Gå til innhold

Hvorfor Egypt er ikke villig til å ta imot Palestiner.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må inrømme jeg er ganske lei hele Palestina/Israel greia men jeg fant dette på Twitter og det er verdt å se på. I kort, hvorfor vil ingen ha Palestiner hjemme. Undetekst på engelsk:

• Liker 6
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi det er Israel sin strategi.  Sende dem alle til Egypt og annektere Gaza.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
2 minutter siden, Akryl said:

Fordi det er Israel sin strategi.  Sende dem alle til Egypt og annektere Gaza.

hvorfor ser du ikke på video først ? Israel bestemmer ikke overfor naboer som Egypt, Jordan, etc...

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
NatNat skrev (1 minutt siden):

hvorfor ser du ikke på video først ? Israel bestemmer ikke overfor naboer som Egypt, Jordan, etc...

Jeg har sett video.  Israel ønsker at alle skal flykte til Egypt og da er Gaza tapt. Egypt vil ikke la dette skje.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
1 minutt siden, Akryl said:

Jeg har sett video.  Israel ønsker at alle skal flykte til Egypt og da er Gaza tapt. Egypt vil ikke la dette skje.

har du sett hvor han snakker om hvordan Palestiner har sådd kaos i Lebanon, Kuweit, Jordan... ?

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Så noen andre videoer fyren har laget og basert på faktanivået han legger seg på så antar jeg at denne videoen ikke er særlig bedre.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
1 minutt siden, Larsern said:

Så noen andre videoer fyren har laget og basert på faktanivået han legger seg på så antar jeg at denne videoen ikke er særlig bedre.

oh really ?  Han har i hvertfall helt rett når det kommer til Lebanon
https://en.wikipedia.org/wiki/PLO_in_Lebanon

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
NatNat skrev (37 minutter siden):

Jeg må inrømme jeg er ganske lei hele Palestina/Israel greia men jeg fant dette på Twitter og det er verdt å se på. I kort, hvorfor vil ingen ha Palestiner hjemme. Undetekst på engelsk:

Historien har lært arabiske land at de ikke kan stole på palestinerne. Når palestinere har kommet til et land, så ender de alltid opp med å bli en 'stat i staten'. Det ender aldri godt. Derfor er det ingen arabiske land som vil ta imot dem. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Sinaihalvøya er vel en eneste stor ørken hvor IS holder til så det er ikke trygt der for reisende. Israel okkuperte vel Sinai for en god del år siden, men endte opp med å gi den tilbake til Egypt. Synes det er en god ide å flytte Gaza sørover så det mister litt sin identitet og samtidig sin merkevare og kampånd. Det ser ikke ut til å være noen andre måter å gjøre det på.  

Endret av ThereGoesBob
  • Liker 1
Skrevet
ThereGoesBob skrev (9 timer siden):

Israel okkuperte vel Sinai for en god del år siden, men endte opp med å gi den tilbake til Egypt. 

Ja. Det stemmer. Israel tok Sinai i seksdagerskrigen i 1967, men Egypt fikk Sinai tilbake da Egypt inngikk en fredsavtale med Israel i 1979. Egypt ville også ha tilbake Gaza, men fikk ikke Israel med på det 

• Liker 2
Gjest Sirisiri10
Skrevet
NatNat skrev (13 timer siden):

Stoler du mer på random videoer på X enn det Israel selv sier? 

De ønsket palestinere over til Egypt og videre til blant annet Europa og Canada. Støtter man det Israel gjør, støtter man også å få en flykningsstrøm inn i Europa. 

NatNat skrev (13 timer siden):

Jeg må inrømme jeg er ganske lei hele Palestina/Israel greia

Hvorfor da lage ny tråd samt kommentere flittig på tråden om konflikten og krigen? 🤔

Skrevet

For et tullete spørsmål! Hvorfor tar ikke Norge dem da? Vi har fly, vi kan hente dem hit om vi vil. Det er ingen av nabolandene som har så god økonomi og solid støtteapparat som Norge. Så det er ingen av dem som har bedre forutsetninger en oss til å ta imot, allikevel har ikke Norge lyst på 2,3 milioner syke, skade og traumatiserte flyktninger. Hvorfor tror du det er TS? 

I tillegg har denne konflikten allerede pågått i 70 år! Det vil si at nabolandene har kjent på preset med flyktninger lenge allerede. Egypt har over 70 000 palestinere allerede Jordan har 2 700 000. Synes du virkelig det er rimelig å forvente at de skal ta milioner flere nå?

• Nyttig 1
Skrevet
14 minutter siden, Sirisiri10 said:

Stoler du mer på random videoer på X enn det Israel selv sier? 

Nei, men det han sa er lett å bevise, dvs : palestiner har lagt bråk og øddelegelse hvor de har vært i Midt-Østen. Se wiki artikkler som mange har lenket til.

Hvorfor da lage ny tråd samt kommentere flittig på tråden om konflikten og krigen? 🤔

For å vise at Palestiner er ikke akkurat de englene som mange tror de er. Ikke offer, ikke fredelig.... Det er ekstremt viktig å kjenne historie

• Liker 4
Skrevet
NordicViking skrev (13 timer siden):

Han har rett om Jordan også.

https://en.wikipedia.org/wiki/Black_September

Han hevder Jordan kastet palestinerne ut av landet, men i dag er det flere palestinere i Jordan en i Gaza.... virker ikke som en veldig nøyaktig og reflektert versjon av historien. 

Skrevet

Det er som videoen beskriver at man har svært dårlig erfaringer med palestinske flyktninger. Den oppførselen de har hatt tidligere går utover dagens palestinere. Særlig når man ser støtten Hamas har, både på Gaza, men også etter hvert på Vestbredden, så er det meget forståelig at for eksempel Egypt ikke ønsker dette.

I tillegg er det selvsagt beleilig at Israel får all skylden. Jeg tror Egypt for eksempel lever meget godt med situasjonen slik den er nå. 

• Liker 8
Skrevet (endret)

Skjønner dem godt.

Endret av Baktusbror
  • Liker 3
Skrevet
Baktusbror skrev (4 minutter siden):

Skjønner dem godt. De vet jo at samfunnet deres ikke er tjent med å ta imot en masse muslimske flyktninger, akkurat som her i vesten. Det kommer aldri noe godt ut av det, bare problemer.

Ja det muslimske landet Egypt er sikkert red for muslimer... Har ingen ting å gjøre med at mamge palestinerne er syke, skadet og har hat dårlig tilgang til skole. Det er nok religionen og ikke situasjonen deres som skaper problemer ja. *ironi*

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...