04...729

• Liker 8
Skrevet

Ifølge helsemyndighetene kan du bruke litt melk i matvarer fra 10mnd alder. Bruken av kumelk bør begrenses fordi det hindrer opptak av jern. Fra 12 mnd kan barn drikke melk. Melk er for mange nordmenn den viktigste kilden til kalsium og jod, i tillegg til en del proteiner. Om dere har et kosthold der barnet på andre måter får dekket behovet for jod, kalsium og viktige proteiner kan man droppe melk. Mange land bruker melk i mye mindre grad, men bruker til gjengjeld mye tofu og andre soyaprodukter oh mye hvit fisk. Det er ikke viktig å drikke melk om man spiser ost, yoghurt og andre melkeprodukter. 

Anonymkode: 9bca8...bd1

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Altså, hvis du tenker fornuftig så er det ingen grunn til at ditt menneskebarn skal drikke morsmelk fra et annet dyr enn deg. Så nei, barnet ditt trenger ikke kumelk. 

Anonymkode: 937a3...fc6

Altså det er mye som ikke er fornuftig om du tenker deg om. For eksempel var det vanlig å amme i 4-6 år før den industrielle revolusjon. Nå er det få som gjør dette, og det må tas med i regnestykket. Det var også vanligere å spise blodmat tidligere, en viktig kilde til jern. I tillegg brukte man jerngryter som også hjalp på med jerntilskudd. Om man ikke drikker melk må man på annet vis få i seg nok kalsium, jod og protein. Det er ikke umulig, men man må være bevisst konsekvensen av sine valg. Til TS: anbefaler deg å lese råd fra helsemyndighetene og ikke råd fra KG. Om du ikke vil gi barnet ditt melk må du sørge for å spise hvit fisk flere ganger i uken og finne en god kalsiumkilde, for eksempel soya. 

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Altså det er mye som ikke er fornuftig om du tenker deg om. For eksempel var det vanlig å amme i 4-6 år før den industrielle revolusjon. Nå er det få som gjør dette, og det må tas med i regnestykket. Det var også vanligere å spise blodmat tidligere, en viktig kilde til jern. I tillegg brukte man jerngryter som også hjalp på med jerntilskudd. Om man ikke drikker melk må man på annet vis få i seg nok kalsium, jod og protein. Det er ikke umulig, men man må være bevisst konsekvensen av sine valg. Til TS: anbefaler deg å lese råd fra helsemyndighetene og ikke råd fra KG. Om du ikke vil gi barnet ditt melk må du sørge for å spise hvit fisk flere ganger i uken og finne en god kalsiumkilde, for eksempel soya. 

Soya er ikke en god kilde til kalsium. Soya, på lik linje med andre plantebaserte kilder, inneholder mye antinæringsstoffer som hemmer opptak. Soya har samtidig ikke a vitamin retinol, b12, m.

Anonymkode: 9b14d...bcd

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Herlighet, slutt å ta råd fra KG og helse og kosthold til barnet ditt. Følg offentlig anbefaling. 

Har som sagt prøvd å lese meg opp, men står forskjellig overalt 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Har som sagt prøvd å lese meg opp, men står forskjellig overalt 

Gjør det? Syns det er ganske entydig jeg. 

Anonymkode: 05ecb...ceb

• Liker 1
Skrevet

Fra 1 år kan du gi barnet vanlig ku melk. 

Anonymkode: 73398...7e5

• Liker 2
Skrevet

Jeg starter å gi alle barna mine kumelk etter jeg sluttet å amme de, de var nok rundt 1 år. 

Min svigermor har aldri drukket melk eller andre meieriprodukter, ikke som barn engang. Hun fikk beinskjørhet allerede i 40 årene, og i følge legen var dette for hun ikke hadde fått i seg nok kalsium. Og spesielt viktig er det for barn for å forhindre tidlig beinskjørhet. Svigermor har hatt mange brudd, mest alvorlig i ryggen, som følger av beinskjørhet. 

Det finnes helt sikkert mange andre gode kilder til kalsium, men melk er en veldig god kilde... 

Anonymkode: 4226e...4d6

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Takk. Er bare så mye der ute når jeg først googler

Du bør forholde deg til offentlige anbefalinger, ikke surr deg borti influensere eller KG etc. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...